شکایت فریب در ازدواج

شکایت فریب در ازدواج

شکایت فریب در ازدواج


امروز با موضوع شکایت فریب و تدلیس در ازدواج با شما هستیم.

آیا فریب در ازدواج، مختص به زوج است و یا امکان وقوع جرم فریب در ازدواج از سوی زوجه هم متصور است؟
شکایت فریب در ازدواج در کدام مرجع طرح می‌شود و اثبات تدلیس در ازدواج چه شرایطی دارد؟
هزینه شکایت فریب در ازدواج چه میزان است و آیا تدلیس در ازدواج، قابل رسیدگی در دادگاه خانواده است؟
آیا اخراج مرد از شغل، پس از ازدواج هم از مصادیق تدلیس در ازدواج است؟
تدلیس در ازدواج از سوی خانواده زوجین هم قابل ارتکاب است؟
چگونه می‌توان از مشاوره وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور خانواده جهت طرح شکایت فریب در ازدواج بهره جست؟
آیا شکایت تدلیس در ازدواج در هر زمان قابل طرح است؟

برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

مقدمه

حقوق کیفری خانواده، بنا به مصالح خانواده، کمی محدود و محصور در قانون حمایت خانواده، بیان شده است. تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج، از مهم‌ترین و اساسی ترین موضوعات حقوق کیفری خانواده و قابل طرح و پیگیری در دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌باشد.

شکایت فریب در ازدواج

مصادیق فریب در ازدواج، که از نظر مجازات، در حقوق کیفری خانواده، در زمره سنگین ترین جرم خانوادگی قرار دارد، شش ماه تا دو سال حبس می‌باشد و همچنین در صورت صدور حکم قطعی کیفری، زوجه یا زوج، می‌تواند با استناد به آن، صدور حکم فسخ نکاح را از دادگاه خانواده بخواهد.

شکایت فریب در ازدواج

اما توجه به این نکته ضروری است که بدون قصد فریب و یا اینکه دروغ گفته شده، موثر در تصمیم‌گیری طرف مقابل و موافقت با ازدواج نباشد، تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج صورت نگرفته است.

شکایت فریب در ازدواج، در صورتی قابلیت استماع دارد که طرفی که مدعی فریب خوردن است، از موضوع اطلاع نداشته و یا موضوع به صورت وارونه به وی منتقل شده است.

فریب در ازدواج به چه معناست؟

تدلیس به معنی وارونه جلوه دادن واقعیت و عدم بیان تمامی واقعیت ها و اظهارات خلاف واقع است. تدلیس در معاملات و فریب طرف مقابل به نحوی که عالمانه و از روی عمد، باعث فریب و گمراهی وی شویم، اختیار فسخ معامله را به طرف مقابل می‌دهد.

اما تدلیس در ازدواج، با توجه به نقش مهم خانواده در جامعه و آسیبی که فریب در ازدواج به اساس زندگی زناشویی وارد می آورد، دارای ضمانت اجرای کیفری می‌باشد.

قانون مجازات اسلامی، از جمله جرایم ضد حقوق و تکالیف خانواده را تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج برشمرده است و مجازات شش ماه تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته است.

بهترین وکیل پرونده فریب در ازدواج

اگر یکی از زوجین، هنگام خواستگاری و عقد ازدواج، طرف مقابل را به تحصیلات عالی، شغل و موقعیت خاص اجتماعی، عدم ازدواج تاکنون و مجرد بودن، یا هر موضوع دیگری که خلاف واقع است، فریب دهد و عمد و علم بر اینکه در حال فریب طرف مقابل است، داشته باشد و همچنین عقد ازدواج بر مبنای این فریب شکل گرفته باشد، با رعایت همه این قیود، فریب در ازدواج و یا تدلیس در ازدواج، محقق شده است و طرفی که فریب خورده است، حق طرح شکایت فریب در ازدواج، در دادسرای محل وقوع عقد نکاح را دارد.

ثبت نام لاتاری 2023 آمریکا

پس شرایط تحقق جرم فریب در ازدواج عبارتند از:

  • وارونه جلوه دادن واقعیت و یا اظهارات خلاف واقع موثر در خواستگاری و پذیرش زوجیت.
  • علم و عمد بیان کننده مسائل غیر واقعی جهت فریب در ازدواج.
  • شکل گیری عقد بر مبنای فریب انجام شده.

مدارک لازم و نحوه اثبات فریب در ازدواج

شکایت فریب در ازدواج، می‌تواند به استناد محتویات عقدنامه باشد. به عنوان مثال در عقدنامه ممکن است شغل زوج، پزشک درج شده باشد و بعدا مشخص شود که زوج پزشک نبوده و عقد ازدواج بر این اساس شکل گرفته باشد، یا وصف باکره بودن برای زوجه قید شده باشد ولی زوجه قبلا ازدواج کرده باشد. راه دیگر اثبات تدلیس در ازدواج، شهادت شهود عقد می‌باشد و یا اینکه افراد حاضر در جلسه خواستگاری که توافقات انجام شده است.

تدلیس در نکاح

راه بعدی اقرار مشتکی عنه یا خوانده می‌باشد. برای طرح شکایت فریب در ازدواج و یا دادخواست حقوقی فسخ نکاح جهت تدلیس در ازدواج، مدارک زیر لازم است:

  • شناسنامه و کارت ملی.
  • سند ازدواج یا رونوشت سند ازدواج از دفتر ازدواج.
  • استشهادیه شهود.
  • فیلم عقد یا خواستگاری در صورت وجود.
  • وکالتنامه وکیل.

شکایت فریب در ازدواج بین المللی

وقوع جرم فریب در ازدواج فقط از سوی زوجین قابل تحقق است. خانواده طرفین یا دوستان و اقوامی که هنگام خواستگاری یا عقد، دروغی نسبت داده باند و حتی عقد بر مبنای آن واقع شده باشد، از شمول فریب در ازدواج خارج است و امکان طرح شکایت فریب در ازدواج و یا فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج، خارج است.

کشف حجاب در اماکن عمومی

آثار حقوقی محکومیت یکی از زوجین به جرم فریب در ازدواج

شاکی یا محکوم له پرونده فریب در ازدواج، در صورت اخذ حکم قطعی محکومیت طرف مقابل مبنی بر فریب در ازدواج، می‌تواند از دادگاه خانواده، تقاضای فسخ ازدواج و محکومیت طرف مقابل به پرداخت کلیه خسارات و هزینه ها را از باب تسبیب دارد.

اگر تدلیس در ازدواج از طرف زوجه انجام شده باشد، مهریه به وی تعلق نمی‌گیرد و مکلف به جبران خسارات وارده در صورت طرح دعوا توسط زوج، می‌باشد.

مهلت طرح شکایت فریب در ازدواج

استفاده از حق شکایت فریب در ازدواج، از زمان اطلاع متقاضی، مبنی بر تدلیس در ازدواج، معمولا فوری است. در عرف فوریت کوتاهترین زمان ممکن در طرح شکایت فریب در ازدواج و یا درخواست فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج می‌باشد.

مرجع صالح جهت طرح شکایت فریب در ازدواج

جهت طرح شکایت کیفری فریب در ازدواج، دادسرای محل وقوع جرم که در این گونه موارد، دادسرای محل وقوع عقد نکاح می‌باشد، صالح به رسیدگی است. طرح دادخواست حقوقی فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج نیز در دادگاه خانواده محل اقامت خوانده، امکان پذیر است.

وکیل متخصص خانواده

جهت طرح هرگونه شکایت کیفری و یا تقدیم دادخواست حقوقی، علم و اطلاع اجمالی از موضوع، و قوانین مرتبط و همچنین انطباق عمل با قانون، لازم است. موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان، امکان مشاوره حقوقی خانواده با وکیل پایه یک دادگستری را برای هم وطنان فراهم نموده است. در زمینه دعاوی خانواده، قبول مشاوره و وکالت شکایت فریب در ازدواج و طرح دعوای تدلیس در ازدواج به دلیل تدلیس در ازدواج را دارد. با ما تماس بگیرید.

قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی

شکایت فریب در ازدواج بین المللی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (53 امتیاز)

13 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر، من 2ساله که عقد کردم اما همسرم اصلا برای اینکه سر خونه زندگیمون بریم کاری نمیکنه و بیخیال هست و اینکه روز خواستگاری گفتن سربازی رفتن در صورتی که نرفتن، گفتن جایی که کار می‌کنن بیمه هستن در صورتی که بیمه هم نیستن و دروغ گفتن و اینکه مشکل عصبی دارن خیلی زود عصبی میشه و بددهنی می‌کنن و بدبین هست واقعا خسته شدم و بلاتکیلف هستم می‌خواستم بدونم بابت دروغایی که گفتن که خب هم سربازی نرفته و بیمه نیست و ذروع گفته می‌تونم شکایت کنم؟

    • سلام بله در صورتی که از مصادیق ماده 647 قانون مجازات اسلامی محسوب شود قابل شکایت می‌باشد.
      ماده 647 از کتاب پنجم ‌قانون مجازات اسلامی ـ‌ چنانچه هر یک از زو‌جین قبل از عقد ازدو‌اج طرف خود را به امور و‌اهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها و‌اقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌ گردد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

  • سلام وقت به خیر
    شوهرم وقتی اومد خواستگاری گفت که مدرک دکترای ژنتیک داره ولی بعدا فهمیدم لیسانس پرستاری داره.
    الان میخوام طلاق بگیرم نمیده
    میتونم شکایت فریب در ازدواج کنم بندازمش زندان؟
    لطف کنید دکتر مهری جواب منو بدین

    • سلام اگر عقد ازدواج بر این مبنا صورت گرفته باشه، میتونین به عنوان تدلیس در ازدواج ازشون شکایت کنید.

  • همسرم موقع حل مسائل پرخاشگری میکنه و خودزنی میکنه و چندین بار خاسته ک خودشو از ماشین درحال حرکت پرت کنه بیرون چندین بارم موقع صحبت کردن در صورتی ک ماجرا با یه صحبت ساده حل شدنی بوده خودشو زده و تو دستشویی قایم شده تا من از خونشون برم بی محلی و نداشتن احساسات
    الانم رفته مهریشو گذاشته اجرا میخاسم بدونم الان چکاری از دستم برمیاد ک انجام بدم واقعا دوساله با بچه بازیاش ودروغ هاش عذابم داده ‌‌…

  • سلام .شوهر من مریضی قلبی مادرزادی داشته که به من نگفته و من الان متوجه شدم.همینطور از داروهایی که برای میگرن شدید و یا سرع هستش استفاده میکنه.از ارتباط زناشویی و میل جنسی به شدت دوری میکنه و جدا از من میخوابه.چون میگه هیجان برام خوب نیست.بشدت پرخاشگر و عصبی و دهن بین هستش.و همیشه به من و خانوادم بی احترامی میکنه.و تهدید به کتک زدن. ایشون هرگز به من محبتی نداشته و هرگز در طی دو سال زندگی مخارج من رو نداده.آیا میتونم علیه ایشان ادعای جرم کنم؟! آیا اگر بعد از دو سال بخواهم اقدامی کنم حقی به من تعلق میگیرد؟
    من بدلیل خجالت از خانوادم و گفتن مشکلاتم تا الان سکوت کردم.اما دیگر قادر به ادامه نیستم.چون از لحاظ روحی در حال شکنجه هستم.آیا در صورت ادعا و طرح فریب در ازدواج و فسخ عقد مهریه به خانم تعاق میگیرد؟
    حتی اگر خانم دو سال با آقا زیر یک سقف باشند و بکارت خود را از دست داده باشند؟؟ چون فرمودید مدت طرح شکایت کوتاه است.!!و در صورت فسخ مهریه به خانم تعلق نمیگیرد.طلفا خواهش میکنم جواب من رو بدین

    • سلام وقت به خیر
      اطلاع از عیبی که موجب فسخ نکاح هست و سکوت در برابر اون ساقط کننده حق فسخ شما خواهد بود.
      اما اگر در مدت عرفی قابل قبول طرح شکایت کنید موضوع قابلیت پذیرش دارد.
      در هر صورت پیشنهاد می شود موضوع از طریق مشاوره تخصصی با وکیل خانواده دقیقا بررسی بشه تا امکان طرح دعوا بهتون اعلام بشه

      • سلام من با دختری دوست شدم حدود یکسال قرار به ازدواج بودش من هرچی کار میکردم پرامد داشتم میدادم دست دختره حدود 200ملیون کارت به کارت کردم و صد بیست ملیون نقدی بهش دادم کلی اساس خریدم دستش بودش نگهدار که ازدواج کردیم داشته باشیم بعد یک سال فهمیدم که خانم متاهلن واقای که میگفت برادرم هستش شوهرش بود الان چکار کنم به نظر شما

        • سلام وقت به خیر
          به نظر نمیرسه بتونین اثبات کنید که به قصد ازدواج با شما آشنا شده باشه.
          اما با توجه به اینکه وجوه را بابت قصد خاصی پرداخت کرده بودین میتونین از طریق ارسال اظهارنامه وجه رو مطالبه کنید.
          در صورت استنکاف از پرداخت وجوه میتونین از طریق دادگاههای حقوقی اقاماه دعوی کنید.
          قبل از هر چیز حتما برای انجام موفقیت آمیز پرونده با وکیل دادگستری مشاوره بفرمائید.

  • سلام
    من 6 سال پیش با همسرم عقد کردیم و موقع عقد من به دروغ به ایشون گفتم لیسانس دارم ولی نداشتم که بعدا درسم رو ادامه دادم و لیسانسم رو گرفتم و امروز مدرک لیسانس دارم. آیا همسرم امروز میتونه شکایت فریب در ازدواج مطرح کنه؟ ممنونم اگر جواب بدید

    • سلام و عرض احترام
      اگر در تاریخ خواستگاری و توافقات طرفین، به همین دلیل داشتن مدرک لیسانس و مبتنی بر این امتیاز به ازدواج با شمشا راضی شده و ملاک ایشون برای ازدواج با شما داشتن دمرک لیسانس بود میتونه از مصادیق فریب در ازدواج باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *