تمکین خاص

تمکین خاص

تمکین خاص


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع تمکین خاص پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

تمکین چیست؟

تمکین در لغت به معنای الزام است. هنگامی که صیغه عقد میان زن و مردی جاری شود، هر یک از آن ها موظف اند تکالیف قانونی و شرعی را در روابط خود رعایت نمایند. یکی از این وظایف، تمکین می باشد. قانونگذار در قانون مدنی تمکین را اینگونه تعریف می کند:”همین که نکاح بطور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود.”

*تمکین به دو نوع «تمکین خاص» و «تمکین عام» تقسیم می‌ شود.

تمکین عام چیست؟

تمکین عام در اصطلاح حقوقی به معنای اطاعت از مرد در امور زندگی می باشد. مانند: سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده، عدم خروج از منزل بدون اجازه از شوهر و حسن معاشرت با شوهر که عبارت است از؛ خوش رفتاری با شوهر و رعایت نظافت و آرایش خود برای شوهر؛ به نحوی که زمان، مکان و شرایط خانوادگی به آن ها اجازه داده است.

قانون مدنی تمکین عام را به وظایف زوجیت مذکور در قانون مدنی تفسیر کرده است. بر اساس قانون مدنی:”هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. ” بنابراین، در صورتی که زن از تمکین عام در قبال شوهر امتناع کرده و بدون دلیل موجه از انجام وظایف قانونی امتناع کند، مرد موظف به پرداخت نفقه به وی نخواهد بود.

شکایت از حکم غیابی

تمکین خاص چیست؟

تمکین خاص ناظر بر روابط زناشویی بین زوجین است. در واقع زن باید زمینه بر طرف کردن همه نیازهای متعارف و ممکن برای زناشویی را فراهم نماید. البته تمکین خاص، امر مطلقی نیست و زن موظف به انجام این امر بر طبق زمان و مکان و عرف است، به همین خاطر مواردی که زن مجاز است تمکین نکند نیز وجود دارند.

مثلا در شرایطی که شوهر مبتلا به یکی از بیماری های مقاربتی جنسی باشد، زن می تواند از تمکین امتناع کند و همزمان از نفقه برخوردار باشد.

قانون مدنی نیز تمکین به معنای خاص را به معنای وظایف زن در برابر شوهر دانسته است، اما برای انجام این وظیفه حق حبس برای زن را مطرح کرده است. بر اساس این قانون،”زن می تواند تا زمانی که مهریه خود را دریافت نکرده است، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع نماید. مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.”

جهت دریافت مشاوره در خصوص تمکین خاص با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آثار حقوقی عدم تمکین خاص

از آثار حقوقی عدم تمکین خاص زن از مرد، میتوان به عدم استحقاق زن در دریافت نفقه و اجازه ازدواج مجدد مرد اشاره نمود.

البته وظایف خاص زناشویی هم برای مرد و هم برای زن وجود دارد. اگر مرد، امکان برطرف کردن نیاز جنسی همسرش را نداشته باشد، زن با اثبات موضوع، می‌ تواند از باب عسر و حرج، درخواست طلاق نماید.

الزام به تمکین در صیغه موقت

در نقطه مقابل، عدم تمکین خاص زن نسبت به مرد و عدم ایفای وظایف خاص زناشویی، می‌ تواند موجب درخواست الزام به تمکین از سوی مرد در دادگاه خانواده باشد. در صورت صدور حکم قطعی مبنی بر الزام زن به تمکین و عدم تمکین زن، مرد می‌ تواند از دادگاه خانواده، اجازه ازدواج مجدد اخذ نموده و ازدواج نماید.

دعوای اثبات نسب

امکان عدم تمکین زن

اکثر فقهای شیعه معتقدند که تمکین زن مطلق است و مشروط به رعایت وظایف از سوی مرد نیست. پس زن در هر حال باید وظایف خود را انجام دهد حتی اگر مرد وظایفش را به انجام نرساند. اما مواردی نیز استثنا هستند.

قطعاً زن می‌ تواند در صورت عدم اجرای وظایف از سوی مرد الزام او را از حاکم بخواهد ولی حق مقابله به مثل ندارد.

تمکین خاص

اگر زن مانع مشروع و عذر موجهی برای عدم تمکین داشته باشد می‌ تواند از شوهرش تمکین نکند. برای مثال در ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی آمده که، اگر شوهر بعد از عقد مبتلا به یک بیماری مقاربتی شود زن حق دارد از نزدیکی با او خودداری کند.

در قوانین ایران پذیرفته شده است که زن در صورت عدم پرداخت نفقه می‌ تواند به دادگاه مراجعه و الزام شوهر به پرداخت نفقه را بخواهد و اگر شوهر حاضر به پرداخت نفقه نباشد یا ناتوان از پرداخت باشد می‌ تواند از دادگاه درخواست اجبار او را به طلاق کند.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

البته به جز نفقه تکالیف دیگر شوهر مانند: حسن معاشرت، استحکام مبانی خانواده، حق قسم و نزدیکی اصولاً از نوعی نیستند که دادگاه بتواند شوهر را به آن‌ ها مجبور کند، پس زن تنها می‌ تواند برای الزام شوهر به طلاق اقدام کند.

حق حبس چیست؟

تنها زمانی که زن می‌ تواند از تمکین مرد خودداری کند زمانی است که مرد از پرداخت مهریه خودداری کند. این حق که نوعی «حق حبس» معروف به «حق امتناع زوجه» است بنا به نظر مشهور تا قبل از زفاف یا اولین آمیزش جنسی است.  البته شیخ مفید و شیخ طوسی معتقد بوده‌ اند که پس از زفاف نیز زن این حق را دارد ولی نظر مشهور سقوط حق حبس بعد از یک بار تمکین است.

وکیل فرجام خواهی دادگاه خانواده

به عبارتی ساده‌ تر؛«زن می‌ تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.»

الزام به تمکین

گاهی زن با استفاده از حق حبس، در ابتدای زندگی مشترک، تا زمان وصول مهریه در مهریه عندالمطالبه، می‌ تواند از تمکین خاص خودداری نماید. در این حالت حق عدم پرداخت نفقه و یا ازدواج مجدد برای مرد وجود ندارد.

لیست بهترین وکلای خانواده

جهت دریافت مشاوره در خصوص تمکین خاص با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

راه های اثبات عدم تمکین خاص چیست؟

  • ترک زندگی مشترک توسط زوجه و عدم ادامه زندگی مشترک با شوهر،
  • درخواست معرفی به پزشکی قانونی و معاینه زن،
  • اقرار زن در جلسه دادگاه و نزد قاضی،
  • شهادت شهودی که احتمالا زن نزد آنان عدم تمکین خاص را بازگو کرده است،
  • سایر اوضاع و احوالی که موجب علم قاضی شود.

مجازات عدم تمکین خاص

تمکین یا عدم تمکین زن، امری شخصی است و به هیچ عنوان برای عدم تمکین زن، مجازاتی اعمال نمی‌ شود، البته مقصود از مجازات، جنبه کیفری موضوع است.

وکیل خانواده مشهد

اما مرد می‌ تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، الزام به تمکین زن را درخواست نماید. دادگاه با بررسی موضوع، در صورت اثبات عدم تمکین زن بدون عذر موجه، رای به الزام زن به تمکین از شوهرش می‌ دهد. رای الزام به تمکین، اعلامی است و زن را مجبور به تمکین از شوهر نمی‌ کنند.

وکیل تخصصی الزام به تمکین

اما آثار حقوقی در صورت عدم تمکین زن، حتی با وجود محکومیت قطعی به الزام به تمکین، برای وی در بر دارد، که به شرح زیر است:

  • عدم استحقاق زن در دریافت نفقه، در صورت عدم تمکین خاص زن نسبت به شوهرش، دیگر نفقه ای به وی تعلق نمی‌ گیرد.
  • اجازه ازدواج مجدد مرد، در صورت قطعیت حکم الزام به تمکین زن و عدم اجرای رای و نظر دادگاه و در صورت طرح دعوای تجویز ازدواج مجدد توسط مرد، دادگاه اجازه ازدواج مجدد به مرد خواهد داد.
وکیل خانواده در پیروزی

عدم تمکین مرد

همانطور که پیشتر ذکر شد مرد نیز موظف است به وظایف زناشویی عمل کند، هرچند در حقوق خانواده و قانون مدنی اصطلاحی با عنوان عدم تمکین مرد نداریم.

وکیل تمکین

اما اگر مرد، به وظایف زناشویی و رابطه جنسی با همسرش اقدام نکند، و این موضوع در دادگاه به اثبات برسد، و یا ناتوانی جنسی مرد، با طرح دعوا توسط همسرش در دادگاه به اثبات برسد، زن، از باب عسر و حرج، می‌ تواند تقاضای طلاق نماید، چرا که نه پرداخت نفقه به عهده اوست که در صورت عدم انجام وظایف از سوی شوهر، حق عدم پرداخت نفقه داشته باشد و نه برای مرد حق حبس متصور است.

حق حبس زن

از آنجایی که حق ازدواج مجدد زن شوهردار هم، امکان‌ پذیر نیست، حق طلاق زن در این گونه موارد تنها ضمانت اجرایی است که زن می‌ تواند از آن استفاده نماید.

حقوق متقابل زن و مرد در زندگی مشترک، در قانون مدنی و همچنین تعالیم اسلامی و قران مجید به دقت برشمرده شده است و زوجین، مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر و رعایت احترام متقابل هستند.

حق حبس زوجه چیست؟

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان آمادگی خود را جهت ارائه خدمات مشاوره و قبول وکالت در مورد موضوع تمکین خاص اعلام می‌ دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تمکین خاص با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا الزام به تمکین اعتبار امر مختومه دارد؟

این امور اعتبار امر مختوم نداشته و هرگاه ادله جدید یافت شده یا عدم تمکین مجددا حاصل گردد، مرد می‌ تواند اقدام به تنظیم دادخواست الزام به تمکین کرده و  زن را ملزم به انجام وظایف زناشویی خود کند.

جلوگیری از ملاقات با کودک

برای درخواست عدم تمکین به کجا باید مراجعه کرد؟

باید با مراجعه به دفاتر الکترونیکی خمات قضایی، اقدام به ثبت دادخواست الزام به تمکـین‌ کرد تا دعوا در دادگاه خانواده محل اقامت زوجه ثبت گردد.

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *