معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی

معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی

معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی


با موضوع معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی همراهتان هستیم.

معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد.

قراردادهای ملکی که به صورت معمول در آن‌ها شرط داوری استفاده می‌شود، براساس فراوانی استفاده افراد به ترتیب الویت شامل قراردادهای مشارکت در ساخت، قراردادهای خرید و فروش ملک، قرارداد اجاره ملک و… می‌باشد.

برای دیدن معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی نباید منتظر نتیجه استفاده آن شویم، بلکه اگر با رویکرد عاقبت اندیشی به موضوع نگاه کنیم باید قرارداد ملکی و شرط داوری راجع به آن را به رویت وکیل متخصص برسانیم و با تجویز او قرارداد و شرط داوری را امضا نمایید.

وکیل متخصص در امور داوری وکیلی است که علاوه بر اشراف به آیین دادرسی مدنی و قوانین داوری داخلی و بین المللی با امور داوری سر و کار جدی داشته باشد، یعنی حداقل پنجاه بار این فرد خود در مقام داور به داوری پرداخته باشد.

برای تنظیم شرط داوری در قراردادهای ملکی کدام وکیل مناسب است؟

از این روی اکثر وکلایی که اطلاع دقیق از مسایل داوری ندارند، اغلب پیش خود فکر می‌کنند که ساز و کار همان ساز و کار دادگاه است و یا بر عکس عده‌ای می‌پندارند که داوری آنقدر خالی از تشریفات است که نباید به چشم یک دادگاه جدی به آن نگاه کرد.

وکیل مهریه کرج

هر دو عقیده فوق اشتباه است و با مشورت با چنین وکیلی نمی‌توانید آگاه شوید که معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی چیست.

در این مقاله به دنبال این هستیم تا بدانیم که چگونه می‌توان از پیش مراقب بود که معایب داوری در قراردادهای ملکی گریبان ما را نگیرید و در آینده احتمال بهره مندی از مزایای آن شامل حال ما شود.

مشاوره تلفنی با وکیل خانواده مهر

علیرغم وجود صلاحیت علمی تمامی وکلای دادگستری فقط عده‌ای معدود از وکلا می‌توانند در خصوص معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی سخن بگویند.

به صورت کلی پیام ما به مخاطبان گرامی این است که استفاده به جا از داوری و انتخاب صحیح داور کاملا مزیت صرفه‌جویی در وقت و هزینه را در پی دارد.

اما به هر طریق اگر در تنظیم قرارداد اصلی و قرارداد داوری و انتخاب داور به صورت حرفه‌ای اقدام نشود در آخر دردسرهای افراد دو چندان می‌شود.

حتی در برخی از موارد می‌تواند به سلب حقوق فرد منتهی شود.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی پرداخته و همچنین آماده ارایه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهمی که پیرامون موضوع معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی توسط وکیل پایه یک دادگستری، بررسی خواهند شد:

  1. امتیازات و معایب داوری نسبت به دادرسی دادگاه چیست؟
  2. داوری چه نقشی در کاهش پرونده‌های قضایی دارد؟
  3. آیا داوری نسبت به دادگاه منعطف‌تر است؟
  4. آیا استفاده از داور در قرارداد ساخت ملک مزیتی دارد؟
  5. آیا احتمال دارد داور بی طرفی را زیر پا بگذارد؟
  6. دانستن معایب و مزایای داوری چه کمکی به افراد می‌کند؟
  7. چگونه می‌توان رای داور را ابطال نمود؟
  8. ایرانیان خارج از کشور می‌توانند داور انتخاب نمایند؟
  9. بهترین وکیل پرونده داوری در ایران کیست؟

رعایت تشریفات ابلاغ داوری

یک مزیت تمام عیار داوری فاقد تشریفات بودن ابلاغ‌های داوری است.

اگر به دنبال بهره‌مندی از مزایای داوری در قرارداد ملکی هستید؛ دقت داشته باشید که در داوری نحوه ابلاغ کاملا منعطف و آسان است یعنی حتی می‌توانید شرط کنید که داور ابلاغ‌ها را از طریق واتساپ یا گروه واتساپی انجام دهد پس در داوری اختیار بهره‌مندی از مزایای آسان عصر ارتباطات وجود دارد.

دادگاه خانواده شرق تهران

داوری در معاملات املاک

استعلام قرارداد ملکی از حیث درج صحیح نشانی یک تکلیف برای داور است.
داوری در قراردادهای ملکی از حیث ابلاغ فاقد تشریفات خاص است به شرط آنکه تمهیدات از پیش لحاظ شده باشد.
از جمله شرایط موثر در فسخ قرارداد ملکی این است که قرارداد به داوری یا به دادگاه ارجاع داده شود.
با توجه به آنچه گفته شد قراردادهای ملکی نیاز به تعیین داور دارند.

در بررسی معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی از حیث تشریفات ابلاغ به این نتیجه رسیدیم که این موضوع یک مزیت است.
اگر اصرار بر درج داوری در قرارداد ملکی دارد در خصوص شرایط فسخ قرارداد ملکی باید اهمیت دوچندانی بدهید.

تعیین زمان و مکان انجام داوری

در داوری در قراردادهای ملکی مزیت دیگر این است که شما حتی برای یک دعوای ملکی که تابع محل وجود ملک است می‌توانید محل داوری را در نقطه‌ای معین نمایید که حتی ملک در آنجا وجود ندارد و از این حیث می‌توانید نزدیک‌ترین محل به نشانی محل اقامت خود را انتخاب نمایید.

طلاق به درخواست مرد

استعلام قرارداد ملکی از حیث صحت و جعل نبودن با ارجاع موضوع به کارشناس امکان‌پذیر است.

از این روی قراردادهای ملکی بستر مناسبی برای لحاظ نمودن داوری در اختلافات طرفین می‌باشند.
اگر در معامله خود شرایط فسخ قرارداد ملکی را پیش بینی نمودید حتما به تعیین زمان و مکان انجام داوری بپردازید.
در کنکاش معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی از حیث تعیین زمان و مکان انجام داوری به این نتیجه رسیدیم که این موضوع یک مزیت است.

درخواست داوری از طریق اظهارنامه و پست دو قبضه یا پیشتاز

مزیت درخواست داوری از طریق اظهارنامه و پست دوقبضه یا پیشتاز در داوری در قراردادهای ملکی این است که اگر کد ملی یا کد پستی داور به درستی درج شده باشد.

هیچ بهانه‌ای پیدا نخواهد شد که داور دعوی را استماع (شنیدن و قبول کردن) ننماید و براساس قوانین پست جمهوری اسلامی و یا پست قضایی این پست به سرعت انجام می‌شود.

توقیف حقوق کارمند برای مهریه

با توجه به قانون آیین دادرسی مدنی در قراردادهای ملکی نشانی قراردادی افراد هم می‌تواند ملاک ابلاغ قرار گیرد.
مثلا فرد با دارا بودن شرایط فسخ قرارداد ملکی می‌تواند ابلاغیه های مربوط به درخواست فسخ را صرفا به نشانی ای ارسال نماید که در قرارداد ذکر شد. سپس با بهره مندی از این مزیت دعوی را به نفع خود تمام نماید.

همه چیز درباره تعلق گرفتن نصف دارایی مرد به زن در هنگام طلاق

در جستجوی معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی از حیث درخواست از طریق اظهارنامه یا پست پیشتاز به این نتیجه رسیدیم که این موضوع یک مزیت است.

رسیدگی توسط داور طبق خواسته

یک مزیت و یا حتی عیب دیگر داوری در قراردادهای ملکی این است که رسیدگی توسط داور طبق خواسته شما رقم می‌خورد و داور به مسئله خارج از خواسته شما نمی‌پردازد.

هر چند که در دادگاه نیز قاضی خارج از خواسته خواهان دعوی رای نمی‌دهد اما در داوری این مسئله به حدی پر رنگ است که داور حتی اگر بخواهد به چیزی که سبب علم و آگاهی او از حقیقت شده است نگاهی داشته باشد در حقیقت این امکان برای او وجود ندارد و باید پایبند به حدود قرارداد داوری باشد.

با نگاهی به معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی از حیث رسیدگی مطابق خواسته به این نتیجه رسیدیم که این موضوع می‌تواند هم یک مزیت و هم یک عیب باشد.

قراردادهای ملکی دست دادرس یا داور را می‌تواند برای تفسیر باز بگذارد.

قابلیت اعتراض به رای داوری

یک ضعف اساسی و یا یک عیب بزرگ برای محکومین رای داوری این است که این رای همانند رای دادگاه قابل اعتراض نیست. فقط می‌توان در بازه زمانی محدودی ابطال آن را از دادگاه درخواست نمود.

با اندیشدن به معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی از حیث قابلیت اعتراض به رای داوری به این دریافتیم که این موضوع می تواند هم یک مزیت و هم یک عیب باشد.

پس قراردادهای ملکی که به داوری ارجاع می‌شوند می‌توانند یکبار دیگر نیز بررسی شوند.
با استعلام قرارداد ملکی مشخص خواهد شد که این قرارداد قابلیت ارجاع به داوری را دارد یا خیر

لزوم تسلط کافی به قوانین داوری برای داور

همانگونه که در مقدمه این مقاله توضیح دادیم لزوم تسلط کافی به قوانین داوری برای فرد داور در داوری در قراردادهای ملکی امری اجتناب ناپذیر است.

از معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی این است که امکان دارد داور ما مشرف به قوانین داوری باشد و یا نباشد؛ اما در دادرسی دادگاه همواره قاضی فردی عالم به قانون است.

اگر قرارداد در سامانه املاک ثبت شده باشد استعلام قرارداد ملکی از حیث تاریخ انعقاد امکان پذیر است.

وضعیت ارث جنین حاصل از تلقیح مصنوعی

رعایت انصاف و عدالت توسط داور یا هیات داوری

در داوری در قراردادهای ملکی معمولا این عیب در داوری‌ها وجود دارد که دل و یا ذهن داور امکان دارد به سمت یکی از طرفین معطوف باشد و داور بخواهد تمام تلاش خود را کند که به سمت فرد خاصی رای بدهد و استقلال و بی‌طرفی داور در داوری خدشه‌پذیرتر از استقلال قاضی دادگاه است.

با بررسی معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی از حیث عدالت داور به این نتیجه رسیدیم که این موضوع می‌تواند یک عیب باشد.

چرا که این داور همانند قاضی دادگاه نیست که صرفا با تکیه بر وجدان بخواهد رای صادر نماید.

اگر داور بی‌انصاف باشد شرایط فسخ قرارداد ملکی را بدون توجه به عدالت تفسیر خواهد نمود.

بدون انجام داوری دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد.

به این معنی که اگر ضمن قرارداد شرط داوری شده باشد؛ دادگاه به اختلاف پیش آمده رسیدگی نمی‌کند و باید ابتدا داور به موضوع رسیدگی نماید.

رسیدگی در دادگاه در مواردی که شرط داوری ضمن قرارداد درج می‌شود؛ تنها در صورتی است که داور رای صادر نماید و دو طرف یا یکی از آنها نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشند.

داوری در قراردادهای ملکی یک شمشیر دو لبه است.

بودن آن هم مزیت است و هم می‌تواند عیب باشد. یعنی می‌تواند مزیت باشد. از این حیث که وجود آن مانع رسیدگی دادگاه است. و این مقوله می‌تواند برای کسی که شرط داوری به درستی به نفع او تنظیم شده یک مزیت باشد. عکس آن می تواند یک عیب بزرگ باشد. و باعث سلب حق دسترسی فرد به دادگاه شود.

از جمله معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی این است که اگر این شرط لحاظ شود امکان ارجاع موضوع به دادگاه وجود ندارد. اگر نباشد قطعا حق رجوع به دادگاه برای طرفین محفوظ است.

مهلت اعتراض به رای داور چند روز است؟

اعتراض به رای داور می‌بایست در مهلت بیست روزه باشد. در غیر این صورت رد می‌شود.

مهلت اعتراض به رای داور در ابلاغ از طریق پست سفارشی از چه زمانی محاسبه می شود؟

اگر رای داور از طریق دفتر دادگاه ابلاغ نگردد و از طریق پست سفارشی ابلاغ شود، در محاسبه مهلت درخواست ابطال رای داور، اطلاع مخاطب از امضاء رسید پست سفارشی معتبر می‌باشد.

بهترین وکیل پرونده داوری در ایران

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.

راههای اثبات عسر و حرج زوجه چیست؟

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.

داوری در عقد و ازدواج

جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه معایب و مزایای داوری در قراردادهای ملکی، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

چه قانونی بر داوری داخلی حاکم است؟

در قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی بابی برای داوری تعیین شده است.

رای داوری به چه دلیلی قابل ابطال است؟

به دلیل مخالفت با قانون و تعارض با قرارداد داوری می‌تواند قابل ابطال باشد.

5/5 - (21 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *