طلاق به دلیل عقیم بودن مرد


بهترین وکیل طلاق تهران در این نوشتار به بررسی طلاق به دلیل عقیم بودن مرد پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی موضوع طلاق به دلیل عقیم بودن مرد در نظام حقوقی ایران

اظهار نظر افراد غیر متخصص در حقوق خانواده و ثبت موسسه حقوقی و تشکیل موسسه داوری توسط افراد بدون دانش حقوقی به دلیل ضعف قوانین و بخش نامه های خلاف قانون اداره ثبت شرکت ها و مالکیت معنوی، راه را برای گمراه نمودن مردم درباره حقوق خانواده و سر در گمی افراد دارای مشکل حقوقی خانوادگی هموار نموده است.

در تعدادی از سایت های غیر حقوقی مطالبی درباره حق طلاق زن به دلیل عقیم بودن مرد و امکان استفاده از حق قانونی زن در مواردی که به دلیل نازایی و عقیم بودن مرد و همچنین عدم امکان باروری مرد در قانون آمده است، که هیچ انطباقی با قانون و رویه قضایی در ایران ندارد.

اینگونه افراد که عادت به سیاه نمایی درباره حقوق زنان در ایران در فضاهای مجازی دارند، صرفا به دنبال کسب منافع و جذب مخاطبین خود به دفاتر غیر مجاز حقوقی و اخاذی کلان از آن ها هستند.

مشاوره حقوقی تلفنی طلاق

گروه وکلای متخصص خانواده مهر، با مشاوره محمدرضا مهری متانکلائی وکیل خوب خانوادگی در تهران، به استناد قوانین حمایت از خانواده، قانون مدنی و آرای دیوان عالی کشور درباره حق طلاق به دلیل عقیم بودن و ناباروری مرد را با توجه به پرسش سوالات متعدد درباره حق طلاق زن و شرایط اعمال حق وکالت طلاق بر اساس عقد نامه تنظیم نموده که در ادامه مطالعه خواهید فرمود.

تعریف عقیم بودن و ناباروری

ناباروری و عقیم بودن زوجین به این صورت تعریف شده است که اگر زن و شوهری یکسال بعد از ازدواج، بدون استفاده از روش‌ های جلوگیری از بارداری و داشتن رابطه جنسی صاحب فرزندی نشوند، به معنای عقیم بودن و ناباروری می‌ باشد.

بنا به پژوهش های انجام شده در مرکز رویان، چهل درصد از علت ناباروری به دلیل مشکلات جسمی مردان می‌ باشد و ده درصد نیز بین زن و مرد مشترک است.

بنابر این و با توجه به اینکه تقریبا پنجاه درصد مشکل ناباروری از سوی مردان است، نگاه ویژه ای باید به حق طلاق زن به دلیل ناباروری مرد داشت. علل نابروری در مردان به اختلالات مربوط به اسپرم، ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن، و سایر عوامل مانند ناتوانی جنسی و انزال زو درس نیز میتواند از عوامل ناباروری در مردان باشد.

حق طلاق زن به دلیل عقیم بودن مرد

معمولا زوجین در سال های اولیه زندگی مشترک بنا به دلایل متعددی تمایلی به بچه دار شدن ندارند و همچنین از موضوع ناباروری خود یا طرف مقابل مطلع نیستند.

بر خلاف نوشته های متعدد در فضای مجازی که مدعی عدم وجود قانون جهت تعیین تکلیف ناباروری و عقیم بودن مرد هستند، این موضوع در قانون حمایت از خانواده و در بندهای عقدنامه به عنوان یکی از مواردی که زن حق طلاق و اعمال وکالت در طلاق را دارد، قید شده است.

خسارت تاخیر تادیه نفقه

در ادامه با توجه به نظریات حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی بهترین وکیل خانواده در تهران، به بررسی موارد قانونی طلاق به دلیل عقیم بودن مرد خواهیم پرداخت.

مستندات قانونی طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

بند 13 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 که با توجه به تصویب قانون حمایت خانواده جدید در سال 1391 و عدم نسخ ضمنی یا صریح آن همچنان به قوت خود باقی مانده، اشعار می دارد:

در صورت عقیم بودن یکی از زوجین و اینکه از جهت عوارض و خصوصیات جسمی نتوانند از یکدیگر صاحب اولاد شوند یکی از موارد درخواست طلاق از سوی زن میتواند باشد. مضاف بر اینکه بند 10 شرایط مذکور در عقدنامه های ازدواج دائم، در توضیح مواردی که امکان تقاضای صدور اجازه طلاق از سوی زن میتواند مطرح شود، به صاحب فرزند نشدن زوجین پس از 5 سال از گذشتن عقد دائم به جهت عقیم بودن زوج و یا داشتن عوارض جسمی دیگر اشاره نموده است.

حال اگر شوهر به واسطه طب نوین، مشکل عقیم بودن و ناباروری خود را از طریق معالجه پزشکی حل کند، آیا حق طلاق به دلیل عقیم بودن مرد، از بین می‌ رود؟

شعبه 26 دیوان عالی کشور در دادنامه شماره 9209970909900161 به تاریخ 12 تیرماه 1392 معتقد است، عقیم بودن و ناباروری زوج از مصادیق عسر و حرج زوجه محسوب می‌ شود. صرف ادعا و احتمال درمان ناباروری زوج با روش های نوین درمانی نافی حق طلاق زوجه به استناد شرط مذکور نیست. چرا که درمان زوج قطعی نیست و موضوعات شرعی مانند عسر وحرج زن به دلیل عدم امکان باروری مرد، از موارد شرعی است که از راه حل های جدید در مانی منصرف است.

دفتر وکیل خانواده تهران

امکان معالجه عقیم بودن مرد و عدم همکاری زوجه

سوالی که یکی از کاربران از موسسه حقوقی محمدرضا مهری پرسیده این است که در صورتی که تزریق اسپرم به درون تخمک و یا برور کردن تخمک و کاشت درون رحم امکان معالجه عقیم بودن مرد را فراهم نماید ولی زوجه از انجام اعمال مذکور استنکاف ورزد باز هم حق طلاق به دلیل عقیم بودن مرد را دارد یا خیر؟

پاسخ، به نظر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حقوق خانواده مثبت است، چرا که نمی‌توان به دلیل عیبی که در شخص دیگری وجود دارد، الزام زن به انجام عمل پزشکی را خواستار شد.

به نظر پزشکان متخصص نازایی، انجام مراحل مذکور، دست کمی از زایمان نداشته و حتی در مواردی منجر به بروز بیماری های دیگری برای زنان و دچار شدن آن ها به افسردگی شده است. بنا بر این حق طلاق زوجه به دلیل عقیم بودن مرد به قوت خود باقیست و معالجه عقیم بودن مرد نفی کننده این حق مکتسبه نیست.

حقوق مالی زن در طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

تمامی حقوق مالی زن در مواردی که درخواست طلاق جهت احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق به دادگاه خانواده ارائه می‌ شود، پا بر جاست.

در بند الف شرایط ضمن عقد نکاح شرط تملیک نصف دارایی مرد که پس از ازدواج به دست آورده است، در صورتی که درخواست طلاق از سوی زوجه نباشد و ناشی از تخلف وی هم نباشد، به شرط امضای شرط توسط مرد، قید شده است. در موارد طلاق به دلیل عقیم بودن مرد، و پس از اثبات عسر و حرج، درخواست طلاق از سوی زن به دادگاه ارائه می‌ شود، حال امکان مطالبه نصف دارایی مرد نیز وجود دارد؟

مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف

در اینگونه موارد اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به اینکه در صورت عقیم و نابارور بودن مرد، زن به وکالت از سوی مرد درخواست طلاق خود را در دادگاه خانواده ثبت می‌ کند، لذا، به نظر گروه وکلای مهر، حق دریافت نصف دارایی مرد در صورت توافق قبلی هنگام عقد نکاح را دارد.

فسخ نکاح به دلیل عقیم بودن مرد

موارد فسخ نکاح به دلیل عیوب مرد در قانون مدنی بر شمرده است. عقیم بودن و ناباروری مرد، دلیلی برای فسخ نکاح نیست. اما اگر دلیل عقیم بودن مرد، کوتاه بودن آلت تناسلی و یا اخته بودن مرد باشد و مرد امکان برقراری رابطه جنسی به این دلایل و عیوب را نداشته باشد، مورد از موارد فسخ نکاح می‌ باشد و میتوان دادخواست فسخ نکاح مطرح نمود.

مراحل رسیدگی به پرونده طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

در صورتی که زوجه یا وکیل وی، به دلیل عقیم بودن مرد دادخواست الزام زوج به طلاق و یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق به دلیل عقیم بودن مرد را به دادگاه خانواده ارائه می نمایند باید توجه داشته باشند که حتما لازم است قبل از طرح دعوا از این موضوع اطمینان حاصل نموده و مدارک لازم را پیوست دادخواست به دادگاه ارائه نمایند.

معمولا دادگاه های خانواده در اینگونه موارد، پرونده را جهت تشخیص عقیم بودن و ناباروری مرد به پزشکی قانونی ارجاع می‌ کنند و پس از وصول نظریه پزشکی قانونی و تائید عقیم بودن مرد، حکم الزام مرد به طلاق صادر می‌ شود.

بهترین وکیل طلاق تهران

دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی و همکاران در تهران و شهرستان ها، به عنوان وکیل خوب خانواده و متخصص امور مربوط به دعاوی خانواده، با همراهی گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

شکایت از مزاحم پیامکی

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

5/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    من 10 ساله که ازدواج کردم و بچه ندارم. شوهرم مشکل بارداری داره و بچه دار نمیشه
    تقریبا 7 الی 8 ساله که داره درمان میکنه ولی نتبجه ایی نگرفته
    از روشهای کمک بارداری ( میکرواینجکشن) هم دو بار استفاده کردیم ولی نتیجه نگرفتیم
    از نظر اخلاقی هم شوهرم آدم بدی نیست ولی کلا فرد بی عرضه ایی هس و از نظر روحی حاضر به حمایت از من در مقابل خانوادش نیست
    خانوادش با من مشکل دارند از نظر مذهبی و فرهنگی با خانوادش تفاوت دارم و از من خوششون نمی یاد. با وجود مشکل ناباروری پسرشون دو ساله منو طرد کردندو بدشون نمی یاد که شوهرم منو طلاق بدد ولی شوهرم حاضر نیست منو طلاق بدد
    من از این شرایط زندگیم خسته شدم و قصد دارم طلاق بگیرم. هزینه پرداخت حق الوکاله وکیل رو هم ندارم. لطفا منو راهنمایی کنید که چی کار باید بکنم.
    برای اثبات ناباروری شوهرم آزمایشات بالینی شوهرم کافیه یا باید کار دیگه ایی انجام بدم؟

  • سلام اقایی هستم 26 ساله 3 سال هست ک ازدواج کردیم و به تازگی متوجه شدم که نازایی از جانب خودم هست همسرم هم مدام با هر بحث و ناراحتی کوچکی مشکل عقیم بودن من و ناتوانی من در زندگی را پیش میکشد و حسابی خسته ام کرده تا جایی که بارها به فکر رفتن و تنها گذاشتنش میافتم
    میخواهم درخواست طلاق بدهم و از طریق وکیل پیگیری شود و خودم نباشم امکانش هست؟
    دومین ازدواج ناموفق بنده است و دیگر رویی ندارم که با خانواده چشم تو چشم باشم
    لطفا راهنمایی کنید و راهکار بدهید
    ممنون

  • سلام وقتتون بخیر جسارتاً من 6 ساله ازدواج کردم شوهرم هم بدنسازی کار میکنه از این هورمون ها مداوم میزنه و یکساله اخیر هیچ نوع جلوگیری نداشتم
    و برای این مورد دکتر هم نرفتیم الان اومدم خونه پدرم مهریه،نفقه و اجرت المثل شکایت کردم و الان اگ بخوام شوهرم رو برای عقیم بودن شکایت کنم و بعد اگ احیاناً ثابت بشه ک عقیم نیست آیا بعد میتونه از این استفاده کنه ک بهم نفقه و…رو نده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *