دیه دندان چقدر است؟


امروز با پاسخ به این سوال که دیه دندان چقدر است؟ و بررسی آن از دیدگاه حقوقی با شما عزیزان همراه هستیم.

در خصوص خطاهای درمانی دندان پزشک ها سوالات زیادی مطرح است.

دندان‌پزشکی هم ازجمله رشته‌هایی است که میزان شکایت‌های طرح‌شده در مراجع قانونی ازنظر کمیت در مقایسه با رشته‌های پزشکی در رده‌های به نسبت بالا قرار دارد. در این راستا به سوالات مهم و پر کاربرد شما عزیزان در این زمینه توسط بهنرین وکیل متخصص پاسخ داده خواهد شد.

نکات مهم مشاوره حقوقی دیه دندان

1-کدام دندان دیه ی بیشتری دارد؟

2-چه مجازاتی برای دندان پزشکی که قصور کرده متصور است؟

3- برای مجازات از قصور دندانپزشک به کدام دادسرا مراجعه کنیم؟

قصور پزشکی به چه معناست؟

در تعریف رسمی قصور پزشکی به معنی کوتاهی در اجرای استاندارد مراقبت‌های پزشکی است که باید به عمل آید.

قصور به‌طور خیلی ساده یعنی درمانی برای شما انجام شود که نتایج آن درمان، آن موردی نباشد که شما انتظار داشتید و قبلاً برای شما پیش‌بینی‌شده بود.

بنابراین هر درمانی که به شکست منجر شود به معنی قصور نیست.

حقوق و تکالیف متقابل دندان پزشک و بیمار

شما به‌عنوان یک مراجعه‌کننده دندانپزشکی حق‌دارید که در مورد مشکل خود و درمان آن اطلاعات کافی کسب کنید. 

دندان‌پزشک موظف است که بهترین درمان را برای شما انجام بدهد و اگر به هر دلیل ازجمله کمبود امکانات یا فقدان تخصص قادر به ارائه درمان ایده آل نیست، شمارا به دندان‌پزشک متخصص یا محلی که درمان ایده آل می‌تواند برایتان انجام شود ارجاع دهد.

دندان‌پزشک حق دارد بیمار را برای درمان به هر دلیل پذیرش نکند. ازآنجایی‌که تقریباً شرایط تهدیدکننده حیات در دندان‌پزشکی نادر است، دندان‌پزشکان حق رد درمان را تقریباً در همه موارد دارند.

عدم پذیرش درمان یک بیمار می‌تواند به دلیل نداشتن تخصص در آن زمینه، عدم توافق بر سر هزینه‌های درمان یا هر دلیل دیگری باشد.

دندان‌پزشکان حق‌دارند که درازای معاینه بیماران و ارائه مشاوره حق ویزیت مصوب را دریافت کنند. این حق ویزیت جدای از درمانی است که در آینده انجام می‌شود.

حتی اگر بعد از ویزیت کاری انجام نشود، هزینه حق ویزیت محفوظ است.

دندان‌پزشک حق دارد که هزینه‌های درمان را به‌طور کامل دریافت کند و درصورتی‌که هزینه‌های درمان پرداخت نشود از ادامهٔ درمان تا تحقق هزینه به صورتی که سلامت بیمار به خطر نیفتد خودداری کند.

هنگامی‌که قصوری در درمان  صورت گرفته است به کجا شکایت کنیم؟

در کشور ایران فقط یک مرجع واحد برای رسیدگی به شکایات دندان‌پزشکی وجود ندارد. ساده‌ترین راه برای پیگیری قانونی، قوه قضاییه (دادگاه‌ها یا به عبارت دقیق‌تر دادسرای انتظامی پزشکی) هست.

معمولاً پرونده‌ها برای کارشناسی به پزشکی قانونی یا نظام پزشکی یا حتی به افراد خبره حقیقی با تشخیص دادگاه ارجاع می‌شوند.

در این سازمان‌ها در مورد شکایت بیمار کارشناسی شده و نظر صادر می‌شود.

این نظر در مورد وجود یا عدم وجود قصور است و حکم در مورد جبران نیست. قاضی بر اساس نظرات کارشناسی حکم را صادر می‌کند.

یک‌راه دیگر مراجعه به سازمان نظام پزشکی است.

در نظام پزشکی نظر کارشناسی داده‌شده ولی درنهایت برای جبران خسارت پرونده باید دوباره به دادگاه (دادسرای انتظامی) برود و حکم صادر شود.

محل دیگر طرح شکایت شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) است که رسیدگی و حل‌وفصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی درصورتی‌که مبلغ خواسته یا محکوم‌به کمتر از ۵ میلیون تومان باشد و یا درصورتی‌که هر دو طرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند، در صلاحیت آن است.

معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و سازمان تعزیرات حکومتی هم ازجمله نهادهایی هستند که شکایت علیه پزشکان و دندان‌پزشکان در آن‌ها می‌تواند صورت گیرد.

حتی در کلانتری‌ها هم دیده‌شده است که پرونده قصور دندان‌پزشکی به جریان افتاده است! 

نزاع و شکستن دندان چه مجازاتی در پی دارد؟

جرم منازعه، به مداخله در واقعه درگیری محقق می‌شود؛ هر چند خود مرتکب مبادرت به ایراد صدمه نکرده باشد.

لذا صرف شرکت در نزاع و تحقق نتایجی مثل قتل، نقص عضو یا ضرب و جرح، موجب محکومیت هر یک از مرتکبان به کیفرهای مطروحه قانونی است و ضرورتی ندارد که شرکت‌کننده در نزاع، خود نیز ضرب و جرحی وارد کرده باشد.

البته اگر نزاع و درگیری در حد منازعه دسته جمعی نباشد وتنها یک درگیری ساده باشد، دو طرف بر اساس ماده 614 قانون مجازات اسلامی به واسطه ضرب و جرح عمدی یکدیگر و یا بر اساس ماده 618 به خاطر اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی یا بازداشتن مردم از کسب و کار قابل تعقیب و مجازات هستند.

نزاع و درگیری که همراه با ضرب وجرح باشد 6 ماه تا یکسال حبس دارد و در خصوص شکستگی دندان قاضی بر اساس میزان جراحت وارده و نوع شکستگی که توسط پزشک قانونی مشخص می شود حکم به پرداخت دیه یا ارش می دهد.

دیه دندان ها در قانون چگونه محسوب شده است؟ ( دیه دندان چقدر است؟ )

 

عدم مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی

ماده ۶۱۶ تا ۶۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی به بحث «دیه دندان» اختصاص دارد. نکته قابل توجه در قانون جدید آن است که دیه عضو بر خلاف قانون گذشته دیگر بر مبنای دینار محاسبه نشده و به صورت کسری از دیه کامل محاسبه می‌شود.

از بین بردن تمام دندان‌های دیم بیست‌وهشت‌گانه دیه کامل دارد که بهترتیب زیر توزیع می‌شود

دندان‌های جلو که عبارتند از: پیش، چهارتایی و نیش که از هر کدام دو عدد در بالا و دو عدد در پایین می‌روید و جمعاً دوازده عدد است، هر کدام یک‌بیستم دیه کامل دارد.

دندان‌های عقب که در چهار سمت پایانی از بالا و پایین در هر کدام یک ضاحک و سه ضرس قرار دارد و جمعاً شانزده عدد است، هر کدام یک‌چهلم دیه کامل دارد.

دندان‌های اضافی به هر نام که باشد و به هر نحو که روییده باشد اگر در کندن آن‌ها نقصی حاصل شود، ارش ثابت می‌گردد و اگر هیچگونه نقصی حاصل نشود ارش نیز ندارد.

هرگاه در کندن دندان زاید نقصی حاصل نشود لکن جراحتی به‌وجود آید، برای جراحت مزبور، ارش ثابت است.

هرگاه در مورد اینکه دندان کنده‌شده اصلی است یا زائد، تردید وجود داشته باشد و با رجوع به کار‌شناس، زائد یا اصلی بودن آن مشخص نشود، اقل‌الامرین از دیه دندان اصلی و ارش دندان زائد پرداخت می‌شود.

هرگاه دندان‌های اصلی دائمی از بیست‌وهشت عدد کمتر باشد به‌‌ همان نسبت از دیه کامل کاهش می‌یابد خواه خلقتاً کمتر باشد یا در اثر عارضه‌ای کم شده باشد.

در میزان دیه تفاوتی میان دندان‌هایی که رنگهای گوناگون دارند، وجود ندارد و اگر دندانی در اثر جنایت، سیاه شود و نیفتد دیه آن دوسوم دیه‌‌ همان دندان است و دیه دندانی که قبلاً سیاه شده است، یک‌سوم دیه‌‌ همان دندان است.

در تغییر رنگ دندان، بدون آنکه سیاه شود یا منفعت آن از بین برود، ارش ثابت است و اگر پس از آن شخصی دندان مزبور را بکند، باید دیه کامل‌‌ همان دندان را بدهد.

ایجاد ترک یا لق کردن دندان هرگاه در حکم از بین بردن آن باشد، موجب دیه‌‌ همان دندان و در غیر این صورت موجب ارش است.

کندن دندان لق یا ترک‌خورده که منفعت آن باقی است، موجب دیه‌‌ همان دندان و در غیر این صورت موجب ارش است.

شکستن آن مقدار از دندان که نمایان است با بقای ریشه، دیه‌‌ همان دندان را دارد و اگر کسی بعد از شکستن مقدار مزبور ریشه را بکند، خواه مرتکب کسی باشد که مقدار نمایان دندان را شکسته است یا دیگری، ارش تعیین می‌شود.

شکستن مقداری از قسمت نمایان دندان به‌‌ همان نسبت دیه دارد.

هرگاه قسمتی از دندان کنده شده در اثر جنایت یا عارضه‌ای قبلاً از بین رفته باشد به‌‌ همان نسبت از دیه دندان کاهش می‌یابد.

در کندن دندان شیری یک‌صدم دیه کامل ثابت است مگر اینکه کندن آن موجب گردد دندان دائمی نروید که در این صورت باید دیه کامل دندان دائمی پرداخت شود.

شکستن، معیوب کردن و شکافتن دندان شیری موجب ارش است.

وکیل شکایت دیه دندان

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه وکیل شکایت دیه دندان

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *