راههای اثبات عسر و حرج زوجه چیست؟


 

امروز با بررسی راههای اثبات عسر و حرج زوجه چیست با شما هستیم.

مواردی که زن به دلیل اثبات عسر و حرج می تواند درخواست طلاق نماید و راههای اثبات عسر و حرج زوجه، از مسائلی است که در بین وکلای پایه یک دادگستری و قضات خانواده اختلاف نظرهای بسیاری در آن دیده می شود.

 

دفتر حقوقی و وکالت محمد رضا مهری یکی از ده وکیل برتر دادگستری در پرونده های خانواده به بررسی آراء صادر شده در موضوع طلاق به درخواست زوجه و با اثبات عسر و حرج زوجه پرداخته تا منشا مطالعه و تحقیق برای وکلای جوان دادگستری در پرونده های طلاق به درخواست زوجه باشد.

نکات مهم در بررسی موضوع و پاسخ به سوال راههای اثبات عسر و حرج زوجه چیست؟

  • آیا طرح دعاوی متعدد زوجین علیه یکدگیر می تواند از مصادیق عسر و حرج زوجه باشد؟
  • بذل همه مهریه جهت گرفتن حکم طلاق جهت اثبات عسر و حرج زن مفید است؟
  • جهت اثبات عسر و حرج زن به دلیل عدم داشتن رابطه زناشویی چه اقدامی لازم است؟
حق طلاق زن و وکالت در طلاق

 

✅چکیده:

در دعوای طلاق به درخواست زوجه، تعداد سنوات مفارقت عملی و تکثر دعاوی متقابل زوجین علیه هم و بذل کل مهریه در ازای طلاق از امارات انشقاق شدید زوجین و از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌شود.

?تاریخ رای نهایی:
1392/04/09
?شماره رای نهایی:
9209970223000552

✅رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ط.ع. با وکالت آقای م.ل. به طرفیت آقای ح.ح.ی. نسبت به دادنامه شماره 656 مورخه 11/7/91 صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی بخش کهریزک که به موجب آن در رابطه با دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته طلاق حکم به رد صادر شده است با توجه به محتویات پرونده به نظر دادگاه اعتراض تجدیدنظرخواه وارد است و دادنامه مطابق موازین قانونی و شرعی صادر نشده است.

عسر و حرج زوجه بنا به جهات ذیل ثابت است

اولاً ـ عقد فی‌مابین از سال 82 منعقد شده و خود تجدیدنظرخوانده در جلسه دادگاه مورخه 13/2/90 اظهار داشت یک هفته با هم بودیم و هنوز عروسی نکردیم و در نتیجه قریب ده سال زوجین جدا از یکدیگر زندگی می‌کند.
ثانیاً ـ تجدیدنظرخواه در سال 84 دعوی فسخ نکاح را مطرح کرده و در سال 85 دعوی طلاق به حکایت صفحات 16 و 17 پرونده و تجدیدنظرخوانده دعوی ازدواج مجدد طرح نموده در سال 88 دعوی تمکین مطرح نموده در سال 87 به حکایت صفحات 20 و 21 پرونده، که همه اینها مثبت اختلاف شدید بین زوجین می‌باشد در سال‌های بعد از عقد.

ثالثاً ـ گواهی که از سوی دفتر آیت ا… محقق صادر شده به حکایت صفحه 22 پرونده خود بیانگر و اثبات کننده همین اختلاف و انشقاق زوجین است در سال‌های بعد از عقد.
رابعاً ـ داور تجدیدنظرخواه که پدرش می‌باشد در صفحه 62 پرونده اعلام کرده زوجه به خاطر کراهت شدیدی که از زندگی مشترک با تجدیدنظرخوانده دارد تمام مهریه و حق و حقوق خود را در قبال طلاق بذل می‌نماید.

قوانین طلاق در سوئد

 

مواد 1130 و 1145 و 1146 قانون مدنی حکم به اجبار زوج به طلاق زوجه

لذا دادگاه با توجه به مراتب فوق مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه مارالذکر مستنداً به مواد 1130 و 1145 و 1146 قانون مدنی حکم به اجبار زوج به طلاق زوجه از نوع خلع صادر و اعلام می‌نماید.

بدیهی است با استناد مواد 31 و 23 و تبصره آن از قانون حمایت خانواده ارائه گواهی پزشک در مورد وجود جنین و یا عدم آن از سوی زوجه برای ثبت طلاق در دفترخانه الزامی است و اجرای صیغه طلاق منوط است به انقضای مهلت فرجام‌خواهی و پس از اجرای مفاد ماده 23 قانون مذکور از سوی دفترخانه دادگاه به سردفتر نمایندگی اجرای صیغه طلاق را در صورت امتناع زوج اعطا می‌نماید.

رأی صادره پس از ابلاغ به مدت 20 روز قابل فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور است.

?رئیس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

 

وکیل طلاق به درخواست زوجه ونک

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل طلاق در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

نمونه رای حضانت فرزند

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *