روابط نامشروع در حالت مستی

بهترین وکیل تهران در این نوشتار به بررسی روابط نامشروع در حالت مستی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

روابط نامشروع در حالت مستی

یکی از دعاوی بسیار حساس در مراجع قضایی جرم رابطه نامشروع است.

پرونده‌ های رابطه نامشروع اغلب با اهمیت خاصی در دادگاه‌ ها دنبال می شوند و این جرم جهت بررسی و مجازات، نیازی به وجود شاکی خصوصی ندارد و از جمله جرائم منافی عفت می‌ باشد.

بررسی جرم روابط نامشروع در حالت مستی، مجازات ایجاد رابطه نامشروع بدون رضایت زن، رابطه نامشروع پس از مصرف مواد مخدر و روانگردان، مرجع رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در حالت مستی، موضوع این مقاله مختصر است.

چنانچه نیازمند دریافت مشاوره حقوقی در خصوص رابطه نامشروع یا شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) هستید، با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس برقرار نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص روابط نامشروع در حالت مستی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعریف رابطه نامشروع و مصادیق آن

طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی، هرگاه آقا و خانمی که بین آن ها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از رابطه جنسی، از قبیل؛ بوسیدن یا هم بستر شدن و… شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهد شد.

اجبار شوهر به طلاق

چنانچه عمل با اجبار و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر (مجازات) می‌ شود.

این ماده یکی از چالش برانگیزترین مواد قانونی است که منجر به تفسیرهای گوناگون و آرا متناقض شده است.

مثال‌ هایی که در ماده مذکور از سوی قانونگذار ذکر شده همگی دلالت بر ارتباط فیزیکی و جسمانی زن و مرد دارد.

منشا اختلاف این است که عملی که منجر به رابطه نامشروع می‌ شود (عنصر مادی جرم) میبایست صرفا تماس فیزیکی و جسمانی باشد یا اینکه دوست شدن زن و مرد در شبکه های اجتماعی نیز میتواند مشمول ماده 637 قانون مجازات اسلامی می‌ باشد؟

در این خصوص رویه فعلی دادگاه‌ ها این است که رابطه نامشروع محدود به اثبات تماس فیزیکی و جسمانی نیست گرچه هنوز عده معدودی از قضات مخالف جرم انگاری برای رابطه نامشروع غیر جسمانی بین زن و مرد در شبکه های اجتماعی می باشند.

نکته ای که باید توجه داشت این است که جرم رابطه نامشروع مربوط به جرائمی است که به سطح زنا (رابطه جنسی) نمی‌ رسد و در اصطلاح غیر از زنا محسوب می‌ شود.

جرمی که به مرحله زنا (رابطه جنسی) برسد مستوجب مجازات حد است.

مجازات حد، مجازاتی است که جرم و شیوه انجام آن و مجازات آن و میزان آن در شرع تعیین شده است.

رابطه نامشروع در حالت مستی

حرمت شرعی شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) سبب جرم انگاری این عمل در قوانین جزایی ما شده است.

ریشه این ممنوعیت نیز به این موضوع مربوط می‌ شود که مسکرات (مست کننده‌ ها) به هوشیاری و عقل انسان اثر می گذارد و انسان را در وضعیتی قرار می دهد که وقوع هر جرمی از وی محتمل است و زوال عقل در نتیجه شرب خمر، علاوه بر اینکه جرم است، میتواند زمینه وقوع جرایم دیگری را نیز به وجود بیاورد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص روابط نامشروع در حالت مستی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جرم انگاری و مجازات رابطه نامشروع در حالت مستی

مستی تعمدی (عمدی)، مستی هست که مجرم، عمدا شرب (نوشیدن) مسکر (مست کننده) کرده باشد تا بتواند جرم را با قوت قلب بیشتری مرتکب شود.

بذل مدت در ازدواج موقت

ماده 154 قانون مجازات اسلامی در مورد مستی تعمدی است.

بر اساس این ماده، مستی و بی ارادگی حاصل از مصرف اختیاری مسکرات، موادمخدر و روانگردان و نظایر آن ها، مانع مجازات نیست مگر اینکه ثابت شود مرتکب حین ارتکاب جرم بطور کلی مسلوب الاختیار (بی اختیار) بوده است.

اما چنانچه ثابت شود مصرف این مواد به منظور ارتکاب جرم یا با علم به تحقق آن بوده است و جرم مورد نظر واقع شود، به مجازات در دو جرم محکوم می‌ شود.

مستی اتفاقی: اگر کسی اتفاقا مست شده باشد، به این معنی که از تاثیری که مسکر بر روان او دارد، آگاه بوده و اراده از او کاملا سلب شده است مشمول، قلمداد نمی‌ گردد.

اما اگر عادتا به شرب مسکر مبادرت کند و به تجربه تاثیر مسکر را بر روان خود دریافته باشد و در حالی که اختیار از کف داده است اتفاقا مرتکب جرم شود، بعید به نظر می رسد که بتوان از او سلب مسئولیت کرد.

مستی مزمن: مصرف مفرط الکل در زمانی طولانی ممکن است دگرگونی های روانی و جسمی عمیق در انسان ایجاد کند.

مهمترین آشفتگی روانی یا همان الکلیسم حالت هذیان گویی است.

کاهش روز افزون حافظه و ضعف تدریجی دقت، اختلال قوای روانی مانند: اختلال در قضاوت و استدلال تغییرات حالت روانی در مرحله پیشرفته وابستگی به الکل است.

همه این مستی ها جرم است و مجازات دارد اما تاثیر این دسته بندی ها در جرائم دیگری که در حالت مستی از سوی مجرم ارتکاب پیدا می‌ کند متفاوت است.

در فرض ارتکاب رابطه نامشروع در حالت مستی:

  • فرد به کلی مسلوب الاختیار نشده است در این صورت مجازات اعمال می‌ شود.
  • فرد به کلی مسلوب الاختیار شده ولی مصرف او از روی جهل یا اجبار بوده در این صورت مستی از عوامل رافع مسئولیت کیفری محسوب می‌ شود. (یعنی مجازاتی ندارد.)
  • فرد به کلی مسلوب الاختیار شده ولی مصرف او از روی جهل یا اجبار نبوده و خود را برای ارتکاب جرم مست نکرده است. در این صورت فقط به مجازات مسکر (مست کننده) محکوم می‌ شود و به جهت جرم ارتکابی (رابطه نامشروع) مسئولیت ندارد.
  • فرد به کل مسلوب الاختیار شده و خود را به قصد ارتکاب جرم مست کرده است افزون بر مجازات مصرف مسکر، به مجازات جرم ارتکابی (رابطه نامشروع) نیز محکوم می‌ شود.
دفتر وکیل خانواده و دفتر وکیل طلاق

برای تحقق هر جرمی وجود سه عنصر قانون، مادی و معنوی لازم است. درنتیجه مستی و عوامل دیگری که عنصر معنوی را مخدوش نماید، جرم محرز نمی‌ گردد.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در حالت مستی

طبق ماده 306 قانون آئین دادرسی کیفری رسیدگی به جرم روابط نامشروع و عمل منافی عفت مستقیما در صلاحیت دادگاه است.

منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرائم جنسی حدی همچنین جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند: تقبیل (بوسیدن) و مضاجعه (همخوابگی) است.

بنابراین اگر کسی بابت جرم رابطه نامشروع جسمانی شکایت دارد، میبایست مستقیما به دادگاه مراجعه و اگر مدعی رابطه نامشروع غیر جسمانی مثل پیامک و تلفن و تلگرام و… باشد، باید به دادسرا مراجعه نماید و مجازات روابط نامشروع طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی شلاق می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص روابط نامشروع در حالت مستی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل پرونده‌ های کیفری در تهران

با توجه به اینکه جرائم در خصوص روابط نامشروع دارای حساسیت زیادی می‌ باشد و نیاز به علم و آگاهی و تجربه دارد، مشاوره حقوقی میتواند در روند پرونده تاثیر گذار باشد.

بنابراین بهتر است از مشاوره حقوقی کمک بگیرید در صورت بروز مشکل در زمینه دعاوی روابط نامشروع میتوانید از تجربه و تخصص گروه وکلای مهر با مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی بهره مند شوید.

تیم تخصصی وکلای موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با داشتن وکلای بین‌ المللی، امکان قبول پرونده‌ های عزیزان در محاکم بین‌ المللی، قبول پرونده‌ های رابطه نامشروع ایرانیان خارج از کشور، طرح پرونده‌ های خانواده ایرانیان مقیم خارج و اجرای احکام دادگاه های خارجی در ایران می‌ باشد.

اعتیاد همسر به تماشای فیلم پورن

چنانچه رای دادگاه خانواده از کشورهای اروپایی، کاناد یا انگلستان دارید و خواهان اجرای حکم در ایران هستید با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره در خصوص روابط نامشروع در حالت مستی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *