وکیل استرداد جهیزیه

بهترین وکیل استرداد جهیزیه در این نوشتار به بررسی استرداد جهیزیه بعد از طلاق پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

رسم مالوف و عرف نا نوشته ای که در اکثر خانواده های ایرانی وجود دارد و ورود اسلام به ایران نیز بر آن صحه گذارده است، تهیه و هدیه دادن وسایل اولیه زندگی توسط خانواده عروس می‌ باشد که از آن به جهیزیه یاد می‌ شود.

قانون حمایت خانواده و قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، موادی را به جهیزیه و نحوه استرداد جهیزیه اختصاص داده اند و به این امر مشروعیت بخشیده اند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

استرداد جهیزیه قبل از طلاق- استرداد جهیزیه بعد از طلاق

سوال: آیا امکان پس گرفتن جهیزیه هنگام زندگی مشترک وجود دارد؟

اگر در هنگام طلاق توافقی تکلیف جهیزیه روشن نشده باشد یا استرداد جهیزیه به بعد از اجرای صیغه طلاق توافقی موکول شود، میتوان دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح نمود؟

پاسخ: جهیزیه ای که زوجه با خود به منزل مشترک می برد در واقع هبه ای است از سوی خانواده زوجه. پس گرفتن هبه در شرایطی که مال هبه شده موجود است در هر زمان ممکن است. استرداد جهیزیه قبل از طلاق یا خارج کردن جهیزیه از منزل مرد بدون اذن وی، از نظر قانونی هیچ اشکالی ندارد و امکان پذیر است.

شکایت سوء استفاده جنسی از دانشجو

اگر در هنگام توافقات در طلاق توافقی درباره جهیزیه تعیین تکلیف نشده باشد و یا اینکه زوجین توافق کرده باشند که جهیزیه بعد از اجرای صیغه طلاق توافقی مسترد شود و زوج از استرداد جهیزیه خودداری نماید، میتوان دادخواست استرداد جهیزیه را به دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف تقدیم نمود. جهت مشاوره بیشتر در خصوص راه های استرداد جهیزیه با بهترین وکیل خانواده در ایران مشاوره فرمایید.

استرداد جهیزیه بدون رسید، فاکتور و سیاهه

سوال: اگر زمان زیادی از دادن جهیزیه گذشته باشد و فاکتورهای خرید جهیزیه یا رسید سیاهه جهیزیه مفقود شده باشد و یا اصلا رسیدی وجود نداشته باشد چگونه میتوان جهیزیه را استرداد نمود؟

پاسخ: اثبات تحویل جهیزیه به زوجین میتواند با شهادت دو شاهد مرد یا یک شاهد مرد به انضمام شهادت دو شاهد زن و یا یک مرد و سوگند و همچنین فیلم های انتقال جهیزیه انجام شود و در این موضوع سیاهه و لیست اعلامی و یا رسید دریافتی از داماد، موضوعیت ندارد. به هر نحوی که برای قاضی رسیدگی کننده علم حاصل شود، میتواند حکم به استرداد جهیزیه صادر نماید.

مرجع تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه

سوال: با توجه به قانون جدید حمایت خانواده، دادخواست استرداد جهیزیه را به کدام مرجع باید تقدیم نمود؟ صلاحیت شورای حل اختلاف در دادخواست استرداد جهیزیه به چه صورت است؟ آیا دادگاه خانواده هم صلاحیت رسیدگی به دعوای استرداد جهیزیه را دارد؟

پاسخ: با توجه به اینکه شورای حل اختلاف در دعاوی مالی تا صد میلیون تومان صلاحیت رسیدگی دارد، اگر مبلغ جهیزیه مورد درخواست، کمتر از صد میلیون تومان باشد، موضوع قابل طرح در شورای حل اختلاف است و اگر مبلغ تعیینی جهیزیه بیش از صد میلیون تومان باشد، دادخواست استرداد جهیزیه در دادگاه خانواده مطرح خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

هزینه دادخواست استرداد جهیزیه- قرار تامین خواسته در دادخواست استرداد جهیزیه

سوال: هزینه‌ های دادرسی استرداد جهیزیه چه میزان است؟ آیا میتوان هزینه دادرسی و حق الوکاله را نیز از زوج مطالبه نمود؟ توقیف جهیزیه در هنگام تقدیم استرداد جهیزیه چگونه انجام می‌ شود؟ آیا بابت درخواست قرار تامین خواسته سپردن خسارت احتمالی لازم است؟

 وکیل در قیطریه

پاسخ: دادخواست استرداد جهیزیه از جمله؛ دعاوی مالی محسوب می‌ شود و پس از تعیین مبلغ خواسته توسط خواهان یا وکیل وی، هزینه‌ های قابل پرداخت مشخص خواهد شد. هزینه دادرسی در شورای حل اختلاف، معادل پنجاه درصد دادگاه خانواده محاسبه و دریافت می‌ شود.

در صورت محکومیت زوج به استرداد جهیزیه، میتوانید هزینه‌ های دادرسی و حق الوکاله وکیل را نیز از وی مطالبه نمایید. در مرحله بدوی و یا تجدیدنظر درباره دعوای استرداد جهیزیه امکان طرح ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز وجود دارد.

برای صدور قرار تامین خواسته در دعوای استرداد جهیزیه، بسته به نظر قاضی رسیدگی کننده با توجه به اینکه سند و سیاهه جهیزیه و مستندات خواهان معمولا رسمی است، ممکن است خسارت احتمالی تعیین شود و تا سپردن خسارت احتمالی مورد نظر دادگاه، صدور قرار تامین خواسته و توقیف عین جهیزیه متوقف بماند.

استرداد جهیزیه یا مطالبه قیمت جهیزیه در صورت عدم بقای آن

سوال: اگر در زمان زندگی مشترک، جهیزیه مستهلک شود و یا بعد از مدتی مثلا سرویس خواب و مبلمان تعویض شود آیا زن میتواند قیمت جهیزیه را از شوهرش مطالبه نماید؟ ظروف شکستنی و وسایل مصرفی که در طول سال ها از بین رفته اند قابل مطالبه است؟ آیا در هر صورت میتوان جهیزیه را از شوهر مسترد نمود؟

پاسخ: دیوان عالی کشور در رسیدگی فرجامی و اعتراض به حکم استرداد جهیزیه به صورت مطلق که مرد را محکوم به پرداخت قیمت جهیزیه تلف شده نموده بود، این نظر را نپذیرفت. چرا که استفاده مشترک از جهیزیه تا زمانی که زوجه از اذن و اباحه تصرف، رجوع ننموده و جهیزیه خود را مسترد ننموده یا مرد را مکلف به تهیه اسباب و لوازم زندگی ننموده است، هر چند که لیست و سیاهه جهیزیه را امضاء نموده باشد، مسئولیت مطلق را از دوش مرد بر می دارد.

در چه صورتی زن می تواند از شوهر تمکین نکند؟

اقلام موجود از جهیزیه در هر زمانی قابل استرداد است و قیمت اقلام تلف شده را نمیتوان از مرد مطالبه نمود.

استرداد جهیزیه منوط به بقای عین آن در زندگی مشترک است و در سایر موارد نمیتوان جهیزیه را مسترد نمود یا قیمت آن را مطالبه کرد. ورود ضرر و زیان و مقصان قیمت در جهیزیه امری معمول است.

جهت دریافت مشاوره از وکیل استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل خانواده در ایران

جهت تهیه دادخواست استرداد جهیزیه، مطالبه مهریه، طلاق توافقی، حضانت فرزند، الزام به تمکین زوجه، اجازه ازدواج مجدد، تغییر جنسیت، کم کردن سن در شناسنامه و کلیه مسائل حقوقی خود با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره از وکیل استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (22 امتیاز)

3 دیدگاه

    • سلام روز به خیر

      خانم در دو صورت می تواند در این دعوا پیروز و حکم استرداد جهیزیه را دریافت نماید .یک؛ رسید خرید اموال و دیگری تهیه لیستی از اموال جهیزیه از سوی خانم که به امضای دو شاهد رسیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *