نحوه‌ شکایت محجور در جرایم قابل گذشت


امروز با موضوع بررسی نحوه‌ شکایت محجور در جرایم قابل گذشت با شما خواهیم بود.
رسیدگی به جرایم ارتکابی در دادسرا و دادگاههای کیفری رویه های متفاوتی دارد که اطلاع از همه آنها می تواند باعث موفقیت در دفاع از پرونده باشد.
بهترین وکیل امور حسبی در تهران، با همکاری دفتر حقوقی و مهاجرتی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، در ادامه، مطالبی درراه نحوه طرح شکایت توسط اشخاص محجور در دادسرا و در جرایم قابل گذشت به رشته تحریر در خواهد آورد.

نکات مهم در بررسی موضوع نحوه طرح شکایت اشخاص محجور در جرایم قابل گذشت

  • وکیل امور حسبی چه ویژگیهایی دارد و چگونه قابل دسترسی خواهد بود؟

  • بهترین راه طرح شکایت توسط محجور چیست و کدام دادسرا به امور محجورین و صغار رسیدگی می کند؟

جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت

در جرایم قابل گذشت، شروع رسیدگی به جرم و توقف آن منوط به طرح شکایت از سوی شاکی است.
از آن‌جا که شکایت برای اِعمال حقی به نام حق دادخواهی صورت می‌پذیرد، صاحب حق برای اینکه بتواند آن را اِعمال کند باید عاقل، بالغ و رشید باشد.
محجورین اشخاصی هستند که دارای این ویژگی‌ها نمی‌باشند.
همان‌طور که اشخاص عاقل و بالغ و رشید ممکن است از وقوع جرمی متضرر شوند، اشخاص محجور (یعنی کسانی که به سن بلوغ نرسیده یا مجنون یا سفیه هستند) نیز گاهی ممکن است بزه‌دیده واقع شوند.
جرمی که واقع می‌شود، ممکن است قابل گذشت یا غیرقابل گذشت باشد. اگر جرم غیرقابل گذشت باشد، تعقیب آن احتیاجی به طرح شکایت از سوی بزه‌دیده ندارد و دادسرا رأساً مکلف به تعقیب مجرم است اما اگر جرم قابل‌گذشت باشد، مرجع قضایی نمی‌تواند شروع به رسیدگی کند، مگر آن‌که متضرر از جرم اقدام به طرح شکایت نماید. به عبارت بهتر، شروع به رسیدگی و هم‌چنین توقف رسیدگی در جرایم قابل گذشت(مانند توهین و تهمت) منوط به شکایت یا گذشت شاکی خصوصی است.
حال اگر بزه‌دیده‌ محجور باشد، طبیعتاً نمی‌تواند خود اقدام به شکایت کند زیرا اهلیت قانونی برای این کار ندارد. البته #سفیه (یعنی کسی که توانایی اداره‌ی امور مالی خود را ندارد) فقط در جرائمی که جنبه‌ی مالی دارد (مانند سرقت، کلاه‌برداری و …) اهلیت شکایت ندارد و نسبت به سایر جرائم مانند توهین، تهدید و… می‌تواند شخصاً شکایت خود را مطرح نماید. پس چه باید کرد؟
در این مورد، قانون‌گذار اختیار طرح شکایت را به سرپرست قانونی شخص محجور یعنی ولی(پدر، جدپدری و وصی) یا قیّم او داده است.
سرپرست قانونی باید از جانب مولی‌ علیه(شخص محجور) اقدام به طرح شکایت کند، در صورت لزوم برای او وکیل بگیرد و به‌طور کلی تمام امور مربوط به پرونده را پیگیری نماید.

قیم اتفاقی

اگر بزه‌دیده‌ی محجور، ولی یا قیم نداشته باشد، چه باید کرد؟

گاهی ممکن است که بزه‌دیده‌ی محجور، ولی یا قیم نداشته باشد یا این‌که به هر علت به ولی یا قیم خود دسترسی نداشته باشد و حتی ممکن است که خود ولی یا قیم مرتکب جرم علیه محجور شده باشند.
در این موارد اگر وقت کافی وجود داشته باشد، دادستان باید برای محجور قیم تعیین کند. اما اگر فرصت محدود باشد، به‌گونه‌ای که تا زمان نصب قیم ضرری به محجور برسد، دادستان باید شخصی را به‌عنوان قیم موقت تعیین کند یا خودش رأساً اقدام به تعقیب نموده و تمام اقدامات لازم را برای حفظ و جمع‌آوری ادله‌ی جرم و جلوگیری از فرار متهم انجام دهد.

?اگر ولی یا قیم بر خلاف مصلحت بزه‌دیده، اقدام به شکایت نکند، چه باید کرد؟

در برخی از موارد شخص محجور ولی یا قیم دارد و به وی نیز دسترسی وجود دارد اما او برخلاف وظیفه‌ی قانونی خود به ضرر بزه‌دیده عمل می‌کند و اقدامات لازم را برای طرح شکایت انجام نمی‌دهد. قانون‌گذار این موضوع را نیز پیش‌بینی نموده است :
مطابق ماده‌ی ۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری، هرگاه سرپرست قانونی محجور با وجود مصلحت مولّی‌علیه(شخص محجور) اقدام به شکایت نکند، دادستان خود موضوع را تعقیب می‌کند تا در نتیجه‌ی عدم شکایت کیفری، ضرر و زیان بیشتری به بزه‌دیده‌ی محجور وارد نشود.

وکیل امور محجورین و صغار در تهران

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره درباره پرونده های صغار و محجورین، تعیین تکلیف صغیر و عضویت در گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88663925
  • 021-88663926
  • 021-88663927
  • 021-88663628
  • 021-88799562
  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067665
مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
09120067669
موسسه حقوقی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *