اثبات زنای به عنف


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی اثبات زنای به عنف پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نحوه اثبات زنای به عنف

زنای به عنف، یکی از مسائل و معضلاتی است که اگر چه فقط قربانیان آن زنان نیستند و کودکان پسر یا دختر را نیز شامل می‌ شود، اما بیشتر از هر کسی زنان را تهدید می‌ کند. در جوامع و کشورهای در حال توسعه، نگاه تحقیر آمیز به جنس زن و قوانین ضد زن، آمار تجاوز به زنان را بالاتر برده و زندگی آن ها را به مخاطره می اندازد.

 در تعریف عنف نیز باید گفت که؛ عنف در لغت به معنی خشونت و زور است و منظور از اصطلاح زنای به عنف یا همان تجاوز به عنف، انجام نزدیکی جنسی بدون رضایت شخص و با استفاده از قهر و غلبه است. تجاوز به عنف در همه ی کشورها مجازات شدیدی دارد و در کشور ما نیز این همینگونه است.

البته باید توجه داشت که در قوانین ایران، تجاوز به عنف، تنها در چهارچوب رابطه خارج از رابطه مشروع ازدواج (اعم از دائم و موقت) به رسمیت شناخته شده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات زنای به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

عنصر قانونی جرم زنای به عنف در قوانین ایران 

قانون مجازات اسلامی ایران در ماده 221 به جرم زنای به عنف پرداخته است. «بر اساس ماده 222، حد زنای به عنف اعدام است. این ماده که دارای چند بند است، اشعار می دارد، حد زنا در موارد زیر قتل است و فرقی بین جوان و غیرجوان و محصن و غیر محصن نیست و زنای به عنف و اکراه که موجب قتل زانی اکراه کننده است.»

حضانت فرزند در صورت اعتیاد والدین

اثبات زنای به عنف

اقرار، علم قاضی و شهادت 4 شاهد، از دلایل اثبات جرم زنای به عنف هستند که به توضیح آن ها می پردازیم:

علم قاضی

شک نباید کرد که در تجاوز به عنف میتوان به علم قاضی که از راه های متعارف حاصل شده است استناد کرد. اگر شاکی خصوصی در این جرم وجود نداشته باشد تحقیق و تفحص در زمینه ارتکاب این جرم و در کل جرایم منافی عفت اصولا جایز نیست.

بنابراین قاضی موظف به کسب علم و اطمینان به ارتکاب عمل نیست.

در تجاوز یا زنای به عنف میتوان به مفاد موادی که علم قاضی را معتبر می داند از جمله ماده 211 عمل کرد که می گوید:«حاکم شرع میتواند طبق علم خود که از طرق متعارف حاصل شود، حکم کند.» چه بسا که قاضی بتواند با توجه به اقرارهای کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند و سایر قراین و شواهد، از جمله؛ گزارش و تشخیص پزشکی قانونی جرم متهم را زنای به عنف تشخیص داده و حکم صادر کند.

مثلا میتوان ادله علمی و فنی را مستند علم قرار داد و از آزمایشات دی ان ای که امروزه به حدی پیشرفت کرده است که بدون کوچکترین تردیدی میتواند آثار اسپرم و خون، قطعات بسیار ریز پوست یا تار مو و امثال این ها را احراز کند، استفاده کرد. همچنین نظریات پزشکی قانونی در مورد ضایعات وارده یا اطلاعاتی را که قربانی جرم از اوصاف و ویژگی های جانی به دست می دهد، میتوان در کنار هم قرار داد و به حقیقت رسید و این مجموعه را مستند علم قاضی قرار داد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات زنای به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شهادت 4 شاهد عادل

یکی از راه های اثبات زنا، شهادت چهار شاهد عادل که عمل منافی عفت را آشکارا مشاهده کرده باشند، می‌ باشد. مستند این امر، بیش از هر چیز قرآن کریم است که اثبات زنا را به چهار شاهد منوط می‌ کند. (نسا 15)

اظهارنامه تقاضای تمکین

هرگاه چهار شاهد به هر دلیل نتوانند عمل منافی عفت را ثابت کنند، به مجازات جرم قذف محکوم می شوند. بر اساس نظر عده ای از حقوقدانان، اثبات زنا از طریق 4 شاهد عادل ناظر به زنای عادی و ناشی از رضایت است و نمیتوان اثبات زنای به عنف را به شهادت 4 نفر تسری داد؛ چرا که فرض نیز بر این است که تجاوز و زنا به زور و عنف، صورت گرفته است و این کاملا با موردی که زنا با رضایت دو طرف بوده، قابل قیاس نمی‌ باشد.

 از طرفی هم ممکن است که امکان اثبات زنای به عنف از طریق 4 شاهد سخت به نظر بیاید؛ ولی با توجه به اطلاقی که ماده 172 قانون مجازات اسلامی دارد، میتوان گفت که برای اثبات زنای به عنف از طریق شهادت 4 نفر امکان پذیر است، ولی میتوان در صورت ارتکاب زنای به عنف اگر تعداد شهود از حد نصاب قانونی کمتر بود، همراه با علم قاضی، زنا به عنف را اثبات کرد.

اقرار

در مورد زنای به عنف که معمولا در زمان ارتکاب آن، کسی جز مجرم و قربانی حضور ندارد، مقید کردن اثبات جرم به اقرار یا شهادت شهود بی مورد است.

زیرا مجرم بطور حتم اقرار نخواهد کرد و آنچه که قربانی در دادگاه علیه خودش می گوید اقرار محسوب شده و در مورد مجرم، ادعا محسوب می‌ شود و نیاز به اثبات دارد که دلیل بر این مورد معمولا موجود نیست. اما در هر حال طبق قانون مجازات اسلامی، متهم باید در نزد قاضی چهار بار اقرار کند و اقرارهای وی در نزد پلیس، ملاک رای قاضی نیست.

وکیل خانواده پس گرفتن جهیزیه

تاثیر اقرار فرد قربانی جرم در اثبات جرم زنای به عنف

طبق شرع و قاعده حقوقی، اقرار هر کس علیه خودش نافذ است ولی اقرار زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند برای علم قاضی مهم است و تنها میتواند جزو قرائن و شواهد محسوب شود.

در بحث تجاوز، رضایت زن نقش تعیین کننده ای دارد و اینکه به ضرر خود اقرار می‌ کند حاکی از عدم رضایت و به عنف بودن عمل می‌ باشد و میتواند از قراین اثبات زنای به عنف باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات زنای به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات متجاوزین به عنف زیر 18 سال

در قانون مجازات اسلامی مسئولیت کیفری نوجوانان زیر 18 سال که مرتکب جرائم مستوجب حدود و قصاص هستند، در صورتی که ثابت شود ماهیت جرم ارتکابی را درک نکرده اند یا در رشد و کمال عقل آنان، شبهه ای وجود داشته است، با توجه به سنشان به مجازات های پیش بینی شده محکوم می شوند.

در کنوانسیون های حقوق کودک نیز، کمال عقلی، شرط اجرای حکم برای کودکان و اطفال می‌ باشد. فلسفه این امر این است که برای زیر 18 سال حکم قصاص و اعدام نداشته باشیم.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم زنای به عنف

 پرونده‌ هایی که موضوع آن ها جرائم مشمول حد زنا و لواط است، همچنین جرائمی که مجازات قانونی آن ها فقط تا سه ماه حبس و یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال می باشد و جرائم اطفال مستقیما در دادگاه ارشاد مطرح می‌ شود مگر آنکه به تشخیص دادستان، تحقیقات به سایر جهات ضرورت داشته باشد.

ظاهر شدن با لباس نامناسب در مشاعات ساختمان چه عواقبی خواهد داشت؟

بدیهی است پرونده، حسب مورد به دادگاه عمومی جزایی (چنانچه موضوع شکایت رابطه نامشروع دون زنا باشد) و یا دادگاه کیفری یک (چنانچه موضوع شکایت زنای محصنه یا زنای به عنف باشد) ارسال و دادگاه صالح مکلف به انجام تحقیقات مقدماتی سپس رسیدگی و صدور حکم است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اثبات زنای به عنف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل کیفری و وکیل رابطه نامشروع در تهران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *