حضانت فرزند بعد از فوت پدر


بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی حضانت فرزند بعد از فوت پدر پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

حضانت فرزند، در وهله اول با پدر و مادر خواهد بود و این وظیفه و تعهد قانونی به حکم قانون، با تولد فرزند، ایجاد می‌ شود.

تعهد و وظیفه ای که پدر و مادر در ابتدای تولد فرزند خود دارند، وظیفه ای است که دارای جنبه های مالی و غیرمالی می‌ باشد.

به همین دلیل باید هر کدام به نحو احسن آن ها را انجام دهند و در انجام بهتر این وظایف با یکدیگر معاضدت و حسن همکاری داشته باشند.

نکته مهمی که وجود دارد، پدر عهده دار پرداخت نفقه و هزینه‌ های مالی ضروری فرزند می‌ باشد و مادر باید در تربیت و اخلاق فرزند خود کوشا باشد.

در طول دوران زندگی مشترک، ممکن است تحت تاثیر حدوث عوامل و اتفاقاتی، حضانت فرزند، برای یکی از طرفین و زوجین میسر نباشد و به این ترتیب از یکی از زوجین سلب صلاحیت به جهت حضانت فرزند گردد و یا اینکه طرف دیگر از زوجین فوت نماید.

در صورت فوت پدر در زندگی مشترک و یا بعد از طلاق و انحلال زندگی مشترک، موضوع حضانت فرزند بعد از فوت پدر مطرح می‌ شود که دارای آثار حقوقی مختص به خود می‌ باشد.

با توجه به ولایت پدر بر فرزند خود، حضانت و ولایت فرزند بر پدر خواهد بود (تا هفت سالگی با مادر می‌ باشد) ولی با فوت او، باید شخصی وجود داشته باشد که حضانت و نگهداری طفل را تا رسیدن به سن قانونی به عهده داشته و رسیدگی کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند بعد از فوت پدر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعیین حضانت فرزند بعد از فوت پدر

در طول دوران زندگی مشترک، پدر طفل تامین کننده نیازهای ضروری و مایحتاج مالی فرزند خواهد بود و مادر هم به عنوان مسئول دیگر، نگهداری فرزند، تربیت و اخلاق او را به عهده خواهد داشت.

در صورت طلاق، این وظیفه و پرداخت نفقه به فرزند حتی اگر، حضانت با مادر هم باشد، به عهده پدر قرار می گیرد.

هرگاه پدر حضانت فرزند را بطور کلی به عهده داشته و فوت کند، حضانت فرزند و نگهداری فرزند با مادر طفل می‌ باشد که باید از عهده تامین نیازهای مالی و غیرمالی فرزند خود بر بیاید، هر چند پدر او شخص دیگری به عنوان قیم برای او تعیین کرده باشد.

این حکم فرضی و تعیین حضانت فرزند با مادر بعد از فوت پدر بطور مطلق منتقل می‌ گردد و هیچ شخص دیگری، از جمله اقربا و خویشاوندان پدر و مخصوصا پدر بزرگ طفل (جد پدری) نمیتوانند متعرض آن شوند و به آن اعتراض کنند، مگر تحت شرایط خاص.

تعیین حضانت در صورت عدم صلاحیت مادر نسبت به حضانت فرزند بعد از فوت پدر

با حضانت فرزند توسط مادر بعد از فوت پدر، در مواردی قانون حضانت را از مادر سلب می‌ کند و شخص دیگری را به عنوان مسئول حضانت طفل مشخص می‌ کند. در صورتی که هر یک از عوامل ذیل حادث شود، از مادر سلب حضانت خواهد شد:

– مادر ازدواج مجدد داشته باشد.

– مادر دچار جنون گردد.

– توانایی لازم در جهت تامین نیازهای مالی و عاطفی فرزند خود را نداشته باشد.

همچنین هرگاه انحطاط و انحراف اخلاقی و رفتاری مادر با طفل و حدوث مصادیق ذیل، موجب عسر و حرج در نگهداری و حضانت فرزند شود و در اخلاق و تربیت طفل موثر باشد، از مادر سلب صلاحیت خواهد شد:

– اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.

– اشتهار به فساد اخلاق و فحشا.

– ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی.

– سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند: فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق.

– تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

در صورت حدوث هر یک از عوامل مذکور، اقربای طفل و یا خویشاوندان پدر طفل و مخصوصا پدر بزرگ او و یا دادستان، میتوانند تقاضای سلب حضانت فرزند از مادر و تعیین شخص دیگری را به عنوان مسئول نگهداری فرزند از دادگاه خانواده داشته باشند.

با توجه به ولایت پدر پزرگ طفل و صلاحیت او برای حضانت فرزند بعد از احراز عدم صلاحیت مادر، دادگاه میتواند در صورت احراز توانایی و صلاحیت او، حضانت فرزند را به او بسپارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند بعد از فوت پدر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قرار تامینی لازم در صورت عدم صلاحیت مادر در حضانت فرزند بعد از فوت پدر

با تخلف مادر در مورد حضانت فرزند، هرگاه تا احراز و اثبات عوامل سلب حضانت از مادر، صدور حکم دادگاه، اقدام به جهت سلب حضانت و همچنین تعیین شخص دیگر به عنوان مسئول طفل، امکان به خطر افتادن سلامت جسمانی و اخلاقی فرزند و قرار گرفتن طفل در وضعیت عسر و حرج و مشقت وجود داشته باشد، پدر بزرگ، یا اقربای پدر طفل و یا دادستان میتواند درخواست دستور موقت، مبنی بر نگهداری طفل در مکانی مناسب و یا توسط شخص صالح دیگری را بطور موقت از دادگاه داشته باشد و موقتا اجرا شود.

همچنین هرگاه با صدور حکم به جهت سلب صلاحیت از مادر، شخص دیگری به عنوان مسئول نگهداری طفل، تعیین شود، ولی مادر از اجرای حکم خودداری ورزد و یا مانع آن شود و از استرداد طفل استنکاف کند، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین، تا زمان اجرای حکم موقتا بازداشت می‌ شود.

رد حضانت فرزند توسط مادر

مادر بعد از فوت پدر، موظف به نگهداری طفل خود خواهد بود و نمیتواند از این امر امتناع ورزد، هرگاه مادر به هر دلیلی از نگهداری طفل که حضانت با اوست خودداری کند، دادگاه باید به درخواست اقربای طفل و یا دادستان، مادر را ملزم به نگهداری طفل نماید و در صورتی که الزام مادر ممکن و یا موثر نباشد، حضانت را به خرج مادر، با شخص دیگری تامین کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند بعد از فوت پدر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

مجازات کتک زدن همسر

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *