ملاقات فرزند بعد از طلاق

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی ملاقات فرزند بعد از طلاق پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ملاقات فرزند بعد از طلاق یکی از مواردی است که ممکن است پس از صدور و اجرای صیغه طلاق، بین طرفین بروز و ظهور نماید. حق ملاقات فرزند قبل از طلاق هم ممکن است چالش جدی پیش رو باشد.

گاهی ممکن است بر اثر مسکن جدا گزیدن مادر، یا پدر، ملاقات با فرزند، حتی قبل از طلاق هم میسر نباشد و نیاز به تقدیم دادخواست ملاقات فرزند با دستور موقت به دادگاه خانواده باشد.

حق ملاقات هر یک از پدر و مادر با فرزندان، برای همیشه وجود دارد و هیچ مقام رسمی و غیر رسمی نمیتواند مانع ملاقات با فرزند شود.

اگر پدر یا مادر دارای فساد اخلاقی باشند و یا از نظر مالی توان پذیرایی از فرزند را نداشته باشند، باز هم ساقط کننده حق ملاقات با فرزند نیست.

ملاقات فرزند بعد از طلاق و یا قبل از طلاق برای هر کدام از والدین که حق حضانت ندارد، در قانون مدنی ایران و قانون حمایت از خانواده، به رسمیت شناخته شده است.

تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر و دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، اقدام به بررسی اجمالی حق حضانت بعد از طلاق، ملاقات فرزند بعد از طلاق، آثار حقوقی بلوغ و رشد فرزندان در حق ملاقات والدین، مرجع صدور مجوز مسافرت فرزندان طلاق با مادر یا پدر، پرداخته است.

این مقاله جهت درج در سایت حقوق خانواده موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تهیه شده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند بعد از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حضانت فرزندان بعد از طلاق

بر اساس اصلاحیه قانون مدنی در سال 1382 که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسیده است، حضانت فرزندان بعد از طلاق تا هفت سالگی در فرزند دختر و پسر به صورت یکسان با مادر است.

هر چند که در قانون مدنی از حضانت فرزندان تعریف خاصی نشده است اما در عرف حضانت فرزندان به معنی نگهداری و سرپرستی آن ها آمده است.

حضانت فرزند با پرداخت نفقه فرزند ارتباطی ندارد.

هر چند که پدر از حضانت فرزند تا 7 سالگی محروم است اما همچنان مکلف به پرداخت نفقه فرزند می‌ باشد. در صورت عدم پرداخت نفقه با وجود استطاعت مالی، با شکایت ذی نفع، محکومیت حبس برای پدر در پی خواهد بود.

در صورت عدم توانایی پدر در پرداخت نفقه و یا فوت وی، پدربزرگ و جد پدری مکلف به پرداخت نفقه هستند و در صورت عدم توان آن ها، پرداخت نفقه با مادر خواهد بود. موضوع نفقه فرزند در مقاله مخصوص نفقه فرزند توضیح داده شده و در سایت گروه وکلای مهر قابل مطالعه است.

خیانت در زندگی زناشویی

مسئول پرداخت نفقه فرزند بعد از طلاق

پرداخت نفقه فرزند بعد از طلاق به شرح بالا، به عهده پدر است. هر چند که حضانت با وی نیست. در بعضی مواقع نیز میتوان دادخواست و دعوای لغو حضانت مادر را در دادگاه مطرح نمود که به صورت مفصل توضیح داده شده است.

ساقط شدن حق

اگر بنا به نظریه پزشکی قانونی، عدم تعادل روحی و روانی یکی از والدین مطرح و اثبات شود، دادگاه میتواند از ملاقات فرزند بعد از طلاق یا حتی قبل از طلاق جلوگیری نماید.

رفتار خشونت آمیز و تنبیه خارج از عرف مکرر فرزند توسط یکی از والدین نیز میتواند از عوامل ساقط شدن حق ملاقات فرزند بعد از طلاق و یا حین زندگی مشترک باشد.

دادخواست و درخواست دستور موقت

در صورتی که طرفین در نحوه ملاقات فرزند بعد از طلاق توافقی نداشته باشند، میتوان دادخواست ملاقات فرزند بعد از طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم نمود. به همراه دادخواست و طرح دعوای ملاقات فرزند بعد از طلاق، امکان ارائه درخواست صدور دستور موقت نیز وجود دارد.

دادگاه در صورت احراز شرایط، دستور موقت مبنی بر ملاقات فرزند بعد از طلاق تا زمان رسیدگی و صدور رای صادر می نماید.

دادخواست در تهران و مراکز استان ها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در سایر شهرها از طریق دفتر دادگاه مطرح می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند بعد از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدت

مدت بستگی به توافق طرفین دارد. دادگاه در تصمیم‌ گیری و صدور رای ملاقات با فرزند، به توافق طرفین توجه می‌ کند.

اثبات زنای به عنف

در صورت عدم توافق طرفین بر ملاقات فرزند بعد از طلاق، دادگاه معمولا یک یا دو روز آخر هفته را برای ملاقات با کسی که حضانت به عهده وی می‌ باشد، تعیین می‌ کند.

در صورت صلاحدید دادگاه این مدت میتواند برای هر هفته یا دو هفته یکبار و حتی ملاقات ماهانه، کاهش یابد.

فلسفه ملاقات کمتر، عدم دوگانگی در تربیت طفل بعد از طلاق به واسطه دیدار بیش از معمول در هفته یا مواعد تعیین شده می‌ باشد.

عدم پرداخت نفقه و ساقط شدن حق ملاقات فرزند بعد از طلاق

عدم پرداخت نفقه فرزند پس از طلاق، هیچ ملازمه ای با ساقط شدن حق ملاقات فرزند بعد از طلاق ندارد.

عدم پرداخت نفقه از سوی پدر، هر چند خلاف قانون و اخلاق است اما موجبی برای عدم قایل شدن حق ملاقات فرزند بعد از طلاق برای یکی از والدین نیست.

بنابراین هیچ عاملی به جز مصلحت جانی طفل، موجب اسقاط حق نیست که به صورت مفصل توضیح داده شده است.

نکات برجسته

  • حق ملاقات فرزند بعد از طلاق برای هر کدام از والدین برای همیشه محفوظ است اما دختر پس از 9 سالگی و پسر پس از 15 سالگی، حق دارند به صورت مستقل تعیین نمایند با پدر یا مادر زندگی کنند و دادگاه در این مورد وارد تصمیم‌ گیری نمی‌ شود مگر در صورت عدم رعایت مصلحت طفل توسط سرپرست.
  • هر چند سرپرستی و حضانت فرزند بعد از طلاق تا 7 سالگی با مادر است ولی این موضوع هیچ تاثیری در ولایت قهری پدر و جد پدری ندارد و ولایت قهری به قوت خود باقی می ماند.
  • در صورت ازدواج هر کدام از طرفین حق ملاقات فرزند بعد از طلاق همچنان محفوظ است و موجبی برای لغو حضانت و سلب حضانت، باعث از بین رفتن حق ملاقات نمی‌ شود.
  • در صورت عدم تسلیم کودک بعد از طلاق برای ملاقاتی که دادگاه تعیین کرده است، محکومیت کیفری و زندان در انتظار دارنده حق حضانت است.
تعیین تاریخ ملاقات فرزند

وکیل متخصص خانواده و مشاوره

دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و بهترین مشاور حقوقی در تهران، به همراه تیم تحقیقاتی موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان، آماده پاسخگویی به همه سوالات حقوق خانواده، نحوه طرح دعوا در مسائل خانوادگی، مشاوره حقوقی ملاقات فرزند بعد از طلاق، مشاوره و قبول وکالت در کلیه پرونده‌ های خانواده، آماده پذیرش مراجعین حضوری جهت مشاوره حقوقی و قبول وکالت با تعیین وقت مشاوره حقوقی خانواده می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند بعد از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند بعد از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (22 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام و عرض خسته نباشید من و همسرم جدا شدیم. بچه امون پیش پدرش هست و طبق حکمی که دارم میتونم دخترمو ۲۴ ساعت در هفته ملاقات کنم الان فهمیدم که پدرش اونو برده شهرستان، به چه صورت میشه ملاقاتم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      در ابتدا اظهارنامهای با موضوع ملاقات فرزند تنظیم نمایید و در صورت عدم نتیجه مطلوب دادخواست ملاقات فرزند را ثبت نمایید و علاوه بر آن از جهت جنبه کیفری نیز میتوانید شکواییهای مبنی بر ممانعت از ملاقات طفل، علیه همسرتان ثبت نمایید. چرا که ممانعت از ملاقات با طفل جرم است و دارای مجازات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *