مهلت پرداخت دیه در قانون


 

امروز با بررسی مهلت پرداخت دیه در قانون با شما هستیم.

وقوع جنایت عمدی، غیر عمدی و خطای محض که منجر به قصاص نشود، محکومیت مرتکب به پرداخت دیه را به دنبال خواهد داشت و در این گونه موارد، مهلت پرداخت دیه در قانون، حسب موضوع تفاوت خواهد داشت.

اما نقطه مشترک مهلت پرداخت دیه در قانون در یک موضوع خلاصه می شود و آن مبدا محاسبه مهلت پرداخت دیه می باشد.

دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تهران، به بررسی مهلت دیخ در قانون مجازات اسلامی و نحوه اجبار مرتکب به پرداخت دیه خواهد پرداخت.

نکات مهم در بررسی مهلت پرداخت دیه در قانون

  • آیا نپرداختن دیه در مهلت مقرر منجر به تبدیل آن به حبس و زندان خواهد شد؟
  • در مواردی که پرداخت دیه به عهده عاقله جانی است، میتوان آن را تبدیل به حبس نمود؟
  • بهترین وکیل و مشاور حقوقی جهت مشاوره درباره راههای وصول دیه کیست؟

تعریف دیه و مصادیق پرداخت آن

?دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو ، به مجنی علیه یا ولی یا اولیای دم او داده می‌شود، دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است.

?در این قسمت از مطالب مربوط به دیه،  مهلت پرداخت دیه را می‌خوانید:

شعبه 262 دادگاه خانواده تهران

?مهلت پرداخت دیه در قانون مجازات اسلامی

?بر اساس ماده 488 قانون مجازات اسلامی مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است مگر این که به نحو دیگری تراضی شده باشد.

?الف- در عمد موجب دیه ظرف یک سال قمری

?ب- در شبه عمد ظرف دو سال قمری

?پ- درخطای محض ظرف سه سال قمری

?تبصره- هر گاه پرداخت کننده در بین مهلت های مقرر نسبت به پرداخت تمام یا قسمتی از دیه اقدام کند محکوم له مکلف به قبول آن است.

مهلت پرداخت دیه در جنایت خطای محض

?بر اساس ماده 489 قانون مجازات اسلامی در جنایت خطای محض پرداخت کننده باید ظرف هر سال یک سوم دیه و در شبه عمدی ظرف هر سال نصف دیه را بپردازد.

?ماده 490 این قانون در صورتی که پرداخت کننده بخواهد هر یک از انواع دیه را پرداخت نماید و یا پرداخت دیه به صورت اقساطی باشد معیار قیمت زمان پرداخت است مگر آن که بر یک مبلغ قطعی توافق شده باشد.

?ماده 491 قانون مجازات اسلامی در مواردی که بین مرتکب جنایت عمدی و اولیای دم یا مجنی یا منجی علیه برگرفتن دیه توافق شود لکن مهلت پرداخت آن مشخص نگردد دیه باید ظرف یک سال از حین تراضی پرداخت گردد.

مشاوره حقوقی دیه و ارش

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

تحریر ترکه

جهت انتخاب بهترین وکیل دیه و ارش در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص دیه و ارش نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *