استرداد هدایای نامزدی

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع استرداد هدایای نامزدی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

استرداد هدایای نامزدی

در صورت به هم خوردن توافقات طرفین بین نامزدی و عقد نکاح، یکی از مسائل مورد ترافع، نحوه استرداد هدایای نامزدی است. از طرفی، استرداد هدایای نامزدی، چالش برانگیزترین موضوع پس از این اختلافات است. آیا سوال شما در خصوص استرداد هدایای نامزدی است؟ آیا امکان پس گرفتن هدایای نامزدی وجود دارد؟ آیا پس از عقد نکاح نیز امکان استرداد هدایای نامزدی وجود دارد؟ آیا شما به وکیل متخصص جهت انجام مشاوره خانواده و استرداد هدایای نامزدی نیاز دارید؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر آن شده است که مراتب حقوقی استرداد هدایای نامزدی به صورت کامل مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به سوالات احتمالی شما عزیزان در این خصوص پاسخ جامع داده شود.

همانطور که می دانید دوران نامزدی به فاصله زمانی خواستگاری تا عقد نکاح گفته می‌ شود که در این دوران با ارتباط گسترده تر دختر و پسر و خانواده های آن ها، زمینه های شناخت بیشتر و بهتر برای هر دو خانواده فراهم می‌ گردد. بعد از مرحله خواستگاری، اگر زن با پیشنهاد ازدواج مرد موافقت نماید، در اصطلاح عرف با هم نامزد می شوند. به عبارت دیگر نامزدی قراردادی است که بین پسر و دختر بسته می‌ شود که در آن دو طرف به هم قول دهند که با هم ازدواج کنند تبعا ممکن است در این مدت هدایایی نیز بین دختر و پسر رد و بدل گردد. از آنجایی که دادن این هدایا مشروط به ازدواج بین دختر و پسر بوده است، در قانون مدنی ایران استرداد هدایای نامزدی پیش بینی شده است که با بر هم خوردن دوران نامزدی و عقد، تکلیف هدایایی که در این دوران رد و بدل شده است چه می‌ شود؟

مراحل صدور گواهی عدم امکان سازش

لذا به همین منظور قانون مدنی ایران بیان می دارد هر یک از نامزد‌ها میتواند در صورت به هم خوردن وصلت منظور، هدایایى را که به طرف دیگر یا ابوین او براى وصلت منظور داده است، مطالبه کند. اگر عین هدایا موجود نباشد، مستحق قیمت هدایایى خواهد بود که عادتا نگاه داشته مى شود، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد. از حیث رجوع به قیمت در موردى که وصلت منظور در اثر فوت یکى از نامزد‌ها به هم بخورد محسوس نخواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بنابراین هدایای نامزدی یا از روی عادت قابل نگهداری هستند، که میتوان عین یا قیمت آن را پس گرفت مانند: لباس، پارچه و جواهرات و غیره، یا وسایل مصرف‌ شدنی و غیرقابل نگهداری هستند مانند: گل و شیرینی که قابل پس‌ گیری نمی باشند.

نکته قابل ذکر آن است که، اگر نامزدی در اثر فوت یکی از طرفین بر هم خورد، طرف مقابل نمیتواند هدایا را پس بگیرد و امکان پس گرفتن هدایای نامزدی در این مورد وجود ندارد.

بنابر آنچه که گفته شد، برای استرداد هدایای نامزدی میبایست نامزدی و قرار ازدواج به هم خورده باشد و هدایا به منظور وصلت و ازدواج طرفین تقدیم شده باشد نه با انگیزه دیگری. همچنین برهم خوردن نامزدی ناشی از فوت یکی از طرفین نباشد. اما اگر در صورت فوت یکی از طرفین عین هدایا موجود باشد قابل استرداد است مگر آنکه عین موجود نباشد که در این صورت قیمت هدایا قابل مطالبه نیست.

طلاق به دلیل کراهت و تنفر زوجه

تکلیف هدایای دوران نامزدی پس از ازدواج و عقد نکاح

قابل ذکر است که پس از عقد نکاح در خصوص استرداد هدایای نامزدی احکام هبه جاری می‌ گردد. بنابراین در صورتی که دوران نامزدی منجر به ازدواج و عقد نکاح گردد احکام هبه و بخشش جاری خواهد شد. در نتیجه هر یک از طرفین میتوانند در صورت وجود هدیه و عدم تغییر آن و مالکیت طرف مقابل، از بخشش خود رجوع و هدیه را استرداد نمایند.

بنابراین همانطور که در قانون مدنی بیان شده است بعد از قبض نیز واهب میتواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:

  • در صورتی که متهب، پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.
  • در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
  • در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیرواقع شود، خواه قهرا مثل اینکه متهب به واسطه فلس (افلاس)، محجور شود، خواه اختیاراً مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.
  • در صورتی که در عین موهو به تغییری حاصل شود، مثل اینکه خانه کلنگی موضوع بخشش، تخریب و تبدیل به آپارتمانی دیگر شده باشد.

آیا خسارات ناشی از دوران نامزدی قابل مطالبه است؟

اگر در صورت به هم خوردن وصلت و نامزدی، متحمل هزینه‌ هایی شده باشید میتوانید مبالغ هزینه شده را از طرف مقابل دریافت کنید. البته ذکر این نکته حائز اهمیت می‌ باشد که گرچه زیان دیده از بر هم خوردن نامزدی میتواند برابر قوانین مسئولیت مدنی خسارت خود را مطالبه نماید، اما در عمل، گرفتن خسارت و اثبات ورود زیان بسیار سخت می‌ باشد زیرا هر یک از نامزدها حق عدول از وعده ازدواج را دارند. بنابراین صاحب حق نباید زیان های ناشی از اجرای حق خویش را پرداخت کند مگر این که از حق خود سوء استفاده کرده باشد و مرتکب تقصیر شده باشد که در این صورت نیز طرف مقابل باید تقصیر را نیز اثبات کند. همانطور که در اصل چهلم قانون اساسی بیان شده است هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم جهت دادخواست استرداد هدایای نامزدی

  • شناسنامه و کارت ملی.
  • دادخواست استرداد هدایای نامزدی که بر اساس قانون آئین دادرسی مدنی تنظیم شده باشد.
  • پرداخت هزینه‌ های دادرسی.
  • مدارکی که اثبات کننده اهدای هدایای نامزدی باشد.
صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده خانواده

دادخواست استرداد هدایای نامزدی، در تهران و مراکز استان ها به یکی از دفاتر خدمات قضایی تقدیم می‌ شود و سپس این دفاتر بعد از تکمیل پرونده، دادخواست و ضمایم را به دادگاه خانواده ارسال می نمایند. در سایر شهرها دادخواست استرداد هدایای نامزدی به دفتر دادگاه خانواده تقدیم می‌ شود.

وکیل متخصص در مشاوره امور خانواده

تلفن های تماس با موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص استرداد هدایای نامزدی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *