وکیل تضمینی مهریه


 

امروز با موضوع وکیل تضمینی مهریه با شما بزرگواران همراه هستیم.

نوبت به مطالبه مهریه رسیده است، حرف و حدیث‌ها از این حکایت دارد که چرا به وکیل برای مطالبه مهریه مراجعه نمایید؟!

مگر خودتان نمی‌توانید یک دادخواست بدهید، مهریه حق قانونی است و فقط کافیست شما یک دادخواست مطالبه مهریه بدهید و تمام، و نهایتا اگر نیاز به دفاع خاصی هم باشد عریض نویس‌های محترم با ماشین تایپ لهستانیشان از پس کار برخواهند آمد، اما خواننده گرامی باید آگاه باشد طرح یک دعوی حقوقی آن هم با موضوع مطالبه مهریه دارای ظرایف و مطالبی خاص است که تنها شخصی که از پس مدیریت این پرونده برخواهد آمد، کسی جز وکلای حاذق دادگستری نخواهد بود.

برای درک هرچه بهتر این موضوع می‌توانید بدون اکتفا به مقاله پیش رو، سری به محاکم و دادگاه‌های خانواده بزنید و ببینید خانمی را که می‌گوید 3 سال است دنبال مطالبه مهریه‌ام هستم و خسته شدم ، آقایانی را مشاهده می‌نمایید که با لباس‌های نیلگون زندان تحت الحفظ به دادگاه آورده می‌شوند تا از حقوق خود در دعوی مطالبه مهریه دفاع نمایند.

وکیل طلاق توافقی جهان کودک

نکات مهم وکیل تضمینی مهریه

آیه مهریه بخشیده شده قابل بازگشت است؟

نقش وکیل تضمینی در پرونده مطالبه مهریه چیست؟

آیا وکیل می‌تواند مهریه بخشیده شده را برگرداند؟

خلاصه  جریان یک پرونده مطالبه مهریه از ابتدا تا انتها

در این مقاله ماجرای زنی را می‎‌خوانید که علیرغم اینکه همسرش با وی بدرفتاری می‌نماید،و همچنین توانایی بارور ساختن (بچه دار شدن) وی را هم ندارد.

اما زن در نهایت صدق و راستگویی به دادگاه اعلام می‌دارد که نصف مهریه خود را از همسر خویش دریافت کرده و نصف دیگر را هم بخشیده بوده است تا بتواند از طریق دستور دادگاه از شوهرش طلاق بگیرد،که  القضا صدور حکم طلاق مذکور به بن بست‌های عاطفی اصابت می‌نماید.

لیکن در حال حاضر وی (زن ) که خود را ناکام در زندگی مشترک و شکست خورده‌ی دعوی طلاق می‌بینید خواهان این است که آن قسمت از مهریه را که به جهت صدور طلاق نافرجام بخشیده شده بود را مطالبه نماید(از هبه رجوع نماید)  تا در قبال خان قدرتی که قوانین ازدواج  برای مردان گسترانیده است بی دفاع تر از این نگردد، با ما همراه باشید تا در چالشی خواندنی در خلال پرسش و پاسخ‌های ذیل به بازخوانی این پرونده بپردازیم.

همانگونه که مستحضرید دعوایی با موضوع مطالبه مهریه‌ای که قبلا بابت گرفتن طلاق از شوهر بخشیده شده بود( و طلاق به وقوع نپیوسته بود) مطرح می‌شود و دادگاه بدوی به نحوه ذیل اقدام به رسیدگی می‌نماید که تشریح روند رسیدگی را جهت آشنایی خوانندگان با فضای رسیدگی به دعوی مهریه تبیین می‌نماییم.

دادگاه ابتدا خواسته زن مبنی بر مطالبه مهریه را چگونه  شناسایی می‌نماید؟

دادگاه مهریه را به عنوان خواسته بدین شکل بررسی می‌نماید : خواسته خانم الف  مطالبه مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰هزار ریال، بابت نصف از مهریه مندرج در سند نکاحیه شماره —- مورخ ۱۱ اسفند ۱۳۶۹ با احتساب به نرخ روز وفق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به انضمام خسارات دادرسی است.

مشاوره اجباری قبل از طلاق توافقی

وکیل خانم برای رجوع از بخشیدن مهریه چه دفاعی را دادگاه مطرح نمود؟

 وکیل خواهان اعلام داشته، موکله به لحاظ عدم توانایی شوهر در بارور ساختن وی (بچه‌دار شدن) ضمن اقرار به دریافت نصف مهریه طی سند رسمی شماره —  مورخ 10 مرداد ۱۳۷۹ تنظیمی در دفتر اسناد رسمی شماره — نصف از مهریه و نفقه ایام عده و سایر حقوق مالی خود را در قبال طلاق به زوج بذل و درخواست طلاق می‌کند.

قبل از صدور حکم طلاق (گواهی عدم امکان سازش) خواهان (موکله) طی لایحه کتبی،که تحت شماره —- مورخ ۲0 تیر ۱۳۸۲ ثبت و پیوست پرونده طلاق به کلاسه- —- می‌باشد، از بذل خود رجوع و نصف از مهریه بذل شده را طلب می‌کند که دادگاه رسیدگی می‌کند و در دادنامه اصداری به شماره ۷۶۳ مورخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ با قبول رجوع خواهان (زوجه) به مابذل در صفحه دوم دادنامه در سطور ۱۷ الی ۲۱ آن را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

در اثر تجدیدنظرخواهی خواهان، پرونده به محاکم تجدیدنظر ارسال و در پرونده تجدیدنظر کلاسه شعبه سوم به موجب دادنامه ۱۵۲۱/ مورخ ۲۷ دی ۱۳۸۳ با تلقی بذل مهریه به هبه دادنامه بدوی را بدون این‌که در این مورد نقض کند، عیناً در اجرای ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی تأیید کرده است.

از این رو حق موکله در رجوع به مابه‌البذل وفق مقررات قانون مدنی محرز است، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به نفع موکله به پرداخت نصف مهریه مندرج در سند نکاحیه فیمابین به نرخ روز به انضمام خسارات دادرسی را دارد.

وکیل شوهر در مقابل دفاعیات وکیل زن چه دفاعی را مطرح ساخت؟

وکیل شوهر در لایحه تقدیمی استناد کرده که خواهان نصف از مهریه را هبه نموده و رجوع به آن وفق ماده ۸۰۶ قانون مدنی که صراحت دارد <هر گاه دائن طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد> و ماده ۱۲۷۵ قانون مدنی که مقر(اقرار کننده) را ملزم به اقرار خود کرده است.

وکیل مهریه خیابان پاسداران

دادگاه نسبت  به دفاعیات وکلا چه واکنشی نشان داد؟

دادگاه در رای خود نوشت که دفاعیات وکیل شوهر قابلیت شنیدن و اعتنا را در محکمه ندارد.

آیا دادگاه فرقی بین بدهی‌ مهریه با سایر بدهکاری‌ها در جامعه قایل است؟  

دادگاه در رای خود اینگونه می‌نویسد:  نظر به این‌که مهریه حسب قانون مدنی ماهیت خاصی دارد و دین عادی محسوب نمی‌شود تا پس از هبه و بخشش قابل مطالبه به طور کلی نباشد، به همین دلیل مقنن در قانون مدنی رجوع به مهریه در صورت بذل اولیه حتی پس از اجرای صیغه طلاق تا انقضای زمان عده را از سوی زوجه مجاز و قانونی دانسته و این امر از مفهوم و منطوق بند ۳ ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی کاملاً مشهود است و به صراحت در دادنامه شماره ۷۶۳ مورخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ که منتهی به صدور گواهی عدم امکان سازش فیمابین طرفین دعوا گردیده، مقید است.

از این رو هبه در بذل مهریه مصداق قانونی ندارد و زوجه قبل از طلاق و حتی بعد از آن با سپری شدن زمان عده حق رجوع به مابه‌البذل از بابت مهریه را دارد.

دادگاه در آخر چه حکمی صادر می‌نماید؟

حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ۱۱۰ میلیون و۷۸۸ هزار و۵۵۰ ریال (۵۵۰/۷۸۸/۱۱۰ ریال) بابت اصل خواسته و نصف از مهریه با احتساب به نرخ روز و مبلغ ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و۷۷۰ ریال (۷۷۰/۱۷۰/۲ ریال) بابت تمبر هزینه دادرسی و مبلغ ۵ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۱۹ ریال (۱۱۹/۳۷۳/۵ ریال) بابت حق‌الوکاله وکیل در این مرحله از دادرسی (مرحله بدوی) در حق خواهان صادر و اعلام می‌نماید.

دادخواست اثبات زوجیت

ضمناً دایره اجرای احکام مدنی به هنگام اجرای حکم مکلف به وصول و ایصال مابه‌التفاوت تمبر هزینه دادرسی این مرحله از رسیدگی به مبلغ ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۲۷۰ ریال از خانم می‌باشد.

مستشاران و قاضی دادگاه تجدیدنظر در تایید رای دادگاه اول چه استدلالی مبنی بر قابل رجوع بودن مهریه بخشیده شده جهت طلاقی که واقعه نگردیده  مطرح می‌سازند؟

1-محتویات پرونده‌های استنادی دلالت بر صدور گواهی عدم امکان سازش(طلاق) به منظور اجرای صیغه طلاق دارد؛ اما اجرایی و عملی نشده است؛ یعنی طرفین به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه نکرده‌اند و طلاق رسماً واقع نشده است.

2-مفاد و مندرجات یکی از دعاویی که آقا پس از طلاق علیه خانم مطرح کرده است،حکایت از  صدور حکم به تمکین زوجه و بازگشت خوانده جهت ادامه زندگی دارد که  مؤید آن است که طلاق عملی و اجرایی نشده است، لذا پیداست که صرف نظر کردن زوجه از بقیه مهر (نصف مهریه) به نرخ روز در مقابل وقوع و اجرای طلاق بوده است.

3-حال که طلاق داده نشده است، این امر ابراء محسوب نمی‌شود و یک هبه قابل رجوع(بخشش قابل بازگشت) است (مفاد نظریه شماره ۷۱۶/۷ مورخ ۱ تیر ۱۳۸۲ اداره حقوقی قوه قضاییه مفید افاده به همین معناست.)

دادنامه معترض‌عنه در حدی متضمن این معناست که به استناد صدر ماده ۸۰۳ قانون مدنی واهب می‌تواند با بقای عین موهبه از هبه رجوع کند. بنابراین، زوجه مستحق دریافت الباقی مهر به نرخ روز با عنایت به این‌که هبه عقد جایز است، می‌باشد. از این رو منطبق با موازین قانونی است.

مطالبه ارش البکاره

در نهایت با رد تجدیدنظرخواهی با استناد به قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، نتیجتاً رأی به تأیید و استواری دادنامه معترض عنه صادر و اعلام می‌نماید. رأی دادگاه قطعی است.

امیدوارم خوانندگان گرامی مقاله  با مطالعه این حکم نسبت به اهمیت حضور وکیل تضمینی در مهریه آگاهی یافته باشند.

وکیل تضمینی  مهریه در سراسر ایران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *