ابطال ثبت واقعه ازدواج


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی ابطال ثبت واقعه ازدواج پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ابطال ثبت واقعه ازدواج

ازدواج یکی از چهار واقعه‌ مهم زندگی محسوب می‌ شود. با ایجاد آن آثار حقوقی متعددی ایجاد می‌ گردد و ضمانت اجرایی که برای حفظ آن در نظر گرفته می‌ شود، ناظر به امور مالی و غیر مالی است.

به همین دلیل، قانونگذار از زمان تشکیل عقد نکاح برای رعایت حقوق زوجین در ازدواج و اشخاصی که بعد از نکاح متولد می شوند، تکالیفی را مشخص نموده است.

از مهمترین این تکالیف برای ازدواج، ثبت واقعه ازدواج می‌ باشد که این تکلیف به عهده‌ مرد قرار داده شده است.

اگر چه ازدواج دائم میتواند به صورت خواندن خطبه‌ مخصوص توسط طرفین، بین آن ها ایجاد شود، و قانونگذار این ازدواج را صحیح و معتبر می داند، ولی به جهت آثار و تعهدات مالی و غیرمالی که در مورد زوجه یا زوج و یا حتی فرزندان ناشی از این نکاح متصور است.

ضرورت ایجاب می‌ کند تا با ثبت واقعه ازدواج در صورت حدوث اختلاف بین زوجین که ناشی از عدم ایفای وظایف زناشویی و خانوادگی است، بتوانند در دادگاه با اثبات زوجیت در این زمینه در صدد اجرای حقوق خود بر بیایند.

بعضا با انعقاد عقد نکاح و تنظیم سند رسمی در دفاتر ازدواج و ثبت رسمی آن بطور صحیح و قانونی، عده‌ ای از جمله خود زوجین یا شخص دیگری، متعرض ازدواج صورت گرفته و در نتیجه خواهان ابطال می شوند و این در قالب دادخواست ابطال و تقدیم آن به دادگاه قابل طرح خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ابطال ثبت واقعه ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مصادیق

ثبت واقعه ازدواج، زمانی ضروری خواهد بود که ازدواج در ابتدا دائم بوده باشد و یا اگر به صورت نکاح موقت هم باشد، در صورت حدوث یکی از موارد قانونی از جمله؛ باردار شدن زوجه، توافق طرفین یا به موجب شرط ضمن عقد، ثبت واقعه ازدواج لازم خواهد بود.

با این وجود در بعضی موارد، ممکن است که یکی از زوجین یا شخص دیگری غیر از زوجین با توجه به دلایل قانونی در صورت ثبت واقعه ازدواج اعم از دائم یا موقت، خواهان ابطال ازدواج صورت گرفته، با ارائه‌ دادخواست ابطال باشند که شامل مصادیق ذیل است؛

ثبت واقعه ازدواج صورت گرفته بدون رضایت و اذن پدر 

برای تشکیل هر نوع از ازدواج، رضایت و اذن پدر یا جد پدری ضروری می‌ باشد و این اجازه برای صحت نکاح لازم خواهد بود و در صورتی که نکاح بدون اذن پدر و یا جد پدری صورت پذیرد، نکاح در حالتی بین صحت و بطلان قرار می گیرد که با اعلام عدم رضایت و اجازه‌ پدر یا جد پدری، ازدواج صورت گرفته و ثبت شده، باطل خواهد بود.

بارزترین و شایع ترین مصداق ابطال ثبت واقعه ازدواج در قالب دادخواست ابطال، مربوط به موارد عدم اذن پدر یا جد پدری می‌ باشد.

ازدواج ناشی از اکراه و اجبار

 عقد نکاح منوط به رضا و قصد طرفین خواهد بود. یکی از فرایضی که میتواند موجب ابطال ثبت واقعه ازدواج شود، زمانی است که عقد نکاح بین زوجین، (مخصوصا زوجه) از روی اجبار و یا اکراه بدون قصد و یا حتی از روی تهدید بدون اینکه قصدی برای عقد نکاح با شخص مقابل داشته باشد، صورت بپذیرد.

اگر چه اثبات عدم وجود قصد یا اکراه سخت می‌ باشد، ولی با توجه به ادله‌ دیگر میتواند قابل اثبات باشد و مراتب رسیدگی هم در قالب دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج خواهد بود.

اشتباه در شخصیت طرف مقابل عقد نکاح

با توجه به اینکه شخصیت و هویت شخص مقابل از دلایل عمده‌ عقد می‌ باشد، بعضا این احتمال وجود دارد که هر کدام از طرفین در هویت و شخصیت طرفین دچار اشتباه شوند و منجر به ثبت واقعه ازدواج شود و چون موجب تاثیر در قصد آن ها می‌ شود، بنابراین به دلیل فقدان قصد، عقد نکاح باطل می‌ شود و میتوانند برای ابطال ثبت واقعه ازدواج اقدام کنند.

درج شروطی که میتواند موجب ابطال ثبت واقعه ازدواج گردد

بعضی از شروط ضمن عقد نکاح، رابطه‌ مستقیم با اثر عقد نکاح دارند که در صورت اخلال در اثر ازدواج و مقتضای آن، موجب ابطال می‌ شود. بطور مثال شرط شود که زوج مکلف به پرداخت نفقه نباشد و یا در کنار یکدیگر زندگی نکنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ابطال ثبت واقعه ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ابطال ثبت واقعه ازدواج با زن شوهردار 

با ازدواج اعم از دائم یا موقت و همچنین در ایام عده بعد از طلاق یا فسخ نکاح و یا فوت زوج، زوجه در علقه‌ زوجیت قرار می گیرد و در نتیجه نمیتواند هیچگونه ازدواج با شخص دیگری داشته باشد، هرگاه زن شوهردار یا در ایام عده، اقدام به ثبت واقعه ازدواج با شخص دیگری نماید، میتوان دادخواست ابطال را مطرح کرد و خواهان ابطال شد.

– در صورتی که زوجین، خواهر و برادر رضاعی یکدیگر باشند.

– هرگاه زوجه با ازدواج زوج با خواهر زاده یا برادر زاده‌ خود موافق نباشد و یا زوج با خواهر زن خود ازدواج نماید.

– عقد نکاح دختر قبل از 13 سال و پسر 15 سال شمسی، بدون اذن پدر و یا جد پدری و رعایت مصلحت مولی علیه.

– ازدواج با مادر یا خواهر پسری که با او عمل شنیع انجام شده است.

– عقد نکاح در حال احرام.

– ازدواج برای چهارمین مرتبه با زنی که سابقا سه مرتبه طلاق رجعی بین همان زوجین رخ داده است.

– زن هر شخصی که به نه طلاق که شش تا آن عدی است، مطلقه شده باشد.

– نکاح زن مسلمان با مرد غیر مسلمان.

– پنجمین نکاح دائم مردی که چهار زن دائمی دارد.

شرایط لازم برای ابطال واقعه ازدواج

شرط لازم برای اقامه‌ی دعوی ابطال ثبت واقعه ازدواج، وجود رابطه‌ زوجیت بین زوجین مورد نظر از طریق سند رسمی ازدواج و همراه با اثبات وجود یکی از موارد ابطال ثبت واقعه ازدواج می‌ باشد.

وجود علقه‌ زوجیت از طریق سند رسمی ازدواج یا اقرار طرفین و یا گواهی عاقد و خوانده‌ صیغه نکاح و یا استشهادیه و یا شناسنامه‌ زوجین اثبات می‌ شود.

اگر چه ثبت ازدواج دائم یا موقتی که باید ثبت شود، امری الزامی است، ولی در ابطال، فقط ازدواج دائم شرط نیست و نسبت به هرگونه از عقد نکاح اعم از دائم یا موقت در صورت وجود یکی از مصادیق میتوان دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج را ارائه داد.

آثار ابطال ثبت واقعه ازدواج

با اثبات موارد ابطال ثبت واقعه ازدواج، دادگاه حکم به ابطال می دهد و چون این ابطال جنبه اعلامی دارد و ناظر به قبل می‌ باشد، کاشف از عدم تشکیل عقد نکاح بوده است.

در نتیجه با ابطال، تمام حق و حقوق مالی آن از جمله مهریه، باطل می‌ باشد و حتی در صورت رابطه و نزدیکی، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت و اگر آن را پرداخت کرده باشد، میتواند استرداد کند، مگر اینکه زوجه به بطلان عقد نکاح، جاهل بوده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد که در این صورت زوجه مستحق مهرالمثل و ارش البکاره (در صورت دوشیزگی دختر) خواهد بود. اگر ازدواج منجر به بارداری خانم گردد، فرزند حاصل از نکاح باطل، متعلق به پدر او خواهد بود و مکلف به اخذ شناسنامه می‌ باشد.

با صدور رای دادگاه مبنی بر ابطال، چون ازدواج قانونی نبوده و موجود نگردیده، لذا به منزله‌ عدم وقوع نکاح و در نتیجه اسم طرفین از شناسنامه حذف خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ابطال ثبت واقعه ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج

دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج یک دعوی غیرمالی و هزینه‌ دادرسی آن بر حسب مرحله‌ رسیدگی از 400 هزار تا یک میلیون و هشتصد هزار ریال می‌ باشد.

دعوی ابطال با توجه به اینکه مربوط به اصل نکاح می‌ باشد، قابل تجدیدنظر و فرجام خواهی می‌ باشد و دادگاه صالح برای رسیدگی به ابطال دادگاه خانواده خواهد بود.

در تنظیم دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج، خواهان دلایل و مصادیق بطلان ثبت واقعه ازدواج را قید می نماید و با قطعی و نهایی شدن رای ابطال ثبت واقعه ازدواج، مراتب به جهت حذف ثبت واقعه ازدواج از سازمان ثبت احوال و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق انجام می‌ گردد.

مدارک لازم برای ثبت دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج

– تصویر مصدق سند رسمی ازدواج (اجباری)

– به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت

– پرداخت هزینه‌ دادرسی

جستجوی وکیل پایه یک دادگستری در امور خانواده

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 18 و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 الی 13 با دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.
09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
09120067669
گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

جهت دریافت مشاوره در خصوص ابطال ثبت واقعه ازدواج با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (27 امتیاز)
آیا ریزش مو فریب در ازدواج است؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *