رسیدگی به شکایت از دندانپزشک

رسیدگی به شکایت از دندانپزشک

رسیدگی به شکایت از دندانپزشک


با موضوع رسیدگی به شکایت از دندانپزشک همراهتان هستیم.

قصور در کار دندان‌پزشک یعنی چه؟

در تعریف رسمی قصور پزشکی به معنی کوتاهی در اجرای استاندارد مراقبت‌های پزشکی است که باید به عمل آید.

در حقیقت قصور عبارت است از ترک فعل لازم و یا انجام فعل ممنوعه قصور پزشکی در قانون مجازات اسلامی در تبصره ماده ۳۳۶ به چهار عنوان بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی تعریف می‌شود.

قصور در معنای گسترش‌یافته و به‌طور خیلی ساده یعنی درمانی برای شما انجام شود که نتایج آن درمان، آن موردی نباشد که شما انتظار داشتید و قبلاً برای شما پیش‌بینی‌شده بود…بنابراین هر درمانی که به شکست منجر شود به معنی قصور نیست.

وقتی‌که دندان‌پزشک شما در مورد نتایج احتمالی درمانی توضیح می‌دهد و احتمال‌ها را به شما توضیح می‌دهد. شما آگاهانه درمان را می‌پذیرید و بعد نتایج درمان همان پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود، قصوری در واقع رخ نداده است.

هنگامی‌که قصوری در درمان صورت گرفته است به کجا شکایت کنیم؟

قبل از اینکه در مورد مراجعی که می‌توانید در مواقع قصور در درمانتان به آن‌ها مراجعه کنید بر روی نکتهٔ خیلی مهمی تأکید می‌شود. شکایت در بهترین حالت می‌تواند معادل ریالی خسارت واردشده به‌سلامتی و دندان شمارا بر اساس قانون دیه جبران کند. سود آن برای شما در این حد است.

هدف شما از مراجعه به دندان‌پزشک اما به دست آوردن مجدد سلامتی‌تان بوده است و نه جایگزینی ریالی آن بعد از وارد شدن خسارت؛ بنابراین اگر مشکل دندان شما با اصلاح درمان یا جایگزینی دندان حل شود، واقعاً نیازی به‌صرف وقت و هزینه برای پیگیری از مراجع قانونی وجود نخواهد داشت.

حق طلاق به دلیل بیماری زوج

وکیل شکایت از پزشک

در جهان امروز که صحبت و منطق بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، به‌راحتی با یک منطق قوی در مسائل روزمره‌ای مانند درمان‌های دندان‌پزشکی مشکلات به گفتمان منطقی قابل‌حل و فصل است. به‌هرحال دندان‌پزشک درصورتی‌که خسارتی به شما وارد کرده باشد، ازنظر اخلاقی و قانونی موظف است خسارت شمارا جبران کند.

در کشور ایران فقط یک مرجع واحد برای رسیدگی به شکایات دندان‌پزشکی وجود ندارد. ساده‌ترین راه برای پیگیری قانونی، قوه قضاییه (دادگاه‌ها یا به عبارت دقیق‌تر دادسرای انتظامی پزشکی) هست.

معمولاً پرونده‌ها برای کارشناسی به پزشکی قانونی یا نظام پزشکی یا حتی به افراد خبره حقیقی با تشخیص دادگاه ارجاع می‌شوند. در این سازمان‌ها در مورد شکایت بیمار کارشناسی شده و نظر صادر می‌شود. این نظر در مورد وجود یا عدم وجود قصور است و حکم در مورد جبران نیست. قاضی بر اساس نظرات کارشناسی حکم را صادر می‌کند.

راه دیگر شکایت از دندانپزشک مراجعه به سازمان نظام پزشکی است.

در نظام پزشکی نظر کارشناسی داده‌ می شود. ولی درنهایت برای جبران خسارت پرونده باید دوباره به دادگاه (دادسرای انتظامی) برود و حکم صادر شود.

محل دیگر طرح شکایت شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) است.

رسیدگی و حل ‌و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی درصورتی‌که مبلغ خواسته یا محکوم‌به کمتر از ۵ میلیون تومان باشد و یا درصورتی‌که هر دو طرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند، در صلاحیت آن است.

معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و سازمان تعزیرات حکومتی هم ازجمله نهادهایی هستند که شکایت علیه پزشکان و دندان‌پزشکان در آن‌ها می‌تواند صورت گیرد. حتی در کلانتری‌ها هم دیده‌شده است که پرونده قصور دندان‌پزشکی به جریان افتاده است! بنابراین برخلاف بسیاری از کشورها که مراجع محدودی برای طرح شکایت علیه دندان‌پزشکان وجود دارد. در ایران خوشبختانه یا متأسفانه نگرانی بابت این قضیه وجود ندارد!

سازمان پزشکی قانونی شکایات را به‌طور مستقیم دریافت نمی کند.

درحالی‌که مطابق قانون، شکات می‌توانند به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان مراجعه و شکایت کنند.

زیرا نظام پزشکی به تخلفات انتظامی رسیدگی می کند. درحالی‌که برای ثبت شکایت در پزشکی قانونی، شاکی باید در ابتدا به دستگاه قضایی شکایت کند و پس از بررسی تخصصی بازپرس یا دادیار پرونده نسبت به ادعای شاکی، قاضی یا به نفع پزشک قرار منع تعقیب صادر کرده یا در صورت احراز تخلف، کیفرخواست و رأی صادرشده و پزشک مجازات می‌شود.

نمونه شکایت زنای زن محصنه با غیر محصن

اما شکات مراجعه‌کننده به سازمان نظام پزشکی حتی در صورت احراز تخلف پزشک هم خسارت ریالی دریافت نمی‌کنند زیرا وظیفه دادسراهای انتظامی نظام پزشکی، صرفاً رسیدگی به تخلف و ثبت آن در پرونده پزشک و در صورت تکرار تخلف، تشدید مجازات تا سطح محرومیت از طبابت است…

بعد از این مرحله شاکیانی که در پی دریافت خسارت از پزشک هستند باید به دادسرای جرائم پزشکی یا پزشکی قانونی مراجعه کنند زیرا مجازات نظام پزشکی صرفاً انتظامی است.

آیا پزشکان میتوانند با استفاده از ارتباط های خود در محاکم رای را به نفع خود بگیرند؟

یک توهم غالب این روزها در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود که چون در نظام پزشکی و پزشکی قانونی همه کارشناسان پزشک هستند پس طرف همکاران خود را می‌گیرند. این تلقی از دو جهت اشتباه است.

اول اینکه در مورد پرونده‌های قصور دندان‌پزشکی قرار نیست که خبرنگاران، کفاشان یا حتی پزشکان نظر بدهند. چرا که در این زمینه صلاحیت ندارند.

کما اینکه هیئت‌منصفه دادگاه مطبوعات هم که در مورد جرائم مطبوعات قضاوت می‌کند، اعضای آن باید از اهالی رسانه باشند. در مورد صنف کابینت سازها هم همین قضیه صدق می‌کند.

وقتی شما از کابینت‌سازی که برای خانه شما کابینت ساخته است. ولی بر اساس «توافق» با شما عمل نکردن است می‌خواهید شکایت کنید به اتاق اصناف شهر خود می‌روید و در آنجا کارشناسی از همان صنف کابینت سازان (و نه خبرنگاران یا پزشکان) معرفی می‌کنند. تا بین شما و کابینت ساز حکم کند.

هیئت رسیدگی به تخلفات پزشکان

از طرف دیگر از قضا دندان‌پزشکانی که با هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات سر و کار داشته‌اند به‌خوبی می‌دانند که نه‌تنها در این نهادها طرف دندان‌پزشکان را نمی‌گیرند بلکه در بسیاری از موارد دندان‌پزشکان هستند که به‌حق یا ناحق در این محل‌ها متضرر می‌شوند. بسیاری از اوقات علیرغم محق بودن دندان‌پزشکان در نهادهای قضاوتی پیشنهاد مصالحه و توافق می‌دهند که دندان‌پزشکان برای جلوگیری از اطناب موضوع، تن به مصالحه داده و بازیان مالی از ادامه پرونده جلوگیری می‌کنند درحالی‌که اگر پرونده مسیر عادی خود را طی می‌کرد در بسیاری از موارد دندان‌پزشک تبرئه می‌شد.

شکایت آزار جنسی توسط پزشک

وکیل شکایت از پزشک زنان و زایمان

برای خطاهای درمانی مجازاتی در قانون تعریف‌شده است. در قانون مجازات اسلامی بند ب ماده، ۵۹ مواد ۶۰، ۳۲۲، ۳۱۹، ۶۱۶، ۶۴۸ و بند ب ماده ۲۹۵ به مسئولیت پزشک اختصاص‌یافته است.

در این قوانین وظیفه پزشک درباره دریافت رضایت از بیمار یا خانواده‌اش قبل از عمل جراحی، فوریت‌های پزشکی و یا پرداخت دیه درزمانی که خسارت‌های جانی و یا نقص عضو ایجادشده باشد، مشخص گردیده است. در چنین شرایطی اگر پزشکی مهارت کافی در طبابت نداشته باشد و یا موازین فنی، علمی و مقررات را در عمل جراحی و یا معالجه بیمار رعایت نکند، مسئول است. بر این اساس، پزشک متخلف علاوه بر پرداخت دیه مشمول اجرای ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی‌شده و طبق قانون قاضی دادگاه می‌تواند وی را به حبس از یک تا ۳ سال محکوم کند

چرا از دندان‌پزشک خود شکایت می‌کنیم؟

تجربه نشان داده است که بیشتر شکایت‌های بیماران از دندان‌پزشکان نه صرفاً به دلیل خطاهای درمانی بلکه بیشتر به دلیل ارتباط نادرست بین بیمار و دندان‌پزشک است. اگر دندان‌پزشکان مهارت‌های ارتباطی بیشتری داشتند چه‌بسا بیماران به فکر شکایت نمی‌افتادند.

مراجعین دندان‌پزشکی برای حل یک مشکل به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. گاهی در حل این مشکل به‌ندرت ممکن است که ما و بعضی از همکاران ما موفق نباشیم یا اینکه مشکل بیمارانمان را با مشکل جدیدی جایگزین کنیم.

درنهایت با پیشرفت درمان‌های دندان‌پزشکی تقریباً تمام موارد شکست‌های درمانی با درمان‌های جایگزین به نحوی قابل جبران است. صدمهٔ واردشده در موارد خطاها یا قصور دندان‌پزشکی معمولاً با صرف و هزینه جبران می‌شود اغلب از نوع صدمات غیرقابل‌جبران پزشکی نیست؛ بنابراین بهترین روش برخورد، رویکرد حل مشکل محور به‌جای رویکرد تهاجمی و تقابلی است.

از طرف دیگر حق شکایت از دندان‌پزشکان برای بیماران محفوظ است.

این قضیه به نفع دندان‌پزشکانی است که همیشه با مسئولیت و مهارت کافی اقدام به درمان می‌کنند. ما دندان‌پزشکان دوست داریمشان و اعتبار حرفه‌مان حفظ شود و معدود افرادی که به‌عنوان همکار ممکن است با بی‌مبالاتی و بی‌اخلاقی به درمان بیماران می‌پردازند، نتیجه کار خود را ببینند و جامعه بتواند این عدهٔ قلیل را از صنف واقعی دندان‌پزشکی که بامهارت و دلسوزی طبابت می‌کنند، تفکیک دهد. اساس تشکیل سازمان نظام پزشکی هم بر همین نکته است.

وکیل خانواده در سوئد

وکیل جرایم پزشکی

سازمانی از اعضای صنف خود ما که بتواند شأن و اعتبار ما را حفظ کند. مراجعین دندان‌پزشکی و دندان‌پزشکان درصورتی‌که قبل از مبادرت به درمان صحبت کنند و بر سر تمام جوانب درمان به توافق برسند، از بسیاری از مشکلات بعد از درمان پیشگیری می‌شود. وقتی‌که حق ویزیت توسط مراجعه‌کننده پرداخت شود، متقابلاً دندان‌پزشک و بیمار هر دو برای جلسهٔ ویزیت اولیه و ارائه طرح درمان ارزش قائل می‌شوند و بیشتر جوانب درمان در این جلسه مطرح می‌شود.

دندان‌پزشک هم موظف است که تمامی اطلاعات موردنیاز بیمار را به او منتقل کند در مورد نتایج مورد انتظار و غیرمترقبه درمان توضیح دهد و بیمار را در انتخاب درمان کمک کند.

به مجموع این فرآیند رضایت آگاهانه می‌گویند که اساس پیشگیری از مشکلات منجر به نارضایتی بین بیمار و دندان‌پزشک است.حقوق بیماران دندانپزشکی زیر مجموعه حقوق شهروندی است و در جامعه مدرن همه از جمله ما اطبا باید به حقوق تک تک شهروندان جامعه احترام بگذاریم تا حقوق همه ی ما در یک جامعه مدنی تامین شود.

شکایت از دندانپزشک در دادسرای جرایم پزشکی

بیمار میتواند ابتدا به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و مثلا خرابی یا ایرادی که در ایمپلنت دندان خود یا جراحی لثه اش حادث شده است را تحت عنوان شکایت از دندانپزشک به ثبت رسانیده و سپس در دادسرای ویژه جرائم پزشکی پیگیری نماید. اگر شکایت از دندانپزشک به نحو فوق طرح شود، حسب مورد بازپرس یا دادیار مربوطه جهت احراز مواردی از قبیل: میزان تقصیر و درصد اشتباه و خطا و قصور پزشکی و درصد دیه، بیمار را نزد کمیسیون سازمان نظام پزشکی میفرستد.

نکته: خوب است بدانید بیمار میتواند پس از مراجعه به سازمان نظام پزشکی و تنظیم شکایت از دندانپزشک با اخذ نظر کمیسیون نظام پزشکی، نسبت به طرح شکایت و تشکیل پرونده کیفری در مرجع دادسرا اقدام نماید.

نمونه شکایات علیه دندانپزشکان

با توجه به گستره جراحی هایی درمانی و زیبایی در مبحث دهان و دندان انواع متنوعی از شکایات علیه دندانپزشکان شکل می گیرد که در ذیل به نمونه هایی از آن اشاره می گردد.

شکایت از ایمپلنت دندان
شکایت از کامپوزیت دندان
شکایت از لمینیت دندان
شکایت از جراح لثه
شکایت از ارتودنسی
شکایت از عصب کشی دندان

شکایت از دندانپزشک همراه وکیل متخصص

خوب است بدانید بهترین اقدام بیمار یا همان شاکی قبل از تنظیم شکایت از دندانپزشک و بهترین اقدام دندانپزشک یا همان متهم قبل از دفاع، اخذ مشاوره حقوقی دقیق و تخصصی از وکیل متخصص و باتجربه در جرایم پزشکی میباشد.

اجبار شوهر به طلاق

وکیل شکایت از دندانپزشک به بیمار میگوید که باید از چه نهادها و مراجعی اقدام نماید.

چه تقاضاهایی را از چه مراجعی درخواست نماید و چه ادله ای را ارائه دهد.

دیه دندان چقدر است؟

وکیل مدافع دندانپزشک است که به دندانپزشک میگوید شرح درمان بیمار را با بیان چه جزئیات و محتویاتی باید بیان نماید که مثمر ثمر واقع شود.

بهترین دفاع پزشک را وکیل مدافع او میداند و در کلیه مراجع قضایی و شبه قضایی و غیرقضایی یا همراه دندانپزشک بوده و یا به تنهایی و بدون نیاز به حضور دندانپزشک در جلسات رسیدگی شرکت مینماید.

معرفی وکیل رسیدگی به شکایت از دندانپزشک

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (16 امتیاز)

1 دیدگاه

  • من اوایل برج بهمن 1400 رفتم پیش یک دندوپزشک که کار لمینت رو انجام بدم ایشون همون روز کل مبلغ رو از من بصورت کامل گرفت وبا اینکه گفتم نمی‌خوام دندونام آسیب ببینند وتا حد ممکن کمترین تراش رو بدن ولی متاسفانه 8تا از دندونای منو تراش زیاد داد قرار بود نهایت سه هفته آینده لمینت رو تحویل بدن وبچسبونن ولی الان نزدیک 4 ماه است ولی هنوز هیچ خبری نیست وجوابگو نیستن متأسفانه انگار با لابراتور به مشکل برخوردن وقتی رنگ می‌زنیم یا جواب نمیدن یا همش وعده من تو این مدت دوبار برای گرفتن قالب رفتم که هر دفعه کلی درد هم کشیدم توی این چند ماه بخاطر تراش زیاد دندونام کلی درد وعذاب کشیدم کوچکترین مواد غذایی واب وچایی هر چیز سرد و گرم ویا حتی جریان هوا هم منو عذاب داد بماند که چه فشار روحی رو هم متحمل شدم الان بعد 4ماه میگن بیا پولتو بگیر گفتم من با این پول هیچ جایی نمیتونم برم بخاطر افزایش قیمت ها متاسفانه نه خودشون رسیدگی میکنن نه به ما پول بیشتر میدن که بریم جای دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *