الزام به تمکین


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع الزام به تمکین زوجه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

دادخواست الزام به تمیکن زوجه

شرایط تقدیم دادخواست الزام به تمکین زوجه کمی متفاوت از سایر دعاوی و دادخواست های خانواده می‌ باشد. در دعوای الزام به تمکین زوجه، لازم است تا شرایط پرداخت نفقه به زوجه، حسن معاشرت زوج، نداشتن بیماری های مقاربتی زوج، تامین امنیت جانی و روانی زوجه در محل زندگی مشترک و تحقیق از مطلعین در محل زندگی مشترک میتواند بیانگر واقعیت های موجود باشد.

گروه وکلای خانواده مهر تهران، با همکاری ده وکیل برتر خانواده در ایران، به همراه موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، امکان مطالعه کامل در موضوع نحوه طرح دعوای الزام به تمکین، دفاع در برابر دعوای الزام به تمکین زوجه، معرفی وکیل متخصص پرونده‌ های تمکین زوجه، معرفی بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران، اقدام نموده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص الزام به تمکین زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نمونه لایحه دفاعیه الزام به تمکین زوجه

ریاست محترم شعبه 272 دادگاه خانواده تهران

موضوع: لایحه دفاعیه

با سلام و احترام، بازگشت به تعیین وقت رسیدگی در پرونده کلاسه 970545، موضوع دعوای آقای ح به طرفیت اینجانب به خواسته الزام به تمکین، موارد زیر را در توضیح خواسته خواهان به استحضار می رسانم:

اول: تقدیم دادخواست الزام به تمکین، زمانی وجاهت قانونی دارد که زوجه منزل مشترک را بدون عذرموجه ترک نموده باشد و حاضر به بازگشت به منزل و انجام وظایف زناشویی و حسن معاشرت نباشد. برخلاف ادعای خواهان، و بر اساس گزارش مامور ابلاغ، ابلاغیه و نسخه ثانی دادخواست و ضمائم، در محل زندگی مشترک، که منزل پدری خواهان می‌ باشد و خواهان هنگام تقدیم دادخواست، همین نشانی را اعلام نموده، به شخص بنده ابلاغ و تحویل شده است.

حال چگونه خواهان مدعی است که بنده منزل مشترک را ترک نموده ام؟

دوم: تقدیم دادخواست توسط خواهان محترم، جهت فرار از محاکمه بابت شکایت کیفری ترک انفاق است که در دادسرای شمیران تهران مطرح رسیدگی است. در پرونده‌ های متعددی که ما بین طرفین در جریان است، همیشه اعلام نموده ام که در محل زندگی مشترک سکونت دارم و ادعای خواهان مبنی بر ترک منزل مشترک، کذب و عاری از واقعیت است.

سوم: خواهان در متن دادخواست تقدیمی مدعی شده است که وظایف مادری را انجام نمی دهم و با الفاظ رکیک ایشان و فرزندانم را خطاب می کنم. هر چند این موضوع هیچ ربطی به دعوی مطروحه ندارد ولی جهت تنویر ذهن مقام محترم قضایی، اشعار می دارم که این موضوع نیز کذب می‌ باشد.

چهارم: در گزارش های پلیس 110 که تنها مدرک خواهان جهت اثبات ادعای عدم تمکین زوجه می‌ باشد، ملاحظه می فرمایند که صرفا اظهارات خواهان، بنا به مراجعه و درخواست ایشان نوشته شده است. اساسا فلسفه ایجاد پلیس 110، برخورد با جرائم مشهود، حسب تماس شهروندان می‌ باشد. همانطور که حضرتعالی نیز مستحضر می باشید، به فرض وقوع عدم تمکین، وقوع جرمی محقق نیست تا با دخالت پلیس 110 منجر به کشف جرم و یا نگهداری ادله جرم شود.

بنابراین مراجعه خواهان به پلیس و تهیه گزارش بر اساس اظهارات وی، نمیتواند دلیلی بر عدم تمکین بنده باشد.

در ادامه در صورت لزوم با ارائه توضیحات در محضر دادگاه، اثبات خواهم نمود که تمامی اظهارات خواهان در دادخواست تقدیمی کذب بوده و به قصد عدم پرداخت نفقه، اقدام به طرح این دعوی نموده است. تقاضای صدور حکم به بطلان دعوی خواهان را دارم.

با تجدید مراتب احترام

جهت دریافت مشاوره در خصوص الزام به تمکین زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط اعمال حق حبس زوجه

معنای حق حبس زوجه

بر اساس ماده 1085 قانون مدنی، زن میتواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهردارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه است. این امکان امتناع از انجام تعهد تا ایفای تعهد طرف مقابل را «حق حبس» می‌ گویند.

شرایط اعمال حق حبس از سوی زوجه

 اعمال آن شرایطی به شرح زیر دارد:

 – مهریه باید حال باشد یعنی موعد پرداخت آن رسیده باشد. بر اساس ماده 1083 قانون مدنی مهر میتواند کلا یا جزئا حال یا به وعده باشد.

 – اگر مهر مدت دار باشد زوجه زمانی حق خواهد داشت مهر خود را مطالبه کند که زمان آن فرا رسیده باشد که در این وضعیت زوج نیز میتواند ایفاء وظایف زناشویی را از زوجه طلب کند و در این شرایط زوجه نمیتواند به حق حبس خود استناد کند.

3- اما در حالتی که زوج ایفای وظایف زناشویی را از زوجه طلب نکند و زمان پرداخت مهریه هم رسیده باشد یا مهریه وعده دار نباشد، زوجه میتواند از حق حبس خود استفاده کند. چون به موجب ماده 1082 قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهر می‌ شود.

– زوجه قبل از اخذ مهریه به ایفاء وظایف زناشویی عمل نکرده باشد. برابر ماده 1086 قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه، با میل خود، از زوج تمکین خاص کند، حق حبس وی ساقط و دیگر اجازه امتناع از تمکین و سایر وظایف زناشویی ندارد.

– چنانچه زوجه در حین عقد مطلع باشد که زوج قادر به پرداخت مهریه نیست و با این وصف به عقد ازدواج وی در آید نه تنها نمیتواند به لحاظ عدم قدرت و استطاعت زوج بر پرداخت مهریه تقاضای بطلان عقد را نماید بلکه مجاز به استفاده از حق حبس خود هم نیست لذا میبایست پس از عقد، با درخواست زوج به ایفاء وظایف زناشویی اقدام نماید در غیر این صورت ناشزه محسوب می‌ شود. بنابراین در موضوع الزام به تمکین زوجه، زوجه نمیتواند به داشتن حق حبس پس از انجام رابطه استناد نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص الزام به تمکین زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل طلاق توافق و بهترین وکیل الزام به تمکین زوجه

جستجوی بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران و بهترین وکیل مطالبه نفقه، بهترین وکیل الزام به تمکین زوجه، یکی از مهمترین بخش انتخاب وکیل متخصص خانواده می‌ باشد. گروه وکلای خانواده مهر تهران، با گردآوری زبده ترین وکلای خانواده در ایران، کار را برای متقاضیان مشاوره حقوقی آنلاین دعاوی خانواده آسان نموده است.

تغییر نام خانوادگی و شرایط آن

جهت دریافت مشاوره حقوقی آنلاین در موضوعات خانواده، کافیست از طریق وب سایت تخصصی حقوق خانواده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و همچنین تماس با تلفن های موسسه اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.
جهت انتخاب بهترین وکیل خانواده در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 8 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 8 الی 13 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (10 امتیاز)

3 دیدگاه

  • باسلام و درود ممنون میشم من رو راهنمایی کنید من یه مردی هستم با 3 فرزند 15 و 13 و 6 ساله، خانمم برای نگهداری پدرش هفته ای چند روز پیش ایشون میرن که این مسئله باعث ایجاد مشکل برای من در نگهداری فرزندان شده است. آیا به نظرتون ایشون چنین حقی دارند که از خانه و زندگی خود بزند و خانه را جهت نگهداری از پدرشون ترک کند؟ من میتونم از ایشون شکایت کنم؟

    • البته نگهداری از پدر و مادر امری پسندیده است. لیکن باید با اجازه شوهر و بدون ورود صدمه به خانواده انجام شود. بنابراین شما می توانید از دادگاه تقاضای الزام به تمکین همسرتان و یا منع ترک منزل به طور متوالی را مطالبه کنید هر چند از آنجایی که نیت ایشان خیر و پسندیده است بهتر از مسئله از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *