خسارت تاخیر پرداخت نفقه


 

امروز با موضوع خسارت تاخیر پرداخت نفقه و بررسی رای دادگاه در این موضوع با شما هستیم.

دریافت خسارت تاخیر تادیه یعنی خسارت دیرکرد در پرداخت مبالغی که در محکومیت های مالی، لازم و ضروری است از موارد مورد بحث در مسائل شرعی است و در بعضی موضوعات پذیرفته شده است.

اما اینکه بتوان درباره محکومیت های مهریه و یا محکومیت به پرداخت نفقه نیز از این تاسیس حقوقی بهره جست و مطالبه خسارت تاخیر تادیه را داشت، موضوعی است که در مشاوره با محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده در ایران و قاضی سابق دادگاه خانواده جویا شده ایم و پاسخ آن نیز با بررسی رای دادگاه داده خواهد شد.

نکات مهم در موضوع خسارت تاخیر پرداخت نفقه

  • آیا امکان مطالبه و وصول خسارت تاخیر تادیه در مطالبه نفقه فرزند و اقارب هم وجود دارد؟
  • برای مشاوره حقوقی درباره مطالبه نفقه ایام گذشته همسر، فرزندان و اقارب کدام وکیل را انتخاب کنیم؟
  • جستجوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص خانواده چگونه امکان پذیر است؟

خسارت تأخیر تأدیه نفقه، بعد از محکومیت زوج به‌پرداخت نفقه و تأخیر در پرداخت آن قابل مطالبه است.

?تاریخ رای نهایی: 1392/06/06

?شماره رای نهایی: 9209972130501103

وکیل شکایت تدلیس

 

رای دادگاه بدوی در موضوع مطالبه خسارت تاخیر پرداخت نفقه

درخصوص دادخواست خانم هـ .ح. فرزند و. با وکالت خانم ر.الف. به‌طرفیت آقای پ.ن. فرزند پ. با وکالت آقای س.ع. و خانم الف.الف. به‌خواسته مطالبه نفقه معوقه از تاریخ 01/06/1389 لغایت صدور حکم مقوم به 000/000/51 ریال به انضمام خسارت دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه با عنایت به محتویات پرونده و کپی سند نکاحیه وجود علقه زوجیت دائم فی‌ما‌بین طرفین به‌سبب عقد نکاح دائم محرز مسلم می‌باشد در مورد خواسته با توجه به اظهارات وکیل خواهان و اظهارات وکیل خوانده در دادگاه به‌شرح صورت‌جلسه مورخه 21/03/1392 نظر به اینکه زوجین زندگی مشترک دارند.

 وکیل زوجه هم دلیل و بینه کافی مبنی بر اینکه زوج در زندگی مشترک نفقه پرداخت نمی‌کند به دادگاه ارائه نداده لذا دادگاه با توجه به‌مراتب دعوی خواهان را با وکیل وارد نمی‌داند به‌لحاظ فقد ادله کافی و مؤثر به استناد مفهوم ماده1257 و قانون مدنی حکم به بی‌حقی خواهان در مورد نفقه معوقه و خسارت دادرسی صادر می‌نماید اما در مورد خسارت تأخیر تأدیه نفقه معوقه با توجه به اینکه خسارت تأخیر تأدیه بعد از محکومیت خوانده به ‌پرداخت نفقه و تأخیر در دادن قابل مطالبه می‌باشد.

دادگاه خواسته خواهان را هم در این مورد وارد نمی‌داند و حکم بی‌حقی خواهان صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری محسوب به استناد مواد 330، 334، 336 قانون آیین دادرسی مدنی ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید‌نظر در محاکم محترم تجدید‌نظر استان تهران می‌باشد.

?رئیس شعبه 268 دادگاه عمومی حقوقی تهران

 
 

رای دادگاه تجدید نظر درباره نفقه

‌درباره تجدیدنظرخواهی خانم هـ .ح. با وکالت خانم ر.الف. به‌طرفیت آقای پ.ن. با وکالت س. ع. نسبت به دادنامه شماره 00203 مورخه 29/3/92 صادره از شعبه 268 دادگاه حقوقی تهران که به‌موجب آن درخواست تجدیدنظرخواه (زوجه) مبنی بر محکومیت تجدیدنظرخوانده (زوج) به‌پرداخت نفقه معوقه و خسارت دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه مردود اعلام گردیده و حکم به بی‌حقی تجدیدنظرخواه صادر گردیده است.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج

 با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضیه و توضیحات طرفین و مستندات رأی و استدلال دادگاه دادنامه تجدیدنظرخواسته مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده صادرشده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد. لذا به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه مذکور تأیید می‌شود. این رأی قطعی است.

?رئیس شعبه 60 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

 
 

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه نفقه و مهریه

  • صدور حکم قطعی محکومیت زوج به پرداخت نفقه و مهریه.
  • منقضی شدن مهلت قانونی جهت پرداخت محکوم به.
  • عدم پرداخت دین توسط زوج.
  • مطالبه خسارت تاخیر تادیه توسط ذینفع یا وکیل وی

 

بهترین وکیل و مشاور حقوقی نفقه

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تعیین نفقه، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل نفقه در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  1. 021-88795408
  2. 021-88796143
  3. 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با بهترین وکیل نفقه در تهران نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *