تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران و توضیح رویه قضایی دادگاه های خانواده در ایران جهت رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی، موضوع تحقیقی است که توسط گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای ایران تهیه شده و در تارنمای رسمی موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر خواهد شد.

بررسی تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران

در زمان تصویب جلد دوم قانون مدنی ایران به سال 1314 شمسی، ماده 1133 مطرح و تصویب شد. این ماده حق طلاق مطلق برای مرد را به تصویب رساند. حق طلاق زن، محدود به موارد خاصی شد که در 4 ماده توضیح داده شد، اما درخواست طلاق از سوی مرد، نیاز به هیچ قید و شرطی نداشت. عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، ابتلای مرد به بیماری های مسری صعب العلاج، مفقودالاثر شدن شوهر که حداقل چهار سال دوام داشته باشد. وکالت زن در طلاق از سوی شوهر، عدم انجام تعهدات و ایفای حقوق واجب زن، سوء معاشرت شوهر که زندگی را برای زن غیرقابل تحمل نماید، میتوانست موجب ایجاد حق طلاق برای زن، به نیابت از شوهر باشد. این اولین قانونی بود که حق طلاق زن را در موارد محددی به رسمیت شناخت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قوانین طلاق توافقی در ایران  

اجبار مرد در مراجعه به دادگاه، قبل از طلاق همسر و اخذ گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه طلاق و افزایش موارد حق طلاق زن از مواردی که قانون مدنی تصویب کرده بود، به محکومیت قطعی شوهر به مجازات حبس از پنج سال به بالا، اعتیاد شوهر به موادمخدر به تشخیص دادگاه، ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر، ترک زندگی مشترک توسط شوهر و ارتکاب جرم مغایر با حیثیت خانوادگی، دو تغییر عمده ای بودند که در تصویب اولین قانون حمایت خانواده در سال 1346 مورد تصویب قرار گرفت.

وکیل خانواده در شهر زیبا

اما تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران، متوقف نشد و در قانون حمایت خانواده سال 1353، تغییرات دیگری در راستای به رسمیت شناختن طلاق توافقی در ایران، به تصویب قانونگذار رسید. در این قانون زوجین در موارد معین امکان تقدیم دادخواست طلاق یک طرفه و طلاق توافقی را پیدا کردند. طلاق توافقی در ایران، برای اولین بار در قانون حمایت خانواده سال 1353 به رسمیت شناخته شد و یکی از مواردی بود که دادگاه میتوانست گواهی عدم امکان سازش صادر نماید.

تحولات قوانین طلاق در قانون حمایت خانواده سال 1353

اولین تحول در قوانین طلاق در قانون حمایت خانواده مصوب 1353، به رسمیت شناختن امکان طرح دعوای طلاق توافقی و اخذ اجازه طلاق از دادگاه خانواده بود. افزوده شدن موارد دیگری که میتواند باعث درخواست طلاق از سوی زن یا مرد شود، تحول بعدی قانون طلاق محسوب می‌ شود، مواردی چون عدم امکان اجبار شوهر در پرداخت نفقه و ایفای سایر حقوق زوجه به داشتن حق طلاق زن، عدم تمکین زن از شوهر، ابتلای زوجین به هر نوع بیماری صعب العلاج اعم از اینکه مسری باشد یا خیر، جنون هر یک از زوجین، در مواردی که فسخ نکاح ممکن نباشد، عدم رعایت دستور دادگاه مبنی بر اشتغال زوج یا زوجه، افزودن قید عدم رعایت عدالت بین همسران در صورتی که مرد، بیش از یک زن داشته باشد، عقیم بودن یکی از زوجین و بچه دار نشدن، از عمده تحولات قوانین طلاق در قانون حمایت خانواده سال 1353 می‌ باشد.

تحولات قوانین طلاق توافقی پس از انقلاب ایران

لغو تحولات قوانین طلاق در قانون حمایت خانواده سال 1353 تا حدی که با قانون مدنی مغایرت داشت، در لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص که در سال 1358 به تصویب رسید از عمده تغییرات قانون حمایت خانواده پس از انقلاب ایران بود. حذف لزوم مراجعه به دادگاه و اخذ گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی، آزادی مرد جهت طلاق زن در هر زمان و به هر  دلیل که البته در صورت عدم رضایت زن، مراجعه به دادگاه ضرورت داشت، و محدودیت حق طلاق زن به موارد مصرح در قانون مدنی، در این لایحه به تصویب رسید.

استرداد جهیزیه در طلاق

تصویب و اضافه شدن درخواست طلاق از سوی زن به دلیل عسر و حرج، در سال 1361 به قوانین طلاق تحول بعدی در قوانین طلاق پس از انقلاب اسلامی ایران بود. با توجه به عدم تعریف عسر و حرج و تعیین مصادیق آن تا سال 1371، تحول عمده و قابل قبولی در قوانین طلاق توافقی در ایران به وقوع پیوست. در این سال مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق را پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، مصوب نمود.

در ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق، مراجعه زن و مرد به دادگاه جهت اخذ گواهی عدم امکان سازش، در طلاق توافقی هم الزامی شد. افزایش تشریفات طلاق، مانند اظهارنظر کتبی داوران در پرونده‌ های طلاق، تعیین تکلیف حضانت فرزندان، مشخص شدن وضعیت مطالبات مال طرفین، لزوم معاینه روانی زوجین، صدور گواهی سلامت روانی در صورت مشکوک بودن دادگاه، گواهی عدم بارداری به تشریفات صدور گواهی امکان سازش و اجرا و ثبت صیغه طلاق، افزوده شد.

تشریفات اجرای صیغه طلاق توافقی و طلاق غیر توافقی نیز افزایش یافت. پرداخت حقوق شرعی و قانونی زن، امکان مطالبه اجرت المثل از شوهر، و پرداخت نحله در صورتی که درخواست طلاق از سوی زن یا ناشی از تخلفات وی نباشد، از تحولات اجرا و ثبت صیغه طلاق به شمار می‌ رود.

اضافه شدن پنج مورد به موارد حق طلاق زن در 29 تیر 1381 تحول جدی جهت حفظ حقوق زن در طلاق بود که انجام شد. سپس در 4 آذر 1381 اصلاح ماده 1133 قانون مدنی که مرد را در طلاق زن مبسوط الیه گذاشته بود، تحول بعدی در رعایت حقوق زنان در طلاق محسوب می‌ شود.

وکیل تخصصی پرونده دیه

آخرین تحول قوانین طلاق پس از انقلاب با تصویب قانون حمایت خانواده در اول اسفند 1391 اتفاق افتاد. رویه اجرایی محاکم و دادگاه های خانواده ایران، با تحولات ایجاد شده در قانون جدید حمایت خاواده سال 1391 تغییر اساسی یافته است. در ادامه، وکیل خانواده در تهران با مشاوره بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران، چگونگی انجام روند طلاق توافقی در دادگاه خانواده ایران را توضیح خواهد داد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چگونگی طرح دعوی طلاق توافقی در دادگاه خانواده ایران

در لایحه قانونی تشکیل دادگاه مدنی خاص، پس از پیروزی انقلاب، ثبت طلاق توافقی در دفاتر رسمی طلاق، نیازی به مراجعه زوجین به دادگاه نداشت. ماده واحد اصلاح مقررات مربوط به طلاق، با نسخ این امتیاز قانونی، لزوم مراجعه زوجین در پرونده طلاق توافقی به دادگاه و دریافت گواهی عدم امکان سازش را ضروری دانست.

رویه فعلی ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی و یا دفتر دادگاه خانواده می‌ باشد. در دادخواست طلاق توافقی، یکی از زوجین به عنوان خواهان، با اجازه حاصل از ماده 26 قانون حمایت خانواده جدید درخواست صدور گواهی عدم سازش را ارائه می نماید. ارجاع به داوری در طلاق توافقی حذف شده و زوجین به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع داده می شوند. نکته قابل توجه این است که در طلاق توافقی، زوجین میتوانند از ابتدا و قبل از ارائه دادخواست طلاق توافقی، موضوع را از مراکز مشاوره معرفی شده آغاز نمایند.

وکیل تخصصی پرونده حجر

در واقع مراکز مشاوره خانواده که با تائید قوه قضائیه تشکیل می شوند، سعی در یافتن ریشه مشکل نموده و نسبت به ارائه راه حل جهت توافق و ادامه زندگی مشترک تلاش خواهند نمود. در صورت حصول سازش، نسبت به تنظیم سازش نامه اقدام خواهد شد و در غیر این صورت، نظر کارشناسی خود را درباره علل عدم سازش زوجین کتبی و مستدل به دادگاه خانواده ارائه می‌ کنند. پس از وصول نظر به مرکز مشاوره خانواده، دادگاه گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه طلاق، در قالب طلاق خلع یا مبارات صادر نموده و طرفین میتوانند جهت اجراء و ثبت صیغه طلاق توافقی به دفاتر طلاق مراجعه نمایند.

معرفی وکیل جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی

هر کدام از طرفین دعوی میتوانند به جای خود، وکیل پایه یک دادگستری را جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی و شرکت در جلسات دادگاه معرفی نمایند. حضور در جلسات مشاوره خانواده، از طرفین زوجین الزامی است. اما اگر یکی از زوجین یا هر دو در ایران حضور نداشته باشند، حضور وکیل در مراکز مشاوره خانواده به جای موکل بلامانع است. اما اجرا و ثبت صیغه طلاق توافقی توسط وکیل امکان پذیر است و ثبت طلاق توافقی بدون حضور زوجین، بلا اشکال است.

بهترین وکیل طلاق توافقی

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

وکیل خانواده در پاسداران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص تحولات قوانین طلاق توافقی در ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *