طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج


امروز به بررسی شرایط طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج کشور خواهیم پرداخت.

برای بررسی دعاوی و اختلافات خانوادگی ایرانیان مقیم خارج از کشور، آشنایی با قوانین کشوری که در آن زندگی می کنند ضرورت دارد.

موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری دکتر محمدرضا مهری بهترین وکیل طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور، به بررسی سوالات ایرانیان مقیم خارج از کشور در رابطه با طلاق پرداخته است.

  • آیا طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور قابل ثبت و اجرا در ایران است؟
  • اگر تا قبل از ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی ایران، زن به استناد طلاق خارجی اقدام به ازدواج کند این موضوع قابل پذیرش است؟
  • آیا مرد می تواند پس از طلاق توافقی در خارج از کشور با زن دیگری ازدواج نماید؟

قوانین قابل اجرا برای ایرانیان خارج از کشور

قانون مدنی ایران در بیان  قوانین مربوط به احوال شخصیه (اوصاف مربوط به شخصیت افراد) از قبیل ازدواج و طلاق و اهلیت اشخاص (توانایی انجام امور) و ارث، تمامی اتباع ایرانی را حتی اگر خارج از ایران زندگی کنند، مشمول قوانین ایران دانسته است.

تفاوت تابعیت و اقامت برای عزیزان در مقالات متعدد از سوی گروه وکلای رسمی مهر پارسیان توضیح داده شده است.

قانون جدید حمایت خانواده نیز در ماده چهارده به صلاحیت محاکم (دادگاهی که به موجب قانون می‌تواند به دعوا رسیدگی کند) و نحوه رسیدگی به دعاوی خانوادگی ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخته که با توجه به محل سکونت زوجین متفاوت است.

صلاحیت دادگاه خانواده برای زوجین مقیم خارج از کشور

منظور از صلاحیت این است که چه دادگاهی به موجب قانون می‌تواند به این اختلافات رسیدگی کند.

ماده 14 قانون حمایت خانواده:

 هرگاه یکی از زوجین (زن یا مرد) مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است. 

اگر هر دو نفر مقیم خارج از کشور باشند، دادگاه خانواده تهران صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد مگر اینکه در طلاق توافقی طرفین در محل رسیدگی به دادخواست نیز توافق نمایند.

اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنها محل سکونت و اقامت موقت در ایران دارد، دادگاه خانواده محل سکونت موقت وی صلاحیت رسیدگی دارد.

اگر هر دو نفر (زن و مرد) محل اقامت موقت در ایران دارند، دادگاه خانواده محل اقامت موقت زوجه (زن) صلاحیت رسیدگی دارد.

اجرای حکم طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

اگر برای طلاق توافقی به دادگاه محل اقامت در خارج از کشور مراجعه نموده اید، مطلع باشید که حکم طلاق توافقی دادگاه خارجی باید توسط دادگاههای خانواده ایران تایید و تنفیذ شود.

به عبارتی دیگر حکم طلاق توافقی دادگاه خارج از ایران فقط در صورتی در کنسولگری یا دفاتر رسمی طلاق ثبت می شود که دادگاه خانواده ایران حکم تنفیذی صادر نموده باشد.

بنابراین در صورت عدم تنفیذ (تایید) طلاق توافقی خارج از کشور در دادگاه ایران، طلاق انجام شده در ایران رسمیت ندارد و طرفین همچنان زن و شوهر محسوب می شوند.

آثار عدم ثبت طلاق توافقی در ایران

قبل از تنفیذ (تایید) حکم طلاق توافقی یا طلاق یکطرفه در خارج از کشور، از نظر قانونی ایران و به ویژه ماده 6 قانون مدنی و همچنین قانون اساسی، طرفین زن و شوهر محسوب می شوند.

ازدواج مجدد زن قبل از تنفیذ (تایید) و ثبت طلاق در دفاتر طلاق رسمی ایران و یا کنسولگری، از موارد چند شوهری محسوب شده و اتهام سنگین زنای محصنه (رابطه با زن شوهردار) را متوجه وی خواهد نمود.

علاوه بر این شوهر امکان ممنوع الخروج کردن وی را نیز خواهد داشت و در صورت مراجعه به ایران و شکایت شوهر با اتهام سنگین زنای محصنه (رابطه نامشروع با زن شوهردار) مواجه خواهد شد.

علاوه بر این با توجه به عدم رعایت قوانین در صورتی که طفلی متولد شود در وضعیت نامعلومی از حیث تابعیت و نسب قرار خواهد گرفت.

نکته دیگر از بین رفتن توافقات مالی طرفین است، چرا که در صورت عدم تنفیذ (تایید نشدن) رای طلاق دادگاه خارجی، کلیه توافقات مالی طرفین نیز بلااثر خواهد شد و زن می تواند مجدد مهریه خود را از طریق دادگاههای ایران و یا اجرای ثبت مطالبه نماید.

طلاق توافقی ادیان دیگر مقیم خارج

اقلیت های دینی زرتشتی، کلیمی و مسیحی در ایران پذیرفته شده اند.

به علاوه پیروان دیگر مذاهب اسلامی مانند شافعی، حنفی و حنبلی، زیدی نیز مورد حمایت قانون هستند.

مذاهب و ادیان رسمی پذیرفته شده در قانون اساسی در احوال شخصیه، ازدواج و طلاق و ارث تابع تعلیمات و احکام دینی خود هستند و دادگاههای ایران نیز بر همین اساس رای صادر خواهند نمود.

در صورتی که پیروان این ادیان و مذاهب خواهان صدور حکم تنفیذی (تأییدی) از دادگاههای خانواده ایران باشند نیز بر اساس نظر شورای مذهبی یا مفتی آنها اقدام خواهد شد.

خدمات دفتر حقوقی بین المللی محمدرضا مهری به ایرانیان خارج از کشور

عزیزان مقیم خارج از کشور برای مشاوره با وکیل متخصص خانواده ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند به صورت آنلاین و با تعیین وقت قبلی با وکلای متخصص موسسه حقوقی و بین‌المللی مهرپارسیان مشاوره نمایند.

معرفی وکیل طلاق توافقی برای ایرانیان خارج از کشور

پیگیری پرونده های حقوقی ایرانیان خارج از کشور

پیگیری پرونده های انحصار وراثت و ارث ایرانیان خارج از کشور

پیگیری پرونده ملکی و اصل 49 ایرانیان خارج از کشور

وکیل طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص خانواده امکان پذیر است.

جهت هماهنگی با موسسه حقوقی مهرپارسیان و دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با موسسه حقوقی مهرپارسیان و وکیل پایه یک دادگستری دکترمحمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (11 امتیاز)
مشاوره حقوقی سامانه تصمیم

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *