ازدواج با زن متاهل

ازدواج با زن شوهردار

ازدواج با زن شوهردار


در این نوشتار به بررسی موضوع ازدواج با زن متاهل پرداخته ایم.

مقدمه‌ ای بر ازدواج

ازدواج، نکاح یا پیوند زناشویی پیمانی است که به ‌موجب آن به شکل عمومی یک زن و مرد باهم شریک و متحد می‌ شوند و خانواده‌ ای را تشکیل می‌ دهند. در واقع هدف ازدواج تشکیل خانواده است که تمایل به این امر در نهاد انسان گذاشته شده‌ است. ازدواج به روابط جنسی مشروعیت می بخشد. بطور سنتی، ازدواج نقشی اساسی در حفظ اخلاق و تمدن دارد.

ازدواج زن متاهل

زن متاهل بر کسى غیر از شوهرش حرام است، مگر پس از طلاق گرفتن یا مرگ شوهر و سپرى شدن عده و اگر مردى با علم به اینکه زن در عده و ازدواج با او حرام است، با وى ازدواج کند، به مجرد عقد، زن بر او حرام ابدى مى‏ شود.

ازدواج موقت با زن شوهردار

عمل ازدواج با زنى که قبلا شوهر داشته و هم اکنون مدعى است شوهرش مرده و یا زن از او طلاق گرفته است، جایز است و نیازى به تفحص در درستى ادعاى وى نیست، مگر آن که متهم باشد که در این صورت مشهور، فحص را مستحب و برخى، آن را مطابق احتیاط دانسته‏ اند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن متاهل با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حکم زنای زن متاهل

اگر زن متاهل مرتکب زنا شود، بر شوهرش حرام نمى‏ گردد و بر مرد واجب نیست او را طلاق دهد، حتى (بنابر نظر مشهور) اگر زن اصرار بر زنا داشته باشد، اما چنین زنى بنابر قول مشهور، بر مرد زناکار حرام ابدى مى‏ شود، مگر آن که مرد به شوهردار بودن زن علم نداشته باشد. در این فرض، بر حرمت ابدی اشکال شده، هرچند ظاهر کلمات فقها عدم حرمت است.

مجازات شهادت دروغ

ازدواج همزمان با دو خواهر

زنى که در عده طلاق رجعی به سر مىیبرد در حکم یاد شده همانند زن شوهردار است. برخلاف زنى که در عده طلاق بائن یا عده وفات به سر می‏برد، زنا با چنین زنى موجب حرمت ابدى نمی ‏گردد.

حرمت ازدواج با زن متاهل

همانگونه که در آیه ۲۴ از سوره نساء آمده ازدواج و آمیزش جنسی با زنان شوهردار حرام است. طبق قانون مدنی نیز هرگاه شخصی زنی را که شوهر دارد با اطلاع از وجود علقه‌ زوجیت و حرام بودن نکاح و همچنین در موردی که زن در ایام عده (عده طلاق و یا عده وفات) به سر میبرد و مطلع از ایام عده و حرام بودن نکاح وی، او را برای خود عقد نماید، علاوه بر اینکه عقد باطل است، زن برای همیشه (موبد) بر آن مرد حرام می‌ شود.

عده چیست؟

در مقالات قبل به تعریف مفصل عده پرداخته ایم.
عده مطابق قانون مدنی ایران عبارت است از؛ مدتی که تا پایان آن مدت، زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌ تواند شوهر دیگری اختیار کند.

در خصوص علت وجود عده گفته شده که، برای احترام به ازدواج قبلی بهتر است زن مدت زمانی صبر کند و پس از گذشتن این مدت با هرکس خواست ازدواج کند. همچنین گفته شده برای جلوگیری از اختلاط نسل و اینکه اگر فرزندی از ازدواج قبلی وجود دارد مدتی صبر شود تا مشخص شود که بچه متعلق به شوهر قبلی است.

مطالبه مهریه پس از طلاق

عده دو نوع است، عده‌ طلاق و عده‌ وفات و به دلایل زیر به وجود می‌ آید:

  1. طلاق.
  2. وفات.
  3. فسخ در عقد دائم.
  4. انقضای مدت و یا بخشیدن آن در عقد موقت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن متاهل با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط ازدواج بعد از فوت یا طلاق

در مواردی که هر دو طرف (زن و مرد) از وجود رابطه ی زوجیت و یا حتی حرمت نکاح، بی‌ اطلاع و جاهل به آن باشند و قبل از وقوع نزدیکی از آن مطلع شوند و از یکدیگر جدا شوند، حرمت ابدی میانشان جاری نخواهد شد و می‌ توانند بعد از انحلال نکاح با شوهرش و پس از سپری شدن عده، باهم ازدواج کنند.

وکیل مزاحمت برای نوامیس

با این تفاسیر هنگامی که عقد بر این اساس باطل شود و نزدیکی هم صورت گیرد نزدیکی واقع شده حکم زنا را دارد و حسب قانون مدنی زنا با زن شوهر دار و یا زنی که در عده  رجعی به سر میبرد موجب حرمت ابدی خواهد شد.

اثر جهل به حکم ازدواج با زن متاهل و وجود منع

حکم حرمت در رابطه با موضوع مذکور در مواردی که عقد را بدون علم و با جهل نسبت به تمام و یا یکی از امور فوق باشد و نزدیکی هم واقع شده باشد نیز جاری می‌ شود. در موردی که جهل وجود داشته باشد و نزدیکی هم صورت نگرفته باشد عقد باطل می شود ولی حرمت ابدی حاصل نمی‌ گردد.

در جلد دوم کتاب تحریرالوسیله از امام خمینی (ره) در رابطه با ازدواج با زن شوهر دار اینگونه بیان شده است که زن متاهل به هیچ عنوان، خواه به صورت دائم و خواه به صورت موقت، نمی‌ تواند با دیگری ازدواج نماید.

مجازات ازدواج با زنی که در عده است

در صورتی که زن متاهل با مرد بیگانه رابطه جنسی برقرار کند به مجازات حدی زنای محصنه که طبق قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم به رجم (سنگسار) می گردد.

در مواردی هم که اجرای رجم ممکن نباشد، بنا بر پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه‌ قضائیه با این پیشنهاد، در صورتی که جرم زنای محصنه از طریق بینه به اثبات رسیده باشد، موجب اعدام زانی محصن (مرد زنا کننده متاهل) و زانیه‌ محصنه (زن زنا کننده شوهر دار) می‌ شود و در صورتی که اجرای اعدام هم با مانع رو به رو شود، در این صورت موجب ۱۰۰ ضربه شلاق حدی برای هر کدام از زن و مرد می‌ باشد.

آیا اثبات رابطه نامشروع با پرینت پیامک امکان پذیر است؟

ابطال سند ازدواج

علاوه بر مجازات حدی فوق‌ الذکر، زن برای همیشه بر آن مرد حرام می شود (حرام موبد) و این بدین معناست که حتی در صورت طلاق گرفتن زن از شوهرش نمی‌ تواند با مرد مذکور ازدواج نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن متاهل با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

زنا در زمان عده عقد منقطع (موقت) چه حکمى دارد و آیا موجب حرمت ابدى می گردد؟

زنا در عده متعه حرام می باشد، ولى موجب حرمت ابدى ان زن نمی‌ گردد با این تفاسیر اجراى صیغه عقد بعد از سپری شدن عده مشکلی ندارد و فتواى امام رحمت الله در تحریرالوسیله و توضیح المسائل نیز گویای همین امر می‌ باشد.

تاثیر علم و جهل در فرزندان متولد شده چیست؟

در صورتی که در نتیجه رابطه‌ مذکور فرزندی متولد شود با دو فرض رو به رو می‌ شویم:
زن و مرد با علم به حرمت و منع اقدام به ازدواج نموده باشند، که در این حالت فرزند آنان ولد زنا محسوب می‌ شود.

اگر بدون داشتن علم به وجود عده و حکم حرمت، ازدواج در زمان عده صورت گیرد، مصداق وطی به شبهه محسوب شده و فرزند (ولد شبهه) می باشد و ملحق به پدر و مادر می باشد.
نسبت طفل به زن و مرد مشروع می‌ باشد؛ به شرط اینکه از زمان وقوع نزدیکی تا هنگام تولد فرزند کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد.

ابطال ازدواج

جهت دریافت مشاوره در خصوص ازدواج با زن متاهل با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (15 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام با ی خانومی توی باشگاه اشنا شدم اول گفت شوهر نداره بعد گفت داره جدا میشه بعد از من حلقه خواست و گفت شوهرش ایران نیست باید غیابی طلاق بگیره الان تو این وضعیت که شوهرش نیست مشکل ندار با هم هستیم و صیغه می تونه بشه تا طلاقشو بگیره ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      امکان ازدواج ولو موقت با زن شوهردار وجود ندارد حتی خواستگاری از وی نیز مجوز قانونی و شرعی ندارد و رابطه فی مابین نامشروع قلمداد می گردد، پس از طلاق و گذشت عده می توانید با وی ازدواج نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *