گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

یکی از حقوق اولیه هر انسانی که در تمامی کشورها و از جمله ایران از بدو تولد اعمال می‌ شود، داشتن شناسنامه از بدو تولد است. قانون ثبت احوال ایران که در سال 1355 توسط مجلس شورای ملی و مجلس سنای وقت به تصویب رسیده و اجرایی شده است در بند الف ماده یک خود، صدور شناسنامه برای فرزندان متولد ایران از پدر ایرانی را یکی از وظایف سازمان ثبت احوال کشور تعیین نموده است.

در متن قانون مورد اشاره، هیچ تفاوتی بین فرزند حاصل از رابطه نامشروع و سایر فرزندان قایل نشده است. گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع با توجه به الحاق فرزند نامشروع به پدر، از وظایف پدر است.

هر چند که مجازات رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی و کتاب حدود، با توجه به اینکه باردار شدن زن از رابطه نامشروع به اثبات وقوع رابطه نامشروع، کمک می‌ کند، تاثیری در پذیرش مسئولیت فرزند متولد شده ندارد، اما چالش های حقوقی نظیر؛ اثبات نسب طفل حاصل از رابطه نامشروع، ارث فرزند حاصل از رابطه نامشروع، حقوق مالی زنا زاده، وضعیت حضانت و نفقه فرزند حاصل از رابطه نامشروع، از جمله سوالات کاربران از گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان می‌ باشد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طلاق فوری به درخواست زن

جهت مشاوره حقوقی درباره حقوق طفل نامشروع در قوانین ایران و انطباق آن با قوانین بین‌ المللی، دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری، آماده ارائه مشاوره حقوقی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قوانین مربوط به گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

  1. قانون ثبت احوال مصوب 1355: در ماده یک قانون ثبت احوال ایران، وظیفه صدور شناسنامه در ایران به عهده سازمان ثبت احوال گذارده شده است. با توجه به اطلاق عام این ماده، موضوع شامل طفل نامشروع نیز می‌ شود. تبصره ذیل ماده 16 همان قانون اشعار می دارد، اگر ازدواج پدر و مادر ثبت نشده باشد، اعلام تولد طفل، باید توسط پدر و مادر انجام شود. اما اگر امکان مراجعه هر دو والدین و توافق آن ها در اعلام ولادت نباشد، با مراجعه هر کدام از والدین، با قید نام کوچک شناسنامه صادر می‌ شود.
  2. اگر در این حالت مراجعه کننده مادر طفل باشد، نام خانوادگی مادر به وی اختصاص می یابد. یعنی با قید نام پدر در شناسنامه، نام خانوادگی مادر روی طفل گذارده خواهد شد.

اما اگر والدین طفل نامشروع مشخص نباشند، شناسنامه با مشخصات والدین فرضی بری طفل صادر می‌ شود. اگر در مراحل بعدی، مشخصات والدین طفل مشخص شد، با رای دادگاه نسبت به اصلاح مشخصات والدین اقدام خواد شد.

3. رای وحدت رویه شماره 617 مورخ 03/04/1376 هیات عمومی دیوان عالی کشور: بر اساس رای وحدت رویه موصوف که از دیوان عالی کشور در مقام حل تعارض بین آرای صادر شده از شعب مختلف صادر شده است، زانی، پدر عرفی طفل حاصل از رابطه نامشروع محسوب شده و موظف به دریافت شناسنامه برای طفل می‌ باشد. تنها موضوعی که در تکالیف و حقوق طفل متولد شده از زنا، بر اساس قانون و شرع به رسمیت شناخته نشده است، ارث بردن طفل متولد شده از زنا، از والدین و بالعکس می‌ باشد.

نمونه رای ابطال ثبت واقعه طلاق

الزام به گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

گاهی ممکن است زانی، با انکار رابطه نامشروع، نفی نسب فرزند نامشروع را مدعی شود. در این حالت، مادر طفل میتواند با طرح دعوا در دادگاه خانواده، نسبت به اثبات نسب طفل نامشروع اقدام نماید. در این حالت اگر پدر طفل مشخص باشد، پس از ارجاع به پزشکی قانونی و انجام آزمایشات DNA، حکم به اثبات نسب طفل نامشروع صادر می‌ شود. با صدور این حکم، والدین طفل حسب مورد به مجازات حد زنا محکوم خواهند شد و بر اساس حکم دادگاه، اداره ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه برای طفل نامشروع اقدام خواهد نمود.

مدارک لازم برای طرح دعوای اثبات نسب

مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی، شهادت شهود و درخواست ارجاع به پزشکی قانونی، از جمله مدارکی است که برای طرح دعوای اثبات نسب مورد نیاز است. در تهران و مراکز استان ها، خواهان با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، و در شهرستان ها با مراجعه به دادگاه عمومی، نسبت به تقدیم دادخواست اثبات نسب اقدام خواهد نمود. هزینه دادرسی دادخواست اثبات نسب، معادل هزینه دعاوی غیرمالی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تکلیف حضانت و پرداخت نفقه طفل نامشروع

پرداخت نفقه فرزند حاصل از رابطه نامشروع، به عهده پدر وی است. در صورتی که کار گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع به انجام برسد و هویت پدر طفل مشخص باشد، پرداخت نفقه مطابق قانون به عهده پدر و در نبود پدر به عهده جد پدری می‌ باشد.

اجبار شوهر به طلاق

حضانت فرزند متولد شده از رابطه نامشروع نیز بر اساس قانون حمایت خانواده تعیین می‌ شود. تنها حقی که فرزند متولد شده از رابطه نامشروع از آن محروم است، حق توارث بین فرزند نامشروع و والدین وی می‌باشد.

تکلیف فرزند متولد شده از صیغه یا ازدواج موقت

تولد فرزند در زمان اعتبار صیغه موقت، کاملا مشروع و قانونی می‌باشد. در صورتی که تاریخ صیغه موقت به اتمام رسیده باشد و یا با بذل مدت رابطه زناشویی به پایان رسیده باشد، و در این حالت رابطه ای ایجاد شود، با توجه به عدم وجود رابطه زناشویی، فرزند متولد شده، طفل نامشروع محسوب می‌ شود.

اما اگر زوجه مدعی استصحاب و باقی ماندن مدت رابطه زوجیت باشد، این امر تحت شرایطی قابل اثبات است. دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری، امکان ارائه مشاوره حقوقی خانواده را برای عزیزان فراهم نموده است.

مجازات رابطه نامشروع

در صورت اثبات رابطه نامشروع و تولد فرزند نامشروع حاصل از زنا، حسب مورد که طرفین در شرایط احصان (تاهل) قرار دادشته باشند و یا خیر، مجازات رابطه نامشروع متفاوت می‌ باشد. مجازات رابطه نامشروع بدون شرایط احصان، صد ضربه تازیانه تعیین شده است و مجازات زنای محصنه، نیز رجم تعیین شده است.

هر چند در سال های اخیر به ندرت حکم رجم در رابطه نامشروع اجرا می‌ شود ولی صدور حکم رابطه نامشروع مبنی بر محکومیت به سنگسار، منافاتی با عدم اجرای آن ندارد.

مشاوره حقوقی درباره نحوه اقدام برای گرفتن شناسنامه طفل نامشروع

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت مهر پارسیان، بنا به وظیفه ذاتی خود، اقدام به مشاوره حقوقی درباره موضوعات مرتبط با خانواده می نماید.

دستور موقت ملاقات فرزند

تنظیم دادخواست های مربوط به دعاوی خانواده، تهیه لایحه جهت پرونده‌ های خانواده، قبول مطالعه پرونده و تهیه لایحه دفاعیه، مشاوره حقوقی نحوه تنظیم و طرح دعاوی خانواده و به خصوص مشاوره حقوقی گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع، توسط بهترین وکیل خانواده تهران، با سال ها تجربه قضایی در دادگاه‌ های خانواده، بهترین گزینه برای انجام صحیح پرونده و نحوه طرح دعوا در محاکم خانواده تهران می‌ باشد. جهت تعیین وقت مشاوره حضوری با بهترین وکیل خانواده تهران، با ما تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

5/5 - (11 امتیاز)

29 دیدگاه

    • سلام امکان دریافت شناسنامه توسط مادر وجود دارد.
      تلفن های مشاوره با وکیل خانواده برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

  • سلام من متاهل بودم وهمسرم منوترک کردوخرج من ونمیدادمنم بامرددیگری اشناشدم ودرزمانیکه شوهرداشتم ازاین اقاحامله شدم وبعدازشوهرم طلاق گرفتم وباپدربچه ام ازدواج کردم حالامیخوام برای بچه ام شناسنامه بگیرم چکارکنم لطفاراهنمایی کنین ممنون

    • سلام از نر قانونی منعی برای گرفتن شناسنامه نیست
      هر چند فرزندتون نامشروع هست و ازدواج شما با شخص دوم به دلیل داشتن رابطه جنسی پیش از طلاق باطل، ولی گرفتن شناسنامه با اخذ گواهی تولد از بیمارستان و شناسنامه و کارت ملی پدر و مادر از طریق مراجعه به ثبت احوال صادر خواهد شد.

  • سلام…یه سوالی داشتم، زنی تخمک اهدا می‌کنه و با اسپرم مردی در محیط آزمایشگاه لقاح انجام میشه، ولی این زن و مرد هیچ رابطه ای باهم ندارن، الان بچه ای که دنیا میاد توی شناسنامه قسمت اسم پدر، اسم همون مرد رو مینویسن؟ و توی شناسنامه زن قسمت اسم همسر خالیه؟ امکانش هست توی شناسنامه بچه، بجای فامیل پدر، فامیل مادر ثبت بشه؟

  • سلام من مادرم ایرانی و پدرم افغانی است و الان یک هفته میشه پدرم فوت کردم میخواستم شناسنامه با نام نام خانوادگی مادرم بگیرم باید چکار کنم؟
    ازدواج پدر و مادرم ثبت شده ار قبلا و گذر نامه هم داشته

  • سلام مادری دارای سه فرزند بوده و از شوهرش طلاق گرفته و از مردی دیگری باردار شده که فرزند حاصله الان هشت ساله است و پدر ان معلوم نیست
    از چه طریقی میشه برای این کودک شناسنامه گرفت و ایا مجازات در انتظار این مادر است؟

  • من الان ازآقایی حامله هستم که اصلاًحتی نمیدونم آقاکجاست ونمیخوام ایشون چیزی بدونه ومیخوام شناسنامه بچموبنام خودم بگیرم آیاامکان داره؟واینکه جای نام پدرچه نامی توشناسنامه ثبت میشه؟

  • سلام من ازآقایی حامله هستم اماچون مطلقه هستم وشوهرندارم میتونم بعد ازبه دنیاآمدن فرزند اسمشوتوشناسنامه پدرم ثبت کنم ینی اینکه اصلاًفرزندبه ایشون تعلق داشته باشه وهیچ نام ونشونی ازمن نباشه باتوجه به اینکه مادرم هم درسن فرزندآوری نیستن پدرم بگه ازطریق صیغه باخانمی دیگرصاحب فرزندشده؟؟؟؟

  • سلام خانمی ایرانی با مردی اهل ترکیه ازدواج کردن ولی بصورت ازدواج ترکیه و ایرانی در شناسنامه خانم ثبت نشده الان خانم باردار هست و آقا بچه نمیخواد و ترکشون کرده مادر به ایران آمده اگه بچه ایران متولد بشه مادر میتونه شناسنامه براش بگیره

  • الهام
    سلام
    من و شوهرم 15 ساه که بچه دار نشدیم و از هر طریقی حتی فرزند خواندگی رحم جایگزین و … موفق نشدیم در حال حاضر خانمی که از رابطه نامشروع بچه دار شده مدت 7 ماه است که منتظره پدر بچه است و پدر فراری است و ناامید شده به ما پیشنهاد کرده که در بیمارستان هنگام زایمان بچه را تحویل گرفته و شناسنامه را به نام خودمان بگیریم.آیا کار به همین سادگی است یا مراحل دادگاه و… دارد؟ آیا در شناسنامه بچه فرزند خواندگی ثبت می شود؟

  • سلام،من با یه آقایی صیغه محرمیت خونده بودم،ثبت رسمی نشده بود ولی برادرام شاهدن،من سه ماهه که بچم به دنیا اومده،اون آقا از اول بچه رو نمی‌خواست الان هم نمیخواد،میتونم بعد از گذشت این سه ماه، به نام خودم شناسنامه بگیرم برای بچه؟ توی خونه به دنیا اومده و گواهی تولد نداره، همه کار هامو پنهانی انجام دادم که کسی نفهمه به جز خانوادم کسی رو برای شهادت دادن ندارم

  • سلام من یه دختر 20 ساله دارم که 20 سال پیش از طریق رابطه نامشروع متولد شده و در تمام ابن موت نگهداری و سرپرستی او به عهده من بوده..و شناسنامه آن را به اسم پدر و مادرم گرفته ام..ولی الان که فرزندم موصوع را فهمیده خواهان حق و حقوقش میلاشد..از آنجابیکه پدرش قابل دسترسی است ایا میتوانیم از او شکایت کنیم؟ایا نفقه ای به دخترم میرسد

  • سلام خسته نباشید.
    بنده خانمی هستم که در ابتدا با رضایت همسرم ( البته از اولم ناراحت بود) از طریق خرید اسپرم – اونم چند بار بالاخره حامله شدم – البته همش با پشتکار خودم بود و ایشان همیشه اکراه داشت.الان فرزندم نزدیک 7 ماهشه – بچه بیچاره با غضب پدر بیرون رانده شده و ما الان بیرون از منزل شوهرم زندگی می کنیم. فرزندم از ابتدا مورد محبت پدرش نبود و الانم که ایشان کلا حاضر نیست این بچه را حتی یکساعت تحمل کند.
    شناسنامه هم ندارد .من چه باید بکنم!؟
    تو رو خدا کمکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *