زنای زن شوهردار

زنای زن شوهردار

تحلیل آراء صادر شده از دیوانعالی کشور با موضوع زنای زن شوهردار، اعم از اینکه ازدواج دائم یا موقت صورت گرفته باشد و یا در عده طلاق باشد، نشان می دهد که در مواردی که شبهه ای وارد می‌شود، به دلیل عدم قطعیت و یقین، قائل به صدور رای برائت شده اند. تیم تحقیقاتی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با در اختیار داشتن ده وکیل برتر خانواده در ایران، و جهت دفاع از حقوق بانوانی که قادر به استخدام وکیل تعیینی نیستند، با مطالعه رایگان پرونده‌های رابطه نامشروع اقدام به تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه توسط شاکی و یا متهم می نماید.

آیا درباره چگونگی اثبات رابطه نامشروع زن شوهردار اطلاعاتی دارید؟ ضبط فیلم و صدا می‌تواند اثبات کننده زنای زن شوهردار بر اثر شکایت همسر وی در دادسرای ارشاد باشد؟ در صورت داشتن شوهر صیغه ای و داشتن رابطه نامشروع با مرد دیگر، چه مجازاتی در انتظار زن است؟ بهترین وکیل کیفری تهران جهت پرونده رابطه نامشروع کیست؟ حکم زنای زن شوهردار با مرد مجرد چیست؟ آیا حامله شدن زن شوهردار بدون نزدیکی به همسرش باعث اثبات رابطه نامشروع می‌شود؟

در ادامه نمونه ای از رای دیوانعالی کشور، در بررسی زنای زن شوهردار که با عقد ازدواج موقت، در شرایط احصان قرار گرفته است مورد تحلیل تیم کارشناسی گروه وکلای مهر قرار خواهد گرفت.

چکیده پرونده زنای زن شوهردار در دیوانعالی کشور

در اتهام زنا، چنانچه ادعای انحلال ازدواج موقت، قبل از ازدواج مجدد دائم یا موقت، صورت گیرد به دلیل حدوث شبهه، حد زنا ثابت نمی‌شود.

اجرای حکم طلاق توافقی بدون حضور زوج

تاریخ صدور رای قطعی

2 بهمن 1391

شماره رای نهایی: 9109970908800766

مرجع صدور رای:

شعبه 6 دیوانعالی کشور

خلاصه جریان پرونده

بر اساس شکایت آقای ب.م.، از ‌خانم ع.الف. فرزند س. و آقای م.ش. که به اتهام زنای محصنه در شعبه اول دادگاه کیفری الف محاکمه شده ‌اند، ‌به این مضمون که آقای الف. به وکالت از شاکی با تقدیم شکایتی به دادسرای الف عنوان نموده از خانم الف. و آقای م. به علت داشتن رابطه نامشروع (زنای محصنه) شاکی هستم و توضیح داده که از تاریخ 7 خرداد 1384 متهم ردیف اول، همسر موقت موکل بوده به مدت پنج سال به عقد موقت متهم ردیف دوم درآمده و رابطه داشته اند،‌ خواهان رسیدگی هستم. در برگ 6 پرونده، متهم، در دادگاه گفته اگر چه به عقد موقت ب. درآمده بودم؛ لکن حدود 4 ماه پیش وی بنده را  از خانه بیرون کرد و بخشی از مهریه و اجرت را به من داد و گفت بقیه را حلال کن، ‌من هم به وی گفتم تو هم هر موضوع را برایم حلال کن (بقیه مدت را برایم حلال کن) وی قبول کرد … حاج ب. به آقای ح. تلفن کرد که صیغه طلاق را بخواند،‌ وی گفت صیغه نامه را پاره کنید نیازی به طلاق نیست شاهد هم دارم … بعد با حاج م. ازدواج موقت کردم قابل ذکر است که هیچ کدام ـ ب. و م. ـ قدرت نزدیکی ندارند،‌ حاج م. نود سال دارد و قادر به حرکت نیست و هیچ توانایی جنسی نیز ندارند … برای اینکه کنار همدیگر باشیم، ‌عقد کردیم … در این سن و سال که پایم لب گور است اقدام به زنا می‌نمایم؟ اظهارات شاکی و … دروغ محض است …ص44 در جلسه مورخ 11/8/90 مواجهه حضوری بین شاکی و متهم انجام و شاکی به شکایت خود باقی استو وکیل شاکی شکایت را بیان کرده و متهمه گفته 78 سال دارم مریض بودم در منزل شاکی، ‌گفتم پول درمانم را بده، قبول نکرد گفت برو، ‌گفتم همسرت هستم چطور بروم؟ به عاقد تلفن کرد که عقد را خاتمه دهد، به وی گفته بود، ‌عقد نامه را پاره کن،‌ ازدواج از بین می‌رود، ‌ایشان گفت عقد نامه را پاره کردم به آژانس زنگ زد مرا به خانه دخترم راهی کرد… بعد از یک ماه و نیم به دلیل تنهایی با م.ش. ازدواج کردم که زمین گیر است و قدرت نزدیکی ندارد … شاکی اظهارات متهمه را تکذیب نموده،‌ دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و چنین رای صادر نموده است: درباره اتهام 1- ع.الف. فرزند س. متولد 1312 اهل گرمی مقیم الف 2- م.ش. دایر بر زنای محصنه با عنایت به محتویات پرونده،‌ نظر به اینکه متهم ردیف اول با شاکی ب.م. در عقد موقت بوده و متهم مدعی است که شاکی بقیه مدت را بذل کرده و حتی دویست هزار تومان مهریه را نیز پرداخت کرده است و عقد منحل شده است که در جلسه مورخ 11/8/1390 دادگاه، شاکی قبول کرده مهریه را داده است مدت را بذل نکرده و قبل از اختلاف آن را داده است. با توجه به موارد مذکور متهم ردیف اول مدعی انحلال عقد نکاح موقت بوده و با متهم ردیف دوم عقد کرده است و منکر بزه نیز شده علی‌هذا به نظر شبهه در امر زنا در این مسأله وجود دارد و دادگاه با استناد قاعده «تدرا الحدود به شبهات» و اصل 37 قانون اساسی رای به برائت متهمین موصوف را صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز قابل تجدید نظرخواهی در دیوان عالی‌کشور می‌باشد. پس از ابلاغ رای وکیل شاکی به آن اعتراض و پرونده متعاقب ارسال به دیوان عالی‌کشور به این شعبه ارجاع شده است .

تمامی نکات درباره نحوه مطالبه مهریه

رای دیوان

با توجه به محتویات پرونده رسیدگی شعبه محترم اول دادگاه کیفری استان الف و لحاظ انکار متهمه (خانم ع.الف. فرزند س.) و نبود بینه و دلیل اثباتی شاکی (آقای ب.م.) در مورد نامبرده و آقای م.ش. و صدور حکم بر برائت آن‌ها از اتهام زنای محصنه اشکال اساسی از جهت رعایت اصول و قواعد دادرسی ندارد و اعتراض آقای ر.الف. وکیل شاکی با تکرار مطالب خود در مرحله دادرسی هم مؤثر در نقض دادنامه قبلی نیست چون دادگاه به موضوع ازدواج موقت متهمه با شاکی توجه داشته ولی ادعای او دایر بر انحلال علقه زوجیت فی‌ مابین آن‌ ها قبل از ازدواج موقت با متهم دیگر را (بنا بر قرائن) به دور از واقع ندیده و لااقل تحقق زنا را مورد شبهه تشخیص داده است. لذا با استناد به بند الف ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری رأی مورد اعتراض ابرام می‌گردد.

در مفاد رای صادر شده از دیوانعالی کشور ملاحظه فرمودید که تحقق ازدواج بعدی بین مشتکی عنهما، از موارد شبهه در اتهام زنای زن شوهردار مطرح شده و با استناد به قاعده فقهی درا، موافقت دیوان اعلام شده است.

وکیل متخصص پرونده رابطه نامشروع در تهران

در صورتی که نیاز به مشاوره درباره پرونده رابطه نامشروع و اتهام زنای زن شوهردار، دارید و یا جهت تهیه لایحه دفاعیه در پرونده‌های رابطه نامشروع زن شوهردار، به وکیل متخصص پرونده‌های رابطه نامشروع دسترسی ندارید، با گروه وکلای مهر تهران تماس بگیرید.

در صورت تمایل به مشاوره آنلاین با ده وکیل برتر دادگستری در ایران، موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان این امکان را برای شما فراهم آورده است.

توقیف حقوق کارمند برای مهریه

دپارتمان حقوق کیفری خانواده گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (14 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *