جلوگیری از ملاقات با کودک

جلوگیری از ملاقات با کودک

جلوگیری از ملاقات با کودک


بهترین وکیل دعاوی خانواده در این نوشتار به بررسی جلوگیری از ملاقات با کودک پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حضانت چیست؟

در قوانین ایران و مخصوصا قانون مدنی تعریف واضحی از حضانت ارائه نشده و قانونگذار معنی آن را به عرف و رویه قضایی و نظر حقوقدان‌ ها واگذار نموده است.

حضانت از ریشه حضن و به معنی دامن گرفته شده است که معنی آن دامن است و منظور از آن تربیت و پرورش دادن کودک می‌ باشد و در اصلاح فقها به معنی سرپرستی و نگهداری طفل است که به شخصی واگذار می گردد.

 نرخ دیه سال 98

حضانت در لغت به معنی نگهداری و تربیت طفل است به نحوی که طفل از نظر جسمی و روحی و تربیت و آموزش متناسب با نیازهای حال و آینده و موقعیت پدر و مادرش تامین شود.

حضانت در زبان فارسی هم ردیف سرپرستی است، موضوع حضانت و اولویت والدین و سرپرستی و ملاقات طفل زمانی موضوع بحث قرار می‌ گیرد که پدر و مادر بخواهند از هم جدا شوند، با طلاق زن و مرد در صورتی که توافق داشته باشند، کودک به یکی از آن‌ ها واگذار خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جلوگیری از ملاقات با کودک با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حضانت حق است یا تکلیف؟

به موجب قانون مدنی حضانت هم حق است و هم تکلیف که بر عهده‌ پدر و مادر طفل قرار گرفته است. نتیجه تکلیف بودن این حق این است، هر قراردادی که مربوط به واگذاری و یا ساقط کردن آن و پرداخت نمودن وجه التزام از سمت پدر و مادر کودک، بی‌ اعتبار است و موجب آن می‌ گردد که مکلف در مقابل دیگران مسئول اعمال کودک گردد.

جرم تدلیس در نکاح

نمونه دادخواست ملاقات فرزند

شناسایی حق حضانت برای دادگاه مانعی به حساب می‌ آید تا جز در موارد معین در قانون بتواند والدین را از این حق محروم کند و حتی پدر و مادر می‌ توانند اجرای حق خود را از دادگاه بخواهند.

حضانت با پدر است یا مادر؟

به موجب قانون مدنی، نگهداری و حضانت طفلی که والدین او از یکدیگر جدا زندگی می‌ کنند تا سن 7 سالگی مادر اولویت دارد و بعد از 7 سالگی به پدر سپرده می‌ شود.

حق اولویت پدر و مادر در نگهداری و حضانت فرزند بعد از انحلال نکاح نیز باقی می‌ ماند و نمیتوان ادعا نمود که بعد از جدایی زن و شوهر دادگاه اختیار کامل دارد تا طفل را به هر کدام از والدین که می خواهد و یا به شخص دیگری بسپارد که در هر حال مصلحت طفل مهمترین عامل تصمیم گیری محسوب می‌ گردد.

حق ملاقات کودک

ملاقات به معنی دیدار و حضور برای زمانی محدود در کنار یکدیگر است. به موجب قانون مدنی که در تعریف حق ملاقات اینگونه بیان داشته است، هرگاه به علت طلاق و یا به هر دلیل دیگر، والدین طفل در یک منزل ساکن نباشند، هر کدام از والدین که فرزند تحت حضانت او نباشد، حق ملاقات فرزند را خواهد داشت. در این مورد در صورتی که والدین با یکدیگر اختلاف داشته باشند محکمه اقدام به تعیین زمان و مکان و جزئیات ملاقات می‌ نماید.

اجداد پدری و مادری، مخصوصا جد پدری، نیز حق ملاقات نوادگان خود را خواهند داشت و در تمام مواردی که دادگاه ملاقات سایر خویشان به ویژه خواهر و برادر طفل را ضروری بداند و یا مفید تشخیص دهد، میتواند سرپرست طفل را ملزم به فراهم آوردن اسباب ملاقات با آنان نماید.

وکیل خانواده شهرک ژاندارمری

مجازات جلوگیری از ملاقات طفل مشترک

تنها با وجود علت قانونی است که میتوان طفل را از والدین یا مادر و یا پدری که حضانت را بر عهده دارد، گرفت در غیر این صورت هیچ کس حق گرفتن طفل را نخواهد داشت.

به بیان قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ اگر شخصی از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل امتناع نماید و یا مانع از اجرای حکم دادگاه در رابطه با حضانت طفل شود و یا از استرداد و برگرداندن طفل خودداری نماید، بنا به تقاضای شخص ذی نفع و با دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین تا هنگام اجرای حکم بازداشت خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جلوگیری از ملاقات با کودک با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حسب آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۳ هرگاه دادگاه تشخیص دهد که نمیتوان طفل را به تنهایی در ایام ملاقات نزد کسی که حق ملاقات دارد قرار داد، دادگاه می‌ تواند ترتیبی دهد تا این ملاقات‌ ها در ساعت های محدود و زیر نظر مراکزی که دادگستری آن‌ ها را تعیین کرده انجام گیرد.

وکیل حضانت و ملاقات طفل

طبق قانون حمایت خانواده در مواردی که دادگاه تشخیص دهد توافقات والدین در مورد ملاقات طفل، حق حضانت، نگهداری و سایر مسائل مربوط به طفل برخلاف مصلحت طفل می‌ باشد یا در موردی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر جلوگیری کند و یا مانع ملاقات طفل مورد حضانت با شخصی که ذی حق است شود، می‌ تواند در مورد مسائلی مانند واگذاری حضانت به شخص دیگر و یا تعیین فردی به عنوان ناظر با تعیین قبلی حدود نظارت وی و با رعایت مصلحت طفل تصمیم لازم را اتخاذ می‌ نماید.
در این مورد قوه قضائیه وظیفه دارد جهت نحوه ملاقات والدین با طفل ساز و کار متناسب با مصلحت خانواده و کودک را فراهم آورد.

طلاق توافقی چیست؟

وکالت حضانت و ملاقات طفل

در مواردی که پدر و یا مادری که دارای حق حضانت هستند از حقی که طرف دیگر نسبت به ملاقات طفل دارد ممانعت به عمل آورد و از دادن طفلی که به سپرده شده است در هنگام مطالبه‌ شخص و یا اشخاصی که بطور قانونی حق مطالبه طفل را دارند، امتناع نماید به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی (۳ ماه تا ۶ ماه حبس و یا به جزای نقدی از ۱ میلیون و پانصد هزار تا ۳ میلیون ریال) محکوم می گردد.

پایان دوره حضانت

طبق نظریه مشورتی شماره: ۱۴۸۷/۷-۱/۳/۷۹، با رسیدن طفل به سن بلوغ (پسر ۱۵ سال تمام قمری و دختر ۹ سال تمام قمری) موضوع حضانت طفل منتفی خواهد شد و هنگامی که طفل بالغ شود می‌ تواند شخصا تصمیم گیری نماید که با کدام یک از والدین زندگی کند سن بلوغ در رابطه با ملاقات نیز صدق می‌ کند و حتی فرزندی که به سن بلوغ رسیده و نمی‌ خواهد مادر خود را ملاقات نماید را نمیتوان الزام به ملاقات نمایند.

موسسه حقوقی بین‌ المللی مهر پارسیان آماده ارائه مشاوره و انجام وکالت پرونده‌ جلوگیری از ملاقات با کودک شما توسط حرفه‌ ای ترین وکلای پایه یک کشور می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جلوگیری از ملاقات با کودک با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا جلوگیری از ملاقات با کودک جرم است؟

بله. جرم است و قانونگذار ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات فرزند را جزای نقدی و بازداشت پیش بینی کرده است.

آیا میتوان صرف داشتن حضانت، کودک را از شهر و یا کشور خارج کرد؟

خیر. انجام این امر فقط با مجوز دادگاه مجاز است.
_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (35 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام، وقت بخیر. من و شوهرم از هم جدا شدیم و حضانت فرزندمان با شوهرم است. مشکلی که داریم این است که نمی‌توانیم در مورد زمان و مکان ملاقات با یکدیگر توافق کنیم و ایشان هر بار مکان ملاقات را تغییر می‌دهد و می‌گوید، اگر می‌خواهی فرزندت را ملاقات کنی باید جایی که من تعیین می‌کنم بیایی. چطور می‌توان یک زمان و مکان مشخصی را برای ملاقات تعیین نمود تا شوهرم دیگر حرفش را تغییر ندهد؟

    • سلام. مطابق ماده 1174 قانون مدنی، در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت‌ حضانت او نمی‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه ‌است.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *