مطالبه مهریه از وراث

بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی مطالبه مهریه از وراث پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مطالبه مهریه از وراث

مهریه به عنوان یک حق مالی و طلبی است که در هر صورت با انعقاد نکاح به زوجه تعلق می گیرد و باید در صورت مطالبه آن پرداخت شود. این حق مالی بر ذمه زوج قرار می گیرد و زوجه میتواند آن را از مراجع ثبتی و دادگاه حقوقی خانواده مطالبه کند. بعضی اوقات زوجین با یکدیگر در مورد موضوع مهریه توافق می‌ کنند که عین معینی به عنوان مهریه تعیین گردد و با توافق همدیگر به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهر می‌ شود و متعلق حق او خواهد بود.

در قانون تمام حق و حقوق مالی و مطالبات حتی بعد از فوت بدهکار هم، قابل وصول می‌ باشد و مهریه هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بنابراین هرگاه زوجه در دوران حیات زوج، موفق به مطالبه مهریه از زوج نشده باشد و یا اینکه آن را مطالبه نکرده باشد، میتواند مهریه را هم از زوج بعد از فوت و مرگ وی هم مطالبه کند و هیچ ایرادی هم نمیتواند شخصی نسبت مطالبه مهریه داشته باشد. این امکان وجود دارد که بعد از فوت زوج، زوجه بخواهد که مهریه خود را خواه عین معین بوده یا به صورت ذمه و تعهد قرار گرفته است، آن را از اموال زوج که ماترک محسوب می‌ شود، مطالبه کند و در صورتی که اموال زوج و ماترک در تصرف وراث او قرار گرفته باشد، برای مطالبه مهریه از وراث با آن ها دچار اختلاف و دعوای حقوقی گردد و منکر آن شوند.

ارث مادر از فرزند پسر

بنابراین با توجه به شایع بودن دعاوی مربوط به مهریه و همچنین مطالبه مهریه از وراث، برای آگاهی در مورد امکان مطالبه مهریه از وراث و شرایط لازم جهت مطالبه مهریه از وراث، موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی مهر پارسیان، با انتشار این مقاله جوانب حقوقی را بررسی می‌ کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه از وراث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مطالبه مهریه عین معین از وراث

مهریه یک حق مالی ضمن عقد نکاح می‌ باشد که در هر صورت به زوجه تعلق می گیرد و میتواند آن را مطالبه و وصول کند، حتی در مواردی هم که مهریه تعیین نشده باشد. موضوع و کیفیت مهریه با توجه به اینکه دارای ارزش اقتصادی عرفی است، میتواند به دو صورت کلی (مبنی بر تعهد به تسلیم مال) یا عین معین (تملیک مالی که موجود است) به عنوان مهریه متعلق حق زوجه قرار بگیرد. با تعیین عین معین در عقد نکاح و سند ازدواج به عنوان مهریه، به موجب انعقاد عقد نکاح، مهریه به زوجه تعلق می گیرد و تملیک می‌ شود و میتواند هرگونه تصرفی را که لازم باشد، انجام دهد.

در صورت فوت زوج، اگر تا قبل از فوت وی، مراتب و تشریفات قانونی به جهت انتقال سند مال عین معین که به عنوان مهریه تعیین شده، انجام نگردد، زوجه میتواند به جهت انتقال رسمی مال نسبت به خود اقدام کند. بر اساس قانون در صورت فوت زوج، اموال و دارایی وی متعلق به وراث خواهد بود، ولی این تعلق تا زمان پرداخت کلیه‌ دیون متوفی از ماترک و انجام موضوعات وصیت وی متزلزل خواهد بود. زوجه برای مطالبه‌ عین معین به عنوان مهریه، میتواند به جهت الزام به تنظیم سندرسمی در مورد عین، به طرفیت وراث اقامه‌ دعوی نماید.

عسر و حرج زن با اثبات رابطه نامشروع

مطالبه مهریه به صورت دین بر ذمه‌ زوج از وراث

در صورتی که موضوع مهریه، تعهد به تسلیم مالی باشد که وجود خارجی نداشته و عین معین نبوده و به ذمه‌ زوج قرار گرفته، (تعهد به پرداخت مقدار معینی سکه) زوجه میتواند برای مطالبه‌ مهریه خود به طرفیت وراث اقامه‌ نماید، ولی اگر ماترک در تصرف وراث نبود، مسئول پرداخت دیون نیستند و مهریه از ماترک پرداخت خواهد شد و اگر برای پرداخت دیون متوفی وصی تعیین شده باشد، به طرفیت وراث و وصی اقامه خواهد شد.

شرایط لازم برای مطالبه مهریه از وراث

اگر در مطالبه مهریه از وراث، وراث از پرداخت دین متوفی به زوجه بابت مهریه، خودداری و استنکاف نمایند، زوجه میتواند به جهت مطالبه مهریه از وراث بر حسب موضوع خواسته به دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف مراجعه نماید. شرایطی و مواردی که برای اقامه‌ دعوی به جهت مطالبه مهریه از وراث لازم است:

– زوجه باید حتما در مرجع قضایی، دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف، سند رسمی ازدواج خود، خواه ازدواج دائم یا موقت ارائه دهد. در صورتی که سند رسمی ازدواج نداشته باشد، میتوان گفت که مطالبه مهریه از وراث سخت و دشوار خواهد بود، مگر اینکه ادله‌ دیگری آن را اثبات کند.

– وجود رابطه‌ زوجیت بین زوجه و متوفی برای مطالبه مهریه از وراث لازم و ضروری است، که غالبا از طریق سند رسمی ازدواج امکان پذیر می‌ باشد، ولی اگر سندی وجود نداشته باشد و زوجیت اثبات نشده باشد، در این صورت چون باید زوجیت اثبات گردد و دادگاه تا مشخص شدن زوجیت، نمیتواند نسبت به پرداخت مهریه تصمیم‌ گیری کند، لذا ممکن است که قرار اناطه صادر شود و تا رسیدگی مجدد، دادگاه حقوقی رسیدگی برای پرداخت مهریه را معلق به صدور رای قطعی اثبات زوجیت نماید.

مجازات ازدواج تبعه خارجی با زن ايرانی بدون مجوز

– در صورت ارائه‌ سند رسمی ازدواج، ممکن است که وراث به جهت جلوگیری از محکومیت در دعوی برای پرداختن مهریه، به اصالت سند ازدواج ایراد وارد نمایند و ادعای جعل مطرح نمایند. در این صورت با صدور قرار استکتاب و استطباق، اصالت امضاء زوجه و زوج، محتویات و مندرجات سند ازدواج مشخص می‌ شود.

– هرگاه ضمن رسیدگی به مطالبه مهریه از وراث، وراث سندی مبنی بر پرداخت مهریه و یا ابرای ذمه‌ متوفی از پرداخت مهریه ارائه نمایند و زوجه آن را قبول ننماید، میتواند ادعای تردید یا جعل را مطرح سازد که با توجه به ادله‌ دیگر و یا موارد کارشناسی قابل تشخیص خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه از وراث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

توقیف اموال و ماترک زوج برای مطالبه مهریه از وراث

با فوت زوج، زوجه به جهت مطالبه مهریه، میتواند به منظور جلوگیری از تصرف وراث در ماترک که موجب پرداخت مهریه می‌ باشد، به جهت قرار تامینی درخواست مهر و موم ترکه را از دادگاه داشته باشد و در نتیجه وراث نمیتوانند هیچ تصرف و اقدامی را نسبت به ماترک انجام دهند.

مطالبه مهریه از وراث در صورت تصرف وراث در ماترک

هرگاه وراث قبل از تصفیه‌ مهریه به عنوان دین متوفی، در ماترک تصرف کرده باشند، زوجه با اثبات وجود مهریه، میتواند تقاضای استرداد ماترک، معادل مهریه را داشته باشد، ولی اگر بعد از ختم تصفیه‌ دیون متوفی، وراث در ماترک تصرف کنند و بین آن ها تقسیم گردد و زوجه به جهت مطالبه مهریه از وراث اقدام کند، میتواند بابت مهریه به سهم هر یک از وراث نسبت به ماترک رجوع و نماید و از آن ها به مقدار سهمشان از ماترک، مهریه را مطالبه کند.

گواهی عدم امکان سازش

خدمات موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی مهر پارسیان

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری تعدادی از وکلای تخصصی و مجرب در امور حقوقی مرتبط با امور مالی خانواده و مهریه و همچنین در امور حقوقی، کیفری، ثبتی، مالیاتی، حسبی، قراردادی، تجاری و بین‌ المللی، به صورت تخصصی آماده مشاوره و راهنمایی، تنظیم قراردادهای حقوقی، دادخواست های حقوقی و قبول وکالت مراجعین محترم در امور متعدد و از جمله امور مربوط به دادخواست و مطالبه مهریه و امور مالی مربوط به خانواده می‌ باشد. بنابراین میتوانید جهت تنظیم وقت قبلی برای مشاوره حضوری و یا تلفنی، با موسسه تماس حاصل فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه از وراث با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

5/5 - (15 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *