دستور موقت ملاقات فرزند


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع دستور موقت ملاقات فرزند پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

دستور موقت ملاقات فرزند

دستور موقت ملاقات فرزند از جمله اقداماتی است که در امور دارای جنبه احتیاطی کاربرد دارد و به نوعی برای حفظ موضوع دادخواست می‌ باشد تا بر اثر اقدامات طرف مقابل، از بین نرود و در نتیجه خواهان به نوعی محکوم به عدم استیفا از حقوق قانونی خود نگردد؛

چرا که این احتمال وجود دارد به دلیل احتمال طولانی بودن رسیدگی به پرونده، تا صدور حکم قطعی و به جهت اجرا، مدت زمانی سپری گردد که در نتیجه با از بین رفتن موضوع خواسته، دیگر موجبی برای اجرای رای دادگاه نباشد.

به موجب قانون حمایت از خانواده جدید، نهاد دستور موقت در امور خانواده هم پیش بینی شده است که از اقدامات مهم و موثر در احیای حقوق مسلم زوجین می‌ باشد.

دستور موقت در امور خانواده در مواردی اعطا می‌ گردد که هر یک از زوجین بخواهند از اقداماتی که ممکن است در مورد فرزند مشترکشان بنمایند که بر خلاف مصلحت یا حقوق قانونی طرف مقابل باشد و با دستور موقت از وقوع اقداماتی که به ضرر آن ها می‌ باشد جلوگیری کنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دستور موقت ملاقات فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دستور موقت در امور خانواده

دستور موقت را هر یک از اشخاص ذی نفع می‌ توانند از دادگاه تقاضا نمایند و در مواردی که ممکن است رسیدگی به ماهیت و موضوع اصلی دعوی منجر به از بین رفتن موضوع خواسته اصلی گردد، قاضی مجاب می‌ گردد که با صدور دستور موقت که یک قرار تامینی می‌ باشد از اقداماتی که ممکن است منجر به از بین رفتن موضوع خواسته گردد جلوگیری شود و یا اینکه به صورت انجام فعلی باشد.

در امور خانواده و اختلافاتی که ممکن است بین زوج و زوجه، پیش بیاید معمولا مرتبط با فرزند مشترکشان است که موضوعات مرتبط با آن شامل ملاقات فرزند، استرداد فرزند، حضانت فرزند و یا جلوگیری از خروج فرزند از کشور می‌ باشد و رسیدگی به این امور و اختلافات ممکن است به طول بیانجامد و یا فوریت در حفظ موضوع، اقتضای صدور دستور موقت را بنماید.

همه این موارد و تعیین فوریت و اهمیت موضوع، بسته به نظر قاضی و مجاب شدن او برای صدور دستور موقت دارد.

صدور دستور موقت ملاقات فرزند

پس از جدایی زوجین که به هر علتی به زندگی با یکدیگر خاتمه می دهند، در صورت وجود فرزند، دادگاه یکی از زوجین را به عنوان ولی و سرپرست، بر اساس قانون، موظف به نگهداری فرزند می نماید. به همین خاطر هم برای طرف دیگر حق ملاقات فرزند وجود دارد.

سرپرست، حق ندارد از ملاقات فرزند با طرف دیگر جلوگیری کند ولی هرگاه یکی از زوجین که نگهداری فرزند را به عهده دارد و بخواهد از ملاقات فرزند برای کسی که حق ملاقات دارد، به عمل آورد و یا با خروج از کشور، موجب عدم ملاقات فرزند گردد، در این صورت، ذی نفع و کسی که حق ملاقات دارد می‌ تواند با تقاضای دستور موقت، مانع خروج طفل از کشور گردد و یا اینکه بتواند با درخواست دستور موقت طرف مقابل را ملزم به ملاقات با طفل نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دستور موقت ملاقات فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

صدور دستور موقت حضانت و نگهداری فرزند

همانطور که از فلسفه دستور موقت بر می آید، این قرار تامینی مبتنی بر انجام فعل و یا ترک فعل می‌ باشد. در مورد حضانت فرزند بعد از صدور حکم طلاق و جدایی زوجین، حضانت در مورد فرزند تا هفت سالگی با مادر و از آن پس با پدر خواهد بود. در مدتی که هر کدام از زوجین حق حضانت فرزند را بر عهده دارند، باید تکالیف و تعهدات خود را مبنی بر نگهداری از فرزند انجام دهد.

هرگاه در این مدت هر کدام از زوجین در نگهداری و حضانت فرزند کوتاهی کنند، طرف دیگر میتواند با ارائه دادخواست و اثبات موارد قصور طرف از شخص خاطی سلب حضانت کند.

اگر تا زمان صدور سلب حضانت، اقدامات شخصی که حضانت فرزند را بر عهده دارد، موجب آزار فرزند باشد و یا خوف ضرر جانی و یا مالی داشته باشد، در این صورت دادگاه به خاطر فوریت موضوع با صدور دستور موقت در مورد حضانت فرزند، اقدام به ممانعت از ادامه نگهداری فرزند می نماید و یا با تعیین یک قیم یا سرپرست موقت تا تصمیم‌ گیری در مورد حضانت فرزند، نگهداری طفل را به او می سپارد.

خسارت احتمالی ناشی از صدور دستور موقت ملاقات فرزند

با توجه به اینکه دستور موقت مبتنی بر انجام فعل یا ترک فعل می‌ باشد، احتمال دارد که به جهت اجرای دستور موقت در مورد ملاقات فرزند، خساراتی به شخص مقابل وارد گردد که در این صورت دادگاه در صورت ذیحق نبودن خواهان، بابت اجرای دستور موقت تقاضای تامین به جهت خسارت احتمالی را داشته باشد که در صورت ورود ضرر و زیان، با مطالبه ضرر از جانب زیان دیده از اجرای قرار دستور موقت ملاقات فرزند، دادگاه خسارت را از محل تامین به زیان دیده پرداخت نماید.

با توجه به غیرمالی بودن دادخواست ملاقات فرزند، بطور معمول دادگاه میزان وجه تامینی را با توجه به تمامی جوانب به عنوان خسارت احتمالی تعیین می‌ کند. اما در عرف و رویه قضایی، دستور موقت ملاقات فرزند بدون تعیین خسارت احتمالی صادر می‌ شود.

رفع اثر از دستور موقت ملاقات فرزند و حضانت فرزند

در صورتی که دادگاه با صدور دستور موقت در مورد ملاقات فرزند و یا حضانت فرزند موافقت نماید، ممکن است که به دلایلی دستور موقت لغو گردد یا اینکه از آن رفع اثر گردد که این موارد به شرح ذیل می‌ باشد:

– هرگاه در جریان رسیدگی به دادخواست ملاقات فرزند و حضانت فرزند، خواهان محکوم به بی حقی گردد و در جریان رسیدگی هم دستور موقت ملاقات فرزند و یا حضانت فرزند را اخذ کرده باشد، با درخواست خوانده از دستور موقت رفع اثر و منجر به لغو آن می‌ گردد.

– با توجه به اینکه اجرای دستور موقت ملاقات فرزند، نیاز به تائید رئیس حوزه قضایی ندارد، هرگاه دادگاه در مدت شش ماه نسبت به اصل دعوای مذکور اتخاذ تصمیم نکند، در نتیجه دستور موقت صادره لغو و از آن رفع اثر می‌ گردد.

– در صورتی که دعوی اصلی مبنی بر ملاقات فرزند و یا حضانت اقامه نشده و دستور موقت ملاقات فرزند صادر شده باشد، هرگاه تا مدت بیست روز از صدور دستور موقت فرزند، اقامه دعوی نشده باشد و یا دادخواست اصلی تقدیم دادگاه نشده باشد، در این صورت به درخواست طرف، از دستور موقت ملاقات فرزند رفع اثر می‌ گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دستور موقت ملاقات فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل متخصص امور خانواده و ملاقات فرزند

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمدرضا مهری متانکلائی، به عنوان بهترین وکیل در زمینه‌ امور مربوط به دستور موقت ملاقات فرزند و حضانت فرزند به همراه تیم وکلای تخصصی، اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می‌ کند.

برای انجام امور حقوقی خود و تعیین وقت مشاوره حضوری با گروه وکلای مهر، میتوانید با موسسه تماس بگیرید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

مهلت شکایت از تجاوز به عنف

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

5/5 - (4 امتیاز)

9 دیدگاه

  • دستور موقت استرداد طفل چه مدت اعتبار دارد؟اگر زن صوری حق طلق رو اجرا بزاره تا بتونه بر اساسش دستور موقت استرداد طفل بگیره اما بعدش بره دادخواست طلاقش رو پس بگیره تکلیف دستور موقت چی میشه؟!

    • سلام
      این دو مورد بهم ارتباطی ندارند و میزان ابقای دستور موقت بسته به نظر دادگاه خواهد بود
      لذا برای اطلاعات بیشتر با توجه به مبهم بودن سوال شما، می توانید با موسسه تماس بگیرید

  • هر گاه پدر بخاطر مهریه به زندان بیفتد، و حضانت کودک با پدر باشد، چطور میتوان بچه را که نزد مادر شوهرم است تا آزادی پدرش از زندان نزد خود نگه دارم؟

  • سلام من دستور موقت دختر ۴.۵ساله ام را گرفتم با مامور درب خونه پدر زنم رفتم ولی بچه رو ندادن والان بیش از ۳۰روزه بچم رو ندیدم آیا دستور موقت قبل از طلاق ضمانت اجرایی داره
    در حال حاضر ۳وکیل دارم ولی هیچکدام نتونستن کاری بکنن

    • سلام بله دستور موقت قابلیت اجرا داره و میتونین با تهیه گزارش توسط مامور کلانتری به دلیل عدم اجرای دستور قضایی از همسرتون شکایت کیفری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *