آثار وکالت در طلاق

آثار وکالت در طلاق

آثار وکالت در طلاق


در این نوشتار به بررسی ماهیت و آثار وکالت در طلاق خواهیم پرداخت.

وکالت در طلاق، امکانی است که مرد میتواند به صورت قانونی در اختیار همسرش قرار دهد. زمانی که مرد امکان طلاق را به زوجه وکالت می‌ دهد، زن میتواند هر زمان که مایل باشد درخواست طلاق داده و برای این کار نیاز به اجازه و امضاء همسر ندارد. همچنین میتواند مهریه خود را نیز طلب کند. لازم به ذکر است که با امضایی که مرد در وکالتنامه طلاق ثبت می‌ کند.

روش ­های گرفتن وکالت در طلاق

گرفتن وکالت زن در طلاق از مرد به دو روش امکان پذیر است؛

  1. به صورت شرط ضمن عقد نکاح که در سند ازدواج درج می­ شود،
    در وکالت به صورت شرط در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) باشد چون به اصطلاح حقوقی عقد ازدواج دائم، قراردادی لازم است وکالت مذکور قابل عزل نیست به عبارت دیگر مرد (موکل) نمیتواند زن (وکیل) را عزل نماید.
  1. و یا به صورت مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و اخذ وکالت از زوج برای گرفتن طلاق.
    در وکالت طلاق بعد از عقد، در دفترخانه به زوجه یا شخص دیگری داده شود از سوی مرد قابل عزل است. مگر این که مدت داشته باشد و تا مدت مشخص مرد حق عزل را از خود ساقط کرده باشد و یا این که در ضمن عقد لازمی وکالت اخذ شده باشد. مرسوم است که در خود وکالتنامه، قابلیت عزل و یا عدم عزل و یا مدت آن را درج می­ کنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص آثار وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

انواع وکالت طلاق و واگذاری امکان طلاق به زوجه یا ثالث

 وکالت طلاق مطلق (امکان طلاق مطلق)

در وکالت طلاق یا امکان طلاق مطلق تحقق امری در عالم خارج شرط نمی ­باشد، بدین صورت که زوج به زوجه وکالت می­دهد هر وقت بخواهد خود را از جانب زوج مطلقه سازد هر چند در این موارد نیز در حقیقت زوج است که طلاق می­دهد، ولی اثر آن با موردی که زوجه بی­ واسطه مبادرت به طلاق می ­کند یکسان است و زوجه نیز امکان خواهد داشت رابطه زوجیت خود را به مردی که ادامه نکاح با وی را مضر به حال خود می­بیند خاتمه دهد، این امر به صراحت در قانون مدنی پیش ­بینی نشده است، ولی از قواعد عمومی مربوط به وکالت و نکاح و طلاق در قانون مدنی می­توان چنین امکانی را تائید نمود.

طلاق به دلیل خیانت مرد

وکالت طلاق مقید (امکان طلاق مقید)

ب­طور معمول زوج وکالت طلاق مطلق برای مطلقه ساختن به زوجه یا ثالث نمی­ دهد، بلکه آن را به شروط مقید می­سازد که اگر آن شروط محقق شد زوجه یا ثالث بتواند خود را مطلقه سازد. در وکالت مقید متوسل شدن به شرط و استفاده از وکالت زوجه مقید به تحقق اموری در خارج می­ شود که موارد عمده ­ای که در قانون مدنی آمده ­اند که مقرر می­دارد طرفین عقد ازدواج می­توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر نماید، مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک اتفاق نماید یا علیه حیات زن سوء قصد کند، سوء رفتاری نماید که زندگانی آن­ ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.

زن با داشتن وکالت در طلاق میتواند بدون رضایت شوهر برای جدایی اقدام کند. برای این منظور رعایت شروط ذیل در وکالت طلاق الزامی است که عبارتند از؛

  • بلاعزل باشد،
  • دارای حق توکیل به غیر باشد،
  • قبول بذل،
  • دارای حق اسقاط در تجدیدنظر خواهی و فرجام­ خواهی.

نکته: اگر زوج خارج از کشور باشد، اعطاء وکالت از طریق تنظیم وکالت­نامه طلاق در سفارت یا کنسولگری ایران نیز می­ باشد.

وکالت در طلاق باعث سقوط حق طلاق نیست

لازم به ذکر است که، داشتن وکالت طلاق از زوج به معنی این نیست که مرد دیگر نمی­تواند همسرش را طلاق بدهد. بطور کلی عبارت واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن و یا هر شخص دیگری از لحاظ حقوقی نادرست است، زیرا که چون این حق جزو حقوق غیرمالی است اگر چه آثار مالی از آن ناشی می­ شود، ولی حقوق غیرمالی قابل انتقال، اسقاط، ابرا و حتی توقیف نیستند، یعنی حق طلاق قابل واگذاری نیست. آنچه که زوج چه طبق سند ازدواج و یا وکالت­نامه تنظیمی در دفترخانه به زوج یا ثالث واگذار می­کند، امکان طلاق است که با وکالت انجام طلاق را اعطاء می­کند نه حق طلاق را.

وکیل طلاق توافقی جهان کودک

 وکالت در طلاق وکالت قضایی محسوب نمی­ گردد

بطور کلی هیچ­کس (زوجه یا ثالث) که از زوج وکالت در طلاق دارد، نمی­تواند بدون گرفتن وکیل دادگستری وکالت در طلاق را اعمال نماید، به­ تعبیر دیگر کسی می­تواند در دادگاه وکالت کند که وکیل دادگستری باشد و در این راستا زوجه یا ثالث به استناد وکالت­نامه در طلاق به وکیل دادگستری مراجعه می­کند و بر طبق حدود اختیارات وکالت­نامه، برای شوهر وکیل انتخاب می­کند و وکیل منتخب، وکیل مع­ الواسطه شوهر می­ شود.

امکان واگذاری وکالت در طلاق برای طی مراحل طلاق به دیگری توسط زوجه

امکان واگذاری وکالت برای طی مراحل طلاق از سوی زوجه (زن) به دیگری و حتی شوهر با وجود شروط ذیل وجود دارد؛

  1. مشخص بودن امکان توکیل به ­غیر در وکالت­نامه،
  2. تعیین تکلیف نسبت به جهیزیه، اجرت­ المثل ایام زوجیت، نفقه، حضانت و ملاقات فرزندان نیز در وکالت­نامه طلاق،
  3. گواهی مربوط به بارداری یا عدم آن هم از زوجه اخذ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص آثار وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تفاوت حق طلاق و وکالت در طلاق

طبق قانون مدنی حق طلاق جزو حقوق زوج بوده و او می­تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را نماید، اراده و اختیار طلاق با مرد است، یعنی زوج هر زمان بخواهد می­تواند همسر خود را طلاق دهد، البته ابتدا باید به دادگاه مراجعه کند. در واقع بدون ارائه هیچ دلیل محکمه پسندی با شرایطی امکان طلاق زوجه توسط زوج وجود دارد. تا قبل از تصویب قانون حمایت خانواده 1392، مرد می­توانست هر زمان اراده می­کرد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرده و با پرداخت حق و حقوق قانونی زوجه، این اقدام را انجام می­داد که این از حقوق ذاتی زوج است و امکان وکالت دادن به­ غیر را نیز دارد ولی با دادن وکالت، این حق ساقط نمی­ شود.

راه های طلاق توافقی

وکالت در طلاق به این معنی است که آقا در زمان عقد جز شروط ضمن عقد میتواند این وکالت را به خانم بدهد یا بعد از عقد در هر زمان از زندگی میتواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد این وکالت را به خانم بدهد. در این صورت خانم میتواند در هر زمان با دادن وکالت به وکیل پایه یک دادگستری به جای همسرش اقدام به طلاق کند، یعنی وکیل به نیابت از اصیل آن حق را اعمال می­کند و این به معنی اسقال یا واگذاری این حق نیست و وکیل در طلاق قابل عزل و برکناری نیز هست.

وکالت بلاعزل

یعنی در صورت دادن این وکالت امکان منحل کردنش و برکناری وکیل وجود ندارد، یعنی زوج در صورت دادن این وکالت نمی­تواند آن را پس بگیرد و به صورت ابدی هست. خانم هایی که قصد بخشیدن مهریه را در قبال گرفتن وکالت در طلاق را دارند باید به بلاعزل بودنش دقت داشته باشند.

حق اسقاط در تجدیدنظر خواهی و فرجام­ خواهی

بطور معمول بعد از صدور هر حکمی از محاکم به­ ویژه حکم طلاق از دادگاه خانم و آقا حق اعتراض نسبت به حکم را دارند که موضوع پرونده دوباره از جانب دادگاه مورد بررسی قرار می­ گیرد، در فرضی که در طلاق خانم وکالت را ندارد، بعد از دادن حکم دادگاه یک دوره ۴۰ تا ۴۵ روزه زمان می­برد و برای رفتن به دفترخانه و تمام شدن مراحل طلاق که در این زمان ممکن است آقا نسبت به رای اعتراض کند.

حال اگر در وکالت­نامه طلاق خانم حق اسقاط در تجدیدنظر خواهی و فرجام­ خواهی نوشته شده باشد، خانم میتواند بلافاصله بعد از صدور حکم توسط دادگاه به دفترخانه مراجعه کند و طلاق را به ثبت برساند.

حق توکیل به غیر

حق توکیل به غیر به این معنا است که اگر خانم وکالت در طلاق را داشته باشد و دادخواست طلاق تنظیم کند نیاز به یک وکیل پایه یک دادگستری دارد تا به جای آقا در مراحل طلاق حضور داشت باشد و کارهای طلاق را به انجام برساند.

نقض توافقات در پرونده طلاق

مدت زمان طلاق با وکالت در طلاق

مدت زمان طلاق با وکالت در طلاق همان مدت زمان طلاق توافقی است یعنی ۱۰ الی ۲۰ روزکاری (فقط تهران). مگر این که در حدود اختیارات وکالت در اسقاط حق تجدیدنظر و فرجام­ خواهی نباشد که در این صورت ۴۴ روز پس از ابلاغ رای امکان ثبت طلاق وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق با وکالت

  1. روگرفت از سند ازدواج،
  2. روگرفت شناسنامه زوجه،
  3. روگرفت کارت ملی زوجه،
  4. روگرفت شناسنامه زوج،
  5. اصل وکالت­نامه محضری طلاق.

جهت دریافت مشاوره در خصوص آثار وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

رجوع از طلاق موجب بطلان وکالت­نامه نیست

طبق نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه­ قضائیه در مورخ 1393 در این خصوص مبنی­ بر پاسخ به این پرسش که؛”اگر زوجه با استفاده از وکالت که در سند نکاحیه دارد یک بار از این وکالت استفاده کرده و با بذل ۵۰ سکه خودش را مطلقه کند و بعد رجوع انجام شده، حال بفرمائید برای بار دوم یا بیشتر حق استفاده از این وکالت را دارد یا خیر؟ در پاسخ اداره کل حقوقی قوه­ قضائیه در فـرض رجوع، رابطه زوجیت به حالت اول باز می‌ گردد، چون موضوع وکالت به نحو کامل محقق نشده است، بنابراین وکالت ضمن عقد نکاح کماکان به اعتبار خود باقی است.

انقضاء مدت وکالت­نامه در طلاق

وکالت­نامه در طلاق مانند هر وکالت­نامه دیگری مدت انقضاء دارد و هر نوشته ­ای که در آن قید شود بسته به توافق طرفین دارد، یعنی میتوانند در این وکالت­نامه مشخص کنند که تا در تاریخ معین، برای مثال تا 6 ماه یا 1 سال دیگر مدت انقضاء دارد. در صورتی که تاریخی را در وکالت­نامه قید نکنند به صورت ابدی اعتبار دارد.

گرفتن وکالت در طلاق منوط به بخشیدن مهریه نیست

برای گرفتن وکالت در طلاق بخشش مهریه شرط نیست، یعنی این دو مورد ارتباطی با هم ندارند. چرا که می­توان هم مهریه را مطالبه کرد و هم وکالت در طلاق داشت. ولی پرداخت مهریه بسته به اموال زوج و تصمیم دادگاه صورت می ­گیرد. پس برای گرفتن وکالت در طلاق از آقا نیازی به بخشیدن مهریه نیست.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده‌ های حقوقی پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره‌ گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه دعاوی خانواده، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص آثار وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آثار وکالت در طلاق در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام من از شوهرم وکالت در طلاق می خوام بگیرم منتهی سردفتر میگه باید حتما زمان بزارید برا وکالتتون و الا نمیشه مثلا پنج ساله باشه این حرف قانونیه ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      وکالت یک عقد فاقد مدت است و نیازی به مقید شدن زمان ندارد اقدام سردفتر گرامی موافق با قانون نیست و پیشنهاد می شود این امر را متذکر شوید و یا به دفتر اسناد رسمی دیگر مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *