فروش مال غیر با وکالتنامه

فروش مال غیر با وکالتنامه

فروش مال غیر با وکالتنامه


با موضوع فروش مال غیر با وکالتنامه همراهتان هستیم.

قانونگذار با توجه به حقی که برای مالک مال شناخته است، تصرف هرشخصی بدون رضایت و اجازه مالک را معتبر نمی­‌داند.

با این حال گاه اتفاق می­‌افتد که شخصی، مال دیگری را به در مقام فروش قرار می­‌دهد؛ بدون آن که از جانب مالک اذن و اجازه‌ای داشته باشد.
قانون‌گذار این عمل را غیرمعتبر شناخته و برای شخصی که اقدام به فروش مال غیر می­‌نماید، مجازات پیش‌بینی کرده است.

اما در بسیاری از مواقع نیز دیده می‌­شود که فروشنده مال دیگری را به استناد وکالتنامه­‌ای که از مالک دارد، می­‌فروشد.

با تنظیم وکالتنامه، وکیل نماینده مالک در فروش مال می‌شود که تنظیم صحیح وکالتنامه از این جهت بسیار امر مهمی است که ممکن فرد وکیل از این وکالتنامه سواستفاده نماید.

به همین جهت توصیه می‌شود وکالتنامه توسط افراد متخصص و با تعیین حدود وظایف وکیل تعیین گردد.

این فعالیت­‌هایی حقوقی در غالب اوقات، همراه با دشواری­‌هایی است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید از افراد متخصص بهره گرفت و از توان علمی و تخصصی وکلای متخصص استفاده نمود.

سوالات مهم در بررسی فروش مال غیر با وکالتنامه:

  1. فروش مال غیر چیست؟
  2. تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی چه می­‌باشد؟
  3. در فروش مال غیر، مالک مال چه مسئولیتی دارد؟
  4. آیا فروش مال غیر با وکالتنامه معتبر است؟
  5. بهترین وکیل متخصص در زمینه فروش مال غیر با وکالتنامه؟
  6. فروش ملک همسر بدون داشتن وکالت رسمی چه حکمی دارد؟
وکیل ملک ایرانیان خارج از کشور

فروش مال غیر چیست؟

به موجب قانون و اخلاق، تنها مالکین می­‌توانند نسبت به اموال خود تصرف داشته باشند. تصرف مالک نسبت به مال خود می‌تواند مستقیم و یا غیرمسقیم صورت بگیرد.

منظور از تصرف مستقیم این است که مالک شخصا نسبت به تصرف در مال خود اقدام می­‌کند بدون آن که واسطه­‌ای قرار داشته باشد. مثلا مالک خودروی خود را می­‌فروشد.

جرم خرید و فروش کودک

گاه مالک شخصا و مستقیما نسبت به تصرف در مال اقدام نمی­‌کند؛ بلکه تصرف او به صورت غیرمستقیم و با واسطه است. مثلا مالک به دیگری وکالت فروش می­‌دهد و وکیل مال او را می­‌فروشد.

این تصرفات به نحوی که بیان گردید کاملا قانونی بوده و قانون آن­­ها را دارای اعتبار حقوقی می­‌داند مگر در مواردی که مانع قانونی وجود داشته باشد و مالک نتواند در مال تصرف کند.

آیا فروش وکالتی ملک در رهن مجاز است؟

به عنوان مثال هنگامی که مال در رهن (وثیقه و ضمانت) شخص دیگری است، نمی­‌توان در مال تصرفی کرد که حقوق مرتهن (شخصی که مال را در رهن گرفته است؛ مانند بانک که در ازای وام، ملک وام گیرنده را در رهن می­‌گیرد) دچار لطمه بشود.

در غیر این حالت؛ گاه اشخاص بدون آن که نسبت به مال حق مالکیت داشته باشند و یا از جانب مالک اذن و اجازه‌ای داشته باشند، اقدام به فروش مال دیگری می­‌کنند.

ابطال وکالت بلاعزل طلاق

این تصرف دارای نفوذ و اعتبار قانونی نیست و در مباحث حقوقی تحت عنوان فروش مال غیر مورد بررسی قرار گرفته و مقرراتی از جمله مجازات برای آن درنظر گرفته شده است.

بنابراین در تعریف مختصر می‌توان فروش مال غیر را اینگونه بیان کرد. فروش مال دیگری توسط شخصی که هیچ حق و اذن (اجازه) و اجازه­‌ای نسبت به فروش آن مال نداشته باشد و قانون هم آن را به رسمیت نشناسد.

اعتیاد همسر به تماشای فیلم پورن

البته این تعریف فروش مال غیر در معنای خاص خود است؛ در صورتی که در معنای عام برخی معاملات صحیح را نیز در بر می‌گیرد که در ادامه بررسی می­‌گردد.

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی چه می­‌باشد؟

فروش مال غیر یا همان فروش مال متعلق دیگری در بالا مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت اما باید دید که وجه تمایز فروش مال غیر و معاملات فضولی که بسیار شبیه یکدیگر هستند در چیست که برای رسیدن به چنین مرحله‌­ای، ابتدا باید معامله فضولی را تعریف نمود.

ماده 247 قانون مدنی در تعریف معامله فضولی بیان می‌­کند: « معامله به مال غیر، جز به عنوان ولایت (سرپرستی) یا وصایت (وصیت) یا وکالت نافذ (صحیح) نیست….. ».

وکیل فروش ملک ورثه ای

در معاملات فضولی، معامله‌ای که صورت گرفته، مستند به هیچ اذن و اجازه‌ای از مالک مال نیست و در همه ­حالات خود با عدم نفوذ مواجه می­‌شود؛ برای نفوذ نیازمند اعلام رضایت و اجازه­ مالک است.

عدم نفوذ یعنی آنکه معامله یکی از ارکان خود برای تشکیل را ندارد و نمی­‌توان آن را دارای حیات حقوقی دانست و در عالم حقوق آن را صحیح و کامل فرض نمود.

اگر چنین معامله‌­ای بخواهد به نفوذ؛ یعنی حیات و دارای آثار حقوقی بودن؛ برسد، باید مالک مال اجازه و رضایت خود را اعلام نماید.

معامله فضولی بر ملک همسر چیست؟

معامله فضولی یک حالت متزلزلی دارد که نمی­‌توان برای آن آثار شناخت و هر لحظه ممکن است موجودیت پیدا کند و یا از بنیان از بین برود.
در تشبیه این نوع از معاملات که نفوذ ندارند و در اصطلاح حقوقی غیرنافذ شناخته می­شوند؛ حقوقدانان تعبیرهای مختلفی به کار بسته­‌اند.

مصطفی عدل یکی از حقوقدانان و نویسندگان قانون مدنی درخصوص معاملات غیرنافذ (ناصحیح) مانند معاملات فضولی بیان می­‌دارد؛ معاملات غیرنافذ مانند انسان بیمار و رو به موتی هستند که ممکن است بهبود پیدا کنند (درصورت اجازه­ مالک) و ممکن است به موت و مرگ برسند (در صورت رد معامله توسط مالک).

وکیل جرایم پزشکی | وکیل قصور پزشکی

در صورتی که معاملات صحیح مانند انسان سالم و دارای حیات و معاملات باطل، مانند انسان مرده می­‌باشند که هیچ اثری از خود برجای نمی‌گذارد.
فروش مال غیر می­‌تواند با معاملات فضولی رابطه­‌ای به صورت عموم خصوص مطلق داشته باشد که به صورت دقیق بیان می‌داریم.

تفاوت معامله فضولی با جرم فروش مال غیر

هر معامله­ فضولی، فروش مال غیر است و نسبت به مال متعلق به دیگری صورت می­‌پذیرد. اما هر فروش مال غیری، معامله­ فضولی نیست.

معاملات فضولی تماما با عدم نفوذ مواجه می­شوند. که برای حیات حقوقی خود نیازمند اجازه و اذن مالک می­‌باشند. اما فروش مال غیر می­‌تواند فضولی و غیرنافذ باشد و می­تواند صحیح و دارای آثار حقوقی باشد.

به عنوان مثال هنگامی که وکیلی، مال موکل خود را، در حدود اختیاراتش می­فروشد، معامله هرچند نسبت به مال غیر است اما دارای حیات و آثار حقوقی است.

کلاهبرداری با فروش ملک همسر

معامله­ی وکیل نسبت به فروش مال موکل، معامله نسبت به مال خودش قطعا نیست، زیرا مالکیتی بر آن ما ندارد؛ بلکه نسبت به مال موکلش است که این معامله صحیح و دارای حیات و آثار حقوقی است.

یا به عنوان مثال هنگامی که مدیر تصفیه اموال تاجر ورشکسته را برای عمل تصفیه به فروش می­رساند، فروش مال غیر صورت می­گیرد اما دارای صحت و آثار حقوقی است.

بنابراین در خصوص رابطه­‌ی معاملات فضولی و فروش مال غیر باید قائل بر رابطه به طور عموم و خصوص مطلق شد.

در فروش مال غیر، مالک مال چه مسئولیتی دارد؟

هنگامی که فروش مال غیر با وکالتنامه صورت می­‌گیرد و در حالتی که وکالتنامه منتفی است، قاعدتا مسئولیت مالک متفاوت خواهد بود و احکام مختلفی خواهد داشت.

فروش مال غیر با وکالتنامه، یعنی این که شخصی (وکیل) برای فروش مال دیگری (موکل) اقدام به انعقاد قرارداد خرید و فروش کرده است و معامله اگر در حدود اختیارات وکالتنامه باشد صحیح است.

در این حالت مالک در برابر آن چه که به وکیل  وکالت داده است مسئولیت دارد. همچنین باید دستمزد وکیل و حق الوکاله وکیل را بپردازد.
به عبارت بهتر؛ موکل با انعقاد وکالتنامه متعهد شده است که در حدود فعالیت­‌های حقوقی وکیل طبق وکالتنامه، متعهد باشد.

فروش مال غیر

وصول مهریه از اجرای ثبت

پس اگر به وکیل گفته باشد مال را طبق اختیارات مقرر شده در وکالتنامه به فروش برساند  و وکیل اینچنین کند، باید موکل مال فروخته شده را تسلیم (تحویل) نماید.

اگر از انجام چنین عملی خودداری کند و مال را تسلیم نکند و از این طریق به وکیل ضرری برساند، در برابر خسارات وارده شده به وکیل می­‌تواند مسئول شناخته شود.

اما در موردی که فروش مال غیر، بدون وکالتنامه و اذن و اجازه­‌ای از جانب مالک باشد، مالک وظیفه‌ای در قبال معامله­‌ای که شخص نموده است، ندارد. این فروش مال غیر، از مصادیق معاملات فضولی است.

آیا فروش مال غیر با وکالتنامه معتبر است؟

فروش مال غیر با وکالتنامه، می­‌تواند همان وکالت در فروش باشد که دارای حیات و آثار حقوقی است. اما جوانب مختلف آن نیازمند بررسی است.
اگر فروش مال غیر با وکالتنامه در حدود اختیاراتی که در وکالتنامه مقرر شده است، صورت گیرد، این فروش معتبر می­‌باشد.

اما اگر فراتر از حدود اختیاراتی که در وکالتنامه قید شده باشد، صحیح نیست و آن قسمت که خارج از حدود اختیارات مقرر شده در وکالتنامه است، فضولی تلقی شده که برای اعتبار نیازمند اجازه و تأیید مالک است.

بنابراین برای این که بدانیم فروش مال غیر با وکالتنامه چه مقدار صحیح و دارای اعتبار است، باید به متن وکالتنامه مراجعه کرده و تفسیر لازم صورت گیرد.

بهترین وکیل متخصص در زمینه فروش مال غیر با وکالتنامه کیست؟

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع فروش مال غیر با وکالتنامه هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.

جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه فروش مال غیر با وکالتنامه، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

خلع ید شوهر از ملک مشترک

 

 

در فروش مال غیر، مالک مال چه مسئولیتی دارد؟

باتوجه به نقش مالک در قرارداد فروش مال، ممکن است مالک مسئول شناخته شود و یا مسئولیتی متوجه او نگردد که باید جوانب مختلف بررسی گردد.

آیا فروش مال غیر با وکالتنامه معتبر است؟

اگر وکالتنامه در حدود اختیارات مالک تنظیم شده باشد و موانع قانونی موجود نباشد؛ همچنین وکیل در قرارداد با توجه به مفاد وکالتنامه عمل کند، می­تواند صحیح باشد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (21 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *