دادخواست حضانت فرزند


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی نحوه ارائه دادخواست حضانت فرزند پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نحوه ارائه دادخواست حضانت فرزند

حضانت فرزند پدر و مادر را موجد حق و تکلیف در مورد نگهداری فرزند خود می‌ کند و در این زمینه قانون از پدر و مادر انتظار به کارگیری نهایت تلاش را دارد.

ممکن است به هر دلیلی حضانت فرزند از پدر و مادر به دلایل مختلف منفک و جدا گردد و این دلایل میتواند ناشی از طلاق زوجین یا فوت یکی از آن ها باشد که قانون حضانت را به شخص دیگری می سپارد.

هرگاه شخصی که حضانت بر عهده اوست، صلاحیت لازم برای نگهداری طفل را نداشته باشد، شخص ذی نفع از جمله؛ پدر یا مادر و یا پدر بزرگ میتواند علیه شخص نگهدارنده، دادخواست حضانت فرزند را به دادگاه بدهد و در نتیجه به موجب دادخواست با ذکر دلایلی که موجب سلب حضانت می‌ شود و اثبات موارد، حکم به حضانت فرزند داده شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دادخواست حضانت فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماهیت دادخواست حضانت فرزند

دادخواست حضانت فرزند، یک دادخواست حقوقی محسوب می‌ شود که بر حسب امر میتواند توسط پدر، زمانی که حضانت فرزند با مادر است و صلاحیت لازم را ندارد و یا مادر، زمانی که پدر صلاحیت لازم را ندارد و یا همچنین پدر بزرگ طفل که مادر صلاحیت نگهداری را ندارد، مطرح شود.

مطالبه مهریه از وراث

دادخواست حضانت فرزند یک دادخواست حقوقی غیرمالی محسوب می‌ شود که باید به دادگاه خانواده، نزدیک به محل اقامت خوانده (پدر یا مادر یا پدر بزرگ یا خویشاوندان) تقدیم گردد و فقط این دادگاه صلاحیت را دارد.

شرایط لازم برای تقدیم دادخواست حضانت فرزند

ضروری ترین شرط برای پیشروی و به جریان افتادن دادخواست حضانت فرزند، احراز و اثبات موارد مصرح قانونی و یا وضعیتی است که در آن اشخاص نگهدارنده طفل، صلاحیت لازم را ندارند و به دلیل حدوث موارد خاص و یا سوء رفتار با طفل، سلامت جسمی و روحی طفل را با مخاطره رو به رو ساخته اند.

موارد عدم صلاحیت پدر یا مادر و یا دیگران، به دو دسته کلی و اختصاصی تقسیم می‌ شود که موارد خاص، نسبت به مادر طفل است و شامل ازدواج مجدد مادر بعد از طلاق، جنون و یا عدم توانایی کافی در تامین نیازهای مالی و عاطفی طفل می‌ باشد.

موارد کلی و عام که با اثبات آن، دادخواست حضانت فرزند به جریان می افتد، از موارد تمثیلی است و ملاک عمل زمانی است که احراز گردد، این موارد میتواند موجب عسر و حرج و مشقت طفل شود.

چه مواردی باعث سلب حضانت خواهد شد؟

در نتیجه با اثبات مواردی از جمله؛ ضرب و شتم بیش از حد طفل، سوء استفاده و اجبار به انجام تکدی گری و قاچاق، اعتیاد زیان آور به مواد مخدر یا مشروبات الکلی، اشتهار به فساد و فحشا و ابتلای شخص به جنون و بیماری های روانی، حکم به سلب حضانت و اعطای آن به ذی نفع داده خواهد شد.

حقوق مالی زن پس از طلاق

لازم به ذکر است که مصادیق عسر و حرج منتهی به موارد اخیر الذکر نمی‌ شود و در هر صورت که رفتار شخص با طفل، بر خلاف مصلحت و سلامت او باشد، میتواند ملاک برای تقدیم دادخواست حضانت فرزند باشد.

دادخواست حضانت فرزند، در برگه های چاپی مخصوص و با ابطال تمبر و پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی غیرمالی طبق تعرفه سال 1397، که در مرحله بدوی 400000 هزار ریال، در مرحله واخواهی 600000 هزار ریال، در مرحله تجدیدنظر خواهی 1000000 میلیون ریال و در مرحله اعاده دادرسی و اعتراض ثالث 1800000 ریال می‌ باشد، و همچنین با انجام سایر شرایط شکلی دیگر ثبت می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دادخواست حضانت فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دلایل و منضمات نمونه دادخواست حضانت فرزند

– رونوشت مصدق عقدنامه.

– رونوشت مصدق طلاق‌ نامه.

– رونوشت شناسنامه خواهان و فرزند.

– سایر دلایل دیگر برای اثبات تخلف خوانده در جهت نگهداری فرزند.

نمونه دادخواست حضانت فرزند

ریاست محترم مجتمع قضایی دادگاه حقوقی عمومی

با سلام، احتراما:

به استحضار می رسانم، اینجانب ………… فرزند …………… به شماره شناسنامه در تاریخ  /  /   در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت …… با خانم/ آقای ………….. فرزند …………. اقدام به عقد نکاح دائم نمودیم که ماحصل عقد نکاح دائم و زندگی مشترک با مشارالیه، فرزند دختر/ پسر به نام ……….. گردید.

با توجه به اینکه بعد از صدور حکم طلاق/ یا تعیین مسکن جداگانه/، به حکم دادگاه، حضانت فرزند مشترک ما با خانم ……………. تعیین گردیده است، ایشان با توجه به ماده 1170 قانون مدنی در مدت حضانت فرزند که با خانم …………. به عنوان مادر طفل بوده است، مبتلا به جنون شده/ یا ازدواج کرده است/ یا توانایی و تمکن مالی لازم به جهت نگهداری فرزند را ندارد.

وکالت بلاعزل حضانت

نمونه دادخواست سلب حضانت

یا شخص نگهدارنده خانم/ آقای …………… به موجب ماده 1173 قانون مدنی دچار اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار/ اشتهار به فساد اخلاق و فحشا/ ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی/ سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند: فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق/ تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف/ گردیده است و به همین دلیل اقدامات ایشان در مورد نگهداری طفل موجب عسر و حرج و مشقت در زندگی فرزند گردیده است، لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم با توجه به موارد مصرح که دلایل اثبات آن، پیوست دادخواست گردیده است.

پس از احراز موارد مزبور، مراتب قانونی را به جهت صدور حکم مبنی بر سلب حضانت از خانم/ آقای …………. و  صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند/ فرزندان، به نام ……………… را لحاظ و اقدام بفرمایید.

ضمانت اجرای مقرر در مورد تخلف از اجرای حکم حضانت فرزند

با پذیرش دادخواست حضانت فرزند و احراز دلایل ذی و نفع و خواهان، مبنی بر قرار گرفتن فرزند در عسر و حرج، دادگاه خانواده حکم به سلب حضانت از شخص خوانده و حکم به اعطای حضانت به خواهان و ذی نفع را می نماید.

با قطعی و نهایی شدن آن و تعیین شخص خواهان به عنوان مسئول نگهداری طفل، هرگاه خوانده از اجرای حکم خودداری ورزد و یا مانع آن شود و از استرداد طفل استنکاف کند، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین، تا زمان اجرای حکم موقتا بازداشت می‌ شود.

مالیات بر ارث

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان در زمینه‌ حضانت فرزند

تیم متخصص و مسلط وکلای موسسه‌ حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به جهت تجربه، تسلط و تجرب در موضوعات و مسائل خانواده و ورود تخصصی در پرونده‌ های حقوقی و کیفری خانواده و از جمله آن، با حضور دو وکیل پایه یک دادگستری در هر پرونده، مسائل مرتبط با حضانت و سلب و تغییر حضانت فرزند و همچنین موارد پیرامون امور مالی و غیر مالی خانواده و فرزند، آماده مشاوره، تنظیم دادخواست حضانت فرزند و قبول وکالت شما مراجعین و متقاضیان محترم می باشند.

بنابراین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم وقت به جهت دریافت مشاوره حضوری و یا تلفنی با موسسه‌ حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید و موضوع حقوقی خود را با ما به شور، بگذارید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص دادخواست حضانت فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دفتر وکیل خانواده جهت پرونده حضانت فرزند

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

موارد سقوط ارث

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *