نمونه لایحه پرونده الزام به تمکین


 

امروز با ارائه نمونه لایحه پرونده الزام به تمکین با شما هستیم.

نمونه لایحه دفاعیه در برابر دعوی الزام به تمکین

ریاست محترم شعبه….دادگاه خانواده ….

سلام علیکم، با احترام و با جواز حاصل از یک برگ وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی و به وکالت از ناحیه خوانده در برابر دعوی خواهان به خواسته الزام به تمکین خاطر عالی را مستحضر میدارم خواسته مطروحه بدلایل مشروحه آتی الذکر واجد اعتبار قانونی و شرعی نبوده و مندفع است:

دلیل اول: تمکین مقدمه ای واجب دارد که خواهان باید حین دادخواهی واجد آن باشد و این طور نیست که بدون داشتن مقدمه واجب، حکم‌ صادر شود و سپس در مرحله اجرای حکم درصدد اثبات وجود مقدمات تمکین باشد.

دوم: مقدمات تمکین زوجه عبارتند از:

مسکن مستقل و مناسب از لحاظ شان زوجه و محل مسکن از لحاظ وجود امنیت اجتماعی مناسب زوجه

و دوم اثاث البیت متناسب با شان زوجه

سوم: در دادخواست مطروحه موردی که مثبت فراهم بودن مقدمات تمکین به شرحی که گذشت مشاهده ننمودم تا با رعایت اصل تناظر در مورد مقدمات تدارک دفاع در قبول یا رد آن نمایم.

لذا وقتی خواهان هیچ دلیلی بر وجود مقدمات تمکین که ایضاً همچنانکه از نام آن هویداست و مقدمه واجب نامیده میشود باید قبل از درخواست تمکین وجود عینی و ن خیالی و صوری داشته باشد  ارایه نداده خواسته محکوم به رد است.

الزام به تمکین

چه اگر مقدمه واجب را به زمان  اجرای حکم موکول کنیم در حقیقت به خواهان فاقد شرایط اصلی برای تقدیم دادخواست تمکین اجازه دادیم در فاصله بین صدور و اجرای حکم بتواند از اثر حکم سوء استفاده نماید.

در نتیجه معتقدم و رجاء واثق دارم دعوی خواهان بعلت عدم تعرفه دلیل مثبت وجود مقدمات در حین تقدیم دادخواست و عدم رعایت بند ۶ ذیل ماده ۵۱ ق .آ .د.م  قابلیت استماع ندارد.

مضافا: در فرض اینکه دعوی خواهان قواعد آمره دادرسی را رعایت و مقدمات واجب تمکین وجود عینی و واقعی داشت؛ زوجه دارای سوء رفتار صحیح و بلعکس حسب اطلاعات مسموع شده از موکل رفتاری خشن و فیزیکال دارد و در آخرین نوبه استمراری خود موکله مضروب و گواهی پزشکی قانونی اخذ شده و پرونده کیفری در حال رسیدگی قرار دارد.

در نتیجه تا تعیین تکلیف شکایت کیفری ضرب و جرح همسر میتوان قرار اناطه صادر نمود.

و در صورت صلاحدید زوجین به پزشکی قانونی از جهت احراز سلامت روانی زوج اعزام شوند.

خواهان فاقد مقدمات واجب تمکین بوده و حتی اگر در این جلسه مدعی داشتن مقدمات باشد بعلت عدم تعرفه این مقدمات و عدم رعایت اصل تناظر دعوی ایشان قابلیت استماع ندارد.

رسیدگی و صدور رای شایسته و جلوگیری از سوء استفاده خواهان از اثر حکم تمکین مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

نمونه لایحه تبادل در مرحله تجدید نظرخواهی از رای الزام به تمکین

ریاست محترم شعبه مرجوع الیه دادگاه تجدید نظر استان ….

سلام علیکم با احترام اینجانب  در مقام وکیل تجدید نظر خوانده و در پاسخ به لایحه تجدید نظر خواهی معموله از سوی خانم ….. نسبت به دادنامه متضمن حکم بر الزام به تمکین مشارالیه خاطر عالی را مستحضر میدارم تجدید نظر خواهی معموله از سوی یادشده با هیچ یک از شقوق ذیل ماده ۳۴۸ ق.آ. د.م انطباق ندارد.

وکیل دادگاه ولنجک

اولا: هیچ دلیل معارض و متقن از سوی زوجه بر مدلول دادنامه وارد نگردیده است.

ثانیا: ایرادات مطروحه اصولا در حدی نیست که بتواند روند دادرسی را مخدوش سازد.

ثالثا؛ به پیوست حکم صادره از شورای حل اختلاف ….. متضمن صدور حکم بر بی حقی زوجه جهت دریافت نفقه تقدیم میگردد.

رابعا:عمده ایراد بر نحوه و آیین استنباط محکمه نخستین مطرح شده که اصولا قابل تخدیش نبوده و در زمره جهات تجدید  نظر خواهی  احصاء نشده است.

خامسا: تجدید نظر خواه هیچ دلیل و سند برای ادعاهای مطروحه خود ارائه نداشته است.

سادسا: زوجه در شعبه ….. دادگاه عمومی حقوقی ….. مبادرت به طرح دعوی طلاق نموده که بیانگر عدم تمکین مشارالیه میباشد .

سابعا: آنچه بعنوان گزارشات گشت کلانتری ضم تجدید نظر خواهی شده در غیاب اینجانب بوده و مامور گشت صرفا اظهارات زوجه را قید نموده که فاقد ارزش قضایی بوده و هیچ حکمی از سوی هیچ محکمه ای در جهت اثبات ادعاهای  زوجه صادر نشده است.

ثامنا: با وصف عدم محق بودن زوجه جهت دریافت نفقه و آنچه در حکم شورا قید شده اینجانب ماهیانه وجه نقد از طریق اداره پست برای زوجه ارسال داشته و دارم.

( قبوض ارسال وجه به پیوست تقدیم است )

بناء به مراتب و معنونه در فوق:

رسیدگی و ضمن رد تجدید نظر خواهی؛ تایید حکم مندرج در دادنامه تجدید نظر خواسته قویاً تحت استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

وکیل و مشاور حقوقی متخصص پرونده تمکین

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

همه چیز درباره حق طلاق زن

جهت انتخاب بهترین وکیل در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09121281014
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت محمدرضا مهری

4.9/5 - (57 امتیاز)

4 دیدگاه

  • ⁉️پرسش وپاسخهای اعلامی در خصوص الزام_به_تمکین

    آیا دعوای الزام به تمکین عام و خاص از سوی زوجه علیه زوج به علت تفرق جسمانی زوج و عدم مراجعه به منزل قابل استماع است ؟

    • نظر به این که بر خلاف صدور حکم مبنی بر نشوز زوجه که دارای آثار مستقیم از جمله سقوط حق نفقه می باشد؛ بر صدور حکم مبنی بر نشوز زوج اثر مستقیم بار نیست و قیاس زوجین با یکدیگر ؛ قیاس مع الفارق است ؛ از سوی دیگر مفروض آن است زوجه بدون اخذ رأی مبنی بر محکومیت زوج به تمکین می تواند دعوای الزام وی به طلاق به دلیل غیر و خرج ناشی از عدم رعایت تکالیف شرعی و قانونی را مطرح کند و به عبارتی با فرض ثبوت نشوز زوج اثر خاصی بر این دعوا متصور نیست لذا دعوای یاد شده قابل پذیرش به نظر نمی رسد.
      دراینخصوص نظریه شماره ۷/۹۸/۱۷۰۷مورخ ۱۳۹۹/۲/۶ وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *