تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق

حضانت فرزند از جمله مسائل بسیار مهم در خانواده برای زوجین می‌ باشد و این موضوع از جهتی دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود که هرکدام از زوجین بخواهند فرزند خود را، خود نگهداری کنند. بدون اینکه طرف دیگر در نگهداری کامل فرزند نقشی داشته باشد. غالبا این موضوع زمانی اتفاق می افتد که زوجین قصد جدایی، افتراق و یا طلاق را داشته و یا اینکه بخواهند بعد از صدور حکم طلاق تکلیف حضانت فرزند خود را مشخص کنند، چرا که با افتراق و جدایی زوجین از یکدیگر و زمانی که دیگر به عنوان زن و شوهر زندگی نمی‌ کنند و از یکدیگر فاصله می گیرند، و در نتیجه باید نسبت به فرزند مشترک خود که در قبال نگهداری آن مسئول و متعهد هستند، پاسخگو باشند و در صورت جدایی، هر دوی آن ها باید خود با یکدیگر حضانت فرزند را داشته باشند ولی فرزند باید نزد یکی از زوجین قرار بگیرد. در حالت معکوس این موضوع، گاهی زوجین در مورد حضانت و نگهداری از خود سلب مسئولیت می‌ کنند و خود را صالح برای حضانت فرزند خود نمی دانند در این صورت باید تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق و یا بعد صدور حکم طلاق و افتراق آن ها مشخص شود.

با توجه به اینکه غالب زوجین برای اخذ حضانت فرزند خود به صورت دائمی در هنگام طلاق یا افتراق، با یکدیگر اختلاف نظر دارند، لذا لازم است که برای تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق یا با یکدیگر توافق کتبی و رسمی داشته باشند و یا اینکه دادگاه تکلیف حضانت فرزند را به هنگام صدور حکم طلاق یا افتراق مشخص کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعیین حضانت فرزند

ملاقات فرزند بعد از طلاق

بطور کلی حضانت فرزند با زوجین قرار گرفته و مادر و پدر تا زمانی که فرزند به سن قانونی نرسیده است، متعهد به نگهداری او می باشند. بحث تعیین حضانت فرزند زمانی مطرح می‌ شود که گاه یکی از زوجین صلاحیت لازم برای نگهداری فرزند را نداشته باشد و این زمانی است که زوجین در شرف جدایی از یکدیگر بوده و بخواهند از یکدیگر طلاق بگیرند، مطرح می‌ شود.

به صورت کلی و بر اساس قانون، حضانت فرزند در زمان طلاق تا هفت سالگی با مادر و برای بعد از آن مدت با پدر خواهد بود. البته اگر پدر صلاحیت لازم برای حضانت فرزند را نداشته باشد و نگهداری او موجب عسر و حرج و مشقت برای فرزند شود، مادر یا خویشاوندان طفل میتوانند از دادگاه درخواست تعیین قیم و سلب حضانت پدر را داشته باشند و در مورد عدم صلاحیت فرزند در صورتی که حضانت با مادر باشد وضع به همین منوال خواهد بود. با این وجود هرگاه دادگاه به هنگام تعیین تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق، هیچ کدام از پدر و مادر را به جهت حضانت طفل صالح نداند، حضانت فرزند را با شخص دیگری تعیین خواهد کرد.

تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق

بحث تعیین حضانت فرزند و اختلاف زوجین در زمان افتراق و یا طلاق زوجین مطرح می‌ شود و به این جهت که نگهداری فرزند با شخص دیگر باشد. حضانت یک ماهیت حقوقی است که هم به دارنده آن حق می دهد و هم او را متعهد می‌ کند و از این جهت حق، که میتواند در امور فرزند تصمیم‌ گیری کند و از این جهت تکلیف است که باید از فرزند مراقبت و نگهداری کند.

گم کردن سند طلاق

تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق میتواند هم به وسیله توافق زوجین و یا توسط دادگاه تعیین شود. در صورتی که زوجین تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق را با توافق یکدیگر به صورت رسمی و در دفاتر رسمی اسناد، مشخص کنند و در دادگاه ارائه دهند، میتواند ملاک عمل و تعیین تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق باشد و با توجه به موارد موجود، معمولا زوجه در ازای بخشش مهریه و حق و حقوق مالی خود به زوج، حضانت فرزند را بدست می آورد؛ ولی این امر مانع این نمی‌ شود که هرگاه، هرکدام از زوجین بعد از توافق، عدم صلاحیت آن ها حادث و واقع شود، از شخص سلب حضانت نشود و بنابراین طرف دیگر یا خویشاوندان فرزند و یا دادستان، میتواند تقاضای سلب حضانت و تعیین شخص دیگر برای حضانت فرزند را داشته باشد.

هرگاه زوجین با یکدیگر نسبت به تعیین تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق به توافق نرسیدند، دادگاه با توجه به مصلحت فرزند و بر اساس قانون، تکلیف حضانت را مشخص می‌ کند.

تعیین تکلیف حضانت فرزند بعد از طلاق

هرگاه نسبت به تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق تصمیم‌ گیری شود، اگر از جانب شخصی که حضانت فرزند به عهده اوست، بعد از طلاق تخلفی ایجاد شود، دادگاه حضانت را با شخص دیگری تعیین می‌ کند و تخلف زمانی صدق می‌ کند که در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، در این صورت دادگاه به درخواست طرف دیگر یا اقربای طفل، شخص دیگری را بعد از طلاق به عنوان مسئول حضانت طفل تعیین می‌ کند.

عدم تمکین به دلیل بیماری هپاتیت

تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق در صورت عدم تمایل و یا عدم صلاحیت زوجین

با توجه به اینکه حضانت و نگهداری از فرزند از وظایف قانونی زوجین در هنگام زندگی مشترک و یا حتی بعد از طلاق می‌ باشد، گاهی اوقات ممکن است که اختلاف زوجین نسبت به تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق، به جهت عدم پذیرش و رد حضانت فرزند باشد و هیچ یک از زوجین حاضر به نگهداری و قبول حضانت فرزند مشترک خود نباشند، در این صورت، اگر زوجین در این زمینه توافق نداشته باشند، و یا اینکه صلاحیت خود را از دست بدهند و یا صلاحیت نداشته باشند، دادگاه قبل از صدور حکم طلاق میتواند هر کدام از زوجین را که به تشخیص خود صلاحیت برای حضانت و نگهداری طفل را دارد، به عنوان مسئول، ملزم به نگهداری و حضانت طفل نماید و اگر الزام ممکن و یا موثر نباشد، حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان در مورد امور حقوقی حضانت فرزند

چنانچه در زمینه‌ مسائل مربوط به حضانت فرزند و اختلافات و دعاوی ناشی از آن، متمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی از تیم وکلای تخصصی موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در امر خانواده و حضانت فرزند می باشید، میتوانید برای تنظیم وقت و مشاوره تلفنی یا حضوری با موسسه تماس حاصل نمایید.

قانون جدید حضانت فرزند

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره در خصوص تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *