مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی نحوه مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف در امور مالی مربوط به خانواده، مرجعی است که به صورت محدود در زمینه‌ امور مالی از جمله؛ مهریه، نفقه و استرداد جهیزیه، اقدام به رسیدگی می‌ کند و بر اساس آن دارای صلاحیت محدودی است. سایر موارد تخصصی در زمینه‌ امور خانواده در صلاحیت دادگاه خانواده است. در صورتی که موضوعات خواسته طرفین بر اساس صرفا مطالبه امور مالی باشد، در این صورت تا سقف معینی الزاما باید دادخواست مهریه به شورای حل اختلاف داده شود. مطالبه استرداد جهیزیه تا مبلغ دویست میلیون ریال نیز در صلاحیت شورای حل اختلاف است. رسیدگی به امور مالی در شورای حل اختلاف مانند دادگاه، تابع قوانین و مقررات دادرسی مدنی می‌ باشد و از این رو در صورت مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف، باید خواهان هزینه دادرسی مورد نیاز برای مطالبه مهریه را پرداخت کند. شورای حل اختلاف در روستاها بر اساس صلاحدید رئیس قوه قضاییه در روستاها هم تشکیل می‌ شود که در بعضی امور دارای صلاحیت رسیدگی می‌ باشد.

حق اشتغال زوجه

شورای حل اختلاف یکی از مراجع قضایی است که با توجه به حجم پرونده‌ های حقوقی به تشخیص قوه قضاییه به تعداد نیاز در هر استان، زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشکیل می‌ گردد. صلاحیت شورای حل اختلاف در زمینه‌ امور خانواده، صرفا شامل امور مالی می‌ باشد که تقدیم دادخواست به شورای حل اختلاف، تحت شرایط خاص امری الزامی است و این رسیدگی هم محدود می‌ باشد. به موجب قانون شورای حل اختلاف صلاحیت شورای حل اختلاف جهت مطالبه مهریه که یک امر مالی است، در صورتی است که میزان مهریه تا سقف بیست میلیون تومان باشد و شرط دیگر برای رسیدگی به مطالبه مهریه، این است که دادخواست های دیگری که در صلاحیت دادگاه خانواده می‌ باشد، در ضمن دادخواست مطالبه مهریه، نباشد. در غیر این صورت شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به موضوع مورد نظر را ندارد و در صلاحیت دادگاه خانواده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اعتراض به رای شورای حل اختلاف

در مورد رسیدگی شورای حل اختلاف، قواعد دادرسی مدنی حاکم می‌ باشد، در نتیجه نسبت به آرایی که شورای حل اختلاف در مورد مهریه صادر می‌ کند در صورتی که بیش از دویست هزار تومان باشد، قابل تجدیدنظر خواهی در مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه‌ های عمومی می‌ باشد.

درخواست تعدیل تقسیط مهریه در شورای حل اختلاف

با توجه به محدود بودن صلاحیت شورای حل اختلاف در امور مالی خانواده و اینکه قانون موارد صلاحیت شورا را محصور کرده است، درخواست تعدیل مهریه که بر اساس آن میزان مهریه‌ ای را که شوهر با توجه وضع مالی خود به صورت اقساطی پرداخت می‌ کند و میتوان بر اساس درخواست تعدیل مهریه از جانب شوهر یا زوجه میزان آن تغییر نماید، از موارد صلاحیت شورا ی حل اختلاف نیست و در نتیجه دادگاه خانواده صالح می‌ باشد.

وکیل خانواده در فرانسه

استرداد جهزیه از طریق شورای حل اختلاف

جهزیه، مالی است که زوجه به خانه همسر برای استفاده در دوران زندگی مشترک می برد، بر اساس قانون، جهیزیه، قابل استرداد و مطالبه زوجه می‌ باشد و شورای حل اختلاف در مورد استرداد جهیزیه با توجه به غیر مالی بودن دعوای مذکور، صلاحیت رسیدگی دارد و باید دادخواست استرداد جهیزیه همراه با سیاهه و یا با شهادت دو نفر به شورای حل اختلاف تقدیم گردد و این هم منوط به این است که در ضمن دادخواست، دعوای دیگری که در صلاحیت خاص و منحصر دادگاه خانواده است، نباشد. علاوه بر مطالبه مهریه از شورای حل اختلاف، مطالبه نفقه و جهیزیه تا دویست میلیون ریال نیز در صلاحیت قرار دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

هزینه برای مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف از مراجع قضایی است در کنار دادگاه‌ ها اقدام به رسیدگی دعاوی می‌ کند. بر اساس قانون شورای حل اختلاف، در اموری که تشریفات دادرسی (مقررات ناظر به شرایط شکلی دادخواست، نحوه ابلاغ، تعیین اوقات رسیدگی و جلسه دادرسی) خوانده می‌ شود و برای دادگاه‌ ها و مراجع قضایی و دادگستری که لازم الاجرا می‌ باشد، برای شورا لازم الاتباع نیست ولی برای رسیدگی در امور حقوقی، شورای حل اختلاف با توجه به موضوع دعوی و حد مجاز صلاحیت تا بیست میلیون تومان، هزینه ای را به عنوان هزینه دادرسی دریافت می‌ کند که در مورد مطالبه مهریه، طبق قانون، معادل نصف هزینه دادرسی در دادگاه عمومی حقوقی خانواده در مرحله بدوی، یعنی معادل 25/1 درصد خواسته (بیست میلیون تومان) می‌ باشد.

معافیت مرد از پرداخت مهریه

صلاحیت شورای حل اختلاف روستا در مطالبه مهریه

با توجه به رویه حاضر، شورای حل اختلاف روستا در اموری که طرفین با رضایت یکدیگر به شورا ارجاع می دهند، صلاحیت رسیدگی دارد و در نتیجه در زمینه‌ دادخواست مطالبه مهریه، صلاحیت رسیدگی و ورود ندارند و صرفا به منظور ایجاد صلح و سازش در میان طرفین صلاحیت دارد.

وکیل متخصص مطالبه مهریه

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمدرضا مهری متانکلائی، به عنوان بهترین وکیل در زمینه‌ امور مربوط به مطالبه مهریه در مراجع قضایی، مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی، آقای فرامرز نصیری شفتی، وکیل و مشاور حقوقی بازرگانی و شهرداری ها و کارشناس رسمی دادگستری در امور گمرکی و بهترین وکیل دعاوی مالی و بازرگانی، محمدعلی مهری متانکلائی، بهترین وکیل امور داوری و قراردادهای داوری بین‌ الملل، به همراه تیم وکلای تخصصی، اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می‌ کند. برای انجام امور حقوقی خود و تعیین وقت مشاوره حضوری با گروه وکلای مهر، میتوانید با موسسه تماس بگیرید. نمونه دادخواست مطالبه مهریه به همراه درخواست صدور قرار تامین خواسته، نمونه دادخواست الزام به تمکین و سایر دادخواست ها و لوایح خانواده را در وب سایت گروه وکلای مهر مطالعه فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

مشاوره حقوقی غایب مفقود الاثر

021-88663925

021-88663926

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

جهت دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *