جرم کودک آزاری


امروز با موضوع جرم کودک آزاری با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

کودک آزاری عبارت است از هر گونه بدرفتاری جسمی و یا عاطفی، سواستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه بابی توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.

(تعریف سازمان جهانی بهداشت)برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد.

ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیرزمین نمونه کودک آزاری است. تنبیه بدنی و تجاوز جنسی به کودک هم از انواع کودک آزاری فیزیکی است.

بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک هر فرد زیر ۱۸ سال کودک (یا نوجوان) محسوب می‌شود، در ایران طبق ماده ۱۱ «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» هر کس مرتکب قتل عمد یا ضرب و جرح عمدی کودک یا نوجوان شود و به هر علتی قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

نکات مهم جرم کودک آزاری

  • کودک آزاری جنسی شامل چه مواردی است؟
  • کودک آزاری تحت چه شرایطی قابل پیگرد است؟
  • شکایت از جرم کودک آزاری چگونه است ؟
  • آثار و علائم کودک آزاری چگونه مشخص می‌گردد؟

کودک آزاری چیست و در قانون چه مجازاتی برای آن در نظزر گرفته شده است؟

کودک آزاری عبارت است از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان، رفاه و سلامت کودک توسط والدین یا اشخاصی که نسبت به او مسؤول هستند، تنها اشاره‌ای که به این موضوع شده در ماده 633 قانون مجازات اسلامی است که در آن بیان می‌کند اگر کسی کودکی را که قادر به دفاع از خود نیست در محلی نامناسب‌ رها کند مرتکب جرم شده است.

و به جبس از شش ماه تا دوسال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا دوازده میلیون ریال محکوم خواهد شد.و چنانچه از این رهگذر آسیبی به طفل وارد گردد علاوه بر مجازات فوق حسب مورد به قصاص یا دیه نیز محکوم خواهد شد.

کودک آزاری به چه انواعی تقسیم گردیده است؟

کودک آزاری به چهار نوع تقسیم بندی می‌شود،کودک آزاری جسمی، کودک آزاری جنسی، کودک آزاری روانی، کودک آزاری ناشی از غفلت

کودک آزاری جسمی چگونه شکل می‌گیرد؟

به حالت بالینی کودکانی گفته می شود که یک بار یا به دفعات متعدد مورد ضرب و شتم و آزار عمدی پدر، مادر، قیم و یا والدین رضاعی که مسؤولیت آنها را بر عهده دارند، قرار می‌گیرند.

این آسیب رسانی را «سندرم کافی» یا «سندرم کودک کتک خورده» نیز می‌گویند که علاوه بر آزار جسمی، آزارهای روانی و ناشی از غفلت را هم شامل می‌شود.

در این نوع کودک آزاری، خشونت معمولاً توسط دست صورت می‌گیرد و استفاده از ابزارهایی مثل سلاح سرد و گرم معمول نیست.

کودک آزاری جنسی چیست؟

تجاوز، فحشا، واداشتن، بکارگیری و یا استفاده از کودک برای هرگونه رفتار روشن جنسی و هرگونه بهره‌برداری جنسی از کودکان از مصادیق بارز این آسیب است که والدین و یا سرپرستان کودک عامل اصلی این آزار می‌باشند.

کودک آزاری روانی به چه نحو صورت می پذیرد؟

محرومیت از محبت کافی و آسیب‌های مختلف روانی می‌تواند به افسردگی و سایر اختلالات عاطفی منجر شود.

اثرات چنین آسیب‌هایی دراز مدت و جبران ناپذیر بوده و معمولاً افرادی که در کودکی دچار آزارهای روانی و عاطفی شده‌اند از نظر ظاهر هم متمایز و دارای شانه‌‌های آویخته، نگاهی مردد، حرکاتی خشن و سریع و عدم اعتماد به نفس هستند.

کودک آزاری ناشی از غفلت چه مصادیقی دارد؟

هم به صورت جسمی و هم به صورت روانی عوارضی را به بار می‌آورد وقتی به نیازهای عاطفی و هیجانی کودک توجهی نشود، عوارض روانی ناشی از غفلت را داریم و وقتی محرومیت از نیازهای اساسی مثل غذا، پوشاک، در معرض خطر قرار دادن کودک، عدم مراقبتهای بهداشتی، پیش می‌آید عوارض جسمی ناشی از غفلت نسبت به کودک نمود پیدا می‌کند.

علایم بالینی در کودک آزاری شامل چه مواردی است؟

شکستگی استخوانها مثلاً پیچاندن مچ دست یا پای کودک، کشیدن بازو و یا ساق پا می‌تواند در استخوانهای آن اندام شکستگی ایجاد نماید.

پیچاندن اندام‌ها می‌تواند باعث خرد شدن متافیز گردد.

در نوزادان پریوست اتصال محکمی به استخوان ندارد و در صورت حدوث صدمات کششی و لغزشی به راحتی از آن جدا می‌شود.

در شکستگی مارپیچی دیافیز استخوانهای دراز نوزادان، باید به فکر کودک آزاری بود زیرا این نوع شکستگی ناشی از فشار پیچشی بوده که معمولاً در حوادث اتفاق نمی‌افتد.

شکستگی های جمجمه، شکستگی دنده‌ها و سوختگی به درجات و اشکال مختلف در کودک آزاری دیده شود.

در معاینه بالینی کودک کتک خورده، شایعترین صدمه کبودی پوست بدن است که در هر قسمت از بدن کودک قابل مشاهده می‌تواند باشد.

بیشترین محل‌هایی که در معاینه بالینی کبود دیده می‌شوند عبارتند از:

کبودی در اطراف اندامها بخصوص مچ دست، ساعد، بازو و ران و در نوزادان مچ پا

کبودی ناشی از زدن با دست یا شلاق در باسن‌ها

صدمات ناشی از سیلی زدن به صورت کبودی در صورت بیشتر در گونه‌ها و دهان و نیز ناحیه پیشانی و گوشها

کبودی در قفسه سینه، شکم و گردن که بیشتر در اثر فشار انگشتان حاصل می‌شود

سایر صدمات در کودک آزاری عبارتند از: کوفتگیها و جراحات متعدد در بدن که اغلب به صورت قرینه‌اند. کوفتگیها ممکن است به شکل وسایل ایجاد کننده آنها مثل سگک کمربند یا طناب و … باشند، به دلیل محروم نمودن کودک از آب، دهیدراتاسیون و هیپرناترمی دیده می‌شود.

آسیب‌های داخل جمجمه‌ای ممکن است همراه با نشانه‌های عصبی باشد، پارگی و آسیب احشاء داخل قفسه سینه و شکم در اثر ضربه بلانت به کودک، اضطراب، گوشه‌گیری، ترسویی یا دارای رفتارهای تهاجمی، افسردگی، عدم رشد کافی، عدم اعتماد به نفس از دیگر یافته‌ها در کودک آزاری است.

پارگی فرنولوم در شیرخواران اغلب با فشار دادن شیشه شیر به داخل دهان دیده می‌شود.

ضایعات چشمی به صورت خونریزی در زجاجیه چشم، تغییر مکان عدسی و دکولمان شبکیه در ضربه‌های وارده به سر و صورت و چشم کودک مشاهده می‌شود.

برای کمک‌گرفتن از متخصصان و سازمان‌های مسئول در مورد کودک‌آزاری می‌توان با اورژانس اجتماعی ۱۲۳، یا سازمان بهزیستی یا دادستانی استان‌ها تماس گرفت، هم اکنون می‌توانید جهت طرح شکایت از اشخاص کودک آزار با موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس حاصل نمایید.

وکیل مدافع حقوق کودکان

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث حقوق کودکان یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

4.7/5 - (19 امتیاز)
مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *