مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک


 

امروز با بررسی مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک همراه شما هستیم.

ماده 54 قانون حمایت خانواده جدید:

هرگاه مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و درصورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود.

مرجع رسیدگی به جرم جلوگیری از ملاقات فرزند مشترک

اداره کل حقوقی قوه قضائیه در نظریه‌ای مشورتی به شماره 7/93/2305 در رابطه با مرجع رسیدگی به ماده 54 ﻗﺎﻧﻮﻥﺣﻤـﺎﯾﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ 1391 ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺟﺰﺍی ﻧﻘﺪی ﺩﺭﺟﻪ ٨ ﺍﺳﺖ اعلام کرد:

ﺍﻭﻻًـ ﺭﺳﻴﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ 1391 ﻭﻓﻖ ﻋﻤـﻮﻣﺎﺕ ﺁﯾﻴـﻦﺩﺍﺩﺭﺳـﯽ ﮐﻴﻔـﺮی ﻭ ﻋﻠـی‌اﻻﺻـﻮﻝ ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻋﻤﻮﻣﯽ (ﮐﻴﻔﺮی) ﺭﺳﻴﺪﮔﯽ می‌ﺸﻮﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺧـﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮی ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻣﺘﻴﻘﻦ ﺍﺳﺖ، ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ 18ﮔﺎﻧﻪ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺎﺩﻩ 4 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﯾﺎﺩﺷﺪﻩ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

در این نظریه همچنین آمده است، ﺛﺎﻧﻴﺎً ـ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﺎﺩﻩ 54 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ 1391 (ﺧﻮﺩﺩﺍﺭی ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﮑﺎﻟﻴﻒ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻭ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ ﺍﺯﻣﻼﻗﺎﺕ ﻁﻔﻞ)، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﮐﻴﻔﺮی ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺑﺰﻩ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺑﺎﻟﺤﺎﻅ ﻣﺎﺩﻩ19 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﺼﻮﺏ 1392، ﺻﺮﻓﺎً ﺟﺰﺍی ﻧﻘﺪی ﺗﺎ ﺩﻩ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺭﯾﺎﻝ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﻄﺒﺎﻕ ﺍﯾﻦﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺑﺎ ﺑﻨﺪ »ﺍﻟﻒ« ﻣﺎﺩﻩ ٩ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻮﺭﺍﻫﺎی ﺣﻞﺍﺧﺘﻼﻑ ﻣﺼﻮﺏ 1387، ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻴﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﻓﻮق‌اﻟﺬﮐﺮ ﺩﺭ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﺷﻮﺭﺍی ﺣﻞ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺍﺳﺖ.

وکیل تخصصی ارث

با دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص خانواده جهت بازخوانی نمونه پرونده درباره مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک همراه باشید.

بزه ممانعت از ملاقات طفل مشترک تحت حضانت، از جرائم غیر قابل‌گذشت است.

نمونه رای در پرونده ممانعت از ملاقات طفل مشترک تحت حضانت

? تاریخ رای نهایی: 1393/08/05 ?شماره رای نهایی: 9309970223900999

رای بدوی در رسیدگی به اتهام جلوگیری از ملاقات طفل مشترک

در خصوص اتهام خانم س. دایر بر ممانعت از ملاقات طفل مشترک تحت حضانت موضوع شکایت خانم … به وکالت از آقای الف. و توضیح داده است: به‌موجب دادنامه و اجرائیه صادره از شعبه 242 دادگاه خانواده حضانت طفل بر عهده مشتکی‌عنها قرارگرفته است و مکلف گردیده که هرماه به مدت هشت ساعت فرزند مشترک را به موکل تحویل دهد که برابر گواهی صادره از مرجع انتظامی از تحویل وی امتناع ورزیده است.

علی‌هذا با عنایت به محتویات پرونده بررسی موضوع و ملاحظه تحقیقات انجام شده اظهارات و مدافعات مشتکی‌عنها و مدارک و مستندات ارائه شده به‌ویژه تصاویر گواهی صادره از مرجع انتظامی در سال 1392 که دلالت دارد نامبرده جهت تحویل فرزند تحت حضانت به کلانتری مراجعه نموده است.

در تعیین مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک سوء نیت و قصد شرط است

ولیکن شاکی حضور نیافته است و در برخی موارد نیز طفل مذکور از همراهی پدر خود امتناع نموده است و اقدام به گریه و زاری نموده است و در مواردی نیز طفل تحویل وی گردیده است.

هرچند طبق گواهی صادره از مرجع انتظامی مربوط به سال 90-91 مشتکی‌عنها جهت تحویل دادن طفل حضور نیافته و در یک مورد نیز در سال 92 این امر انجام‌ نشده و لیکن عدم اجرای حکم ناشی از عمد و قصد نبوده است.

وکیل آنلاین کیفری زنا و روابط نامشروع

لذا صرف‌نظر از تقاضای وکیل شاکی مبنی بر ترک تعقیب که در جرائم عمومی صدور قرار ترک تعقیب برخلاف نص صریح قانون و بند ب ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری می‌باشد و این‌که بزه ممانعت از ملاقات طفل از جرائم غیرقابل‌گذشت محسوب می‌گردد.

زیرا برابر ماده 104 قانون مجازات اسلامی اصل بر غیرقابل‌گذشت بودن جرائم می‌باشد مگر این‌که در قانون مورد تصریح واقع گردیده که در ماده 54 قانون حمایت از خانواده به قابل‌گذشت بودن آن تصریح نشده است.

لذا به لحاظ عدم تحقق ارکان بزه مضافاً به اصل کلی برائت حکم بر برائت مشارالیها صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره ظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

?رئیس شعبه 1128 دادگاه عمومی جزایی تهران

رای دادگاه تجدید نظر در موضوع مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای … و خانم … به وکالت از آقای الف. از دادنامه شماره 930209 مورخ 30/03/93 صادره از شعبه محترم 128 دادگاه عمومی جزایی تهران که ضمن آن در خصوص اتهام خانم س. دایر به ممانعت از ملاقات طفل مشترک تحت حضانت موضوع شکایت تجدیدنظرخواه حکم برائت صادر گردیده است.
با عنایت به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواهی وکلای تجدیدنظرخواه که مدعی هستند درخواست آن‌ها ترک تعقیب بوده و اتهام اعلامی از جرائم قابل‌گذشت بوده و دادگاه می‌بایستی قرار ترک تعقیب صادر می‌کرده است و هم‌چنین مدعی هستند دلایل کافی و صدور رأی شایسته قانونی را درخواست کرده‌اند.

نظر به این‌که در مجموع ایراد و اعتراض موجه و مؤثری از ناحیه وکلای تجدیدنظرخواه به عمل نیامده که گسیختن و نقض دادنامه معترض‌عنه را ایجاب نماید و دادنامه اصداری نیز فاقد ایراد و اشکال مؤثر قانونی است به استناد بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را با توجه به استدلال دادگاه محترم بدوی و عدم احصاء جرم اعلامی به‌عنوان قابل‌گذشت در قانون مجازات اسلامی و با توجه به دلایل موجود تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

مطالبه نفقه معوقه

?رئیس شعبه 39 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

وکیل متخصص پرونده ملاقات فرزند

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88796143
  • 021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *