نفقه زن

نفقه زن

نفقه زن


امروز با موضوع نفقه زن در خدمتتان هستیم. نفقه زن چیست؟ نفقه به چه زنانی تعلق نمی‌گیرد؟ عواقب عدم پرداخت نفقه برای مرد چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالات ذکر شده، با ما همراه باشید.

 

نفقه چیست؟ شامل چه چیزهایی می‌شود؟

اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی زن و مرد عقد دائم کنند، نفقه زن بر عهده شوهر است. به عبارتی در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد. در ازدواج موقت تنها زمانی حق نفقه به زن تعلق می‌گیرد که در ضمن عقد شرط شده باشد یا هر دو طرف در زمان ازدواج سر این موضوع با یکدیگر به توافق برسند.

شرایط طلاق به درخواست زوج

نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می‌شود مثل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد.

اعتراض به قرار اناطه

آیا می توان در عقد نکاح دائم شرط کرد که به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد؟

بسیاری از جوانان این سوال را میپرسند که آیا می‌شود در زمان عقد، عدم پرداخت نفقه را جزء شروط ضمن عقد قید کرد یا خیر؟ در این خصوص بین فقها و حقوقدانان اختلاف نظر است ولی به نظر می رسد نفقه مقتضای ذات عقد نکاح دائم نباشد که نتوان خلاف آن شرط کرد به اصطلاح حقوقی نفقه مقتضای اطلاق عقد نکاح دائم به شمار می رود و بدیهی است که زوجین می‌توانند در ضمن عقد در این خصوص با رضایت و توافق تصمیم گیری کنند.

دفتر وکیل خانواده و دفتر وکیل طلاق

تاثیر تمکن مرد بر نفقه ی زن

توجه فرمایید که در خصوص نفقه تمکن مرد شرط نیست، به عبارت دیگر نمی‌توان گفت که مرد در صورت توانایی مالی باید حق همسر خود را پرداخت کند، در صورتی که حتی اگر مرد توانایی پرداخت نفقه ندارد همچنان موظف به پرداخت حقوق همسرش است. شاغل بودن زن یا تمکن مالی زن نیز در این امر اختلالی ایجاد نمی‌کند. در مورد مخارج تحصیل زن نظر مراجع بر این است که هزینه تحصیل از موارد نفقه واجب نیست.

هزینه های درمان زن که جزء نفقه است تا چه میزان بر عهده مرد است؟

هزینه‌های درمان زن شامل هزینه های درمان متعارف است. اگر زن دچار بیماری صعب‌العلاج یا خاصی شده باشد که هزینه‌های گزاف داشته باشد پرداخت آن برای مرد واجب نیست. در این قبیل کیس‌ها، قاضی با توجه به قانون، شرع، اوضاع زوجین و وضعیت مالی آن‌ها تصمیم گیری می‌کند.

دانستنی های ازدواج موقت

نفقه در دوران عقد

تاثیر تمکین بر نفقه چیست؟

اگر زن تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نیست. تمکین یعنی زن باید در منزل مشترک که شوهر اختیار کرده است زندگی کند و از شوهر در انجام وظایف زناشویی اطاعت کند. به زنی که تعمدا و بدون عذر قانونی تمکین نکند ناشزه گفته می‌شود.

در دوران عقد آیا نفقه بر عهده مرد است؟

این سوالیست که بسیاری از خانواده‌ها سر آن دچار عدم تفاهم می‌شوند. بسیاری عقیده دارند مخارج دختر در دوران نامزدی و عقد با پدرش است و بسیاری نیز برعکس تصور می‌کنند که مخارج دختر در زمان نامزدی با پسر است. اگر زن و شوهر بعد از عقد دائم بر سر موعد مراسم عروسی و زندگی مشترک توافق کرده باشند، قانون بر این متمایل است که در این دوران تا زمان موعد شروع زندگی مشترک به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و هزینه و مخارج عروس با پدرش است. اما اگر مرد، زن را بلاتکلیف رها کند و اقدامی برای شروع زندگی پس از آن تاریخ نکند زن می تواند درخواست نفقه کند.

محاسبه نفقه و طرح دادخواست آن

در نظر داشته باشید اگر بین مرد و زن نزدیکی و عمل زناشویی واقع نشده باشد زن دارای حق حبس است، یعنی زن تا تمام مهر به او داده نشده است (حتی اگر مهریه توسط دادگاه تقسیط گردد) می‌تواند از تمکین و ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد خودداری کند و این امتناع منجر به از بین رفتن حق نفقه نمی‌شود.

زندگی مشترک زن و شوهر در اصطلاح حقوقی ظهور در تمکین زن دارد از این رو در دادگاه ها و بار اثبات به عهده مرد است که ثابت کنید زن تمکین نمی‌کند و ناشزه می باشد.

نفقه فرزند

وکیل دادگاه ترک نفقه

عنایت فرمایید که زندگی مشترک زن و شوهر ظهور در پرداخت نفقه از جانب مرد به زن دارد با این توضیح که اگر زنی به دادگاه برای حقوق زوجه معوقه مراجعه کند در حالی که مدت زمانی را که خواهان حق خود آن است در یک منزل با شوهر زندگی می‌کرده است از نظر محاکم زندگی مشترک با شوهر ظهور در دریافت نفقه دارد و بار اثبات بر عهده اوست. بنابراین در این موارد غالبا دادگاه‌ها مطالبه نفقه از جانب زوجه را نمی‌پذیرند.

میزان نفقه زن چقدر است؟

در قانون میزان مشخصی برای نفقه تعیین نشده است. ملاک تعیین نفقه زن، نیازهای زن و شان اوست که در شرایط زمانی و مکانی مختلف، میزان نفقه متغیر خواهد بود. اگر زنی برای مطالبه نفقه به دادگاه مراجعه کند در این موارد دادگاه خانواده برای تعیین مقدار حق زن، از کارشناس استفاده می‌کند و کارشناس با تماس با زن و شوهر و تحقیق در خصوص شرایط آن‌ها میزان حقوق زن را تعیین می‌کند. پس از ابلاغ نظر کارشناس طرفی که اعتراض دارد ظرف مدت ۷ روز نسبت به آن با ذکر دلایل اعتراض می‌کند و دادگاه برای بررسی مجدد میزان حقوق زن، از هیات سه نفر کارشناسان نفقه استفاده می‌کند.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

اگر زن بتواند ثابت کند زندگی مشترک او با شوهر ضرر مالی، شرافتی یا بدنی به همراه دارد، دادگاه او را محکوم به تمکین نخواهد کرد که در این صورت تمکین نکردن باعث از بین رفتن حقوق زن نمی‌گردد.

دادخواست تهیه مسکن مستقل از سوی زن در سال‌های اخیر توسط دادگاه‌های خانواده پذیرفته نمی‌شود و زن می تواند فقط دادخواست مطالبه نفقه بدهد.

شکایت از خشونت و آزار جنسی توسط شوهر

چنانچه در مورد نفقه زن، احتیاح به مشاوره دارید، می‌توانید با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید.

مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل نفقه زن در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (12 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام، وقت بخیر. همسر من مدتی است که دائما بهانه گیر شده است. میخواهم بدانم آیا ناسازگاری زن بدون عذر موجه از موارد عدم تمکین محسوب میشود؟

    • سلام. زنی که بنا را بر ناسازگاری گذاشته و بدون عذر موجه از شوهرش تمکین نمی‌کند ناشزه محسوب می‌شود و از این حیث حق دریافت نفقه ندارد.
      تمکین دو نوع است: تمکین عام و تمکین خاص.
      تمکین عام به وظایف عمومی زن در منزل شوهر گفته می‌شود که با اطاعت از شوهر یا تعامل و تفاهم در اوضاع زندگی مشترک به صورت کلی همراه خواهد بود.
      تمکین خاص صرفا به انجام وظایف خاص زناشویی و جنسی مربوط می‌شود.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067662

  • سلام. من دادخواست طلاق داده‌ام و می‌خواهم نفقه چند سال گذشته را مطالبه کنم. در حال حاضر همسرم ورشکسته شده است و چندین طلبکار دارد. می‌خواهم بدانم آیا با وجود طلبکاران، باز هم می‌توانم نفقه‌ام را دریافت کنم؟

    • سلام. مطابق ماده 1206 قانون مدنی، زوجه در هر حال می‌تواند برای نفقه زمان گذشته خود اقامه دعوی نماید و طلب او از بابت نفقه مزبور طلب ممتازه بوده و در صورت‌ افلاس یا ورشکستگی شوهر زن مقدم بر غرما خواهد بود ولی اقارب فقط نسبت به آتیه می‌توانند مطالبه نفقه نمایند‌.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

  • سلام و قتتون بخیر من 1 سال عقد کردم و به خاطر کرونا عروسی ما عقب افتاد و من مجدد با همسرم صحبت کردم که ما خونه ای اجاره کنیم و بریم سر زندگیمون اما ایشون راضی نیستن و دائم بهانه میارن و من الان بابت مخارجم در مضیقه هستم وایشون حتی پولی هم به من نمیدن و میگن باید پدرت مخارجت رو بده سوالام این ایا من میتونم درخواست نفقه بدم ؟

    • سلام دوست عزیز
      قانون بر این متمایل است که در این دوران تا زمان موعد شروع زندگی مشترک به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و هزینه و مخارج عروس با پدرش است. اما اگر مرد، زن را بلاتکلیف رها کند و اقدامی برای شروع زندگی پس از آن تاریخ نکند زن می تواند درخواست نفقه کند. ولیکن از طرفی می توان استدلال نمود طبق ماده 1102 قانون مدنی ، ” همین که نکاح به طور صحت واقع شد ، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود ” . لذا همین که عقد ازدواج بسته شد و زن و مرد پای سند ازدواج را امضا کردند ، حقوق و تکالیف مشترک زن و مرد برقرار می شود . یکی از این حقوق ، حق نفقه زن می باشد که مرد مکلف به پرداخت آن در مقابل زن است . این مورد دیگر به توانایی وکیل شما در اقناع دادگاه بستگی دارد .

  • سلام وقت بخیر من همسرم دچار یک بیماری ژنتیکی شدن و اختلال سیستم های عصبی پیدا کردن و توانایی حرکت و دفع از دست دادن ما الان 1 سال داریم درمان میکنیم ولی ایشون بهبود پیدا نکردن خرج درمان ایشون خیلی بالا و حقوق کارمندی من کفاف این هزینه ها رو نمیده و همه میگن این هزینه جز نفقه است ایا من الان بازم ملزمم به پرداخت ؟

    • سلام دوست عزیز
      مطابق قانون: هزینه‌های درمان زن شامل هزینه‌های درمان متعارف است. اگر زن دچار بیماری صعب‌العلاج یا خاصی شده باشد که هزینه‌های گزاف داشته باشد پرداخت آن برای مرد واجب نیست. در این قبیل کیس‌ها، قاضی با توجه به قانون، شرع، اوضاع زوجین و وضعیت مالی آن‌ها تصمیم گیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *