حق حبس زن


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع حق حبس زن پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حق حبس زن

این در مواردی قابل اعمال است که زن، هنوز با شوهر همخوابگی نداشته و باکره است.

اعمال حق حبس به منظور وصول مهریه از سوی زن انجام می پذیرد و میتواند موجبی برای سوء استفاده مالی از مرد باشد.

هر چند، حکمی تاسیسی از سوی شارع است اما از حقوقی است که میتواند، دستمایه فریب و سوء استفاده از مردان نیز قرار گیرد.

زمانی که دو فرد با یکدیگر ازدواج می‌ کنند، حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر دارند از جمله حق معاشرت صحیح و رعایت احترام و اخلاق حسنه از سوی زوجین.

اما حقوقی اختصاصی و نیز تکالیفی اختصاصی برای هر یک از زن و مرد نهاده شده و طرفین مکلف به رعایت آن ها می باشند.

در این مقاله حق حبس زن و عدم تمکین خاص وی از شوهر، تا زمان دریافت کامل مهریه، در مواردی که مهریه عندالاستطاعه باشد و یا اینکه مهریه دارای ضامن است، تکلیف نفقه زن در صورت استفاده از حق حبس و عدم تمکین خاص و برقراری رابطه زناشویی در طول برخورداری از حق حبس، توسط وکیل پایه یک دادگستری و همکار موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی مهر پارسیان، مورد بررسی حقوقی قرار می گیرد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق حبس زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مفهوم حق حبس زن

حق حبس زن، بنا به نظر مشهور، حالتی است که زن، بر اساس ماده 1085 قانون مدنی، میتواند بعد از عقد ازدواج، تا زمانی که مهریه، به وی پرداخت نشود، از ایفای وظایف زناشویی به معنی خاص، یعنی همخوابگی با مرد، امتناع نماید.

مجازات ازدواج با زنی که در عده است

در واقع با حق حبس، زن میتواند نسبت به وصول مهریه، بدون مراجعه به دادگاه اقدام نماید. اما در اینکه حق حبس زن، مشمول بقیه وظایف وی می شود یا خیر، محل اختلاف است.

نظر مشهور، استفاده از حق حبس زن، در عدم تمکین خاص است. در زمان استفاده از این حق، وی ناشزه محسوب نشده و پرداخت نفقه از سوی شوهر به زن لازم است.

در صورت عدم پرداخت نفقه در زمان استفاده زن از حق حبس، امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق وجود دارد.

جهت مشاوره حقوقی خانواده با محمدرضا مهری متانکلائی، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه، میتوانید با موسسه مهر پارسیان تماس بگیرید.

مواردی که قابل اجرا نیست

اگر زن، پیش از دریافت مهریه، و با میل و اختیار خود، نسبت به انجام وظایف در قبال شوهر اقدام نموده باشد، نمیتواند از حق حبس استفاده نماید.

البته این امر مانع مطالبه مهریه عندالمطالبه نیست.

در مواردی که مهریه عندالاستطاعه است و استطاعت مرد محرز نیست.

در مواردی که هنگام عقد شرط شده باشد که استفاده از حق حبس برای زن وجود نداشته باشد.

در نکاحی که هنگام عقد، مهر تعیین نشده باشد، حق حبس برای زن نیست.

حق حبس زن در مواردی که پرداخت مهریه ضامن دارد

تعیین ضامن برای پرداخت مهریه، در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، این حق را زایل نمی‌ کند.

در اینگونه موارد هم میتوان، از شوهر و ضامن، مهریه را مطالبه نمود و تا زمان وصول مهریه، زن میتواند از تمکین خاص خودداری نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق حبس زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دریافت مهریه با استفاده از حق حبس و عدم تمکین خاص پس از آن

در صورتی که زن با استفاده از حق حبس، مهریه خود را وصول نماید و سپس از تمکین خاص خودداری کند، مرد میتواند دادخواست الزام به تمکین به دادگاه ارائه نماید و در صورت عدم تمکین خاص توسط زن، حتی با حکم قطعی دادگاه، میتواند دادخواست استرداد نصف مهریه پرداختی را به دادگاه خانواده تقدیم نماید.

زن چه اموالی را به ارث می‌برد

در صورت جدایی و طلاق قبل از نزدیکی هم همین حکم جریان دارد.

در صورت اثبات تدلیس در ازدواج از سوی زوجه و فسخ نکاح، تمامی مهریه پرداختی قابل استرداد است.

در صورتی که زن قبل از ازدواج با شوهر فعلی و یا شخص دیگری رابطه جنسی داشته و این موضوع به اثبات برسد، حق حبس زن ساقط است و نمیتواند از آن استفاده کند. این مورد، فقط درباره دختر باکره قابل اعمال است.

در ازدواج موقت

در ازدواج موقت، حق حبس برای زن وجود ندارد.

چرا که فلسفه صیغه و ازدواج موقت، رابطه زناشویی و تمکین به معنی خاص است.

فقط در ازدواج دائم تشریع و تقنین شده است و تسری به ازدواج موقت ندارد.

وکیل متخصص خانواده

مشاوره حقوقی با وکیل متخصص خانواده درباره شرایط اعمال، و راه‌ های جایگزین در زمان خواستگاری و توافقات نامزدی و عقد نکاح، میتواند مانع بروز اختلافات بعدی و جلوگیری از سوء استفاده طرفین در اعمال حقوق قانونی خود شود.

موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان، با همکاری و همفکری بهترین وکیل خانواده، امکان ارائه راهکار جایگزین در اعمال حق حبس زن و یا درج توافقاتی هنگام عقد نکاح برای هم وطنان عزیز دارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌ های 8 الی ۱8 و پنجشنبه‌ ها 8 الی ۱3 با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق حبس زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری متانکلائی شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری متانکلائی، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

همه چیز درباره گواهی تجرد

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی

5/5 - (9 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *