مجازات قانونی زناکاران


امروز با بررسی این موضوع که مجازات قانونی زناکاران چیست با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم،

در اسلام، به رابطه جنسی مقعدی یا مهبلی با شرایط خاص حقوقی رابطه جنسی میان زن و مرد بدون وجود رابطه ازدواج میان آن‌ها زنا گفته می‌شود.

مردی که مرتکب زنا شده‌است را «زانی»، و زن زناکار را «زانیه» می‌خوانند. زنا به نزدیکی بین زن و مرد (شامل آمیزش جنسی مهبلی و مقعدی) در شرایط تأهلی برای یک یا طرفین رابطه اطلاق می‌شود.

یعنی آلت مرد در آلت زن داخل گردد و دخول هم به مقدار ختنه‌گاه صورت بگیرد. اگر نزدیکی و دخول صورت نگیرد، به آن زنا نمی‌گویند؛ بنابراین هر چند لمس یا دیدن بدن دختر نامحرم، حرام است اما حکم زنا را ندارد و حد زنا جاری نمی‌شود، زنا دارای موارد مختلفی است که برای هر کدام از آن‌ها کیفرها و حدود جداگانه‌ای در اسلام وجود دارد.

نکات مهم چه مجازاتی برای زناکاران در قانون و شرع در نظر گرفته شده است؟

  • زنا چیست؟
  • مجازات زنا تحت چه شرایطی شلاق حدی است؟
  • زنا چه انواعی دارد؟
  • مجازات قانونی زناکاران چیست ؟

زنا دارای چه انواعی است؟

زنای با محارم

زنای به عنف

زنای محصنه

زنای غیر محصنه

برای کدام نوع از انواع جرایم زنا مجازات قتل در نظر گرفته شده است؟

مجازات قتل برای سه گروه از زناکاران اجرا می شود: الف)- زنای با محرم؛ ب)- زنای به عنف؛ ج)- زنای کافر ذمّی با زن مسلمان در کشور اسلامی.

تحت چه شرایطی زناکار سنگسار می‌شود؟

فقط شامل زنای مرد محصن و زن محصنه با مرد بالغ می شود.

«احصان» در لغت به معنای پارسایی و پاکدامنی است و در اصطلاح فقهی و حقوقی، محصن، «مردی است که دارای همسر دائمی است و با او در حالیکه عاقل بوده جماع کرده و هر وقت نیز بخواهد می تواند با او جماع کند.»

و زن محصنه «زنی است که دارای شوهر دائمی باشد و شوهر در حالی که زن عاقل بوده با او جماع کرده است و امکان جماع با شوهر را نیز اشته باشد».

قابل ذکر است براساس نظر مشهور فقها اگر محصن جوان باشد، فقط سنگسار می شود ولی اگر پیر باشد، پس از تحمل صد تازیانه سنگسار می شود.

این موضوع در ماده 84 ق.م.ا. نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

تحت چه شرایطی زناکار متحمل کیفر شلاق حدی می‌شود؟

صد تازیانه (جلد) در مورد زن یا مرد زناکاری که واجد شرایط احصان نباشند، اجرا می شود. این مجازات موضوع ماده 88 ق.م.ا. نیز می باشد.

در شرایطی خاص تازیانه زدن همراه با تراشیدن سر و تبعید (جلد، جزّ و تغریب)همراه است، این کیفر مختص مرد زناکاری است که آزاد و غیر محصن باشد. منظور از غیر محصن «بکر» و «بکره» است که در معنای آن بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. گروهی «بکر» را کسی می دانند که محصن نباشد، در مقابل گروهی متعتقدند:

«بکر کسی است که با عقد دائم ازدواج کرده و دارای همسر دائمی بوده، ولی هنوز با همسرش آمیزش نکرده است».

از آنجا که در تفسیر اصطلاح «بکر» اختلاف است. به همین دلیل در مجازات آن نیز اختلاف می باشد.

گروه اول معتقدند این نوع مجازات در مورد مرد زناکاری است که آزاد و غیر محصن باشد، حتی اگر صاحب همسر هم نشده باشد. گروه دیگر معتقدند:

کیفر تبعید در مورد کسی اعمال می شود که زنی را به عقد دائمی خود درآورده است ولی با او آمیزش نکرده است. ماده 87 ق.م.ا. نشان می دهد که قانونگذار رأی و تفسیر دوم را برگزیده است.

این ماده مقرر می دارد: مرد متأهلی که قبل از دخول مرتکب زنا شود به حد جلد و تراشیدن سر و تبعید به مدت یکسال محکوم خواهد شد.

 مجازات زدن یک دسته ترکه (ضعث) به زناکار تحت چه شرایطی صورت می پذیرد؟

این مجازات برای زناکار بیمار در نظر گرفته شده است. بر این اساس اگر زناکار بیمار باشد و مصلحت در تعجیل اجرای مجازات باشد، لازم است صد عدد ترکه را به صورت دسته که به آن «ضعث» می گویند، ببندند و به یکباره به زناکار بزنند.

تحت چه شرایطی تازیانه همراه با کیفر زاید و اضافی همراه می‌شود؟

: این نوع از مجازات با توجه به زمان و مکان ارتکاب زنا در نظر گرفته شده است.

در صورتی که زناکار در ایام و امکنه شریفه مرتکب زنا شود، علاوه بر حدّ فوق، حسب نظر حاکم شرع به تعزیر نیز محکوم خواهد شد. وفق قانون مجازات در این زمینه:

زنا در زمان های متبرکه چون اعیاد مذهبی و رمضان و جمعه و مکان های شریفه چون مساجد علاوه بر حد، موجب تعزیر است

تکرار جرم زنا چه آثار کیفری ای در پی خواهد داشت؟

بر اساس موازین فقهی که در قانون مجازات اسلامی نیز مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است، تکرار جرم زنا احکام خاصی دارد. اگر قبل از اجرای حد، زانی مرتکب تکرار زنا شود، حد تکرار نمی شود؛ ولی اگر چندبار زنا کند و بعد از هر بار، حد بر او جاری شود، در مرتبه چهارم به قتل محکوم میشود.

بنابراین اگر مشخصات افرادی که محکوم به مجازات زنا شده اند، ثبت و ضبط شود که این امر به مدد رایانه ها امکان‎پذیر می باشد، زناکاران حرفه ای در صورت عدم اصلاح و تکرار مجدد جرم، به مجازات شدیدتری همچون مرگ محکوم خواهند شد و دیگر شاهد حضور زناکاران حرفه ای در سطح جامعه که چند بار هم مجازات شده اند، نخواهیم بود.

وکیل شکایت از جرم زنا  

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث خشونت علیه زنان وجرایم جنسی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر

5/5 - (7 امتیاز)
مطالبه همزمان مهریه از دادگاه و اجرای ثبت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *