ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه

تعهد به پرداخت مهریه عندالمطالبه، امکان تقاضای پرداخت مهریه در هر زمانی از سوی زن را به وی می دهد. در واقع هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه ذکر می‌ شود، یعنی به محض درخواست زن، مرد باید مهریه را پرداخت نماید و نداشتن توانایی مالی تاثیری در این امر ندارد.

انتخاب انواع راه های وصول مهریه و ضمانت اجرای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت یا شعب دادگاه خانواده متفاوت است.

دادن اختیار کلی حق خروج از کشور به زن با امضاء فرم رضایت محضری جهت خروج زن و فرزندان زیر 18 سال از کشور از سوی پدر یا شوهر، تکلیف و اختیار دائمی به همسر و فرزندان نخواهد داد.

مرد میتواند هر زمان از ابزار ممنوع الخروج کردن زن و فرزند استفاده نماید.

در مقابل زن میتواند با رعایت مراحل ممنوع الخروج کردن مرد بابت عدم پرداخت مهریه و مراجعه به مرجع صالح جهت صدور ممنوع الخروجی مرد، جهت تضمین پرداخت مهریه عندالمطالبه خود، درخواست ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه را تقدیم مرجع اجرای اسناد رسمی نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مراحل ممنوع الخروج کردن مرد بابت عدم پرداخت مهریه

در صورتی که مهریه عندالمطالبه تعیین شده باشد، زن مختار است با مراجعه به دفترخانه رسمی ازدواج، درخواست صدور اجرائیه بر مبنای سندرسمی ازدواج نماید.

اجرائیه ثبتی و تقاضای مطالبه مهریه توسط دفتر رسمی ازدواج به مرد ابلاغ می‌ شود.

در صورت عدم پرداخت مهریه ظرف مهلت مقرر، با گواهی ابلاغ، پرونده به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت ارسال می‌ شود.

پس از ثبت پرونده در اداره اجرای اسناد رسمی، مجددا به مرد ابلاغ می‌ شود تا نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید.

در صورت عدم پرداخت، زن میتواند بابت کل یا بخشی از مهریه نسبت به توقیف اموال مرد و یا درخواست ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه اقدام نماید.

چگونگی رفع ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه

با پرداخت مبلغی از مهریه که بابت عدم پرداخت آن توسط زن و به درخواست زن ممنوعیت خروج مرد صادر شده است، امکان رفع ممنوع الخروجی وجود دارد.

راه دیگر رفع ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه، انجام توافق با زن می‌ باشد تا از درخواست خود صرف نظر نماید و تضمین دیگری اخذ کند.

مدت حکم ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه که با پیشنهاد اداره اجرای اسناد رسمی از سوی معاونت قضایی دادستان کل کشور به اداره گذرنانه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌ شود، مقید به زمان خاصی نیست و تا زمان پرداخت مهریه و یا توافق با همسر ادامه می یابد.

اما استثناء هایی نیز در زمان ممنوع الخروجی مرد وجود دارد که در ذیل به آن ها اشاره می‌ شود.

استثناء های ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه

رای شماره ۳۶۳-۱۳۸۰٫۱۱٫۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، در مقام استثنای افرادی که جهت انجام ماموریت های سیاسی و امور محوله سازمان های دولتی به خارج از کشور سفر می‌ کنند، این افراد را از شمول ماده 17 قانون گذرنامه مستثنی اعلام نموده است.

بنابراین امکان ممنوع الخروج کردن این افراد بابت مهریه همسر وجود ندارد.

صدور حکم به اعسار (نداشتن توانایی مالی) مرد از پرداخت مهریه و رفع ممنوع الخروجی

در صورتی که دستور ممنوع الخروجی مرد از سوی دادگاه خانواده صادر شده باشد، با تقسیط مهریه و یا صدور حکم به اعسار از پرداخت مهریه به صورت یکجا دستور ممنوع الخروجی نیز رفع خواهد شد.

البته در صورت عدم رعایت شرایط شکلی اجرای سند مهریه و اعتراض به عملیات اجرائی اداره ثبت و ابطال آن در دادگاه نیز امکان رفع ممنوع الخروجی مرد وجود دارد.

در صورتی که نقصی به عملیات اجرائی وارد نباشد و یا اصولا از دادگاه خانواده ممنوع الخروجی صادر نشده باشد، صدور حکم اعسار موجب رفع ممنوع الخروجی نخواهد بود.

نکته قابل توجه این است که گاهی ممکن است به دلیل عدم پرداخت نیم عشر (پنج درصد) اجرائی نیز، از سوی اداره اجرا درخواست ممنوع الخروجی فرد داده شود که در این صورت تا زمان پرداخت نیم عشر دولتی، ممنوع الخروجی به قوت خود باقی می ماند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

شوهر در هر زمان میتواند از اذن (اجازه) خود مبنی بر اجازه خروج زن از کشور رجوع (بازگردد) نموده و با مراجعه به اداره گذرنامه نسبت به تقدیم درخواست ممنوع الخروجی همسر خود اقدام نماید.

این اقدام برای فرزندان زیر 18 سال یا فرزندانی که نتوانسته اند حکم رشد از دادگاه بگیرند نیز صادق است.

راه جلوگیری از این اقدام این است که شوهر با اعطاء وکالت مطلق در این خصوص حق عزل (برکناری) وکیل، ضم (اضافه نمودن) امین و نیز عمل به موضوع وکالت را از خود سلب و ساقط کرده باشد.

وکیل خوب خانواده در ایران

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری به صورت آنلاین، با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

قبول وکالت در پرونده های ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی با موسسه حقوقی مهر پارسیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری دکتر محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و سایر وکلای متخصص موسسه حقوقی مهر پارسیان و دریافت مشاور حقوقی تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس دفتر محمدرضا مهری متانکلائی

021-88663925

021-88663926
021-88663927
021-88663628

شماره همراه موسسه مهر پارسیان

09120067661

09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

وکیل خانواده خیابان باهنر

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

6 دیدگاه

  • آیا می توان بدون به اجرا گذاشتن مهریه و نفقه شوهر را ممنوع الخروج کرد؟با سلام یه سوال داشتم خدمت محمدرضا مهری، من چه جوری می تونم شوهرم رو بدون اینکه متوجه بشه و ابلاغی بهش انجام بشه و مهریه رو هم اجرا نزارم ممنوع الخروج کنم؟ می ترسم بچه رو با خودش ببره خارج من دیگه نتونم بچه رو ببینم

    • سلام
      شما در صورتی می تونید شوهر تون رو ممنوع الخروج کنید که مهریه رو به اجرا گذاشته باشید و برای فرزندتون با توجه به اینکه حق ملاقات می تونید داشته باشید می تونید دستور جلوگیری از خروج فرزند رو بخواهید.

  • ممنوع الخروجی مردسلام حکم ممنوع الخروجی مرد رو از کجا باید درخواست کنیم که سریع بهمون بدن؟ راهی هست که ممنوع الخروجی زن رفع بشه؟

    • سلام
      بستگی به دادگاهی داره که اصل دعوا اجازه ی درخواست ممنوع الخروجی همسرتون رو میده در مورد ممنوع الخروجی خانم بستگی به موضوع داره اگر به خاطر اجازه شوهر باشه باید حتما اجازه به شما بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *