نمونه پرونده الزام به تمکین


 

امروز با بررسی نمونه پرونده الزام به تمکین با شما هستیم.

لازمه تمکین زوجه از زوج مهیا بودن محل سکنی است و تا این شرط تحقق نیابد الزام به تمکین فاقد وجاهت است، در موضوع پرونده هایی که زوج الزام به تمکین زوجه را از دادگاه خانواده درخواست می نماید، لازم است دادگاه رسیدگی کننده با دقت در این موضوع که آیا شرایط اولیه برای تمکین زن مهیا است یا خیر نشان دهد.

دفتر وکالت و مشاورع حقوقی خانواده گروه وکلای رسمی مهر پارسیان در تهران، با بررسی نمونه پرونده الزام به تمکین، آخرین رویه های قضایی را درباره اینگونه پرونده ها در اختیار عزیزان قرار خواهد داد.

نکات مهم در بررسی نمونه پرونده الزام به تمکین

  • در صورتی که حق تعیین مسکن با زوجه باشد، مشارالیها می تواند به این بهانه از تمکین خودداری نماید؟
  • معرفی منزل پدرشوهر به عنوان منزل مشترک الزامی برای زن در تمکینن از شوهر ایجاد می کند؟
  • آثار و نتایج صدور حکم به الزام تمکین زوجه چیست و در چه شرایطی ادن ازدواج مجدد داده می شود؟

بررسی نمونه پرونده نمونه پرونده الزام به تمکین

?تاریخ رای نهایی: 1393/01/27  ?شماره رای نهایی: 9309970224000044

✅رای دادگاه بدوی در پذیرش خواسته الزام به تمکین زوجه

در خصوص دادخواست ع.م. فرزند م. با وکالت آقای ی.خ. به‌طرفیت خانم م.ت. فرزند الف. به خواسته تمکین با عنایت به محتویات پرونده و کپی سند نکاحیه وجود علقه زوجیت دائم فی‌مابین طرفین به سبب عقد نکاح دائم محرز و مسلم می‌باشد.

وکیل دادگاه ولنجک

در مورد خواسته با توجه به اظهارات وکیل خواهان در دادگاه به شرح صورت‌جلسه مورخه 01/03/1392 عدم حضور خوانده در دادگاه با وصف ابلاغ قانونی به استناد ماده 1102 قانون مدنی به‌محض وقوع عقد و استقرار رابطه زوجیت حقوق و تکالیف زوجین در برابر یکدیگر قرار می‌گیرد ازجمله تکلیف زوجه تمکین از زوج و حضور در منزلی است که شوهر تهیه و تعیین می‌نماید اِلا اینکه به‌موجب شروط ضمن‌العقد حق تعیین محل سکونت به زوجه داده ‌شده یا حضور در منزل مشترک زناشویی توأم با خوف ضرر جسمانی و مالی و یا شرافتی باشد.

لیکن خوانده با وصف ابلاغ قانونی در دادگاه حضور نیافته و لایحه‌ای ارسال نداشته است در نتیجه در قبال دعوی خواهان دفاعی به عمل نیاورده لذا دادگاه توجه به‌مراتب فوق دعوی خواهان را با وکیل محمول بر صحت تلقی و به استناد ماده 1102 و 1114 قانون مدنی حکم به الزام خوانده به تمکین از زوج و ایفای وظایف مشترک زناشویی صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین شعبه و سپس ظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

?رئیس شعبه 268 دادگاه عمومی حقوقی تهران

✅راى واخواهى در رد اعتراض به حکم الزام به تمکین

در خصوص دادخواست م.ت. فرزند ه. طرفیت ع.م. فرزند م. به خواسته واخواهی از دادنامه 9209970216800291 صادره از شعبه 268 دادگاه خانواده با عنایت به محتویات پرونده نظر به اینکه واخواه دلیل و بینه کافی و مؤثر که موجب گسیختن و انفساخ دادنامه صدر‌الاشاره را ایجاب نماید به دادگاه ارائه نکرده و دادنامه واخواسته شده وفق موازین قانونی صادرشده است.

مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

لذا دادگاه با توجه به‌مراتب فوق در راستای تبصره 1 ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی واخواهی واخواه ردّ اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری محسوب به استناد مواد 330، 334، 336 قانون آیین دادرسی مدنی ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

?رئیس شعبه 268 دادگاه عمومی حقوقی تهران

✅راى دادگاه تجدید نظر در رد دادخواست الزام به تمکین

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی خانم م.ت. با وکالت آقای م.الف. به‌ طرفیت آقای ع.م. نسبت به دادنامه شماره 00557 مورخ 28/4/92 در پرونده کلاسه 1548 صادره از شعبه 218 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن حکم به ردّ واخواهی تجدیدنظرخواه نسبت به دادنامه 00291 که حکایت از محکومیت تمکین زوجه دارد صادر گردید.

نظر به محتویات پرونده به دلایل زیر ایراد تجدیدنظرخواهی را وارد می داند.

در تحقیقات مددکاری در ص 82 قید گردیده منزل معرفی‌شده قابل بهره‌برداری نیست و همین دادنامه 183 مورخه 30/2/92 حکایت از محکومیت زوج به ایراد ضرب داشته و تصاویر صورت‌جلسه پرونده 92/1016/27 که گویا آن بوده منزل مهیا شده چند نفر تبعه افغانستان در آن محل سکونت دارند که در ص 45 منعکس گردید.

لازمه تمکین زوجه از زوج مهیا بودن محل سکنی می‌باشد تا این شرط تحقق نیابد الزام به تمکین فاقد مفهوم می‌باشد علی‌هذا مستنداً به مواد 358 قانون دادرسی مدنی و مفهوم ماده 1107 قانون مدنی و لازمه حکم تمکین آماده بودن مقدمات آن می‌باشد که مهیا نبودن لذا ضمن نقض دادنامه فوق‌الذکر حکم به ردّ دعوی خواهان بدوی صادر می‌گردد.

رأی صادره قطعی است.

نحوه رسیدگی به دادخواست مهریه

?رئیس شعبه 40 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

وکیل متخصص پرونده الزام به تمکین

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل پرونده تمکین در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل تمکین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

5/5 - (17 امتیاز)

8 دیدگاه

  • در خصوص تجدید نظر خواهی خانم ر.ع بطرفیت آقای م.مرادی نسبت به داد نامه شماره ۲۱۰ مورخه … صادره از شعبه … دادگاه خانواده تهران که به موجب آن حکم الزام تجدیدنظر خواه به تمکین صادر شده است با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضیه و توضیحات طرفین و مستندات رای و استدلال دادگاه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده صادر شده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد .
    لدا باستناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد تجدیدنظر خواهی دادنامه مدکور تایید میشود .
    این رای منوط به تهیه منزل مسکونی مستقل و لوازم زندگی در شان زوجه میباشد.
    با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت وبسایت خوبتون
    این رای برام تازگی ابلاغ شده و میخواستم بدونم به چه معنی هست و آیا اعتراض همسرم وارد شده و یا رد شده و حکم الزام به تمکین سرجاش هست ؟؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید .

  • سوال از وکیل تمکین
    عرض سلام و احترام
    زوجه درخواست نفقه جاریه نموده و زوج دادخواست الزام به تمکین نداده است ولی در دفاع می گوید « مسکن و اثاث البیت من فراهم است خانم در تمکین من نیست که نفقه به ایشان تعلق گیرد». زوجه اعلام داشته: «حاضر
    به تمکین هستم ولی ایشان دادخواست تمکین نداده است». با توجه به فراهم بودن مقدمات تمکین و در تمکین نبودن زوجه، آیا می توان رأی به پرداخت نفقه داد و یا باید رای به نفقه بدون احتساب مسکن داد و یا دعوی نفقه
    کلا باید رد شود؟

    • اولاً، برابر ماده 1102 قانون مدنی «همین که نکاح به طور صحت واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود» و برابر ماده 1106 قانون یادشده «در عقد دائم نفقه
      زن به عهده شوهر است؛
      ثانیاً، برابر ماده 142 قانون آیین دادرسی در امور مدنی «دعاوی تهاتر، صلح، فسخ، ردخواسته و امثال آن که برای دفاع از دعوای اصل اظهار می شود، دعوای متقابل محسوب نمیشود و نیاز به تقدیم دادخواست جداگانه ندارد». بنابراین در فرض سؤال که زوج در مقام دفاع از دعوای مطالبه نفقه مدعی عدم تمکین زوجه می شود، رسیدگی به این ادعا با منع قانونی مواجه نبوده و مستلزم تقدیم دادخواست از سوی زوج نمی باشد.

    • سلام و عرض احترام

      اگر اجرای حکم الزام به تمکین، منوط به تهیه مسکن مناسب و اثاث البیت شود، رأی صادره از مصادیق رأی غیرمنجز بوده و قابل تأیید نیست.

      🔹شماره دادنامه قطعی :
      9309970224701472
      🔹تاریخ دادنامه قطعی :
      1393/09/03

      ✅رأی دادگاه بدوی

      در خصوص دعوی خواهان به طرفیت خوانده به خواسته صدور حکم تمکین علیه خوانده به شرح دادخواست تقدیمی و اظهارات طرفین در جلسه دادرسی مورخه 18/06/93، دادگاه توجهاً به جامع محتویات پرونده از جمله تصویر مصدق نکاح نامه رسمی طرفین که ضم پرونده و وجود علقه زوجیت دائم بین طرفین محرز و مسلّم است و اینکه خوانده در جلسه دادرسی حاضر و بیان داشته در صورت مناسب بودن مسکن و یا فاصله حداکثر دو ساعت با محل کار تمکین می کنم، لذا دادگاه دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص و مستنداً به مواد 1102 و 1114 قانون مدنی خوانده را به تمکین از خواهان در انجام وظایف خاص زناشویی محکوم می نماید. اثر این حکم نسبت به آتیه است و دلیل بر نشوز زوجه در گذشته نیست و اجرای آن نیز منوط به فراهم بودن مسکن متناسب و اثاث البیت متعارف از سوی زوج می باشد. رأی صادره حضوری است و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
      🔹رئیس شعبه 282 دادگاه عمومی خانواده تهران – فرقانی
       
      ✅رأی دادگاه تجدیدنظر استان

      تجدیدنظرخواهی ف.ج. با وکالت خانم ف.ب. به طرفیت آقای ش.س. نسبت به دادنامه شماره906- 18/6/93صادره از شعبه282 دادگاه عمومی خانواده که بر الزام تجدیدنظرخواه به تمکین از همسرش اشعار دارد، بنظر وارد است. زیرا دادگاه محترم بدوی در رأی صادره، اجرای حکم را منوط به تهیه مسکن مناسب و اثاث البیت نموده است. صرفنظر از اینکه رأی صادره از مصادیق رأی غیرمنجز و قابل تأیید نمی باشد، اساساً خواهان تمکین باید مسکنی را که زوجه در آن تمکین نماید، ضمن تقدیم درخواست، به دادگاه معرفی نماید که در مانحن فیه زوج مسکنی را، اعم از ملکیت، اجاره، رهن و تصرف، به دادگاه معرفی ننموده است. لذا با وارد بودن اعتراض تجدیدنظرخواه رأی صادره نقض می گردد. بدیهی است زوج، چنانچه اصرار بر تمکین همسرش دارد، می تواند درخواست دیگری تقدیم محاکم خانواده نماید و ضمناً مسکن مورد ادعا را معرفی نماید. این رأی قطعی است.
      🔹رئیس شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه /معنوی – مدنی کرمانی

      در صورت نیاز به مشاوره تخصصی با بهترین وکیل خانواده در تهران، و جهت انتخاب وکیل با تجربه در دادگاه خانواده با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

  • سلام آقای مهری . زنم بی دلیل و بی جهت هر روز میره خونه خواهر مرحومش، خواهرش چند ماهی هست که فوت کرده و ایشون میره به بچه هاش سر بزنه و میگه که ثواب داره و یتیمن. من از این موضوع راضی نیستم میخوام بدونم میتونم ازش شکایت کنم؟

    • البته نگهداری از پدر و مادر امری پسندیده است. لیکن باید با اجازه شوهر و بدون ورود صدمه به خانواده انجام شود. بنابراین شما می توانید از دادگاه تقاضای الزام به تمکین همسرتان و یا منع ترک منزل به طور متوالی را مطالبه کنید هر چند از آنجایی که نیت ایشان خیر و پسندیده است بهتر از مسئله از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *