جرم بی حجابی


عمومیت مسئله حجاب و مجازات های جرم بی حجابی بهترین وکیل تهران را بر آن داشت که به توضیح این مسئله بپردازد.

بررسی جرایم کشف ­حجاب و بی حجابی در انظار و اماکن عمومی در نظام حقوق کیفری ایران

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، رعایت حجاب به موجب قانون برای همه افراد فارق از کیش و مذهب ایشان الزامی است، یعنی عدم رعایت حجاب، سرپیچی از قانون بوده و جرم محسوب می ­شود و مجازات کیفری به دنبال دارد.

حد حجاب قانونی

با جستجو در قوانین تعریف صریح و مشخصی از حجاب به دست­ نمی ­آید، اما حدود آن که در مذهب شیعه به­ عنوان مذهب رسمی کشور وجود دارد و مورد قبول نظام حقوقی و قضایی ایران نیز هست و می­توان چنین گفت که، حجاب عبارتند از؛ «پوشیده نگاه­ داشتن بدن به شکلی که پوست به جز گردی صورت و دست ­ها تا مچ معلوم نباشد و همچنین این پوشش یا لباس چسبان نباشد طوری که اندام بدن نمایان باشد.»

بطور کلی منظور از حجاب، پوشش ظاهری بانوان با هدف حفظ پوشش شرعی و قانونی بدن و اندام خود در برابر نامحرم است و حد پوشش و حجاب مورد نظر دین مبین اسلام در شرع مقدس مشخص شده که بر مبنای آن، بانوان باید البسه مناسبی برای بدن و مو های خود در نظر بگیرند و آن ­چه به ­عنوان مسئله حجاب مطرح شده است، جزو قوانین فقهی و شرعی کشور بوده و هر فرد مسلمان و حتی غیر مسلمانی نیز موظف به رعایت آن می­ باشد. لازم به ذکر است که، التزام و رعایت حجاب­ کامل به شکل یک قانون در آمده و سرباز زدن از اجرای آن به معنای عدم تمکین از امر قانون گذار و نقض قانون می­ باشد و جرم محسوب می­ گردد و بر مبنای قانون، حفظ عفت، پوشش کامل و حجاب در جامعه الزامی می­ باشد و از این جهت است که اگر بانویی به هر دلیلی کشف حجاب کند، از نظر قانون گذار تعدی کرده و مجرم به ­حساب می­ آید.

جرایم اشخاص کمتر از ۱۵ سال

جرایم کشف حجاب و بی­ حجابی

طبق قانون مجازات اسلامی؛ “هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه­ بر کیفر عمل، به حبس یا شلاق محکوم می­ گردد و در صورتی­ که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌­ باشد ولی عفت عمومی را جریحه­‌ دار نماید فقط به حبس 10 روز تا 2 ماه یا شلاق 74 ضربه محکوم خواهد شد.”

تبصره: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس 10 روز تا 2 ماه و یا 50.000 ریال تا 500.000 ریال جزای ­نقدی محکوم خواهند شد.”

بنابراین مطابق قانون هر عملی که بر اساس شرع اسلام حرام باشد جرم است و مجازات دارد. بی­ حجابی و کشف­ حجاب نیز عمل حرامی است که توسط قانون گذار هم جرم ­انگاری شده است.

قلمرو حکومت قانون در جرایم کشف­ حجاب و بی­ حجابی

طبق قانون مجازات اسلامی، ارتکاب این جرایم جنبه عمومی دارد و همه بانوان بالغ که ساکن ایران می­ باشند باید آن را رعایت کنند و در این خصوص تفاوتی در مسلمان یا غیر مسلمان بودن فرد ندارد و هرگونه عمل مغایر قانون تحت عناوین مجرمانه کشف­ حجاب یا بی­ حجابی در مکان­ های عمومی عملی مجرمانه و موجب جریحه ­دار شدن عفت عمومی و اخلاق حسنه جامعه است و ضمانت اجرای آن نیز مجازاتی است که قانون گذار در قوانین پیش­ بینی نموده است.

مجازات جرایم کشف­ حجاب و بی­ حجابی

طبق قانون مجازات اسلامی قانون گذار 2 نوع جرم را در نظر گرفته است و برای هر کدام مجازاتی را مدنظر داشته است؛

  1. هر کس بطور آشکار در انظار، اماکن و معابر عمومی تظاهر (عمدی و از روی قصد) به عمل کشف­ حجاب نماید و موجب جریحه ­دار شدن عفت عمومی شود، مجازات مرتکب علاوه­ بر کیفر عمل، به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا (74)‌ ضربه شلاق محکوم می­ شود.

و اگر عملی انجام دهد که نفس عمل وی دارای کیفر نباشد، ولی عفت عمومی را جریحه ­دار نماید فقط به حبس 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می­ شود.

  1. هر کس بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شود، به موجب قانون مجازات خواهد شد، مجازات مرتکب حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از 000 /000 /2 تا 000 /000 /10 ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.
چگونه می توان مهریه را از طریق اجرای ثبت مطالبه کرد؟

لازم به ذکر است که، از آنجا که به ­ناچار در اجرای سایر مقررات مجازات حبس کمتر از 3 ماه، باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود، با در نظر گرفتن موادی از قانون مجازات اسلامی دادگاه‌ ها می‌ توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می‌ شوند، علاوه ­بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌ تبعی و تکمیلی مانند: تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروه‌ ها و دسته ­های سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند: بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت 6 ماه محکوم کنند.

مرجع صالح به رسیدگی به جرایم کشف ­حجاب و بی­ حجابی

با توجه به میزان مجازات هر دو جرم، این جرایم از جرایم تعزیری درجه 8 است و طبق قانون آئین ­دادرسی کیفری این جرایم به صورت مستقیم در دادگاه مطرح و رسیدگی می­ شوند و با توجه به این­که مجازات کشف­ حجاب و بی­ حجابی به شرح فوق بوده، بنابراین بدون مطرح شدن در دادسرا و بدون کیفرخواست بطور مستقیم به دادگاه کیفری ­دو ارجاع شده و نسبت به آن رسیدگی صورت می­ پذیرد و رأی این دادگاه قطعی و غیر قابل تجدیدنظر است.

بررسی جرایم کشف ­حجاب و بی­ حجابی در وسایل نقلیه

طبق اطلاعیه مرکز رسانه قوه­­ قضائیه در خصوص ضوابط و مقررات حقوقی مرتبط با کشف­ حجاب در داخل خودرو (وسایل نقلیه عمومی و خصوصی) به موجب قانون مجازات اسلامی، کشف­ حجاب و بی­ حجابی در انظار و معابر عمومی، جرم‌ انگاری شده است. همچنین وفق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمی‌ شود و فضایی در مرئی و منظر عموم مردم می‌ باشد و طبق قانون آئین­ دادرسی کیفری، جرایم مشهود تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ظابطان مقرر گردیده است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم هستند.

دایر کردن مرکز فساد یا فحشا

حال پرسشی که به میان می­ آید، منظور از حریم عمومی و تعبیر بهتر مکان ­ها و انظار عمومی چه فضاها و محل­ هایی است؟

اماکن  و انظار  عمومی در قانون

در قوانین ایران تعریف دقیقی از اماکن و انظار عمومی ارائه نشده و فقط قانون گذار در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، تعریف ناقص همراه با مصادیق آن ارائه می­ کند؛ «مکان­ ها و فضا هایی که بدون کنجکاوی در معرض دید عموم قرار می­ گیرند، مثل قسمت­ های مشترک آپارتمان ­ها، هتل ­ها، بیمارستان ­ها یعنی محوطه بیرونی، راه­ پله ­ها، آسانسور ها، ایوان، پشت­ بام و نظایر این مکان­ ها و نیز وسایل نقلیه (اعم عمومی و خصوصی) مشمول حریم و مکان عمومی محسوب می­ شوند.»

کمیساریای عالی سازمان ملل در باره مکان­ های عمومی تعریف و مصادیقی ارائه می­ نماید؛ «طبق تعریف کمیساریای عالی سازمان ملل متحد منظور از مکان ­های عمومی؛ بخشی از ساختمان ­ها، فضا ها و محوطه ­هایی است که بطور آزاد در دسترس عموم باشد، چه بطور موقت یا دائم از این مکان­ ها و فضاها استفاده شود، برای مثال موارد ذیل از جمله این مکان ­ها محسوب می­ شوند؛

  •  آسانسور ها،
  • تلفن­ های عمومی،
  • محل و قلمرو موسسه­ های طبی و درمان (بیمارستان ­ها یا کلینیک­ ها)،
  • محل و قلمرو موسسه­ های آموزشی (مهد کودک ­ها، مدارس، دانشگاه ­ها و مراکز آزاد آموزشی)،
  • محل و قلمرو موسسه­ های تربیت بدنی و ورزشی،
  • محوطه بازی اطفال،
  • ورودی ساختمان­ های مسکونی، لابی ­های ساختمان ­ها و…
  • معابر زیر زمینی (مترو یا زیرگذر ها و…)،
  • وسایل حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، تاکسی و…)،
  • رستوران­ ها،
  • اماکن فرهنگ (سینما، تئاتر، گالری­ ها و…)،
  • محل مقام ­های دولتی،
  • اداره ­ها و ارگان ­های محلی و سایر نهاد های دولتی،
  • ایستگاه ­های وسایل نقلیه عمومی (مترو، اتوبوس، تاکسی و…)،
  • کوچه­ ها، خیابان ­ها، جاده ها و محوطه زیرین و بالایی پل­ ها،
  • اماکن ورزشی سرباز (استادیوم و یا استخر های رو باز)،
  • شهربازی و ​​پارک ها،
  • انواع حمل و نقل عمومی باربری (از جمله حمل و نقل اتصالات بین­ المللی).
اظهارنامه استرداد هدایای ایام نامزدی

نکته: لیست مکان ­های عمومی توسط مقامات دولتی قابل گسترش است.

قلمرو حکومت قانون در جرایم کشف­ حجاب و بی­ حجابی در اماکن و انظار عمومی

طبق قانون مجازات اسلامی، ارتکاب این جرایم جنبه عمومی دارد و همه بانوان بالغ که ساکن ایران می­ باشند باید آن را رعایت کنند و در این خصوص تفاوتی در مسلمان یا غیرمسلمان فرد ندارد و هرگونه عمل مغایر قانون تحت عناوین مجرمانه کشف ­حجاب یا بی­ حجابی در مکان ­های عمومی عملی مجرمانه و موجب جریحه ­دار شدن عفت ­عمومی و اخلاق ­حسنه جامعه است و ضمانت اجرای آن نیز مجازاتی است که قانون گذار در قوانین پیش­ بینی نموده است.

مجازات جرایم کشف ­حجاب و بی­ حجابی

طبق قانون مجازات اسلامی قانون گذار 2 نوع جرم  را در نظر گرفته است و برای هر کدام مجازاتی را مدنظر داشته است؛

1. هر کس بطور آشکار در انظار، اماکن و معابر عمومی تظاهر (عمدی و از روی قصد) به عمل کشف حجاب نماید و موجب جریحه­ دار شدن عفت عمومی شود، مجازات مرتکب علاوه ­بر کیفر عمل، به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا (74)‌ ضربه شلاق محکوم می­ شود.

و اگر عملی انجام بدهد که نفس عمل وی دارای کیفر نباشد، ولی عفت عمومی را جریحه ­دار نماید فقط به حبس 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می­ شود.

2. هرکس بدون حجاب ­شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شود، به موجب قانون مجازات خواهد شد، مجازات مرتکب حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از 2.000.000 تا 10.000.000  ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

لازم به ذکر است که، از آنجا که به ­ناچار در اجرای سایر مقررات مجازات حبس کمتر از 3 ماه، باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود، با در نظر گرفتن موادی از قانون مجازات اسلامی دادگاه‌ ها می‌ توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می‌ شوند، علاوه­ بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌ تبعی و تکمیلی مانند: تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروه‌ ها و دسته­ های سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند: بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت شش ماه محکوم کنند.

وکیل فسخ و ابطال نکاح

مرجع صالح به رسیدگی به جرایم کشف­ حجاب و بی­ حجابی

با توجه به میزان مجازات هر دو جرم، این جرایم از جرایم تعزیری درجه 8 است و طبق قانون آئین­ دادرسی کیفری این جرایم به صورت مستقیم در دادگاه مطرح و رسیدگی می­ شوند و با توجه به این­که مجازات کشف­ حجاب و بی­ حجابی به شرح فوق بوده، بنابراین بدون مطرح شدن در دادسرا و بدون کیفرخواست بطور مستقیم به دادگاه کیفری دو ارجاع شده و نسبت به آن رسیدگی صورت می­ پذیرد. و رأی این دادگاه قطعی و غیر قابل تجدیدنظر است.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم بی حجابی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (10 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *