شکایت از سر و صدای همسایه

شکایت از سر و صدای همسایه

شکایت از سر و صدای همسایه


برای آشنایی با نحوه شکایت از سر و صدای همسایه همراه ما باشید.

افزایش ساختمان‌سازی و مجاورت و نزدیک بودن خانه‌ها به یکدیگر، باعث بروز مشلاتی بین اشخاص شده است. یکی از مشکلاتی که با زندگی آپارتمان‌نشینی بوجود آمده است، اختلافاتی است که ناشی از سر و صدای همسایه‌ها می‌باشد.

سر و صدای ایجاد شده گاهی ناشی از خود اشخاص ساکن در محل و گاهی ناشی از حیوانات خانگی اشخاص می‌باشد. گاهی ممکن است ناشی از فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد، باشد.

ایجاد سر و صدا باعث بر هم زدن و سلب آرامش و سکونت افراد می‌شود.

سر و صدای نامتعارف گاهی اعتراض همسایه‌ها را به همراه دارد. پس از اعتراض همسایه‌ها از بین خواهد رفت. اما گاهی حتی اعتراض همسایه‌ها هم تاثیری ندارد و باز فرد به فعالیت و سرو صدای آزار دهنده خود ادامه می‌دهد. در این صورت می‌توان از همسایه خود درخصوص مزاحمتی ایجاد شده، شکایت کرد.

در موسسه حقوقی مهر پارسیان، به بررسی ابعاد مختلف شکایت از سر و صدای همسایه پرداخته‌ایم.

در چه مواردی می‌توان از سر و صدای همسایه شکایت کرد؟
چه اشخاصی می‌توانند از سر و صدای همسایه خود شکایت کنند؟
روند قضایی شکایت از سر و صدای همسایه خود چیست؟
برای جستجوی بهترین وکیل کیفری ملکی در تهران چه باید کرد؟
آیا می‌توان درخصوص سر و صدای همسایه دعوی حقوقی مطرح کرد؟
در چه مواردی می‌توان از سرو‌صدای همسایه شکایت کرد؟

مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک

شکایت از سر و صدای همسایه

وقتی ملکی را خریداری یا اجاره می‌کنیم که در آن سکونت داشته باشیم به دنبال آرامش برای خود و خانوادمان هستیم.

حال تصور کنید ملکی را برای سکونت خود و خانوادتان فراهم کردید و همسایه کنار شما با پخش بلند موسیقی یا هر رفتار نامتعارف دیگری، موجب سلب آرامش شما و خانواده تان شده است. یا حیوان خانگی آنها سر و صدایی را ایجاد می‌کند که برای شما و خانواده‎‌تان غیر قابل تحمل می‌باشد.

گاهی سر و صدا به حدی زیاد می‌باشد که به طور کلی یا جزئی، ملک، قابلیت انتفاع خود را از دست می‌دهد. و با اینکه چندین بار به آنها اخطار داده‌اید باز هم به کار خود ادامه می‌دهند. لذا شما تصمیم به شکایت از فرد ایجاد کننده سر و صدا می‌‌گیرید.

چه اشخاصی می‌توانند از سر و صدای همسایه خود شکایت کنند؟

با توجه به موقعیت‌های مختلف، اشخاص متفاوتی‌ می‌توانند از همسایه خود شکایت کنند. مثلا وقتی شخصی مالک ملکی است و خود شخص مالک هم در آن ملک سکونت دارد و در همسایگی این ملک هم، ملک شخصی می‌باشد که مالک در آن سکونت دارد. و شخص مالک با ایجاد سر و صدا باعث برهم زدن آرامش و سلب آسایش همسایه مجاور خود شده است.

یا مثلا در فرضی که شخص مالک ملک نیست. اما به موجب قرارداد اجاره در ملکی اجاره‌ای به عنوان مستاجر سکونت دارد و در ملک مجاور، مالک سکونت دارد و با ایجاد سروصدا ایجاد مزاحمت می‌کند.

وکیل تخصصی خانواده

همچنین در فرضی که شخص به عنوان مستاجر در ملک سکونت دارد و در همسایگی نیز شخصی سکونت دارد که مالک ملک نیست و مستاجر می‌باشد. در همه این فروض شخص می‌تواند شخصا به عنوان مالک یا حسب مورد به قائم مقامی مالک یا نمایندگی و یا اصالتا به عنوان مستاجر طرح شکایت مزاحمت نمایند.

دعوای اثبات نسب

روند قضایی شکایت از سر ‌و ‌صدای همسایه چیست؟

قبل از طرح شکایت کیفری بهتر است در صورتی که در آپارتمان زندگی می‌کنید این موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارید. یا اینکه اشخاص ابتدائا به شخصی که مزاحمت ایجاد کرده است به صورت شفاهی تذکر دهند یا در فرضی که شخص مزاحم، مستاجر است به مالک ملک اطلاع دهند. چنانچه این اخطارها موثر نبود می‌توان از طریق ارسال اظهارنامه به ایشان متذکر شوند که از مزاحمت خود کم کنند.

اگر باز هم اقدامات انجام گرفته موثر نباشد می‌توان هنگام ایجاد سر و صدا با پلیس تماس گرفت. در حین ایجاد سر و صدا می‌توان استشهادیه‌ای پر کرد و به امضا همسایه‌ها رساند و به پلیس ارائه داد. همچنین ضبط سر و صدا و فیلم‌ برداری زمان برگزاری مهمانی و مراسمات، نیز می‌تواند در رسیدگی به شکایت مزاحمت کمک کند.

وصول مهریه از اجرای ثبت

انجام هر رفتاری که مخل آرامش باشد قابلیت پیگیر‌ی و اعتراض دارد. اگر اقدامات فوق‌الذکر موثر نبود می‌توان از طریق مرجع قضایی اقدام نمود، به این صورت که به شورای حل اختلاف محل مراجعه و طرح شکایت می‌کنیم. شورای حل اختلاف پس از وصول شکوائیه، به شخص مزاحم ابلاغنامه که در بردارنده موضوع شکایت و مدت زمان پاسخگویی می‌باشد، ارسال می‌کند.

شخص مزاحم باید در زمان تعیین شده حضور یابد، در صورت عدم حضور، شکایت به دادسرا ارجاع می‌شود و روند رسیدگی در آنجا ادامه می‌یابد.

در خصوص سروصدای ایجاد شده می‌توان دعوی مزاحمت نیز مطرح کرد. دعوی مزاحمت هم در قانون آیین‌دادرسی مدنی پیش‌بینی شده است و هم در قانون مجازات اسلامی، در آیین دادرسی مدنی مزاحمت عبارت است از اینکه کسی بدون خارج¬ کردن مال از تصرف مالک، مزاحم تصرف و استفاده وی شود.

شکایت از همسایه طبقه بالا

لذا وقتی شخصی از طریق رفتارهای نامتعارف، مزاحمت ایجاد می‌کند مانع استفاده فرد از مسکن خود می‌‍شود در واقع با ایجاد سروصدا نوعی مزاحمت ایجاد کرده است. می‌توان از دادگاه درخواست رفع مزاحمت نمود در دادگاه به این درخواست خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

رابطه خارج از ازدواج

همچنین ایجاد سروصدا در مواردی ممکن است موجب تحقق جرم همسایه آزاری گردد. که در این صورت به دادسرا مراجعه و طرح شکایت کیفری می‌کنیم. بنابر ماده 618 قانون مجازات اسلامی رسیدگی صورت می‌گیرد.

ماده 618 قانون مجازات اسلامی:

هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از‌کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین در ماده 59 قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی با اصلاحات بعدی مصوب 08/02/1347 در خصوص ایجاد سروصدا چنین بیان می‌کند:
در مهمانی‌ها شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت22 و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت 24رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از جهت میهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است.

همچنین اشخاص می‌توانند تحت عنوان ایجاد مزاحمت از همسایه خود شکایت کنند و دادگاه می‌تواند براساس نوع و مقدار مزاحمت، شخص مزاحم را به رفع محکوم کند و الزام این شخص به ترک فعالیت‌های که موجب سروصدا می‌شود، را بخواهند.

آیا می‌توان در خصوص مزاحمت همسایه دعوی حقوقی مطرح کرد؟

هر مالکی می‌تواند در مایملک خود هر‌گونه تصرفی داشته باشد. اما این تصرف باید به گونه‌ای باشد که موجب اضرار به غیر نباشد. تصرف در ملک باید متعارف باشد. ایجاد هیاهو در ملک خود که موجب سلب آرامش همسایه شود یک نوع تصرف نامتعارف است.

ماده 132 قانون مدنی

کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود، مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع حاجت یا رفت ضرر از خود باشد. پس سروصدای غیرمتعارف که منجر به آلودگی صوتی شود را می‌توان از مصادیق تضرر به همسایه دانست.

وکیل فرجام خواهی دادگاه خانواده

حال فرضی را در نظر بگیریم که شخصی ملکی را برای احداث بیمارستان اعصاب و روان اجاره کرده و ملک را نیز تحویل گرفته است. در همسایگی این ملک، ملک دیگری وجود دارد که مالک آن را برای ایجاد یک واحد صنعتی اجاره می‌دهد.

بیمارستان اعصاب و روان نیازمند یک محیط آرام و بدون سروصدا می‌باشد و با ایجاد واحد صنعتی پر سر و صدا در مجاورت بیمارستان، قابلیت انتفاع از ملک از بین می‌رود.

صدای ضبط شده به عنوان دلیل

در این فرض قانون مدنی در مبحث اجاره هم فسخ قرارداد اجاره و هم باطل بودن قرارداد اجاره در فرضی که واحد صنعتی قبل از قرارداد اجاره بیمارستان بوده است، پیش بینی کرده است.

زیرا ایجاد سروصدا در این فرض نوعی عیب محسوب می‌شود که موجب صعوبت در انتفاع مستاجر شده است، یعنی به آن انگیزه و هدف و جهتی که شخص از اجاره این ملک داشته نرسیده است و قانون گذار این را یک عیب می‌داند.

ماده ۴۷۸ قانون مدنی

هر گاه معلوم شود عین مستأجره در حال اجاره معیوب بوده، مستأجر می‌تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستأجر ضرری نرسد مستأجر حق فسخ ندارد.

ماده ۴۷۹ قانون مدنی

عیبی که موجب فسخ اجاره می‌شود عیبی است که موجب نقصان یا صعوبت در انتفاع باشد. با توجه به سروصدای بوجود آمده که این سروصدا قابلیت انتفاع از عین مستاجره را از بین برده است و استناد به این دو ماده قانونی می‌توان فسخ این اجاره را از مرجع قضایی درخواست نمود.

بهترین وکیل کیفری در زمینه طرح پرونده مزاحمت ملکی چه وکیلی است؟

بهترین وکیل در زمینه طرح شکایت کیفری و حقوقی از مزاحمت ملکی همسایه، وکیلی است که با تکیه بردانش و مهارت خود و با اقتباس از تجارب خود در این زمینه پرونده‌های زیادی را به نتایج خوب رسانده باشد.

جرم رابطه نامشروع

برای آگاهی از حق و حقوق خود در ارتباط با همسایه‌های خود و همچنین گرفتن مشاوره در این زمینه و طرح شکایت حقوقی یا کیفری علیه همسایه مزاحم خود، موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری محمدرضا مهری، به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *