تدلیس در نکاح

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع تدلیس در نکاح پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

تدلیس در نکاح

 قبل از نکاح، طرفین نسبت به معرفی خود و امکاناتی که پس از ازدواج خواهند داشت، اقدام می نمایند. ملاک انتخاب همسر در افراد متفاوت است. ممکن است وضعیت مالی، تحصیلات عالیه، زیبایی همسر آینده و یا وضعیت خانواده فرد، در تصمیم‌ گیری برای ازدواج موثر باشد. عدم ذکر همه موارد قبل از ازدواج، الزاما از موارد فریب در ازدواج نیست. تدلیس در نکاح تنها زمانی محقق می‌ شود که یکی از ارکان اساسی که مدنظر یکی از طرفین بوده و عقد نکاح بر اساس آن واقع شده است، مفقود باشد. بنا بر این کشف هر عیبی بعد از ازدواج، نمیتواند از مصادیق مهم تدلیس در ازدواج باشد. با توجه به اینکه تدلیس در نکاح از عوامل اصلی فسخ نکاح محسوب می‌ شود، اثبات فریب در ازدواج نیز از شرایط ویژه ای برخوردار است. رویه دیوان عالی کشور در مرحله فرجام خواهی از رای فسخ نکاح به دلیل تدلیس، نشان از سختگیری در انطباق مصادیق تدلیس در نکاح دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تدلیس در نکاح با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تدلیس نکاح در اثر عدم اطلاع رسانی ازدواج قبلی

سوال: اطلاع از ازدواج قبلی همسر که در زمان خواستگاری و عقد ازدواج پنهان شده و در شناسنامه فرد موجود نبوده است، از مصادیق فریب در ازدواج محسوب می‌ شود؟ آیا در این حالت و در صورت فسخ نکاح، مهریه به زن تعلق می گیرد؟

مراحل صدور گواهی عدم امکان سازش

پاسخ: با توجه به اینکه اگر شرط و صفت خاصی در طرف مقابل شرط شده باشد، اعم از اینکه در سند ازدواج تصریح شده و یا عقد نکاح بر آن بنا استوار شده باشد، با توجه به وصف کیفری تدلیس در ازدواج، باید قائل به تفکیک شد. اگر قصد شخصی که ازدواج قبلی خود را پنهان کرده، فریب طرف مقابل باشد، میتوان گفت تدلیس در ازدواج صورت گرفته است. در غیر این صورت نظر مشهور فقها این است که تدلیس در نکاح صورت نپذیرفته و از موارد فسخ نکاح نیست.

اما مردی که ازدواج قبلی خود را پنهان نموده و با تقلب در ثبت احوال شناسنامه سفید تهیه نموده است، قصد فریب وی مستتر در این موضوع است چرا که حذف نام همسر از شناسنامه برای خانم هایی که قبل از نزدیکی جدا شده اند، قانونی است ولی برای آقایان این امتیاز وجود ندارد. در هر صورت نظر قاضی رسیدگی کننده نیز شرط است.

سکوت خانواده طرفین در مراسم خواستگاری و معاونت در تدلیس در نکاح

سوال: آیا سکوت خانواده دختر یا پسری در مراسم خواستگاری از موارد تدلیس در ازدواج محسوب می‌ شود؟ آیا میتوان پدر و مادر همسر را به عنوان معاون در جرم تدلیس در نکاح تحت تعقیب قرار داد؟

پاسخ: به نظر نمی رسد که صرف سکوت در مراسم خواستگاری از موارد تدلیس در ازدواج باشد. تدلیس در ازدواج به طرفین عقد ازدواج بر می‌ گردد و قائم به عروس و داماد است. هر چند پدر و مادر عروس و داماد در صورت کتمان عیوب فرزند خود و یا سکوت و عدم بیان همه حقایق، مرتکب عملی غیر اخلاقی شده اند اما جرم معاونت در تدلیس در ازدواج برای والدین یا فامیل طرفین قابل تصور نیست.

دفتر وکالت تخصصی خانواده

فوریت در استفاده از حق فسخ نکاح در تدلیس در ازدواج

سوال: آیا برای اعلام فسخ نکاح پس از اطلاع از عیبی که مکتوم بوده است، مهلت مشخصی وجود دارد؟

پاسخ: با توجه به عمومات قانون مدنی، پس از اطلاع از عیب در خیار فسخ، اعمال آن فوری است. بنا بر این عرفا باید در زمان معقولی پس از اطلاع از موضوع، نسبت به اقدام برای فسخ نکاح به واسطه تدلیس در ازدواج اقدام نمود. در فرض سوال که پس از بیست سال از اطلاع از موضوع، همسر دادخواست فسخ نکاح به دلیل تدلیس تقدیم دادگاه خانواده نموده است، موضوع قابل پذیرش نیست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تدلیس در نکاح با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

معافیت به دلیل بیماری روانی تدلیس در ازدواج است؟

سوال: آیا پس از اطلاع از بیماری روحی و روانی همسر، امکان فسخ نکاح وجود دارد؟

پاسخ: جنون به تنهایی یکی از موجبات فسخ نکاح است. در مواردی که با پنهان کردن جنون، البته به شرط اینکه پزشکی قانونی، نظر به وقوع جنون داشته باشد، مبدا آغاز جنون برای تصمیم‌ گیری دادگاه مهم است. اما شعبه 23 دیوان عالی کشور طبق دادنامه شماره 9309970908300825 به تاریخ 11 اسفند 1393، در بررسی فرجام خواهی زوجه مبنی بر اعتراض به رد دادخواست فسخ نکاح به دلیل کتمان بیماری روحی و روانی در اخذ کارت معافیت از خدمت سربازی، نظر به عدم امکان استناد به این موضوع در فسخ نکاح به دلیل تدلیس داده است.

زن چه اموالی را به ارث می‌برد

عدم اطلاع دختر از آسیب خوردگی بکارت و تدلیس در ازدواج

سوال: اگر دختری بدون علم و اطلاع پرده بکارت خود را از دست داده باشد و پس از ازدواج، شوهر دادخواست فسخ نکاح به دلیل تدلیس تقدیم نماید، قابل پذیرش است؟

پاسخ: با توجه به اینکه لازم است تدلیس با فعل یا ترک فعل عمدی از سوی مرتکب، به اثبات برسد، در فرض سوال، امکان استناد به حق فسخ به دلیل تدلیس در نکاح وجود ندارد.

مهلت شکایت از تدلیس در ازدواج و مجازات آن

سوال: مهلت شکایت کیفری از جرم فریب در ازدواج از چه تاریخی تعیین می‌ شود و آیا جرم فریب در ازدواج مشمول مرور زمان می‌ شود؟

پاسخ: مرور زمان در امور کیفری، به صورت مفصل در مقالات دپارتمان کیفری گروه وکلای مهر، توضیح داده شده است. اما با توجه به میزان مجازات تعیین شده برای تدلیس در ازدواج، این جرم هم مشمول مرور زمان خواهد شد که باید هر کدام از موارد، به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

تکلیف مهریه در موارد تدلیس در ازدواج

سوال: اگر خانم با تدلیس در ازدواج و تعیین مهریه بالا، ازدواج کرده باشد، پس از کشف تدلیس در ازدواج، پرداخت مهریه از سوی مرد جهت فسخ نکاح موضوعیت دارد؟

پاسخ: با توجه به قاعده اقدام و قاعده لاضرر، به نظر می رسد، تدلیس عمدی در ازدواج توسط زوجه، از موارد معافیت مرد از پرداخت مهریه باشد. و حتی به نظر می رسد میتوان خسارت های وارد شده را نیز از زوجه مطالبه کرد. اما فسخ نکاح به دلیل تدلیس زوج، از موارد معافیت از پرداخت مهریه نیست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تدلیس در نکاح با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

گروه وکلای خانواده مهر

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

دادخواست حضانت فرزند

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *