ابطال وصیت نامه

بهترین وکیل امور حسبی و وصیت نامه در این نوشتار به بررسی نحوه ابطال وصیت نامه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ابطال وصیت نامه

اهلیت افراد جهت قبول تعهد و همچنین برخوردای و تمتع آن ها از حقوق، با تولد آن ها آغاز و با مرگ آن ها پایان می پذیرد.

طبیعی است که انسان در مدت حیات خود هرگونه تصرف و اعمالی که لازم باشد، میتواند انجام دهد و برای بعد حیات خود، اگر تعهد و یا مطالبه‌ حقوقی داشته باشد، وصی و یا وراث او به عنوان نماینده و یا قائم مقامین آن ها پیگیری می‌ کنند.

تا زمانی که انسان زنده و قادر به تصرف در اعمال حقوقی و اموال خود می‌ باشد، این اختیار را دارد که در اموال خود هرگونه تصرفی انجام دهد و کسی نمیتواند او را برای انجام این عمل منع کند.

قانونگذار این اختیار را به شخص داده است که حتی بعد از فوت، در اموال خود، البته تا یک، سوم هرگونه تصرفی را که بخواهد اعمال کند و یا انجام کاری را به عهده‌ شخصی قرار دهد.

این تصرف در قالب تنظیم وصیت نامه صورت می پذیرد که در بعضی از موارد تحت شرایط خاصی تنظیم می‌ شود.

بعد از فوت موصی، برای تقسیم اموال بین وراث و یا انتقال مالکیت ماترک به آن ها، باید در ابتدا به وصیت نامه‌ متوفی عمل شود و ممکن است که محتوای وصیت نامه، ایجاد بار تعهدات مالی برای ماترک کند که مورد قبول وراث نبوده و نسبت به اجرای وصیت نامه اعتراض داشته باشند.

یا بعضا وصیت نامه به لحاظ شرایط قانونی قابلیت اجرا نداشته باشد که در نتیجه همه‌ این موارد باید تحت عنوان ابطال وصیت نامه و در قالب دادخواست ابطال وصیت نامه صورت پذیرد.

ماهیت ابطال وصیت نامه

وصیت نامه، به تصرفات متوفی در اموال خود و یا انجام اعمالی از زمان بعد از فوت وی گفته می‌ شود که برای ترتیب اثر دادن به آن و برای اینکه مورد قبول واقع شود، رعایت شرایط صحت ماهوی و شکلی آن ضروری است.

متوفی میتواند تا یک، سوم از اموال خود را انتقال دهد. با توجه به اجرای وصیت نامه بعد از فوت و عدم حضور متوفی، اگر اختلافی نسبت به موضوع وصیت نامه حادث شود، این اختلاف از جانب وراث و بین موصی له و وصی خواهد بود.

زمانی ممکن است وراث اعتراض نمایند که وصیت نامه‌ منتسب به متوفی بر خلاف قصد وی بوده و یا از وجود آن مطلع نبوده و مفاد آن را نمی پذیرند و این خود میتواند مهیای اقامه‌ دعوی ابطال وصیت نامه باشد.

با فوت شخص، مالکیت وراث نسبت به ماترک تا زمان تصفیه‌ دیون متوفی و اجرای وصیت نامه‌ وی متزلزل خواهد بود.

بنابراین با فرا رسیدن نوبت اجرای وصیت نامه‌ متوفی، ممکن است که وراث منکر وجود وصیت نامه باشند و به آن تعرض کنند و با وجود مخالفت آن ها با وصیت نامه‌ ابرازی اگر نتوانند غیر معتبر بودن وصیت نامه را اثبات کنند، اصل بر صحت و تنفیذ وصیت نامه خواهد بود.

این اعتبار به موجب قاعده‌ اصل صحت قراردادها دارای آثار قانونی می‌ باشد و در نتیجه تنفیذ وصیت نامه ثابت می‌ گردد که موجب اجرای مفاد آن خواهد بود.

مصادیق ابطال وصیت نامه

با توجه به نوشتاری و مکتوب بودن وصیت نامه، قانونگذار نویسنده‌ وصیت نامه را ملزم به رعایت شرایط قانونی و رعایت شرایط لازم در نحوه‌ی نگارش وصیت نامه می داند که در صورت تخطی این شرایط، نتیجه‌ آن ابطال وصیت نامه خواهد بود.

در بعضی موارد، نسبت به وجود وصیت نامه تردید وجود دارد و وراث وصیت نامه‌ ابرازی را منتسب به موصی (متوفی) نمی دانند.

عدم اهلیت متوفی

 وصیت نامه به منزله‌ یک عمل حقوقی است که در صورت اهلیت و قصد و رضای طرفین منشاء اثر می‌ گردد و ضروری است که متوفی در هنگام انشای وصیت نامه، باید اهلیت داشته باشد.

وجود و احراز محجوریت متوفی در زمان انشای وصیت (سفیه در امور مالی) از موجبات ابطال وصیت نامه می‌ باشد. البته برای تاجر ورشکسته محدودیتی در زمینه‌ تنظیم وصیت نامه وجود ندارد.

توقیف مال موضوع وصیت، قبل از تاریخ تنظیم وصیت نامه

وصیت به قصد فرار از دین

با احراز قصد متوفی مبنی بر انتقال اموال خود به موجب وصیت نامه، برای جلوگیری از پرداخت طلب طلبکاران، میتوان تقاضای ابطال وصیت نامه داشت.

– وصیت نامه‌ متوفی که اقدام به خودکشی کرده است، از موجبات ابطال وصیت نامه خواهد بود.

– در صورتی که محتوای وصیت نامه، مبتنی بر محرومیت برخی وراث از ماترک باشد.

– وجود ادله‌ ای مبنی بر رجوع و انصراف متوفی از وصیتی که تنظیم کرده است.

– وصیت با مال غیر.

– وصیت بر جهت و مقاصد نامشروع: زمانی که متوفی به جهت کار نامشروعی، مال خود را برای شخصی یا مجموعه ای وصیت کند.

– وصیت متوفی نسبت به بیش از ثلث اموال خود و در صورت عدم تنفیذ وراث نسبت به سهم خود.

– هرگاه مال موضوع وصیت قبل از انتقال آن به موصی له از بین رفته یا تلف شده باشد، از موجبات ابطال وصیت نامه خواهد بود و موصی‌ له نمیتواند عوض آن را مطالبه نماید.

– هرگاه موصی له قبل از تولد فوت نماید.

همه‌ موارد مذکور، از دلایل و مصادیق قانونی و ماهوی ابطال وصیت نامه می‌ باشد و اشخاص ذی نفع میتوانند به جهت ابطال وصیت نامه اقدام نمایند.

– در صورتی که وصیت نامه‌ رسمی جعل شده باشد.

– هرگاه وصیت نامه‌ خود نوشت که باید به دست خط، مهر و امضاء متوفی باشد، با بررسی کارشناس و قرار استکتاب و استطباق، با دست خط و امضاء وی مطابقت نداشته باشد.

– هرگاه وصیت نامه‌ به صورت سری تنظیم شده باشد و بعدا کشف گردد که موصی سواد نداشته و از جانب خواهان ابراز شود، میتواند از دلایل ابطال وصیت نامه باشد.

شرایط لازم جهت اقامه‌ دادخواست 

یکی از شرایط اثبات بطلان وصیت نامه، استناد به قواعد ماهوی و قانونی است که متوفی در زمان تنظیم وصیت نامه آن را رعایت نکرده و یا به ضرر حقوق سایرین بوده است و گاه موجب ابطال، عدم صحت اصالت محتویات و مندرجات آن و عدم رعایت نگارش قانونی و تنظیم شکلی آن می‌ باشد.

تنظیم دادخواست ابطال وصیت نامه

بعد از تصفیه‌ دیون متوفی نوبت به اجرای وصیت نامه می رسد.

در صورتی که وراث، خواهان ابطال وصیت نامه باشند، باید در دادخواست خود دلایل موجب ابطال وصیت نامه را قید نمایند و در این مورد دادگاه تصمیم‌ گیری و رای صادر می‌ کند و اگر موصی له یا وصی اعتراضی نسبت به ابطال وصیت نامه و دفاع به جهت تنفیذ وصیت نامه داشته باشند، میتوانند مطرح نمایند.

بهترین وکیل امور حسبی و وصیت نامه در تهران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌ های 18 الی 8 و پنجشنبه‌ ها 13 الی 8 با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید.
راه های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری متانکلائی
021-88663925
021-88663926
021-88663927

شماره های همراه

09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
09120067669
دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی

امتیاز دهی به مقاله
عسر و حرج زن با اثبات رابطه نامشروع

11 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    اگه شخصی از وراث وصیت نامه مادرش دست خود نگه داره و حتی از تحویل کپی آن به دیگر وراث امتنا کند
    میشود نسبت به دریافت تصویر وصیت نامه طرح دعوا کرد

  • سلام وقت بخیر
    اگه وصیت نامه ای که نوشته شده باشه و وصی فوت کرده باشد و همه وراث امضا کنند و بعد یکی از وراث که امضا کرده بفهمد مابقی وراث امضا وصی را جعل کردند
    ایا میتوان وصیت نامه را باطل کرد؟

  • سلام. پس از صدور رای دادگاه بدوی در خصوص دعوی تقسیم ترکه یکی از وراث نسبت به رای اعتراض میکند و وصعیت عادی در مهلت اعتراض ارائه می نماید و تجدید نظر با نقض رای دادگاه بدوی قرار عدم استماع دعوی اولیه را صادر مینماید با این عنوان دادگاه بدوی بایستی اول به وصعیت نامه رسیدگی مینمود . سوال آیا کسی که وصعیت نامه را به دادگاه بدوی ارائه ننموده و در مهلت اعتراض به رای دادگاه بدوی ارائه می نماید با این حساب تجدید نظر از لحاظ قانونی حق نقض رای دادگاه بدوی را دارد با تشکر

  • سلام مادرم میخوان همه ی اموالشون رو به طور رسمی در دفتر اسناد رسمی به نام منو خواهرم کنن ولی مثل اینکه فقد یک سوم اموال رو میتونن وصیت کنن، چه راهکاری وجود داره تا تمام اموالشون رو وصیت کنن؟ اگر به صورت رسمی باشه پدرم میتونن اعتراضی بکنن؟

    • سلام امکان وصیت بیش از یک شوم وجود نداره ولی اگه بخوان اموالشون رو در زمان حیات به نام شما منتقل کنن هیچ محدودیتی وجود نداره و قابل اعتراض از طرف پدرتون نیست

  • پدرم در زمان حیات خود در حضور همه ورثه وهمسران وفرزندانشان دستور نوشتن یه وصیت نامه را به من که پسر بزرگش هستم داد ومنو وصی نوشت ومادرمو ناظر وپدر ومادرم وفرزندان زیر آنرا امضاء واثر انگشت زدند وحق تقسیم اموال منقول وغیر منقول را تا زمان حیات مادرم را نداد 3 سال پس از فوت پدرم بخشی از اموال را به خواست مادرم تقسیم کردیم الاان پس از گذشت 8 سال دو تا از شش تا ورثه در خواست ابطال وصیت نامه وتقسیم ماترک را دادند.ضمن اینکه در وصیت نامه فقط صحبت از اموال شده دادگاه آنرا ابطال می کند در صورتیکه همه زیر آنرا امضاء زدند یعنی حتی از حق دو سوم خودشان تصمیم گیری کرده اند نبظرتان ابطال میشود اگر ابطال شود مادرم مجبور به تخلیه خونه ای که بهش عادت داره می شه وقبول به ترک خونه را نداره وبیمار خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *