قانون جدید مستثنیات دین

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع قانون جدید مستثنیات دین پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

قانون جدید مستثنیات دین

گروه وکلای مهر معتبرترین گروه وکلای ایران، با هدف دسترسی آسان همه اقشار جامعه به اطلاعات حقوقی، اقدام به تهیه مطلبی با عنوان قانون جدید مستثنیات دین، همه چیز درباره مستثنیات دین در مطالبه مهریه، چگونگی اعاده اموال توقیفی که در شمار مستثنیات دین قرار می گیرند، نحوه باز پس گیری اموال توقیفی در مطالبه مهریه و همه نکات قانون اعسار و قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی را نموده است.

در صورت تبدیل مستثنیات دین به اموالی از همان دست و یا تبدیل اجباری مستثنیات دین، اموال جدید هم در قالب مستثنیات دین قرار می گیرند؟

محمدرضا مهری متانکلائی وکیل متخصص دعاوی خانواده در تهران در پارسخ به سوال فوق، شرح ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و نکات اجرایی آن را ضروری می داند.

ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

مستثنیات دین به صورت انحصاری شامل موارد زیر است:

شکایت از پیامک های تبلیغاتی مزاحم

الف – منزل مسکونی که به نظر عرف در شان محکوم علیه در حالت اعسار او باشد.

ب – اسباب مورد نیاز زندگی که برای رفع احتیاجات ضروری وی و افراد تحت تکفل لازم است.

ج – آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که بنا به عرف مواد غذایی ذخیره می‌ شود.

د – کتاب ها و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شخصیت آن ها.

ه – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن ها و افراد تحت سرپرستی لازم است.

و – تلفن مورد نیاز مدیون.

ز – مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌ شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب سختی گردد و ملک اجاری، مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قانون جدید مستثنیات دین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تبصره۱- چنانچه منزل مسکونی محکوم بیش از نیاز عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجرا کننده رای نباشد به تقاضای محکوم له به‌ وسیله مرجع اجرای حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، برای پرداخت بدهی مصرف می‌ شود مگر اینکه استیفای موضوع حکم به طریق آسان تری مانند: وصول از محل منافع بخش اضافه منزل مسکونی محکوم یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان ‌پذیر باشد که در این ‌صورت از راه مذکور وصول خواهد شد.

حق طلاق به دلیل بیماری زوج

تبصره۲- چنانچه به حکم قانون، مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح‌ های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول موضوع حکم از آن امکان‌ پذیر است، مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.

تعیین تکلیف وضع منازل مسکونی مشمول طرح های عمرانی، که به عنوان مستثنیات دین پذیرفته شده اند ولی عوض پرداختی از سوی دولت، مشمول مستثنیات دین نخواهد شد، موضوع بحث است. قبول مستثنیات دین توسط قانونگذار امری استثنایی است و نمیتوان آن را به بیش از متن قانون تسری داد. پاسخ این سوال منفی است. تبصره 2 ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 15/07/1393 مجلس شورای اسلامی، با تائید این نظریه به شرح زیر انشاء شده است:

چنانچه به حکم قانون، مستثنیات دین، تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح های عمرانی، تبدیل به پول نقد گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول محکوم به از آن امکان پذیر است مگر اینکه قصد مدیون به تهیه موضوع نخستین احراز شود.

آیا در عمل به شرط تنصیف دارایی هم قاعده مستثنیات دین جاری است؟

الف) عده ای از وکلای همکار گروه وکلای مهر در نشست حقوقی تیرماه 1397 نظر به منتفی شدن این شرط دارند.

ب) با لحاظ نمودن مستثنیات دین برای شرط تنصیف دارایی تا حدی از انصاف فاصله خواهیم گرفت. چرا که تحمل سختی های زندگی مشترک تا رسیدن زوجین به منزل یا اتومبیل و یا پیشرفت شغلی زوج، با مشارکت زوجین بوده و حال در هنگام تقسیم و تنصیف دارایی به یکباره، زن را از نصف اموال به بهانه مستثنیات دین نشاید محروم ساخت.

وکیل خانواده در زعفرانیه

وانگهی، این حق یک حق عینی است و در مقابله با حق دینی قرار دارد. مستثنیات دین فقط در حق دینی قابل اجراست و نه در حق عینی زوجه به نصف اموال مرد.

در صورتی که قائل به منتفی شدن شرط تنصیف دارایی بشویم، در بسیاری از موارد، شرط تنصیف دارایی بلااثر خواهد شد.

آیا به اجاره دادن ملک مورد بازداشت، آن را از شمول مستثنیات دین خارج می‌ کند؟

برخی از حقوقدانان اعتقاد دارن از آن جا که در ماده 524 قانون آئین دادرسی مدنی و در حال حاضر، ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی سال 1393 سکونت شخص مدیون، شرط این نیست که ملکی در شمار مستثنیات دین قرار گیرد، پس در اجاره بودن، ملک را باعث خروج از شمول مستثنیات دین نمی دانند. نظریه مشورتی شماره 570/7-3/2/1390 اداره کل حقوقی قوه قضائیه موید این نظر است:

مطابق بند الف ماده 524 قانون آئین دادرسی مدنی مسکن مورد نیاز محکوم علیه و افراد تحت تکفل او با رعایت عرف، از مستثنات دین محسوب می‌ شود و ملاک تشخیص، نیاز محکوم علیه و عائله اوست.

شورای نگهبان نیز در نظریه شماره ۵۱۱/۲۱/۷۶ مورخ ۳۱/02/1376 خود اشاره ای به لزوم تصرف ننموده و صرف مسکن را از مستثنیات دین می داند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قانون جدید مستثنیات دین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

در صورتی که شخصی خانه خود را اجاره داده و با وجه آن نسبت به اجاره منزل دیگری اقدام نموده باشد، طلبکار میتواند اجاره بهای منزل تحت مالکیت وی را توقیف کند؟

با توجه به اینکه مبلغ اجاره بها برای اجاره منزل دیگری صرف می‌ شود و در واقع مقدمه ای برای اجاره منزل در حد عرفی می‌ باشد، امکان توقیف و وصول اجاره بها برای طلبکار وجود ندارد.

وکیل جرایم پزشکی خیابان پاسداران

اما این نظر با روح و متن قانون سازگار نیست چرا که مستثنیات دین در قانون تعریف شده است و به نظر اکثر وکلای گروه وکلای مهر، امکان توقیف و مطالبه مبلغ اجاره بهای منزل تحت مالکیت بدهکار وجود دارد.

در چه صورتی میتوان حقوق استخدامی شخص متاهل را توقیف کرد؟ آیا ابزار کار هم قابل توقیف است؟

نظریه مشورتی اداره حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه به شماره 5817/7-14/7/1382: منظور از وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران و…، وسایل و ابزار کاری است که بدهکار برای امرار معاش خود و خانواده به آن احتیاج دارد. چنانچه در کارگاه تراشکاری، ابزارهای سنگین و گران قیمت وجود داشته باشد که بدهکار بدون آن و یا تبدیل به ابزارهای سبک تر و ارزان تر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، توقیف و به مزایده گذاشتن آن منع قانونی ندارد تشخیص آن در هر حال با دادگاه است.

نظریه مشورتی شماره 2171/92/7-14/11/1392: مقصود از وسایل و ابزار کار کسبه، وسایلی مانند ترازو می‌ باشد که برای آن کسب ضروری است. بنابراین اقلامی که کاسب برای فروش عرضه می‌ کند، مانند مبل های موجود در مغازه  مبل فروشی از شمول این بند خارج است. با این حال تشخیص مصداق بر عهده قاضی رسیدگی کننده می‌ باشد.

درآمد شخص در حد نیاز امرار معاش محکوم علیه، خانواده و افراد تحت تکفل وی و متناسب با شأن نیز به نظر جزء مستثنیات دین است که با وجود سکوت قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی باید به عمومات قانون اجرای احکام مدنی سال 1356 مراجعه کرد. ماده 96 این قانون مقرر می دارد: از حقوق و مزایای کارکنان سازمان ها و نظائر آن، در صورتی که دارای زن یا فرزند باشند یک چهارم و الا، یک سوم توقیف می‌ شود.

وکیل آنلاین کیفری زنا و روابط نامشروع

تبصره 2 – حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند توقیف نمی‌ شود.

فقط در ماده 212 قانون مالیات های مستقیم سال 1366 حقوق مستخدمین را صراحتا مشمول مستثنیات دین آورده است.

آیا ثمن حاصل از فروش مستثنیات دین در شمار مستثنیات دین است؟

از مقررات قانون تصفیه امور ورشکستگی سال 1318 اینگونه بر می آید که وجه حاصل از فروش مستثنیات دین، جزء مستثنیات دین است. ماده 37 آئین نامه قانون مذکور مقرر می دارد: هرگاه شخصی نسبت به شیئی که در داخل مستثنیات دین است حق رهن یا رجحان داشته و حق او را نیز اداره تصفیه شناخته باشد، طلب صاحب حق رهن یا رجحان پرداخت شده و مازاد آن به ورشکسته تسلیم خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قانون جدید مستثنیات دین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل طلاق توافقی شمال تهران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

6 دیدگاه

  • سلام
    آیا اگه تنها سه دنگ‌خانه به نام شوهر و سه دنگ به نام خانوم باشد خانوم می تواند سه دنگ شوهر را به عنوان بدهی مهریه بگیرد. شوهر منزل دیگری ندارد

  • سلام وقتی از 6 دانگ یک اپارتمان معمولی 4 دانگ به نام اقا و مستثنیات دین باشد و چون در ان ساکن است حاضر به فروش نباشد و 2 دانگ دیگر به نام خانم باشد ایا در صورت مطالبه مهریه توسط خانم فقط 2 دانگ او به مزایده میرود یا کل اپارتمان؟ و اگر هیچ خریداری برای 2 دانگ خانم پیدا نشد تکلیف چیست؟ ایا باید اجرت المثل ماهیانه ی 2 دانگ به او پرداخت شود؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مشخص نیست چگونه یک منزل چهاردانگ مستثنیات تلقی شده است به هر روی شریکی که از ملک امکان استفاده ندارد می‌تواند اجرت المثل آن را مطالبه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *