حضانت فرزندان

حضانت فرزندان

حضانت فرزندان


دغدغه بسیاری از زوجین به هنگام طلاق، حضانت فرزندان است، به همین جهت بهترین وکیل در حوزه دعاوی خانواده موضوع این نوشتار را به حضانت فرزندان اختصاص داده است.

حضانت چیست؟

حضانت، از واژگان حقوق خانواده است و بطور خلاصه، به معنای حق یا تکلیف در نگهداری و سرپرستی کودک است.

به عبارتی حضانت یعنی: نگهداری مادی و معنوی از طفل توسط افرادی که قانون تعیین نموده است، در قانون مدنی حضانت را، نگهداری و تربیت طفل می‌ داند.

طلاق دادن به علت مشکل روانی همسر

حضانت و سرپرستی کودک، از جمله امور حساس و پر اهمیت، در حوزه نهاد خانواده به شمار می‌ آید که انجام آن در مقطع خاصی از سن کودک بر عهده مادر است.

پیداست که سرپرستی و تربیت کودک، سعی و زحمت فراوانی را می‌ طلبد. قانون حمایت خانواده جدید، به بحث حضانت با دقت نظر زیادی توجه کرده است. یکی از مسائل مهم در حقوق خانواده، مبحث حضانت است که با جدا شدن زن و شوهر از هم مطرح می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزندان با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حضانت در قانون

تعریفی از حضانت در متون قانونی، به عمل نیامده است. حضانت، حقی است که قابل اسقاط و واگذاری نیست. حضانت از طفل، توسط هر کدام از ابوین یا خویشاوندان وی، زمانی جنبه حقوقی پیدا می‌ نماید که نکاح به دلایلی منحل و یا اختلاف بین زوجین وجود داشته و جدای از هم زندگی کرده باشند.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

طبق اصلاحیه مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر قانون مدنی، حضانت طفلی که ابوین او جدا از هم زندگی می‌ کنند، مادر تا ۷ سالگی اولویت دارد و بعد از آن حضانت با پدر است. بعد از ۷ سالگی در صورت حدوث اختلاف، دادگاه با رعایت مصلحت طفل تشخیص می‌ دهد که حضانت وی با چه کسی باشد.

دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر

اگر کسی که حضانت طفل را عهده‌ دار است، نخواهد یا نتواند وظایف قانونی‌ اش را انجام دهد، دادگاه برای حضانت طفل، تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد. در صورت فوت یکی از والدین، حق حضانت با والدی که زنده است، خواهد بود.

در صورتی که هیچ‌ کدام از والدین زنده نباشد، حضانت به جد پدری می‌ رسد، و در صورت عدم وجود وی متوجه خویشان به ترتیب تقدم در ارث‌ بری است.

رسیدگی فوری در دعوی حضانت

نهاد حضانت، برای تامین سلامت جسمی، روحی و تربیتی طفل است که گاه به دلایل خاص حقوقی از صاحب حق و مسئول حضانت سلب می‌ شود. رسیدگی به اینگونه دعاوی، با تشریفات دادرسی عادی مستلزم زمان زیادی است و ممکن است در شرایط اضطراری، موجب آسیب جسمی و روحی طفل شود.

این موضوع در قانون حمایت خانواده جدید با امکان رسیدگی فوری به دعوای حضانت و صدور دستور موقت، پیش‌‌ بینی ‌شده است بطوری‌ که امکان صدور دستور موقت، پیش از صدور حکم نیز، وجود دارد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

شرایط صدور دستور موقت در دعاوی مربوط به حضانت، به این شرح است که ابتدا ذی‌ النفعی که حضانت با او نیست، میبایست آن را درخواست نماید.

رد ترکه پس از پذیرش

درخواست از دادگاهی به عمل می‌ آید که صلاحیت رسیدگی به اصل موضوع را داشته باشد. بعد جلسه رسیدگی تشکیل می‌ شود و در صورت ضرورت، اقدام به صدور دستور موقت در رابطه با حضانت می نماید، که نیازی به تایید رئیس حوزه قضایی هم ندارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزندان با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سلب حق حضانت

فلسفه حضانت، تحقق مصالح طفل و دفع هرگونه ضرر و زیانی از اوست، بنابراین اگر والدین شایستگی و شرایط لازم را نداشته باشند، حق حضانت، از آن‌ ها سلب می‌ شود.

در قانون مدنی مقرر شده است، اگر مادر طفل در مدتی که حضانت طفل با اوست، ازدواج کند حق حضانت او، ساقط و به پدر منتقل می‌ شود.

اثبات مشکل روانی شوهر

سلب حضانت از مادر در رابطه نامشروع

ماهیت حضانت

حضانت، هم حق است و هم تکلیف. پس آثار خاص خود را دارد. هرگونه قرارداد راجع به اسقاط یا واگذاری ان یا وجه التزام از سوی یکی از والدین بی‌ اعتبار است. کسی که مسئول حضانت از طفل است در برابر دیگران مسئول اعمال طفل می‌ باشد. امکان الزام به نگهداری طفل برای کسی که حضانت را عهده‌ دار است، وجود دارد. دادگاه جز در موارد قانونی، نمی‌ تواند ابوین را از حق حضانت طفل، محروم کند.

امکان اخذ دستمزد در قبال اجرای تکالیف بر حضانت وجود ندارد. آنچه در حضانت کودک پس از طلاق مهم می‌ باشد، مصلحت طفل و شرایط والدین است.

وکیل خانواده در پیروزی

هزینه‌ های حضانت فرزند

حضانت از جهت مالی، در مقوله نفقه اقارب قرار می‌ گیرد و بر عهده‌ پدر می‌ باشد. در صورت فوت پدر، بر عهده‌ جدپدری است و در مرحله‌ بعد بر عهده مادر قرار می گیرد. البته همه این موارد در صورتی است که فرزند خود، مالی نداشته باشد. در مواردی که مادر، هزینه‌ های مربوط به حضانت طفل را پرداخت می‌ کند، می‌ تواند آن را از پدر مطالبه نماید.

حضانت فرزندان پس از ازدواج مادر

معمولا حضانت طفل، با بلوغ و رشد وی به پایان می‌ رسد. افزایش مدت حضانت، در صلاحدید والدین است که بخواهند مسئولیت‌ های مالی و غیرمالی استمرار حضانت را همچنان بر عهده بگیرند. مگر آن که دوام حضانت توسط والدین، خلاف مصلحت فرزند باشد.

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان با داشتن وکلای مجرب در امور خانواده، آماده ارائه هرگونه مشاوره و انجام وکالت حضانت در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و نتیجه تضمینی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزندان با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است اما بعد از آن تا دختر تا سن 9 سالگی و پسر تا 15 سالگی تحت حضانت پدر خواهند بود. در صورتی که پدر اعتیاد، بیماری روانی، فساد اخلاقی داشته باشد و یا از فرزند سوء استفاده غیر اخلاقی کند میتوان او را سلب حضانت کرد.

نفقه فرزند با چه کسی است؟

خواه حضانت با پدر باشد خواه با مادر نفقه کودک و تامین مخارج مسکن، پوشاک، خورد و خوراک و تحصیل بر عهده پدر است. در صورتی که پدر از پرداخت هزینه ها سرباز زند به 3 ماه و یک روز تا 5 ماه حبس محکوم می‌ شود. در صورتی که پدر توان مالی نداشته باشد پرداخت هزینه ها با جد پدری است. نفقه پس از بلوغ فرزند قطع نخواهد شد و طبق قانون مدنی در صورتی که فرزند نتواند مایحتاج زندگی خود را فراهم کند پرداخت هزینه های فرزند کبیر نیز بر عهده پدر است.

فریب در ازدواج

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (24 امتیاز)

6 دیدگاه

    • سلام وقت به خیر
      بعد از بلوغ فرزند، خود فرزند تصمیم میگریه که با کدوم یک از والدین زندگی کنه.
      میتونین در صورت عدم صلاحیت هر کدوم از والدین که حضانت با اوست، دادخواست سلب حضانت تقدیم دادگاه خانواده کنید.

  • سلام من میخوام از شوهرم طلاق بگیرم دختر نیلوفر 4 سالشه تا چندسالگی می تونه پیش من بمونه ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      دختر شما تا سن هفت سالگی می تواند در کنار شما زندگی کند و در این مدت نیز نفقه وی به عهده پدر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *