ازدواج با زن شوهردار


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی ازدواج با زن شوهردار پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ازدواج با زن شوهردار

با ایجاد و شروع رابطه­ زوجیت، زوجه در حصان و علقه­ زوج قرار می گیرد و تا زمانی که بین آن ها حکم به طلاق و یا فسخ و بطلان نکاح نشده باشد، زوجه همسر قانونی وی می‌ باشد و در صورت جدایی و افتراق، تا زمانی که زن در عده دیگری می‌ باشد، این حکم همچنان باقی خواهد ماند، اگرچه هم حکم به طلاق بائن شده باشد و یا زوجه در عده وفات باشد.

در صورتی که شخص از این حکم تخطی کند و بخواهد عمدا و عالما زنی را که در علقه زوجیت یا در عده  دیگری و یا عده  وفات می‌ باشد را برای خود یا دیگری تزویج نماید، علاوه بر اینکه فعل حرامی انجام داده، به موجب قوانین مدنی عقد آن ها باطل، نسبت به یکدیگر حرام موبد می شوند، به حکم قانون، مستوجب مجازات کیفری هم می باشند و تعقیب کیفری آن ها بلامانع است.

قانونگذار با این اقدام در جهت حفظ ارزش قداست و پاکی بنیان ازدواج برآمده است و بدین منظور، با خاطیان برخورد قاطع و جازم خواهد داشت.

در این مقاله سعی می‌ شود تا با شناخت جرم ازدواج با زن شوهردار، عواقب و آثار مدنی و کیفری آن مشخص و معلوم گردد. موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، ارائه دهنده مشاوره و انجام امور کیفری خانواده، توسط وکلای متخصص، راهنمای شما می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن شوهردار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

علقه زوجیت و عده

هرگاه زن و مردی بایکدیگر ازدواج کردند تا زمانی که زوجه از همسر قانونی خود طلاق نگرفته باشد زوجه همسر او می‌ باشد و تمام آثار و احکام ازدواج بر او بار می‌ شود و باید وظایف قانونی و همسری خود را انجام دهد. تفاوتی بین نکاح دائم و موقت نمی‌ باشد چرا که به حکم قانون در هر دوحالت، زن، زوجه شوهر محسوب می‌ شود.

در صورتی که زوجه از زوج طلاق بگیرد یا نکاح فسخ شود و یا در نکاح موقت شوهر باقی مدت را بذل کند و یا مدت عقد تمام شود، زوجه باید عده نگهدارد.

در نکاح دائم اگر طلاق رجعی باشد زوجه همسر قانونی وی محسوب می‌ شود و در طلاق بائن اگرچه زوجه در ایام عده همسر وی نمی‌ باشد، ولی باید عده نگهدارد. در صورت فوت شوهر زوجه باید عده نگاه دارد.

موارد بطلان ازدواج با زن شوهردار و فاقد ضمانت اجرای کیفری

اگرچه ازدواج با زن شوهردار و یا زن عده دار فعل حرامی است و قانونگذار برای آن ضمانت اجرای مدنی لحاظ کرده است ولی در صورتی که شخص نسبت به عده دار بودن و یا شوهردار بودن زن، جاهل باشد و اقدام به تزویج کند، در صورتی که منجر به نزدیکی و مواقعه نگردد، نکاح باطل ولی موجب حرمت ابدی نمی‌ گردد، در غیر این صورت در صورت نزدیکی، نکاح باطل می‌ شود و حرمت ابدی حاصل می‌ گردد هرچند جاهل بوده باشد طبیعی می‌ باشد که در این صورت شخص فاقد سوء نیت از جهت قواعد کیفری نمیتواند مستوجب مجازات باشد.

ماهیت جرم ازدواج با زن شوهردار

با توجه به اینکه جرم ازدواج با زن شوهردار در زمره‌ جرایم علیه خانواده می‌ باشد قانونگذار به دو صورت مختلف آن را جرم انگاری کرده است و مصادیق تحقق این جرم را در دو ماده ذکر کرده است در عناوین زیر عناصر آن بررسی می‌ شود:

ماده اول: ماده 643 قانون مجازات اسلامی:

1- عنصر مادی

الف) رفتار فیزیکی:

تحقق این جرم همراه با انجام فعل می‌ باشد به این صورت که شخص ثالثی زن شوهردار و یا در عده را به نکاح دیگری در بیاورد. به این نحو که بین آن ها خطبه عقد خوانده شود و در واقع آن ها را با یکدیگر تزویج نماید.

ب) شرایط لازم برای جرم حاصله:

در ابتدا باید اشاره کرد که شرط لازم این است زن، همسر شخص دیگری باشد، به عبارتی با شخص دیگری هنوز در رابطه زوجیت باشد و فرقی نمی‌ کند که این رابطه زوجیت به موجب نکاح دائم یا موقت باشد. در صورت دیگر اینکه زن در عده باشد و فرقی نمی‌ کند که این عده به سبب طلاق بائن و یا رجعی، فسخ یا بطلان ویا وفات شوهر زن حاصل شده باشد.

پ) نتیجه حاصله:

این جرم، جرم مقیدی است و حصول آن منوط به نتیجه خاصی می‌ باشد و باید در آن شخص ثالث حتما زن شوهردار و یا عده دار را برای دیگری تزویج نماید و خطبه عقد نکاح خوانده شود و تشریفات نکاح برای آن ها فراهم و انجام شود.

2- عنصر معنوی:

در ماده برای تحقق جرم ازدواج با زن شوهردار عالم و عامد بودن را شرط تحقق عنصر معنوی و سوء نیت می داند. در صورتی که شخص جاهل باشد و قاصد نباشد و به اشتباه و یا با فریب دیگری تصور می کرده که زن در رابطه زوجیت و یا در عده دیگری نبوده و با او ازدواج نماید، مرتکب جرم نمی‌ گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن شوهردار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات جرم ازدواج با زن شوهردار

با توجه به نحوه نگارش ماده به نظر می آید که مصداق بارز فاعل جرم ازدواج با زن شوهردار، متصدیان دفتر ازدواج و طلاق یا اسناد رسمی می باشند هر چند از جانب افراد دیگر هم امکان پذیر است. جرم مقرر تعزیری و غیر قابل گذشت و از نوع درجه 7 می‌ باشد. در قسمت آخر ماده متصدیان دفتر ازدواج و طلاق را به انفصال دائم از امر دفترداری محکوم کرده است.

ماده دوم: ماده 644 قانون مجازات اسلامی

1- عنصر مادی

الف) رفتار فیزیکی:

قانون در دو قسمت مصادیق تحقق جرم را مشخص کرده و شامل انجام فعل می‌ شود و مصادیق مورد نظر به شرح زیر می‌ باشد:

– در صورتی که زنی شوهردار و یا عده دار است، خود را به عقد زوجیت دیگری در بیاورد. در این مورد شامل موردی که در آن زن نسبت به شوهردار و یا عده دار بودن خود سکوت کند و مخفی نماید هم شامل جرم ماده 644 قانون مجازات اسلامی می‌ گردد. در صورتی که مردی با علم شوهردار و یا عده دار بودن زنی، آن را برای خود تزویج نماید، این یکی از مصادیق جرم ازدواج با زن شوهردار می‌ باشد.

ب) شرط لازم برای حصول جرم:

در آخر دو قسمت ماده مذکور، صحبت از عدم وقوع مواقعه کرده است در واقع در صورتی که مواقعه و نزدیکی صورت نگیرد جرم مذکور صورت می پذیرد چرا که در صورت نزدیکی و مواقعه با زنی که شوهردار و یا عده دار است، احکام زنا بر آن مترتب خواهد بود و حدود آن جاری می‌ گردد.

شرط دیگر آن به مانند جرم قبلی عده دار و یا شوهردار بودن زن می‌ باشد و فرقی نمی نماید که رابطه زوجیت زن از نوع نکاح دائم یا موقت باشد و همچنین در صورت عده دار بودن زن، تفاوتی نمی نماید که عده دار بودن زن به سبب طلاق بائن، رجعی یا پایان مدت نکاح موقت و یا بذل مدت در نکاح موقت و یا فسخ و بطلان نکاح باشد.

پ) نتیجه حاصله:

در صورتی که زن شوهردار و یا عده دار خود را به زوجیت دیگری در بیاورد و نکاح حاصل شود جرم مذکور حاصل و همچنین مردی عالما و عامدا زن شوهردار و یا عده دار را به نکاح خود در بیاورد جرم ازدواج با زن شوهردار و یا عده دار حاصل می‌ گردد.

عنصر معنوی:

باید برای تحقق جرم مذکور عمد داشته باشند و آگاه باشند. اگر به اشتباه مردی تصور کند که زن خالی از موانع نکاح می‌ باشد (شوهردار و یا عده دار بودن) و زن را به زوجیت خود درآورد مشمول ماده مذکور نمی‌ شود.

مجازات جرم ماده 644 قانون مجازات اسلامی

جرم مذکور جرم تعزیری غیرقابل گذشت و از نوع درجه شش می‌ باشد که مجازات آن 6 ماه تا 2 سال حبس تعزیری می‌ باشد و همچنین محکوم به جزای نقدی می‌ گردد.

در صورتی که با خواندن این مقاله سولات شما به صورت کامل پاسخ داده نشده باشد، جهت مشاوره با وکیل متخصص امور کیفری و یا وکیل متخصص خانواده، میتوانید از طریق یکی از راه‌ های مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی حضوری و یا مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و گروه و کلای مهر، مشاوره تخصصی حقوقی دریافت نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن شوهردار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

4.3/5 - (21 امتیاز)
قتل در فراش

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *