بررسی حقوقی آزار جنسی زنان


امروز با موضوع بررسی حقوقی آزار جنسی زنان با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

بی شک خشونت و آزار جنسی زنان به عنوان یکی از انواع انحرافات و معضلات اجتماعی، از عوامل مهم اختلال امنیت فرهنگی، اجتماعی، نظم و انتظام جوامع محسوب می‌شود و به همین دلیل نظام ها و قوانین مختلف حقوقی راه کارها، تدابیر و اقدامات ویژه‌ای را در کنترل، برخورد و ریشه کن کردن آن اتخاذ کرده‌اند.

نگارنده در این مقاله درصدد است با اریه تعریفی از خشونت و آزارجنسی و ذکر انواع آن ضمن مشخص نمودن ظرفیت‌های قانونی موجود، پیشنهادهای مناسب حقوقی جهت پیگیری شکایت در زمینه جرایم جنسی ارایه دهد، چرا که این معضل به وضوح دیده شده که قربانیان جرایم جنسی از ترس اثبات نشدن موضوع در اکثر موارد دست از شکایت شسته و با آلام و دردهای روحی فراوان به زندگی در سایه ترس ادامه می‌دهند.

نکات مهم بررسی حقوقی آزار جنسی زنان

  • آزار جنسی زنان چیست؟
  • چگونه بدون وجود شاهد و اقرار متهم خشونت جنسی علیه زنان در دادگاه اثبات می‌شود؟
  • وکلای موسسه حقوقی مهرپارسیان در صیانت از حقوق موکلین خود در جرایم جنسی چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

خشونت جنسی چیست؟

خشونت جنسی به هر نوع رفتار خشن جنسی یک فرد، نسبت به دیگری علیرغم مخالفت وی، اطلاق می‌شود. این رفتار خشن جنسی می‌تواند با انگیزه تهدید، سوء استفاده، صدمه و آسیب جنسی انجام پذیرد. به عبارت ساده تر هر نوع رفتار جنسی به عنف، خشونت جنسی نامیده می‌ شود.

همانند تعریف قبلی در این تعریف نیز عناصری به عنوان جنس و فصل وجود دارد.

این تعریف را می‌توان به دو بخش «رفتار مبتنی بر جنسیت» و «عنف و زور» تقسیم کرد و در یک تحلیل دقیق تر، سه عنصر «رفتار»، «جنسیت» و «عنف» قابل شناسایی و متمایز از یکدیگر است.

خواننده گرامی از طریق مشاوره با وکلای حاذق موسسه حقوقی مهرپارسیان می‌تواند آگاهی یابد که رفتاری که موجب شکایت وی شده است آیا از مصادیق خشونت جنسی (موجب عسر و حرج است) محسوب می‌شود یا خیر، خاطر نشان می‌گردد اثبات عسر و حرج می‌تواند در پرونده طلاق موجبی برای رهایی زن از خشونت‌های جنسی شوهرش باشد.

آیا رابطه جنسی نا متعارف که از مصادیق خشونت علیه زنان است می‌تواند موجب صدور حکم طلاق گردد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است و وکلای حاذق موسسه مهرپارسیان می‌توانند با اثبات این موضوع در محاکم دادگاه را ملزم به صدور حکم طلاق نمایند.

خشونت جنسی چه انواعی دارد؟

1- «خشونت جنسی رفتاری»؛ هر نوع توجه نشان دادن به بدن زن، نگاه شهوت آلود و آزار دهنده، تماس بدنی، تظاهر به انجام اعمال جنسی در حضور زن، نمایش آلت تناسلی، آدم ربایی به منظور تجاوز و انجام اعمال منافی عفت، راه اندازی مراکز فحشا، قاچاق زنان، هر نوع بهره برداری تجاری از زنان از قبیل تهیه عکس، فیلم و انتشار آن از طریق رسانه ها، مونتاژ عکس و انتشار آن، تشویق مردم به فساد، حمایت از فاحشگی و تسهیل آن، زنای با محارم، اجبار به رابطه جنسی در زمان عادت ماهیانه و بیماری، عدم وفاداری زوج به زوجه، حاملگی اجباری و …، در نهایت شدیدترین نوع رفتار مجرمانه که متضمن خشونت جنسی باشد، می توان تجاوز و زنای به عنف دانست.

2- «خشونت جنسی گفتاری»؛ به «گفتار شهوانی» و «گفتار خشونت آمیز» تقسیم می‌شود:

در «گفتار شهوانی»، مرتکب با مخاطب قرار دادن زن، الفاظی را که متضمن مسائل و معانی جنسی است به زبان می آورد. امروزه این نوع از آزار جنسی با استفاده از وسایل ارتباطی از قبیل تلفن و اینترنت در جهان و از جمله ایران در حال افزایش است.

در «گفتار خشونت آمیز»، مرتکب با مخاطب قرار دادن زن و به منظور ارضای غریزه جنسی و لذت جویی، از الفاظ زشت، رکیک، توهین آمیز، تهدیدآمیز و … استفاده می‌کند.

تشخیص و اثبات آزار جنسی علیه زنان در دادگاه چگونه صورت می‌پذیرد؟

در هنگام بررسی هر یک از انواع و مصادیق آزار جنسی نیاز به ارائه دلیل و بینه از سوی مدّعی می‌باشد و دادگاه نیز ضمن بررسی ادله در صورتی که آنها را واجد استناد بیابد، مستند رأی خود قرار می‌دهد. به طور کلی اقرار متهم به عنوان مهمترین دلیل در مستندات رأی دادگاه ها شمرده می‌شود. بر این اساس در یک واقعه آزار جنسی زنان، اگر موضوع از سوی زن در دادگاه مطرح شود و متهم نسبت به بزه انتسابی اقرار نماید، در این صورت وقوع آزار جنسی و انتساب آن به بزهکار قطعی می‌شود.

در مرحله بعد، گواه شاهدان می‌تواند اثبات کننده ادعای قربانی باشد. در مرحله بعدی اگر به طور متعارف برای قاضی پرونده علم به وقوع بزه و انتساب آن به متهم حاصل شود، بر اساس آن اقدام به صدور رأی مناسب می نماید.

در صورت عدم وجود شاهد و اقرار متهم در جرایم جنسی وکلای موسسه حقوقی مهرپارسیان چگونه از حقوق موکل خویش دفاع می‌نمایند؟

وکلای حاذق موسسه حقوقی مهرپارسیان با اتکا به دانش و مهارت علمی قضات را مجاب به مداقه بیشتر و تحقیقات قضایی اعم از معاینات پیشرفته پزشکی قانونی، بررسی نظرات کارشناسی ، اطلاع از نحوه دستگیری و سوابق متهم، بازجویی از مطلعین،می نمایند که موارد مذکور می‌تواند مبنای علم دادگاه و قاضی بر حصول جرم شود.

در این صورت قضات دادگاه ها با عنایت به مستندات علم خود را به طور مشروح و دقیق ذکر می‌نمایند تا در مراجع بالاتر به علت عدم رعایت قاعده لزوم توجیه رأی و کافی نبودن استدلال‌ها و استنادات دادگاه، رأی صادره نقض نشود.

این اتفاقی است که زیاد رخ می‌دهد و گروه وکلای مهر در خصوص حقوق موکلین خویش از هیچ اقدام قانونی ای دریغ نخواهند کرد.

به خواننده گرامی پیشنهاد می‌گردد در صورت وقوع جرایم جنسی ضمن حفظ آرامش ،پیش از هر اقدامی با وکلای متخصص در زمینه جرایم جنسی موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس حاصل نمایند.

وکیل شکایت خشونت علیه زنان

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث خشونت علیه زنان وجرایم جنسی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

5/5 - (5 امتیاز)
ارتباط با زن شوهردار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *