اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت

اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت

اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت


در این مقاله به بررسی نحوه مطالبه و اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت خواهیم پرداخت.

وصول و تقاضای مطالبه مهریه به دو روش می­باشد. مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی از راه‌های مطالبه مهریه از شوهر، مطالبه از طریق اجرای ثبت است. زیرا سندازدواج یا سندنکاحیه جزء اسنادرسمی و لازم­الاجرا می­باشد و این توانایی را دارد که از طریق اجرای ثبت نسبت به مطالبه آن اقدام نمود و در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل وی، باید به همراه داشتن اصل سندازدواج و مدارک شناسایی، به دفترخانه ­ای که سندازدواج در آن تنظیم شده است مراجعه و تقاضای صدوراجرائیه نسبت به مهریه می­نمایند و در این روش زوجه یا وکیل وی باید هزینه اجرایی را هم که برابر با نیم ­عشر دولتی است پرداخت ‌کند که بعدا این هزینه از زوج گرفته خواهدشد. برای اجرای مهریه مالی اعم از وجه نقد یا مال­منقول(ماشین، موبایل یا…) و یا مال غیرمنقول(ملک) توقیف می‌شود البته به شرط اینکه جزو استثناءهای دین(مستثنیات دین) نباشد و پس از احراز هویت تقاضاکننده و صلاحیت او برای درخواست اجرا، سردفتر اخطاریه­ ای را که شامل مورد اجراست تهیه و امضاء و به اداره ثبت ارسال می­کند.

اقسام مهریه

با استقرار مهریه در مالکیت زن، وی می­تواند آن را مطالبه کند و اقسام مهریه به شرح ذیل عبارتند از؛

عندالمطالبه

مهریه حال باشد یا موجل، عندالمطالبه است و در این فرض اگر مهریه مؤجل باشد با سررسید حق مطالبه محفوظ است، یعنی به اراده زن و به محض مطالبه وی، مرد موظف به پرداخت مهریه است.

عندالاستطاعه

دراین قسم از مهریه، وصول مهریه منوط به اثبات استطاعت زوج است. یعنی مرد زمانی­که توانایی مالی پرداخت مهریه را داشته باشد، مهریه زن را بپردازد.

رجوع از بذل مهریه

نیم ­عشر دولتی

بابت اجرای اسنادرسمی نیم ­عشر مبلغ اجراییه گرفته می‌شود نیم‌عشر مزبور را حق‌الاجرا می‌گویند. حق‌الاجرا حقی است به صورت پول که دولت از بابت اجراییه اسنادرسمی می‌گیرد که 5% مبلغ اجراست.

مراحل اجرای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

طبق بخش­نامه ­ای که توسط ریاست قوه­قضاییه صادر گردیده و ناظر بر قانون برنامه پنجم توسعه است،کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مطالبه مهریه در ابتدا و بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده­ اند.

  • گام­اول، زوجه برای مطالبه مهریه حق رجوع مستقیم به دادگاه ندارد و در ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید. بنابراین زوجه یا وکیل وی باید دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه و تقاضای صدوراجرائیه نماید، یعنی در اجرای مهریه مراجعه به دفتر ازدواجی است که عقد در آنجا ثبت رسمی شده و متقاضی با پرکردن فرم مخصوص درخواست صدوراجراییه را نسبت به هر میزان از مهریه خود که تمایل دارد ارائه می­دهد.
  • گام­دوم، برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل وی باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت­نام نماید و به همراه مدارک خود جهت احراز هویت که(شامل سندازدواج، کارت­ملی، شناسنامه) می­باشد به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه نماید و بعد از ثبت درخواست، دفتر ازدواج مدارک را به اجرای ثبت ارسال نموده و اجرای ثبت بعد از وصول مدارک اقدام به تشکیل پرونده می­نماید، سپس یک پیامک که حاوی شماره پرونده است برای متقاضی ارسال خواهدنمود.
  • گام­سوم، این است که بعد از ارسال پیامک با اخذ نوبت اینترنتی سردفتر اقدام به صدور برگه­اجرائیه می­نماید و پرونده را به اداره ثبت ارسال می­کند و زوجه باید به اداره ثبت مراجعه پس از وصول پرونده در اداره ثبت، اموال معرفی شده از طرف زوجه توقیف و به زوج ابلاغ می­شود.

نکته: چنانچه زوجه اطلاع دقیقی از اموال یا مشخصات آن مثل پلاک ثبتی و…نداشته باشد می­تواند درخواست استعلام چهارگانه را از مراجع ذی­ربط جهت شناسایی اموال زوج به­عمل­آید و هم­چنین دراین­مرحله امکان ممنوع­الخروج نمودن زوج نیز وجود دارد.

وکالت طلاق زن

نکته: منظور از استعلام چهارگانه؛1.راهور2. بانک مرکزی3. اداره ثبت املاک 4.مخابرات است.

  • درگام­ چهارم، زوج10روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد تا نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید. اگر زوج در مهلت10روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام ننماید، چنانچه زوجه اموالی توقیف نماید، اموال جهت قیمت­گذاری به کارشناس ارجاع می­شود که پس از ارزیابی و تعیین قیمت پایه اموال به مزایده گذاشته می­شود و زوجه از محل فروش آن می­تواند مهریه خود را دریافت نماید.
  • گام­پنچم، بعد از وصول پاسخ استعلام ­ها درصورتی­که اموالی پیدا شده باشد توقیف و با ارجاع به کارشناس رسمی ارزیابی قیمت می­شود.
  • گام­آخر، برگزاری مزایده است که درصورت برنده شدن زوجه در مزایده می­تواند با پرداخت نیم ­عشر(  ) دولتی سند مالکیت به نام خود را از مراجع مربوطه اخذ نماید.

لازم ­به ذکر است ­که، در آخر اگر ظرف2ماه، مالی از زوج پیدا نشود و یا ظرف6 ماه کار به نتیجه نرسد به درخواست زوجه یا وکیل او گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر می­شود.

نکته: برای تشکیل پرونده در دادگاه زوجه باید در ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست خود را مبنی بر مطالبه مهریه با ضمیمه نمودن گواهی صادره از اداره اجرای ثبت را تقدیم نماید.

نکته: بعد از ارجاع پرونده به دادگاه صالح وقت رسیدگی از طریق سامانه ثنا به طرفین ابلاغ می­شود که در وقت رسیدگی با مراجعه به شعبه رسیدگی کننده و ارائه اظهارات و مدارک می­توان حکم به محکومیت زوج به پرداخت مهریه مورد مطالبه به صورت یکجا را دریافت کرد.

نکته: درصورتی­که زوج امکان پرداخت یک­جای مهریه را نداشته باشد می­تواند با دادخواست اعسار تقاضای تقسیط مهریه را باتوجه به شرایط مالی و تمکن خود ارائه نماید تا در وقت دیگری رسیدگی به­عمل­آید.

نکته: چنانچه زوجه ادله­ ای برخلاف ادعای عدم تمکن زوج دارد می­تواند به دادگاه ارائه دهد تا از تقسیط مهریه جلوگیری نماید.

قانون گرفتن مهریه

نکته: توجه داشته باشید درصورتی­که آدرس دفترخانه محل وقوع عقد تغییریافته باشد یا اگر سردفتر فوت کرده باشد، زوجه یا وکیل می­تواند به کانون سر دفتران مراجعه و نشانی دفترخانه را پیدا کند.

نکته: درصورتی­که اموالی توقیف شود که استثناءهای دین(مستثنات دین) باشد، برای مثال زوج دارای یک واحد آپارتمان که در حد شأن و منزلت وی می­باشد، با اعتراض و تقاضای زوج اعمال استثناءهای دین(مستثنات دین) می­شود،که دراین­صورت با اعتراض وی مال از توقیف خارج می­شود.

شرایط صدوراجراییه از طریق اجرای ثبت

الف: مطالبه مهریه به موجب سندرسمی باشد،

ب: منجز بودن مهریه و تعهدها،

پ: مهریه و اجرای تهعد مؤجل نباشد(یعنی پرداخت مهریه منوط به رسیدن زمان مشخص شده­ای نباشد).

مزیت­ه ای مطالبه مهریه ازطریق اجرای ثبت

  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زن پس از تشکیل پرونده می­تواند نسبت به ممنوع­الخروجی مرد اقدام نماید.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت فقط حق­الاجرا تعلق می­گیرد که میزان آن%5مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجرائیه برعلیه اوست(زوج) گرفته می­شود.
  • مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار سریع­تر است.
  • صدوراجرائیه در اجرائیه مشمول مرور زمان نمی­شود.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، عملیات اجرائی به محض درخواست کتبی زن شروع می­شود.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، به صرف تقاضای ذی­نفع(زوجه یا وکیل وی) عملیات اجرائی بدون تعیین وقت آغازمی­شود.

تفاوت­ های مطالبه مهریه ازطریق اجرای ثبت با دادگاه

  1. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زن پس از تشکیل پرونده می­تواند نسبت به ممنوع­الخروجی مرد اقدام نماید، ­درصورتی­که در دادگاه ممنوع­الخروج شدن مرد، منوط به صدور حکم و قطعی شدن دادنامه محکومیت وی است.
  2. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت فقط حق­الاجرا تعلق می­گیرد که میزان آن 5% مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجرائیه برعلیه اوست(زوج) گرفته می­شود، ولی مطالبه مهریه در دادگاه زن باید نسبت به پرداخت هزینه­دادرسی اقدام کند.
  3. مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار سریع­تر از دادگاه است، ولی در دادگاه مدت زمان رسیدگی طولانی می­باشد.
  4. صدوراجرائیه در اجرائیه مشمول مرور زمان نمی­شود، ولی در دادگاه چنانچه زوجه از تاریخ صدوراجرائیه پس از5سال اقدام ننماید، اجرائیه بلااثر تلقی می­شود و زوجه باید مجددا از دادگاه تقاضای صدوراجرائیه نماید.
  5. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، عملیات اجرائی به ­محض درخواست کتبی زن شروع می­شود، ولی در محاکم دادگستری عملیات اجرائی پس از صدور حکم قطعی مراحل اجرایی آغاز می­شود.
  6. در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، به ­صرف تقاضای ذی­نفع(زوجه یا وکیل وی) عملیات اجرائی بدون تعیین وقت آغاز می­شود، درحالی­که مطالبه مهریه از طریق دادگاه مستلزم تعیین وقت و رسیدگی ماهیتی است و فرآیند رسیدگی طولانی است.
مطالبه مهریه

امکان جلب شوهر برای نپرداختن مهریه

 طبق قانون حمایت خانواده مصوب1391فقط تا میزان110سکه یا معادل ریالی آن به نرخ­روز، به سبب نپرداختن مهریه، امکان جلب شوهر وجود دارد. به عبارت دیگر میزان مهریه توافق شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد اما صدور حکم جلب زوج تا110سکه امکان­پذیر است.

طبق بخشنامه قوه­قضاییه مورخ1397درخصوص زندان صادر شده است به این مطلب تاکید دارد که چون سکه­ گران شده است، دادخواست ­های تعدیل اقساط مهریه خارج از نوبت و باتوجه به وسع واقعی زوج تقسیط شود که کسی بی جهت بابت مهریه به زندان نرود.

همانطور که ملاحظه نمودید، دعاوی نربوط به خانواده پیچیدگی­ های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌  و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی خانواده، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (21 امتیاز)
حق اشتغال زوجه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *