تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران

تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران

تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران


بررسی شرایط تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران موضوع بحث ماست.

طلاق از جمله اعمال حقوقی است که به لحاظ آثار مالی و معنوی که در پیش دارد، در قانون مدنی کشور ما برای آن قوانین و شرایط و تشریفات خاصی پیش‌بینی شده است.

عدم وجود هر یک از تشریفات پیش‌بینی شده در قانون برای طلاق، سبب عدم نفوذ (صحیح نبودن) یا بطلان (باطل بودن) و در نتیجه عدم ثبت طلاق در مراجع صالح می‌شود.

وکیل خانواده ایرانیان مقیم خارج

تنفیذ (تایید) حکم طلاق صادر شده در خارج از ایران در مواردی اتفاق می‌افتد که زن و مرد ایرانی در کشوری خارجی مقیم هستند و برای جدایی خود به مراجع قضایی پیش‌بینی شده در قانون ایران نرفته‌اند و به مراجع قضایی در کشور محل سکونت خود برای طلاق اقدام نموده و طبق قوانین همان کشور هم از هم جدا شده‌اند.

حال برای اینکه طلاق صورت گرفته بین زن و مرد طبق قوانین ایران قابلیت اجرا داشته باشد، باید به مراجع قضایی که وزارت امور خارجه در هر کشور تعیین کرده است مراجعه نمایند.

یا در ایران به مراجع قضایی صالح رجوع نمایند و دادخواست تنفیذ (تایید) حکم طلاق خارج از ایران را بخواهند.

زن چه اموالی را به ارث می‌برد

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان به بررسی دلایل مختلف تنفیذ (تایید) حکم طلاق خارج از ایران پرداخته‌ایم.

تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران در چه مواردی اتفاق می‌افتد؟
رویه قضایی تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران چگونه است؟
بهترین وکیل برای پرونده ایرانیان خارج از کشور کیست؟
وکیل بین المللی موضوعات خانواده چه ویژگیهایی دارد؟
دادخواست تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران چگونه است؟
تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران در چه موارد اتفاق می‌افتد؟

اتباع ایرانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و برای حل کردن دعاوی خانوادگی دچار مشکل شده‌اند، باید طبق قوانین ایران به حل دعاوی خود بپردازند چرا که تابع این قوانین هستند.

طلاق اتباع ایرانی در سوئد

زن و مرد ایرانی که در کشور خارجی سکونت دارند و طبق قوانین همان کشور نیز از یکدیگر جدا شده‌اند، باید وضعیت ازدواج ایرانی خود را نیز مشخص کنند که بتوانند طلاق خود را طبق قانون ایران ثبت کنند و صیغه طلاق را جاری نمایند.

زن و مرد ایرانی مقیم کشور دیگر برای انجام طلاق خود می‌توانند به شخصی که در ایران سکونت دارد وکالت بدهند که امور مربوط به طلاق آن‌‌ها را انجام بدهد.

اما اگر خود بخواهند راسا در همان کشور محل سکونت خود اقدام به طلاق نمایند باید به مراجع قضائی ایران در آن کشورها مراجعه نمایند.

تبصره ماده 15 قانون حمایت از خانواده مصوبه سال 1392

ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین (زن و مرد) یا زوج (مرد) با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری‌ها معرفی می‌شوند امکان‌پذیر است.

بنابراین زن و مرد تبعه ایران که مقیم کشور دیگری هستند برای ثبت طلاق خود به موجب قانون ایران باید به مراجع تعیین شده، رفته و طبق رویه قضایی کشور ایران اقدام نمایند.

اما اشخاصی که به موجب قوانین ایران اقدام به طرح دعوی طلاق ننمایند و طبق قوانین کشوری که در آن اقامت دارند اقدام کنند، در چنین موردی باید در دادگاه ایران دادخواست تنفیذ (تایید) حکم طلاق صادره از دادگاه خارجی را اقامه کنیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق اتباع ایرانی در سوئد

دادگاه پس از رسیدگی به چنین دعوایی یا اقدامات صورت گرفته توسط مرجع قضایی آن کشور را درست و مطابق با موازین و مقررات و تشریفات قانون ایران می‌داند و حکم صادره از آن دادگاه را تنفیذ (تایید) می‌کند و یا اقدامات صورت گرفته توسط مراجع قضایی آن کشور را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند.

در این صورت زن و مرد باید اقدام به دادخواست طلاق در دادگاه ایران را بنمایند.

وکیل پایه یک برای طلاق در تهران

طبق ماده 15 قانون حمایت از خانواده مصوب 1392 در خصوص طلاق هایی که زن و مرد در مراجع قضایی کشوری که در آن سکونت دارند اقدام می‌نمایند چنین بیان می‌دارد که:

هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی‌شود مگر آن که دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی (تاییدی) صادر کند.

رویه قضایی تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران چگونه است؟

 تنفیذ یا تایید طلاقی که مطابق حکم دادگاه خارجی بین زن و مرد در خارج از ایران انجام شده است، خواهان باید ثابت نماید که مرد مطابق موازین شرعی و قانون ایران، صیغه طلاق را در حضور دو شاهد عادل اجرا کرده است.

در غیر این صورت، دادخواست تنفیذ (تایید) حکم رد است و حکم طلاق دادگاه خارجی قابل تنفیذ و تایید در دادگاه ایران نیست.

به همین دلیل توصیه می‌شود در خصوص تنفیذ حکم طلاق خارج از ایران را از وکیل بین‌المللی ازدواج و طلاق کمک دریافت نمایید.

ماده 972 قانون مدنی

 احکام صادره از مراجع قضایی سایر کشورها به طور کلی تعیین تکلیف می‌نماید اما در قانون اجرای احکام و قانون حمایت از خانواده به طور خاص در خصوص دادخوست تنفیذ (تایید) حکم طلاق خارج از ایران تعیین تکلیف نموده است.

بنابراین احکام صادره از محاکم خارجی، این احکام صادره از محاکم خارجه و همچنین اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در خارجه را نمیتوان در ایران اجرا نمود مگر اینکه مطابق قوانین ایران امر به اجرای آنها صادر شده باشد.

نمونه اعتراض اجازه خروج از کشور

ماده 173 قانون اجرای احکام مدنی

در خصوص دادخواست و پیوست‌های، تنفیذ (تایید) حکم طلاق خارج از کشور، چنین بیان می‌دارد که : به تقاضانامه اجرای حکم باید مدارک زیر پیوست شود:

نسخه‌ای از رونوشت (کپی) حکم دادگاه خارجی که صحت مطابقت آن با اصل به وسیله مامور سیاسی یا کنسولی کشور صادرکننده حکم گواهی‌شده باشد با ترجمه رسمی گواهی شده آن به زبان فارسی.

مشاوره حقوقی تنفیذ وصیت نامه

رونوشت (کپی) دستور اجرای حکمی که از طرف مرجع صلاحیتدار مربوط صادر شده با ترجمه گواهی شده آن.

گواهی نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشوری که حکم از آنجا صادر شده یا نماینده سیاسی یا کنسولی کشور صادرکننده حکم در ایران‌ راجع به صدور و دستور اجرای حکم از مقامات صلاحیتدار.

گواهی امضاء نماینده سیاسی یا کنسولی کشور خارجی مقیم، از طرف وزارت امور خارجه.

ماده 15 و 14 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391

 صلاحیت دادگاه‌های ایران برای تنفیذ (تأیید) حکم طلاق، دادگاه صلاحیتدار تنفیذ و تایید حکم طلاق صادر شده خارج از ایران، چنین بیان می‌دارد که:

هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی‌شود مگر آن که دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.

 طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین (زن و مرد) یا زوج (مرد) با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری‌ها معرفی می‌شوند امکان‌پذیر است.

ثبت طلاق رجعی (طلاقی که در آن زن و مرد حق رجوع و بازگشت به یکدیگر را دارند) منوط به انقضای عده است.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج

در طلاق بائن (طلاقی که در آن زن و مرد حق رجوه یا بازگشت به یکدیگر را ندارند) نیز زوجه (زن) می‌تواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید.

وکیل طلاق توافقی گیشا

در مواردی که طلاق به درخواست زوج (مرد) ثبت می‌گردد، زوجه (زن) می‌تواند با رعایت این قانون برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاه‌های ایران مراجعه نماید.

ماده 14 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391

هرگاه زن یا مرد مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است.

اگر زن و مرد هر دو مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنان در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زن برای رسیدگی صالح است.

در صورتی که زن و مرد در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زن و مرد برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.

باید توجه داشته باشیم که تنفیذ (تایید) حکم طلاق صادره از دادگاه خارجی به معنی جاری شدن صیغه طلاق نمی‌باشد در واقع پس از تنفیذ (تایید) حکم طلاق باید به مراجع ثبتی و شرعی مراجعه نمایند و صیغه طلاق خود را جاری و ثبت نمایند.

دادخواست تنفیذ حکم طلاق صادره از دادگاه خارجی

دادخواست تنفیذ حکم طلاق صادره از دادگاه خارجی، مانند سایر دعاوی حقوقی به موجب ثبت دادخواست در دفتر مرجع صالح قضایی به جریان می‌افتد.

خواهان این دادخواست با توجه به نوع طلاق متفاوت است، درصورتی که طلاق توافقی باشد خوانده و خواهان دعوا، زن و مرد می‌باشند.

اگر طلاق از طرف مرد باشد خواهان، مرد و خوانده زن می‌باشد و اگر زن دادخواست طلاق داده باشند، زن، خواهان و مرد خوانده دادخواست می‌باشد.

خواسته دعوا، تنفیذ حکم طلاق صادره از دادگاه خارجی و ثبت و اجرای آن به همراه کلیه خسارات

در قسمت دلائل و منضمات دادخواست، از موارد الزامی، منضمات (پیوست‌ها) ماده 173 قانون اجرای احکام مدنی که فوقا به آن اشاره شد باید حتما به دادخواست پیوست شوند وسایر دلایل که عبارتند از:

کپی تایید شده ۱- عقدنامه، ۲-حکم طلاق،۳-دادنامه شماره صادره از ترجمه رسمی دادنامه (حکم) مذکور ۵- مدرک مورد نیاز دیگر. (دادخواست تنفیذ طلاق)

شرح دادخواست هم مانند سایر دعوای نگارش می‌شود

ریاست محترم مجتمع قضائی……
با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:
اینجانب (با توجه به نوع طلاق حسب مورد نام مرد و زن نوشته می‌شود.) به استناد کپی مصدق (تایید شده) عقدنامه شماره………. مورخ / / عقد ازدواج دائمی در دفترخانه………. منعقد کرده‌ایم.

رجوع از بذل مهریه

نظر به عدم حصول توافق اخلاقی در ادامه زندگی مشترک در نهایت موفق به اخذ حکم طلاق به شماره………. از………. کشور………. گردیدیم، فلذا به استناد حکم یادشده (کپی و ترجمه مصدق ضمیمه) مستنداً به ماده ۹۷۲ قانون مدنی تنفیذ (تایید) حکم طلاق صادره و اجرای صیغه طلاق و ثبت رسمی آن در یکی از دفاتر اسناد رسمی مورد استدعاست.
محل امضاء- مهر- انگشت

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (102 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام من چندوقته که برگشتم ایران قبلا انگلیس بودیم و من و همسرم اونجا از هم جدا شدیم اونجا صحبتی از مهریه نکردیم میخواستم ببینم میتونم پیگیر مهریه ام بشم؟با تشکر

    • سلام، باید بررسی گردد که آیا طلاق شما مطابق با قوانین ایران به ثبت رسیده یا خیر. چنانچه مطابق قوانین ایران به ثبت نرسیده باشد مطابق با ماده 14 و 15 قانون حمایت از خانواده ابتدا باید در ایران حکم طلاق خود را تنفیذ نمایید و پس از تنفیذ و تایید طلاق مطابق قوانین کشور ایران مطالبه مهریه نمایید

  • سلام من دخترم ایران ازدواج کردن و الان چندسال که امریکا هستن و طبق همون قانون امریکا از هم جداشدن و بچه‌ها حضانتشون طبق قانون اونجا نصف نصفه میخواستم بدونم اگه بخوان ایران طلاقشون رو ثبت کنند از چه طریق امکانش هست؟ حضانت بچه‌ها براساس قانون اینجا چجوری میشه؟

    • باسلام، با توجه به توضیحاتی که فرمودین، اگر بخوان طلاقشون مطابق قانون ایران ثبت بشه، چنانچه خودشون حضور دارند، خودشاون در صورتی که خودشون در ایران تشریف ندارن، نماینده ‌ای که انتخاب میکنن باید به مراجع قضائی مراجعه کنند و دادخواست تنفیذ حکم طلاق صادرشده در کشور خارجی را ارائه نمایند.
      در خصوص حضانت بچه‌ها طبق قانون ایران تا 7 سالگی با مادر است اما هزینه امرارمعاششون با پدر می‌باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *